Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-555/12/EK
z 5 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2012r. (data wpływu 5 grudnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2013r. (data wpływu 17 stycznia 2013r.) oraz pismem z dnia 5 marca 2013r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2013r. oraz pismem z dnia 5 marca 2013r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stosownie do art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

W myśl art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3 a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Wnioskodawca posiadający status pośredniczącego podmiotu węglowego dokonuje zakupu wyrobów węglowych od kopalni, koksowni lub od pośredniczącego podmiotu węglowego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje zakupu wyrobów węglowych u pośredniczącego podmiotu węglowego (dalej podmiotu X) przy czym faktyczne wydanie towaru przewoźnikowi ma miejsce na terenie kopalni lub koksowni (producenta) i dokonuje dalszej odsprzedaży zakupionych wyrobów węglowych kolejnemu pośrednikowi lub odbiorcy końcowemu zwanemu umownie podmiotem A. Poprzednia transakcja zakupu pomiędzy producentem a pośredniczącym podmiotem węglowym podmiotem X nie wiązała się z przemieszczeniem wyrobów węglowych. Niemniej zgodnie uzyskanymi przez producentów i podmioty X indywidualnymi interpretacjami podatkowymi nr IBPP4/443-103/12/PH z dnia 23 maja 2012r. oraz IBPP4/443-279/12/PK z dnia 2 października 2012r. zostały wystawione dokumenty dostawy wyrobów węglowych mimo braku przemieszczenia. Do faktycznego przemieszczana wyrobów węglowych dochodzi dopiero w następstwie odsprzedaży przez Wnioskodawcę kolejnemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub odbiorcy końcowemu podmiot A.

Skoro do przemieszczenia wyrobów węglowych dochodzi dopiero w następstwie sprzedaży przez Wnioskodawcę podmiotowi A, to producent lub podmiot X winien wystawić dokument dostawy wyrobów węglowych i ten dokument powinien towarzyszyć wyrobom węglowym w trakcie ich transportu do podmiotu A. Jednakże w praktyce producent oraz podmiot X w oparciu o wydaną interpretację podatkową wystawia dokument dostawy wyrobów węglowych, w którym jako odbiorcę wskazuje Wnioskodawcę, chociaż nie dochodzi do przemieszczenia wyrobów węglowych. Wobec faktu wystawienia przez podmiot X dokumentu dostawy mimo braku przemieszczenia na Wnioskodawcę, Wnioskodawca również musi wystawiać dokument dostawy wyrobów węglowych, w którym jako odbiorcę wskazuje podmiot A i dopiero ten dokument dostawy wyrobów węglowych wykorzystywany jest przy przemieszczaniu (transporcie) wyrobów węglowych. Wnioskodawca wskazuje, iż zamiarem Wnioskodawcy nie jest uzyskanie informacji, czy postępowanie podmiotu nazwanego we wniosku producentem lub podmiotem X jest prawidłowe. W opisie stanu faktycznego przedstawiono działania podmiotu X tylko po to, aby lepiej zobrazować sytuację, w której znajduje się Wnioskodawca.

W uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował, że złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy tylko zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie winny być zapisy w wystawionym przez Wnioskodawcę dokumencie dostawy wyrobów węglowych:

  • w rubryce 3, 4 dokumentu dostawy wyrobów węglowych Wnioskodawca winien zamieścić swoje dane,
  • w rubryce 8 dokumentu dostawy wyrobów węglowych podmiotem który winien dokonać potwierdzenia wydania winien być podpisany Wnioskodawca?

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji sprzedaży wyrobów węglowych dokonywanych przez Wnioskodawcę (jako pośredniczącego podmiotu węglowego) na rzecz innego podmiotu A z uwzględnieniem poprzednich transakcji bez przemieszczenia wyrobów węglowych, ale z wystawionymi dokumentami dostawy wyrobów węglowych dla zachowania warunków zwolnienia wymagane w przedstawionym stanie taktycznym jest aby w rubryce 3, 4 oraz 8 zamieścić dane Wnioskodawcy.

Takie zamieszczenie danych w polach 3, 4, i 8 oraz potwierdzenie podpisem w polu 8 zdaniem Wnioskodawcy odzwierciedla logiczny tok opracowanych dokumentów na wcześniejszym etapie w przedstawionej i opisanej sytuacji pomimo że opiera się na fikcji dokonanych przemieszczeń. Wnioskodawca winien wpisywać swoje dane w rubryki 3, 4 i 8, gdyż pola te winny odzwierciedlać ciągłość zawieranych transakcji pomimo, że Wnioskodawca nie jest fizycznym wydawcą wyrobów węglowych do przemieszczenia, gdyż podmiotem dokonującym fizycznego załadunku jest producent, podmiot X lub producent upoważniony przez podmiot X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą" wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu tymi wyrobami, a także oznaczanie ich znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, w pozycji 20 pod kodem ex CN 2702 węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Zgodnie z art. 9a ust.1 ustawy w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Na podtsawie art. 31a ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

  1. procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze N. pod kodem DI 26 "produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zgodnie z ust. 3 warunkiem tego zwolnienia jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 160 poz. 1075 ze zm.) w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (dalej: „rozporządzenie”). Rozporządzenie określa wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zwanych dalej „wyrobami zwolnionymi”, w tym w przypadku, o którym mowa w art. 42 ust. 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy.

W § 2 ust. 1 pkt 5a rozporządzenia stwierdzono, iż dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia.

Wnioskodawca podaje, że jest pośredniczącym podmiotem węglowym. Dokonuje On zakupu wyrobów węglowych od kopalni, koksowni lub od pośredniczącego podmiotu węglowego i dokonuje dalszej odsprzedaży zakupionych wyrobów węglowych kolejnemu pośrednikowi lub odbiorcy końcowemu. Przy czym do faktycznego przemieszczenia wyrobów węglowych dochodzi dopiero w następstwie sprzedaży wyrobów węglowych przez Wnioskodawcę.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż nie jest on fizycznym wydawcą wyrobów węglowych, gdyż podmiotem dokonującym wydania wyrobów węglowych jest producent (kopalnia lub koksownia), w której Wnioskodawca nabył te wyroby węglowe bez przemieszczenia.

Odnosząc się do powyższego podkreślić należy, iż dla zastosowania zwolnienia z akcyzy przy sprzedaży wyrobów węglowych, której to sprzedaży towarzyszy przemieszczenie wyrobów węglowych, niezależnie czy nabywcą jest pośredniczący podmiot węglowy czy odbiorca końcowy korzystający ze zwolnienia, określonego w art. 31a ust. 2 ustawy, niezbędne jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych objętych zwolnieniem dokumentu dostawy. Zgodnie zaś z powołanym § 2 ust. pkt 5a cyt. wyżej rozporządzenia w przypadku przemieszczanych sprzedawanych przez pośredniczący podmiot węglowy wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, dokument dostawy wystawiony jest przez pośredniczący podmiot węglowy dokonujący sprzedaży, czyli w przedmiotowym przypadku przez Wnioskodawcę. Jednocześnie jak przedstawił Wnioskodawca jako sprzedawca wyrobów węglowych nie jest on podmiotem, który wydaje przewoźnikowi wyroby węglowe gdyż fizyczne ich wydanie przewoźnikowi dokonywane jest przez producenta (kopalnię lub koksownię) od którego Wnioskodawca dokonał nabycia wyrobów węglowych bez ich przemieszczania.

Mając powyższe na uwadze w sytuacji gdy Wnioskodawca występujący jako pośredniczący podmiot węglowy który wcześniej dokonał od innego pośredniczącego podmiotu węglowego zakupu wyrobów węglowych bez ich fizycznego przemieszczenia, dokonuje sprzedaje wyrobów węglowych innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, w wyniku sprzedaży której następuje przemieszczenie węgla od producenta (kopalni lub koksowni) do nabywcy, do celów zastosowania zwolnienia Wnioskodawca zobligowany jest do wystawienia dokumentu dostawy.

W powyższej sytuacji Wnioskodawca wystawiając dokument dostawy winien w pkt 3 i 4 wpisać dane kopalni lub koksowni, w której znajdują się wyroby węglowe wydawane do przemieszczenia, tj. dane podmiotu wydającego wyroby węglowe do przemieszczenia. Powyższe potwierdza wyjaśnienie 3) umieszczone w dokumencie dostawy, zgodnie z którym w pkt 3 należy umieścić „Podmiot, który wydaje wyroby węglowe do przemieszczenia. W przypadku gdy podmiotem wydającym wyroby węglowe jest podmiot wystawiający dokument dostawy, należy wpisać nazwę, nazwisko i imię oraz adres podmiotu wymienionego w pkt 1 i 2”.

Z powyższego zatem wyraźnie wynika, iż w pkt 3 i 4 dokumentu dostawy winny zostać zamieszczone dane Wnioskodawcy jedynie w sytuacji, gdyby to on byłby podmiotem wydającym wyroby węglowe do przemieszczenia, co w stanie objętym przedmiotem wniosku nie występuje.

Powyższe zarazem oznacza również, iż zgodnie z treścią pkt 8 dokumentu dostawy w punkcie tym winna zostać umieszczona data i podpis podmiotu, który wydał wyroby węglowe do przemieszczenia, lub osoby reprezentującej ten podmiot.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Na marginesie niniejszej sprawy tut. organ pragnie zauważyć, iż treści powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych nie wskazuje na obowiązek wystawiania dokumentu dostawy dla zastosowania zwolnienia z akcyzy przy sprzedaży wyrobów węglowych pomiędzy pośredniczącymi podmiotami węglowymi w sytuacji braku przemieszczanie tych wyrobów. Wręcz przeciwnie w interpretacji z 23 maja 2012 znak IBPP4/443-103/12/PH wyraźnie wskazano „ … w przypadku sprzedaży na terenie koksowni wyrobów węglowych przez Wnioskodawcę będącym pośredniczącym podmiotem węglowym na rzecz innego pośredniczącego podmiotu węglowego, przy jednoczesnym braku przemieszczenia sprzedawanych wyrobów węglowych, dla zachowania warunków zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych nie jest wymagane wystawienie przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy.” Również w interpretacji z 2 października 2012r. wskazano „ … w sytuacji sprzedaży węgla zwolnionego od podatku akcyzowego bez przemieszczenia na rzecz innego podmiotu pośredniczącego, dla zachowania warunków zwolnienia nie jest wymagane dołączenie do sprzedawanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.”

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto, tut. organ mając na uwadze sprostowanie Wnioskodawcy z dnia 5 marca 2013r. przyjął, że przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wyłącznie zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj