Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1092/12/KO
z 1 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2012r. (data wpływu 23 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2013r. (data wpływu 22 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • jest prawidłowe - w zakresie uznania dostawy skór zwierząt futerkowych za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, terminu wystawienia faktury VAT i powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz podstawy opodatkowania,
  • jest nieprawidłowe – w zakresie wystawienia faktury korygującej i korekty deklaracji VAT UE.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania dostawy skór zwierząt futerkowych za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, terminu wystawienia faktury VAT i powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz podstawy, a także w zakresie opodatkowania wystawienia faktury korygującej i korekty deklaracji VAT UE.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2013r. (data wpływu 22 stycznia 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 stycznia 2013r. znak: IBPP2/443-1092/12/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji dotyczącej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dokonywanej przez Spółkę. Przedmiotem dostaw są skóry zwierząt futerkowych kierowane na giełdy w Danii i Finlandii.

Spółka jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. W myśl art. 13 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 Nr. 54 poz. 535 z późn. zm.) przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ww. ustawy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają dokumenty, wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT. Stosownie do art. 7 ust. l pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy komisu. W związku z powyższym wydanie towarów komisantom - podatnikom VAT UE z terytorium Wspólnoty, jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. Towary które Wnioskodawca dostarcza są nadal jego własnością aż do momentu sprzedaży na giełdzie podczas aukcji które odbywają się w kilku terminach w ciągu roku. Spółka w momencie dostawy skór na giełdę potwierdza transakcję listem przewozowym z datą dostawy oraz podpisem osoby odbierającej towar. W dokumencie potwierdzającym transakcję określona jest wartość towarów niezbędna celem ubezpieczenia przesyłki. Cena do określenia wartości towarów przyjmowana jest z przeliczenia średniej ceny sprzedaży w poprzednim roku. Nie jest to cena potwierdzona przez drugą stronę transakcji. Na podstawie CMR Wnioskodawca wystawia fakturę VAT ze stawką 0%.

Zgodnie z art. 20 ust. l ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4. Stosownie do art. 20 ust. 2 w przypadku gdy przed upływem terminu o którym mowa w ust. 1 podatnik wystawił fakturę obowiązek powstaje z chwilą wystawienie faktury. Transakcję Wnioskodawca ujmuje w deklaracji VAT UE składanej do 15 kolejnego miesiąca po miesiącu w którym wystawiono fakturę zgodnie z datą dostawy.

Sprzedaż na giełdzie charakteryzuje się dość długim okresem rozliczenia. Każda ze skór dostarczonych na aukcję ma zawieszkę z numerem i może być wystawiona do sprzedaży w okresie do roku czasu. Istnieje możliwość wglądu w system komputerowy gdzie każdy sprzedawca ma swoje konto z możliwością analizy stanu skór, sprzedaży oraz rozliczeń. Po zakończeniu poszczególnych aukcji Wnioskodawca otrzymuje noty kredytowe rozliczające sprzedaż poszczególnych partii skór. Widnieje w nich ilość sprzedanych skór, cena oraz prowizja pobrana od sprzedaży danej partii skór. W zależności od ceny którą na giełdzie uzyska się za daną skórę Wnioskodawca wystawia fakturę korektę zwiększającą lub zmniejszającą cenę dostawy dla danej ilości skór, która została sprzedana oraz koryguje deklarację VAT UE. Nota jest więc dokumentem określającym cenę sprzedaży towaru, która jest podstawą do dokonania korekty ceny z faktury pierwotnej potwierdzającej dostawę. Jest to jedyny dokument, który wystawia komisant potwierdzający transakcję przez drugą stronę umowy. Wypłata środków z rozliczenia sprzedaży następuje w terminie do 2 miesięcy.

Pismem z dnia 16 stycznia 2013r. Wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny następująco:

Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów przez przedstawiciela podmiotu organizującego aukcję. Wysyłka towaru następuje partiami z reguły 2 razy do roku, początkiem i końcem każdego roku kalendarzowego. Każda partia towaru ma potwierdzenie w formie listu przewozowego (CMR) z dokładną numeracją wysyłanych sztuk, gdyż każda wysyłana skóra ma swoją zawieszkę z konkretnym numerem. List przewozowy podpisany jest przez kierowcę odbierającego skóry a następnie przedstawiciela domu aukcyjnego. W momencie aukcji określana jest konkretna cena i towar przechodzi na własność domu aukcyjnego poprzez wystawienie faktury wewnątrzwspólnotowej dostawy gdyż dopiero w tym momencie określona jest dokładna cena sprzedaży. Przedstawiciel domu aukcyjnego organizuje całą przesyłkę wraz z pomocą przy załatwieniu wszelkich formalności w tym ubezpieczenia towaru. Koszty ubezpieczenia obciążają Wnioskodawcę i są potrącane z należności za sprzedaż skór. W momencie sprzedaży dom aukcyjny pobiera prowizję od sprzedaży poszczególnych sztuk, w skład której wchodzą również koszty dostawy. Nie są one wyszczególnione w prowizji a jedynie określone w umowie pomiędzy Wnioskodawcą a domem aukcyjnym którą Wnioskodawca podpisuje przed kolejnym sezonem dostaw. Należność za sprzedane sztuki skór pomniejszana jest o prowizję od sprzedaży.

Dokumentem potwierdzającymi dostawę zgodnie z art. 42 ust. 3, 4 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług jest dokument przewozowy otrzymany od przewoźnika (pośrednika domu aukcyjnego) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z którego wynika iż towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium Danii lub Finlandii. Dokument zawiera imię nazwisko oraz nazwę z adresem siedziby działalności domu aukcyjnego, określenie ilości towarów i ich wartości pod ubezpieczenie, potwierdzenie przyjęcia towarów oraz numer rejestracyjny środka transportu.

Przeniesienie prawa do dysponowania towarem jako właściciel następuje w momencie sprzedaży towaru podczas aukcji. Następuje to na giełdzie w Danii lub Finlandii w zależności do którego domu aukcyjnego trafia towar według wcześniej podpisanych umów na dostawę skór na dany sezon. Wnioskodawca zarejestrowany jest jako podatnik podatku od wartości dodanej. Towary sprzedawane na aukcjach trafiają na własność domu aukcyjnego niezależnie od tego kto jest ostatecznym odbiorcą. Dom aukcyjny w Danii jak i w Finlandii jest podatnikiem podatku od wartości dodanej. Domy aukcyjne nie mają siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium naszego kraju. W kraju działają jedynie osoby reprezentujące domy aukcyjne.

Wnioskodawca wystawia fakturę wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru pod datą dostawy skór przeliczając sztuki po cenie określonej do dostawy celem ubezpieczenia i jest to średnia cena sprzedaży skór Wnioskodawcy za poprzedni rok na giełdzie. Cena nie zawiera dodatkowych obciążeń. W momencie sprzedaży gdy Wnioskodawca zna faktyczną cenę sprzedaży wystawia fakturę korygującą do faktury dostawy zwiększającą lub zmniejszającą cenę uwzględnioną przy dostawie. Prowizje za sprzedaż rozliczane są osobno na podstawie not obciążających wystawianych przez dom aukcyjny. Wynagrodzenie za usługi świadczone przez dom aukcyjny potrącane są bezpośrednio z należności za sprzedaż.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy sposób ustalania przez Wnioskodawcę ceny określającej wstępną wartość dostawy oraz termin wystawienia faktur jest prawidłowy?
  2. Czy prawidłowo Wnioskodawca traktuje sprzedaż jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i we właściwym terminie rozliczana jest dostawa skór w deklaracji VAT UE?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 stycznia 2013r.):

  1. Sposób ustalenia ceny jest słuszny gdyż w momencie dostawy Wnioskodawca nie zna ostatecznej ceny sprzedaży. Dostawa fakturowana jest w momencie wysyłki według daty i ceny z dokumentu przewozowego.
  2. Prawidłowo traktuje sprzedaż jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów gdyż trafiają one do Danii lub Finlandii i Wnioskodawca rozlicza w deklaracji składanej do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu dostawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe - w części dotyczącej uznania dostawy skór zwierząt futerkowych za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, terminu wystawienia faktury VAT i powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz podstawy opodatkowania,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej wystawienia faktury korygującej i korekty deklaracji VAT UE.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Według art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Ustęp 2 ww. artykułu stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do art. 13 ust. 3 ustawy o VAT, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Na mocy art. 13 ust. 6 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Przywołane powyżej przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkrety podmiot prawa do dysponowania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Natomiast, gdy dla wywożonych towarów nie jest jeszcze znany nabywca lub towary mają służyć innym niż ich dostawa czynnościom, wówczas występuje u podatnika wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w przemieszczeniu towarów, której odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez ten sam podmiot na terytorium państwa członkowskiego zakończenia transportu lub wysyłki.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dwa razy do roku, początkiem i końcem każdego roku kalendarzowego dokonuje dostawy skór zwierząt futerkowych na giełdy w Danii i Finlandii. Przeniesienie prawa do dysponowania towarem jak właściciel następuje w momencie sprzedaży towaru podczas aukcji. Następuje to na giełdzie w Danii lub Finlandii w zależności do którego domu aukcyjnego trafia towar według wcześniej podpisanych umów na dostawę skór na dany sezon. Wnioskodawca wskazał, iż zarejestrowany jest jako podatnik podatku od wartości dodanej. Towary sprzedawane na aukcjach trafiają najpierw na własność domu aukcyjnego niezależnie od tego kto jest ostatecznym odbiorcą, a ponadto, że dostawa ta następuje podczas aukcji. Dom aukcyjny w Danii jak i w Finlandii jest podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca dokonuje przemieszczeń własnych towarów (skór zwierząt futerkowych) z terytorium Polski na terytorium Danii i Finlandii, w celu ich dalszej sprzedaży. Na gruncie ustawy Wnioskodawca dokonuje zatem wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o VAT.

Reasumując w niniejszej sprawie mamy do czynienia z przemieszczeniem przez Zaintersowanego własnych towarów z terytorium Polski na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju (Danii, Finlandii), które to stanowi wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów. W takim przypadku dostawcą i nabywcą towarów jest Wnioskodawca.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż traktuje sprzedaż jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, należało uznać za prawidłowe.

Każda dostawa towaru powinna zostać potwierdzona fakturą, jako dokumentem sformalizowanym, potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Zgodnie z delegacją zawartą w cyt. art. 106 ust. 8 ustawy, Ministra Finansów wydał w dniu 28 marca 2011r. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Stosownie do § 4 ust 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zasady dotyczące terminów wystawiania faktur VAT, w tym w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, określa przepis § 9 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

W świetle powyższych przepisów zwrócić należy uwagę, iż dostawa towarów występuje pomiędzy dwoma podmiotami rozróżnianymi przez przepisy prawa jako dokonującego dostawy (sprzedawca) i dokonującego nabycia (nabywca). Zatem w danej transakcji muszą występować co najmniej dwie strony.

Zaznaczyć należy także, że dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych określonych w art. 13 ust. 3 ustawy, ten sam podmiot zarejestrowany w różnych krajach Unii Europejskiej jako podatnik, traktowany jest jako odrębny podatnik.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma obowiązek wystawienia faktur z tytułu przemieszczeń własnych towarów (skór zwierząt futerkowych) do Danii i Finlandii, które dokumentują dokonane przez niego wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów nie później niż siódmego dnia od dnia przemieszczenia danego towaru.

Wnioskodawca wskazał, iż w dokumencie, którym jest list przewozowy, potwierdzającym transakcję określana jest wartość towarów niezbędna celem ubezpieczenia przesyłki. Wnioskodawca wystawia fakturę wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru pod datą dostawy skór przeliczając sztuki po cenie określonej do dostawy celem ubezpieczenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż dotyczące terminu wystawienia faktury tj. w momencie wysyłki według daty i ceny z dokumentu przewozowego, należało uznać za prawidłowe.

Zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego uregulowane zostały w art. 19 ustawy o VAT. W odniesieniu do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów ustawodawca wprowadził jednak odrębne zasady określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, które zawarte są w przepisach art. 20 ustawy o VAT.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 20a i 20b.

W przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 2 ustawy o VAT).

Powyższe przepisy zobowiązują podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do wykazania obowiązku podatkowego z tego tytułu z upływem 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru. W przypadku wystawienia faktury przez podatnika przed upływem 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

W świetle powyższego obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstaje u Wnioskodawcy 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, a w przypadku gdy przed upływem tego terminu, Wnioskodawca wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące powstania obowiązku podatkowego, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej - zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

W myśl art. 100 ust. 3 ustawy o VAT, informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, 6 i 7.

W zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż ujmuje w deklaracji VAT UE składanej do 15 kolejnego miesiąca po miesiącu, w którym wystawiono fakturę zgodnie z datą dostawy.

W świetle powyższego Wnioskodawca prawidłowo wykazuje fakturę z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w deklaracji VAT UE składanej do 15 kolejnego miesiąca po miesiącu, w którym wystawiono fakturę zgodnie z datą dostawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej (…).

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 29 ust. 10 ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 11a (art. 29 ust. 11 ustawy o VAT).

Biorąc pod uwagę brzmienie powołanych przepisów stwierdzić należy, iż podstawę opodatkowania przesunięcia towarów będących przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, należy ustalać zgodnie z ww. przepisem.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wystawiając fakturę z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru w dacie dostawy skór przelicza sztuki po cenie określonej do dostawy celem ubezpieczenia i jest to średnia cena sprzedaży skór Wnioskodawcy za poprzedni rok na giełdzie. Cena nie zawiera dodatkowych obciążeń.

A zatem Wnioskodawca ustala podstawę opodatkowania w momencie dostawy tych towarów tj. w momencie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Wskazać należy, że w opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z różnymi transakcjami dostaw towarów (skór zwierząt futerkowych).

W pierwszej transakcji, występują przesunięcia własnych towarów Wnioskodawcy, które stanowią wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast odrębną transakcją pod względem podmiotowym (nabywca), jak i przedmiotowym (np. ilość towaru, cena) jest sprzedaż towarów na terytorium Danii i Finlandii. Jak wyjaśnił Wnioskodawca, dokonuje on dostawy towarów na rzecz domów aukcyjnych będących podatnikami podatku od wartości dodanej. Sam Wnioskodawca również jest zarejestrowany jako podatnik od wartości dodanej. Zatem dostawa ta podlega opodatkowaniu według przepisów obowiązujących w tych państwach tj. Danii i Finlandii, a zatem przedmiotowa dostawa nie podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym dostawa ta nie ma wpływu na poprzedzające ją wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów, a więc nie występuje konieczność dokonywania przez Wnioskodawcę korekty faktury i korekty VAT-UE.

W świetle powyższe stanowisko Wnioskodawcy, w części dotyczącej wystawienia faktury i korekty VAT-UE, należy uznać za nieprawidłowe.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe - w części dotyczącej uznania dostawy skór zwierząt futerkowych za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, terminu wystawienia faktury VAT i powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz podstawy opodatkowania,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej wystawienia faktury korygującej i korekty deklaracji VAT UE.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 16 stycznia 2013r. będącym odpowiedzią na wezwanie, w którym zadano następujące pytanie: „czy Wnioskodawca jest zarejestrowany na terytorium Danii i Finlandii jako podatnik podatku od wartości dodanej” wskazał, iż jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej, a zatem przyjęto to za element stanu faktycznego.

Jednocześnie w związku z wyjaśnieniami zawartymi w piśmie z dnia 16 stycznia 2013r. bedącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 stycznia 2013r. przyjęto, iż Wnioskodawca nie oddaje skór zwierząt futerkowych w komis.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj