Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-893/12-4/MK
z 3 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.10.2012 r. (data wpływu 15.10.2012 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 20.12.2012 r., data wpływu 24.12.2012 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-893/12-2/MK z dnia 11.12.2012 r. (data nadania 12.12.2012 r., data doręczenia 14.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem pracowników polskiej spółki w programie opcyjnym spółki matki mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem pracowników polskiej spółki w programie opcyjnym spółki matki mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej; Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką działającą w branży informatycznej, zależną od T. INC z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (dalej; „Spółka-matka”). Pracownicy Wnioskodawcy zostaną objęci programem, dzięki któremu będą mieli możliwość nabycia opcji, które po spełnieniu określonych warunków przyznają im prawo do nabycia akcji Spółki - matki.

Założenia planu zakładają, iż pracownicy Wnioskodawcy nabędą opcje na akcje Spółki - matki nieodpłatnie, natomiast realizacja opcji (tzn. możliwość nabycia akcji Spółki matki) nastąpi po cenie rynkowej określonej w dokumencie przyznającym opcje na akcje (cena realizacji opcji na akcje zostanie więc z góry określona). Opcje na akcje będą niezbywalne i nietransferowalne (z wyjątkiem sytuacji, kiedy wyjątkowo za zgodą Spółki - matki pracownik może przenieść opcje na akcje do trustu, którego jest jedynym beneficjentem); jednakże nie przewiduje się korzystania z tego instrumentu przez polskich pracowników. Realizacja opcji na akcje może nastąpić po upływie określonego okresu (min. 6 miesięcy), jednakże opcja może przewidywać prawo do jej wcześniejszej realizacji, Spółka - matka nie będzie pracodawcą pracowników zatrudnionych przez Spółkę. Pracownicy nie będą mieli prawa do zbycia akcji przez okres 180 dni. Akcji Spółki - matki nie są notowane na giełdzie, jednakże nie wykluczone, że w przyszłości mogą być na niej notowane. Opcje na akcje nie będą dawały prawa do dywidendy Spółki - matki oraz innych praw korporacyjnych (itp.).

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 11.12.2012 r. Nr IPPB2/415-893/12-2/MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

  • Uzupełnienie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:
    • który podmiot spółka – matka czy spółka – pracodawca jest organizatorem programu, którym pracownicy Wnioskodawcy zostaną objęci,
    • od którego podmiotu pracownicy Wnioskodawcy nabędą opcje na akcje,
    • czy podmiotem udostępniającym pracownikom akcje po cenie ustalonej w momencie przyznania opcji na akcje będzie spółka – matka czy spółka – pracodawca,


Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

Ad. l. Organizatorem programu jest spółka matka.

Ad.2. Pracownicy Wnioskodawcy nabędą opcje na akcje od spółki matki.

Ad.3. Podmiotem udostępniającym akcje będzie spółka matka.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z realizacją programu opcyjnego polegającego na obejmowaniu opcji, realizacji tych opcji a następnie sprzedaży tak objętych akcji Spółka będzie występować w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, ewentualne przychody wynikające z realizacji programu opcyjnego nie będą stanowić przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym Spółka nie będzie występowała w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzasadnienie stanowiska:


W ocenie Wnioskodawcy realizacja programu może spowodować dla pracowników Spółki osiągnięcie przychodu w ramach źródła przychodu jakim jest przychód ze stosunku pracy bądź przychód z kapitałów pieniężnych.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 updof za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Wnioskodawca uważa, że o przychodzie ze stosunku pracy można mówić w przypadku, gdy pracownik otrzymuje od pracodawcy świadczenie, związane z wykonywanymi przez niego obowiązkami w ramach stosunku pracy. Tylko takie wynagrodzenie, wynikające z bezpośredniej i szczególnej relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, mogłoby zostać w zamyśle racjonalnego ustawodawcy uznane za przychód ze stosunku pracy.

Otrzymanie opcji na akcje, realizacja opcji na akcje Spółki - matki i późniejsza sprzedaż tak objętych akcji nie może stanowić przychodu ze stosunku pracy, w wyniku którego Spółka mogłaby występować jako potencjalny płatnik podatku. Pracownicy nabywają bowiem opcje na akcje na podstawie odrębnej od umowy o pracę umowy cywilnoprawnej ze Spółką - matką. Zdaniem Wnioskodawcy, fakt powiązania kapitałowego między Wnioskodawcą a Spółką-matką nie powoduje, że wartości lub prawa uzyskiwane od Spółki - matki są świadczeniami ze stosunku pracy zawartego i realizowanego pomiędzy Wnioskodawcą a pracownikiem.

Na potwierdzenie własnego stanowiska Wnioskodawca powołuje się na następujące wyroki sądów administracyjnych oraz interpretacje organów podatkowych. Przykładowo, w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 kwietnia 2011 r. (sygn. akt. II FSK 2176/09) Sąd stwierdził, iż fakt bycia pracownikiem spółki krajowej nie uzasadnia twierdzenia, że uzyskanie opcji (a z czasem akcji spółki zagranicznej) jest świadczeniem ze stosunku pracy łączącego spółkę krajową z jej pracownikiem.

Sąd uznaj ponadto że jeżeli - tu cytat: „uczestnicząc w określonym stosunku pracy osoba fizyczna osiągnie przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku prawnego w postaci stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f,”

Podobnie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 kwietnia 2011 r. (sygn. akt, II FSK 1410/10) oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 16 lutego 2012 r. (sygn. akt. I SA/Sz 1006/11), w których sądy potwierdziły stanowisko cytowanego powyżej wyroku NSA.

Stanowisko to potwierdza również Minister Finansów w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 lipca 2012 r. (IPPB2/415-375/l2-2/MK) oraz interpretacji z dnia 12 czerwca 2012 r. (IPPB2/415-232/12-5/MK), jak również w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 sierpnia 2009 r. (ILPB1/415-604/09-2/TW).

Reasumując, zdaniem Spółki, ewentualne przychody osiągnięte w związku z realizacją programu opcyjnego nie będą stanowiły przychodu ze stosunku pracy, w związku z czym Spółka nie wystąpi w roli płatnika podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w zakresie obowiązków płatnika lub innych obowiązków informacyjnych.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  1. obliczenie,
  2. pobranie,
  3. wpłacenie

- podatku, zaliczki lub raty.

Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.


Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl przepisów art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o dochodach sporządzone według ustalonego wzoru.

W myśl art. 41 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Na podstawie art. 42 ust. 1 powoływanej ustawy, płatnik ma (w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym zaliczkę pobrano) obowiązek przekazania pobranej zaliczki na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik ma obowiązek przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, imienne informacje o wysokości dochodu na formularzu PIT-11 (art. 42 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Jednocześnie podatnik osiągający przedmiotowe dochody obowiązany jest wykazać je w zeznaniu rocznym, wraz z innymi dochodami uzyskanymi w roku podatkowym.

Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, iż warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz tych osób.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia będącego odpowiedzią na przesłane wezwanie wynika, że Wnioskodawca jest spółką działającą w branży informatycznej, zależną od Spółki kapitałowej mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych. Pracownicy Wnioskodawcy zostaną objęci programem, którego organizatorem jest spółka matka mająca siedzibę w Stanach Zjednoczonych. W ramach przedmiotowego programu pracownicy Spółki polskiej będą mieli możliwość nabycia od Spółki matki opcji, które po spełnieniu określonych warunków przyznają im prawo do nabycia akcji Spółki mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Program zakłada, iż pracownicy Wnioskodawcy nabędą nieodpłatnie opcje na akcje Spółki matki, tj. Spółki mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych, natomiast realizacja opcji na akcje nastąpi po cenie rynkowej określonej z góry w dokumencie przyznającym opcje na akcje. Przyznane Opcje na akcje będą niezbywalne i nietransferowalne. Realizacja opcji na akcje może nastąpić po upływie określonego okresu (min. 6 miesięcy), jednakże opcja może przewidywać prawo do jej wcześniejszej realizacji. Podmiotem udostępniającym akcje będzie Spółka matka mająca siedzibę w Stanach Zjednoczonych. Spółka, której akcje otrzymają uczestnicy programu nie będzie ich pracodawcą. Pracownicy nie będą mieli prawa do zbycia akcji przez okres 180 dni. Akcje Spółki - matki nie są notowane na giełdzie, jednakże nie wykluczone, że w przyszłości mogą być na niej notowane. Opcje na akcje nie będą dawały prawa do dywidendy Spółki - matki oraz innych praw korporacyjnych (itp.).

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przywołane uregulowania prawne wskazać należy, że pracownicy Wnioskodawcy, którzy będą brali udział w Programie otrzymają od spółki matki mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych niezbywalne opcje dające uprawnienie do nabycia po z góry określonej cenie i po upływie określonego czasu prawo do nabycia akcji spółki kapitałowej mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych, pod warunkiem spełnienia określonych warunków i kryteriów. Jak wynika z wniosku pracownicy otrzymają nieodpłatnie opcje na akcje od podmiotu z którym nie wiąże ich stosunek pracy. Podmiotem udostępniającym instrumenty finansowe w postaci niezbywalnych opcji na akcje będzie spółka matka mająca siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych a nie Wnioskodawca, tj. spółka polska, która jest pracodawcą. Zatem na Wnioskodawcy, nie będą ciążyć obowiązki płatnika, czy też obowiązki informacyjne.

Jak już powyżej wskazano warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu lub osób z nim współpracujących (np. członkowie zarządu) lub w przypadku obowiązków informacyjnych dokonywanie wypłat należności lub świadczeń przez ten podmiot.

Ponadto organ podatkowy zauważa, że należy zgodzić się z argumentacją Wnioskodawcy, iż realizacja opcji na akcje i otrzymanie przez pracowników Wnioskodawcy od Spółki amerykańskiej akcji w wyniku ich realizacji, jak również późniejsza sprzedaż akcji nabytych w wyniku realizacji opcji na akcje również nie rodzi żadnych obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy zauważyć, że jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia Wnioskodawca nie będzie wykonywać wobec swoich pracowników praw i obowiązków płatnika, zatem nieuprawnionym jest przez tutejszy organ rozpatrywanie w niniejszej interpretacji skutków podatkowych powstałych po stronie pracowników Wnioskodawcy z tytułu realizacji programu opcyjnego.

Reasumując: Uczestnictwo pracowników Wnioskodawcy w programie opcyjnym spółki matki mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych polegającym na obejmowaniu opcji na akcje od podmiotu mającego siedzibę w Stanach Zjednoczonych, realizacji tych opcji a następnie sprzedaży tak objętych akcji, nie będzie skutkowało po stronie Wnioskodawcy obowiązkami płatnika, ani żadnymi innymi obowiązkami informacyjnymi.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Szczecinie należy stwierdzić, iż w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wyroki nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację, nawet jeżeli kształtuje określoną linię orzeczniczą. Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Dlatego tut. organ nie może w oparciu o powołane wyroki sądów potwierdzić stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo należy podkreślić, że przywołane przez Spółkę rozstrzygnięcia organu podatkowego dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnej sprawie i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.


Z uwagi na powyższe przywołane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej rozstrzygnięcie organów podatkowych nie są wiążące dla tut. organu podatkowego. Każdą sprawę organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj