Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1171/12/AZ
z 6 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z dnia 3 lipca 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012r. (data wpływu 24 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2012r. (data wpływu 27 listopada 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2012r, (data wpływu 27 listopada 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-1171/2012 z dnia 19 listopada 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych, działającym jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005r. w sprawie wsparcia i rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE L277 z 21 października 2005r., str. 1) mającym na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

W ramach działania 421 „Wdrażanie projektów współpracy” w ramach osi IV – Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 pomoc finansowa przyznawana jest na przygotowanie/realizację projektów współpracy lokalnej, międzyregionalnej, międzynarodowej mając na uwadze, aby były one zgodne z celami zawartymi w podstawowym dokumencie strategicznym tj.: Lokalnej Strategii Działania, a ich treść brzmi następująco:

  1. Wykorzystane turystycznie walory przyrodnicze i kulturowe obszaru nadwiślańskiej grupy działania
  2. Aktywna i zintegrowana społeczność lokalna obszaru nadwiślańskiej grupy działania
  3. Wsparcie konkurencyjności działalności rolniczej i pozarolniczej na obszarze Nadwiślańskiej Grupy Działania
  4. Zrównoważone korzystanie z zasobów środowiska naturalnego

Wnioskodawca złożył dwa odrębne wnioski o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania 421 „Wdrażanie projektów współpracy” w ramach osi IV – Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 do Urzędu Marszałkowskiego Województwa na realizację operacji o następujących tytułach:

  • „…”;
  • „Konkurs ekologiczny …”.

Interpretacja indywidualna będzie stanowić niezbędny załącznik do odrębnych wniosków o płatność na etapie refundowania poniesionych wydatków związanych z realizacją dwóch ww. projektów.

Operacja pn. „…” ma na celu rozwój turystyki w oparciu o lokalne dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze. Jednocześnie projekt ma na celu promocję regionu, jak również rozwój produktów turystycznych, szczególnie w zakresie turystyki aktywnej. Cele te zostaną osiągnięte poprzez: wytyczenie szlaku rowerowego o łącznej długości 27,0 km na obszarze Grupy Działania (będącego kontynuacją słynnego szlaku b. G. mającego swój początek w B.), wybudowanie miejsc wypoczynkowych oraz promocji szlaku poprzez wydanie folderu/mapki obrazujących jego przebieg. Cel projektu jest zbieżny z celem 1) Lokalnej Strategii Rozwoju czyli: wykorzystane turystycznie walory przyrodnicze i kulturowe obszaru Grupy Działania.

Koszty związane z realizacją operacji pn. „…” zostaną poniesione na:

  • przygotowanie dokumentacji i projektu przebiegu szlaku w granicach Grupy Działania;
  • oznakowanie B. Szlaku Rowerowego – znakowanie farbą oraz wykonanie i montaż tabliczek, drogowskazów oraz tablic informacyjnych;
  • opracowanie projektów organizacji ruchu do lokalizacji tabliczek i drogowskazów;
  • przejazdy, przewóz materiałów, narzędzi i osób;
  • koordynację prac ze strony wykonawcy;
  • opracowanie oraz druku informatora turystycznego w formie mapy obrazującej przebieg szlaku;
  • wykonanie wraz z montażem punktu wypoczynku;
  • podróż i pobyt osób zaangażowanych ze strony LGD w realizacje projektu współpracy.

Operacja „…” będzie realizowana nieodpłatnie, nie będzie generowała sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny” i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” w ramach osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 pod nazwą „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach działania „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju” w ramach osi IV Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 pod nazwą „…”, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT zgodnie, z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższych unormowań prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Reasumując aby podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć, nabycia te muszą w sposób bezsporny być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych implikujących po stronie podatnika podatek należny do rozliczenia w deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania) niebędący czynnym podatnikiem podatku VAT, realizuje zadanie finansowane w ramach działania 421 „Wdrażanie projektów współpracy” w ramach osi IV - Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, pod tytułem „…”.

Przedmiotem projektu jest wytyczenie szlaku rowerowego o łącznej długości 27,0 km na obszarze Grupy Działania (będącego kontynuacją słynnego szlaku b. G. mającego swój początek w B.), wybudowanie miejsc wypoczynkowych oraz promocja szlaku poprzez wydanie folderu/mapki obrazujących jego przebieg. Operacja „…” nie będzie generowała sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako „podatnik VAT czynny” i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy jednoznacznie wskazuje, że związek taki nie występuje, operacja „…” nie będzie generowała sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Jednocześnie zrealizowanie prawa do odliczenia podatku możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Uwzględniając więc unormowanie zawarte w powołanym na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą „…”.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zaistniałego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj