Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1256/12/BW
z 18 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2012r. (data wpływu 18 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania do sprzedaży, oferowanej przez Wnioskodawcę w ramach oferty noclegowej, usługi noclegowej, stawki podatku VAT 8% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania do sprzedaży, oferowanej przez Wnioskodawcę w ramach oferty noclegowej, usługi noclegowej, stawki podatku VAT 8%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest głównie organizacja konferencji, sympozjów naukowych, zjazdów, a także, w mniejszym stopniu, turystyka przyjazdowa. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów będących uczestnikami konferencji, Wnioskodawca planuje uelastycznić swoja ofertę w ten sposób, aby klient wypełniając internetowy formularz zgłoszeniowy nie musiał decydować się od razu czy rezerwuje w jego Firmie jedynie uczestnictwo w konferencji, czy też kompleksową usługę zawierającą również noclegi na czas trwania konferencji. Aktualnie w systemie Wnioskodawcy klient może się zalogować tylko raz i z doświadczenia Wnioskodawca wie, że odkłada decyzję z rejestracją (prawdopodobnie planując, że spróbuje dokonać rezerwacji noclegów we własnym zakresie), co utrudnia Wnioskodawcy oszacowanie wpływów i co za tym idzie planowanie budżetu. W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza przedstawić klientom dwie oferty: konferencyjną, w ramach której klient dokonywałby rezerwacji uczestnictwa w konferencji, oraz noclegową w ramach której klient mógłby w późniejszym terminie dokonać za pośrednictwem Wnioskodawcy rezerwacji noclegów, niekoniecznie w terminie ograniczonym czasem trwania konferencji i niekoniecznie tylko dla siebie (wielu klientów przyjeżdża z osobami towarzyszącymi nie będącymi uczestnikami konferencji i chce przedłużyć pobyt w hotelu).

Wnioskodawca nie posiada własnego hotelu. Kalkulując ofertę noclegową musi wziąć pod uwagę, że od zakupionych od hoteli usług noclegowych nie będzie mógł odliczyć podatku VAT. Do ceny brutto usługi będzie doliczać marżę stanowiącą wynagrodzenie za jego usługi. Całość (wartość brutto noclegu oraz jego marża) będzie musiała zostać opodatkowana stosowną stawką VAT. W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwość, jaką stawkę VAT powinien zastosować przy sprzedaży usługi oferowanej w ramach oferty noclegowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle wyżej przedstawionych informacji prawidłowym będzie zastosowanie stawki VAT w wysokości 8% zgodnie z załącznikiem nr 3 (pozycja 163, symbol PKWiU 55 - usługi związane z zakwaterowaniem) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wyżej opisanej sytuacji powinna zostać zastosowana stawka VAT w wysokości 8% zgodnie z załącznikiem nr 3 (pozycja 163, symbol PKWiU 55 - usługi związane z zakwaterowaniem) ustawy z dn. 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie posiada własnego hotelu, jednakże wspomniana wyżej, preferencyjna stawka odnosi się do przedmiotu, a nie podmiotu świadczonych usług. Ponadto w odpisie z Krajowego Rejestru Sądowego Wnioskodawcy, jako przedmiot działalności widnieje symbol 55.10.2. - hotele (wg PKD 2007).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika Nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Pod pozycją 163 załącznika Nr 3 do ustawy wymienione zostały „Usługi związane z zakwaterowaniem” - symbol PKWiU 55.

W tym miejscu zwrócić uwagę należy, iż ustawodawca nie poprzedził PKWiU 55 symbolem „ex” co pozwala przyjąć, że stawka obniżona podatku ma zastosowanie do wszelkich towarów i usług zawierających się w tym grupowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest głównie organizacja konferencji, sympozjów naukowych, zjazdów, a także, w mniejszym stopniu, turystyka przyjazdowa. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów będących uczestnikami konferencji, Wnioskodawca planuje uelastycznić swoja ofertę w ten sposób, aby klient wypełniając internetowy formularz zgłoszeniowy nie musiał decydować się od razu czy rezerwuje w jego Firmie jedynie uczestnictwo w konferencji, czy też kompleksową usługę zawierającą również noclegi na czas trwania konferencji. Aktualnie w systemie Wnioskodawcy klient może się zalogować tylko raz i z doświadczenia Wnioskodawca wie, że odkłada decyzję z rejestracją (prawdopodobnie planując, że spróbuje dokonać rezerwacji noclegów we własnym zakresie), co utrudnia Wnioskodawcy oszacowanie wpływów i co za tym idzie planowanie budżetu. W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza przedstawić klientom dwie oferty: konferencyjną, w ramach której klient dokonywałby rezerwacji uczestnictwa w konferencji, oraz noclegową w ramach której klient mógłby w późniejszym terminie dokonać za pośrednictwem Wnioskodawcy rezerwacji noclegów, niekoniecznie w terminie ograniczonym czasem trwania konferencji i niekoniecznie tylko dla siebie (wielu klientów przyjeżdża z osobami towarzyszącymi nie będącymi uczestnikami konferencji i chce przedłużyć pobyt w hotelu).

Wnioskodawca nie posiada własnego hotelu. Kalkulując ofertę noclegową musi wziąć pod uwagę, że od zakupionych od hoteli usług noclegowych nie będzie mógł odliczyć podatku VAT. Do ceny brutto usługi będzie doliczać marżę stanowiącą wynagrodzenie za jego usługi. Całość (wartość brutto noclegu oraz jego marża) będzie musiała zostać opodatkowana stosowną stawką VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwość, jaką stawkę VAT powinien zastosować przy sprzedaży usługi oferowanej w ramach oferty noclegowej.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, iż jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca planuje przedstawić klientom dwie oferty, tj.: konferencyjną i noclegową, przy czym oferta noclegowa ma być dokonywana niekoniecznie w terminie ograniczonym czasem konferencji i niekoniecznie tylko dla siebie (czyli wyłącznie dla klienta).

Z powyższego wnioskować należy, że oferta noclegowa będzie obejmowała jedynie nocleg (nie będzie obejmowała usług konferencji).

W tym stanie rzeczy należy wskazać, iż z dniem 1 kwietnia 2011r., ustawą z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64 poz. 332), do polskiego porządku prawnego wprowadzono art. 8 ust. 2a, który stanowi implementację art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347/1 ze zm.).

Zgodnie ww. przepisem art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W świetle powyższego podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Jak wynika z powyższego zakup a następnie odsprzedaż danej usługi nie zmienia jej charakteru, a podmiot kupujący i odsprzedający usługę traktowany jest jak usługodawca. W konsekwencji podmiot kupujący i odsprzedający usługę hotelarską będzie traktowany jak podmiot świadczący usługę hotelową.

Przenosząc powyższe na grunt rozpoznawanej sprawy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca (w ofercie noclegowej) bierze udział w świadczeniu usługi hotelowej na rzecz swoich klientów. Dokonuje zakupu usługi od hoteli we własnym imieniu, a następnie odsprzedaży na rzecz jej klientów. Usługa wykonywana jest bezpośrednio przez hotel na rzecz klienta Wnioskodawcy.

Tym samym w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym świadczone przez Wnioskodawcę usługi noclegowe winny zostać opodatkowane jako usługa hotelowa.

Należy w tym miejscu ponownie wskazać, iż w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 163 mieszczą się „usługi związane z zakwaterowaniem” (PKWiU 55).

Zauważa się, iż z treści przepisów ustawy o VAT nie wynika, aby zastosowanie preferencyjnej stawki podatku było uzależnione od tego czy podmiotem gospodarczym świadczącym dany rodzaj usług jest hotel.

Jak już wskazano powyżej, Wnioskodawca w ofercie noclegowej dokonując we własnym imieniu zakupu oraz dalszej odsprzedaży miejsc noclegowych – usługi hotelowej świadczonej na rzecz jej klientów, traktowany jest jako sprzedawca usługi hotelowej.

Zatem mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że o ile w ramach oferty noclegowej będzie mieściła się tylko usługa noclegowa (PKWiU 55), a z okoliczności sprawy nie będzie wynikało, że jest to usługa pomocnicza do usługi głównej (tj. organizacji konferencji) to, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy, zastosowanie względem tej usługi znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 8%.

Należy w tym miejscu podkreślić, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Tut organ pragnie jednakże w tym miejscu wskazać, iż gdy proponowana przez Wnioskodawcę oferta obejmowałaby kompleksową usługę organizacji konferencji, której to elementem składowym byłaby usługa noclegowa, to przedmiotowa usługa noclegowa winna zostać opodatkowana stawką podatku VAT właściwą dla usługi konferencji, tj. 23%.

Należy bowiem wskazać, iż co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna czynność obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, to nie powinna być ona sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia czynności takie nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedno świadczenie kompleksowe obejmuje kilka świadczeń pomocniczych.

Zauważa się, iż stanowisko to potwierdza orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, m.in. wyrok w sprawie pomiędzy Card Protection Plan Ltd (CPP) a Commissioners of Customs and Excise (sygn. C-349/96), wyrok w sprawie pomiedzy Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Statssecretaris van Financien (C-41/04).

Tak więc, o świadczeniu złożonym można mówić, gdy istnieje funkcjonalny związek pomiędzy poszczególnymi elementami świadczenia na tyle ścisły, by nie można było wydzielić z tego świadczenia jego poszczególnych elementów i potraktować ich jako świadczeń odrębnych. Muszą one stanowić jedną nierozerwalną całość.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić wg stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj