Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-1110/12/AA
z 21 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 24 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży samochodu wygranego w loterii – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży samochodu wygranego w konkursie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w dniu 04 marca 2012 r. była uczestnikiem loterii prowadzonej przez centrum handlowe. Loteria była prowadzona przez organizatora na podstawie zezwolenia Izby Celnej z dnia 25 stycznia 2012 r. nr (...) a nagrodę stanowił samochód osobowy. Wnioskodawczyni została zwyciężczynią loterii. Zgodnie z regulaminem opracowanym przez organizatora, warunkiem odbioru nagrody było uiszczenie podatku dochodowego od osób fizycznych a wysokość podatku od wygranej zgodnie z fakturą VAT nr (...) jaką posiadał organizator loterii na ww. samochód, tj. 10% wartości, wynosiła 8.533,00 zł. Podatek ten został uiszczony przez Wnioskodawczynię w dniu 05 marca 2012 r. i po przedłożeniu organizatorowi dowodu wpłaty sporządzony został protokół przekazania nagrody, na podstawie którego Wnioskodawczyni stała się właścicielem ww. pojazdu. Na podstawie otrzymanych dokumentów pojazd ten został zarejestrowany i ubezpieczony, co było warunkiem otrzymania dowodu rejestracyjnego. Ze względu na to, że sytuacja finansowa Wnioskodawczyni nie pozwalała jej na zatrzymanie tak drogiego samochodu, w związku z jego kosztownym utrzymaniem, Wnioskodawczyni postanowiła sprzedać ww. samochód. Z uwagi na brak chętnych na nabycie pojazdu Wnioskodawczyni została zmuszona do znacznego obniżenia ceny do kwoty 60.000,00 zł, za którą w dniu 10 kwietnia 2012 r. firma X. zakupiła ww. pojazd. Pieniądze ze sprzedaży samochodu Wnioskodawczyni otrzymała przelewem na konto bankowe po dostarczeniu przez nią samochodu firmie X.

Po dokonaniu powyższej transakcji, Wnioskodawczyni dowiedziała się, że będzie musiała zapłacić od uzyskanej kwoty sprzedaży podatek dochodowy. Informację tą potwierdził pracownik urzędu skarbowego, wskazując Wnioskodawczyni, iż w zeznaniu podatkowym za rok 2012 powinna wykazać dochód ze sprzedaży wygranej (samochodu) i odprowadzić należny podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opodatkowanie dochodu ze sprzedaży samochodu wygranego w loterii jest należne i zgodne z obowiązującymi przepisami?

Wnioskodawczyni uważa, że ponowne wnoszenie podatku dochodowego jest nienależne i nie powinno mieć miejsca.

W ocenie Wnioskodawczyni, zapłacenie podatku w wysokości 10% od wygranej stanowi wystarczającą kwotę. Wnioskodawczyni wskazała, że wygrane w grach losowych, gdzie wygraną są kwoty pieniężne, są taką stawką objęte i od pozostałej kwoty pieniędzy nie płaci się już podatku lecz są one w dyspozycji, tj. można je wydatkować dowolnie i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wnioskodawczyni uważa, że jeżeli sprzedałaby swoją nagrodę z zyskiem czyli wartość sprzedaży auta jest większa od wartości jaką zapłacił organizator, który pobrał zaliczkę na podatek dochodowy w określonej kwocie, a więc Wnioskodawczyni osiągnęłaby zysk z tytułu sprzedaży, który nie jest opodatkowany to należne by było opłacić podatek dochodowy od osiągniętego zysku. Ale w przypadku Wnioskodawczyni, nie osiągnęła ona żadnego zysku (nie zarobiła żadnej kwoty, która by była nie opodatkowana przez podatek od wygranych). Ze względu na brak zainteresowania takim pojazdem wygrana Wnioskodawczyni została w znaczący sposób uszczuplona.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 9 ust. 1a ww. ustawy wynika, że jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów. Przy czym dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 9 ust. 3 ww. ustawy o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

Przy czym zgodnie z art. 9 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepis ust. 3 nie ma zastosowania do strat:

  1. z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, oraz
  2. ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Z przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. (…).

Zgodnie z art. 19 ust. 3 ww. ustawy wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Stosownie natomiast do postanowień art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

  1. wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo
  2. wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń

-pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku dochodowego, podatku od spadków i darowizn.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni w dniu 04 marca 2012 r. była uczestnikiem a zarazem zwyciężczynią loterii prowadzonej przez centrum handlowe, w której nagrodą był samochód osobowy. Warunkiem odbioru nagrody było uiszczenie podatku dochodowego od osób fizycznych w wysokości stanowiącej 10% wartości nagrody, tj. 8.533,00 zł. Wnioskodawczyni uiściła ww. podatek w dniu 05 marca 2012 r. i na podstawie protokołu przekazania stała się właścicielem ww. samochodu osobowego. Ze względu na sytuację finansową Wnioskodawczyni zdecydowała się sprzedać w dniu 10 kwietnia 2012 r. firmie X. ww. samochód za cenę 60.000,00 zł. Pieniądze ze sprzedaży samochodu Wnioskodawczyni otrzymała przelewem na konto bankowe.

Dokonaną przez Wnioskodawczynię czynność sprzedaży samochodu osobowego wygranego w loterii należy zakwalifikować do źródła przychodu, jakim jest odpłatne zbycie rzeczy, tj. sprzedaż rzeczy i rozpatrywać przez pryzmat uregulowań przywołanego wyżej przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołany wyżej przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, zrodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie innych rzeczy nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie – nie będzie źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego kwota uzyskana ze sprzedaży tych rzeczy w ogóle nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przychodem ze sprzedaży powyższego samochodu jest cena, którą Wnioskodawczyni uzyskała od kupującego, tj. firmy X, wynikająca z umowy sprzedaży, o ile odpowiadała wartości rynkowej tej rzeczy.

Natomiast kosztem uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży samochodu, dokonanej przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie jest wartość rzeczy przyjęta do obliczenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w loterii. Należy przy tym podkreślić, iż w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów nie może być 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygrania samochodu w loterii. Wartość tegoż podatku nie ma wpływu na ustalenie dochodu (straty) ze sprzedaży.

Ustosunkowując się do twierdzenia Wnioskodawczyni, iż skoro już zapłaciła podatek od wygranej, to sprzedaż samochodu winna być obojętna podatkowo należy wyjaśnić, iż wygranie przez Wnioskodawczynię w loterii nagrody rzeczowej w postaci samochodu osobowego a następnie sprzedaż tegoż samochodu to dwa odrębne zdarzenia, które w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają opodatkowaniu każde z osobna, jako przychód z odrębnych kategorii źródła. Przychód uzyskany z tytułu wygranej kwalifikuje się do źródła określonego przez ustawę jako „inne źródła”.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Jak wynika z wniosku, warunkiem odbioru nagrody przez Wnioskodawczynię było uiszczenie podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wygranej w loterii w wysokość 10% wartości samochodu, tj. w kwocie 8.533,00 zł. Podatek ten Wnioskodawczyni uiściła w dniu 05 marca 2012 r. i na podstawie protokołu przekazania nagrody stała się właścicielem tegoż samochodu. A zatem, Wnioskodawczyni stając się właścicielem samochodu osobowego miała prawo w pełni tym samochodem dysponować. Decydując się na zbycie samochodu, przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie Wnioskodawczyni osiągnęła ponownie przychód ale tym razem z innego tytułu, tj. z tytułu sprzedaży rzeczy, która zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy stanowi źródło przychodu, zaś uzyskany z tego tytułu przychód (dochód) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Reasumując, przychodem uzyskanym ze sprzedaży samochodu przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło jego nabycie będzie wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży, którą Wnioskodawczyni uzyska od kupującego, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Przychód ten winien być wykazany w zeznaniu rocznym PIT-36 w wierszu zatytułowanym „inne źródła”. Natomiast kosztami uzyskania przychodu (nabycia) będzie wartość samochodu, która została przyjęta do obliczenia podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w konkursie (tj. wartość samochodu zgodnie z fakturą VAT jaką posiadał organizator loterii na ww. samochód, od której Wnioskodawczyni zapłaciła podatek w wysokości 10% wartości nagrody, tj. w kwocie 8.533,00 zł).

Przy czym podkreślić należy, iż zbycie przez Wnioskodawczynię samochodu, o którym mowa we wniosku – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie – za cenę niższą od jego wartości z dnia nabycia, tj. wygrania w loterii skutkuje tym, iż po stronie Wnioskodawczyni nie wystąpił dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem jednakże, że cena uzyskana ze sprzedaży nie odbiegała od wartości rynkowej. W takiej sytuacji Wnioskodawczyni nie będzie w efekcie zobowiązana do uiszczenia podatku dochodowego. Niemniej na Wnioskodawczyni ciąży obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym składanym za 2012 r. przychodu z tytułu zbycia (sprzedaży) samochodu, kosztów uzyskania przychodu poniesionych w celu uzyskania przychodu oraz wyniku (różnicy) tych dwóch elementów, tj. dochodu lub straty. Każdy bowiem podatnik, sprzedając rzecz przed upływem pół roku od jej nabycia, zobowiązany jest do wykazania w zeznaniu rocznym przychodu, kosztów jego uzyskania oraz wyniku tej transakcji, czyli dochodu lub straty.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentów należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj