Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1086/12/IL
z 26 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie zwrotu wydatków związanych z nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Aktem notarialnym nabył Pan lokal usługowy wraz z działką i jest jedynym właścicielem tej nieruchomości. W związku ze złym stanem technicznym tego budynku złożył Pan wniosek do Starostwa Powiatowego o wydanie pozwolenia na rozbudowę i nadbudowę dotychczasowego budynku. W chwili obecnej jest Pan już w posiadaniu takiego pozwolenia obejmującego:

rozbudowę istniejącego budynku usługowego z nadbudową o część mieszkalną,
położonego na działce nr x w obrębie ewidencyjnym G. 4 (dane obiektu po
rozbudowie i nadbudowie - powierzchnia zabudowy 83,20 m2, powierzchnia użytkowa -
209,50 m2 i kubatura - 752,0 m3), w tym powierzchnię użytkową:


  • rozbudowy części usługowej - 14,45 m2,
  • projektowanego lokalu nr 1 - 25,18 m2,
  • projektowanego lokalu nr 2 - 30,08 m2,
  • projektowanego lokalu nr 3 - 30,19 m2,
  • projektowanego lokalu nr 4 - 30,87 m2,


wraz z przebudową instalacji: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i energetycznej, zlokalizowanych na terenie działek.


Ponieważ budynek ten będzie posiadał znacznie większą powierzchnię (powyżej 50%) na cele mieszkalne według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny. W latach 2004/2005 wybudował Pan dom jednorodzinny do którego posiada tytuł prawny. W roku 2007 złożył Pan wniosek VZM i skorzystał ze zwrotu podatku VAT na niektóre materiały budowlane. Z uwagi, iż budowę zacznie Pan w roku przyszłym to od złożenia wcześniejszego wniosku minie już okres 5 lat. Jest Pan osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem czynnym podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy po rozbudowie istniejącego budynku i nadbudowie o część mieszkalną ma Pan prawo do uzyskania zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych wykorzystanych do części mieszkalnej budynku oraz czy ewentualny wynajem w przyszłości części mieszkalnej byłby przeszkodą w odzyskaniu części VAT za materiały budowlane?


Zdaniem Pana ma pełne prawo do uzyskania zwrotu poniesionych wydatków, ponieważ zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym jest Pan osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT. Wskazuje Pan, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:


  • budową budynku mieszkalnego,
  • nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne itd. co będzie miało miejsce w Pana przypadku.


Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2 ww. ustawy poniesione wydatki udokumentuje Pan fakturami VAT wystawionymi po dniu 1 maja 2004 r., oraz zgodnie z art. 3 ust. 6a ww. ustawy od daty złożenia wniosku VZM minie już okres pięcioletni. Sytuacja Pana w Jego ocenie spełnia wymogi art. 4 ust. 1-3 ww. ustawy. Zdaniem Pana w ustawie nie ma słowa o"własnych" celach mieszkaniowych, natomiast z definicji budynku mieszkalnego wynika, iż jest to budynek lub jego część, służące zaspakajaniu potrzeb mieszkaniowych (…). W związku z tym uważa Pan, iż stwierdzenie, iż ma służyć na "własne" cele mieszkaniowe byłoby w tym przypadku nadinterpretacją zapisów tej ustawy.

Natomiast w Pana ocenie ewentualny najem nie ma wpływu na zwrot poniesionych kosztów ponieważ jest to pytanie hipotetyczne, zapobiegawcze i przyszłościowe które może zaistnieć ale nie musi, a przed budową jak i w momencie budowy takiego najmu nie było.

Najem jako usługa wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług definicję działalności gospodarczej jeżeli wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W Pana przypadku jeżeli by doszło do najmu byłby rozliczany podatkiem zryczałtowanym i stanowiłby odrębne źródło przychodu. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości na własny rachunek wyłącznie na cele mieszkaniowe. Podnosi Pan, iż obecnie jak i wcześniej nie prowadził działalności gospodarczej i nie był czynnym podatnikiem VAT. Wskazuje Pan również, iż Jego stanowisko znajduje poparcie w rozstrzygnięciu Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 grudnia 2011 r. nr ILPB2/415-904/WS.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Pana w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (t.j. Dz. U. Nr 177 poz. 1468 ze zm.) przez pojęcie budynku mieszkalnego rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, oraz związane z nimi urządzenia techniczne zapewniające możliwość użytkowania tego budynku lub jego części zgodnie z ich przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków.


Jak stanowi art. 3 ust. 1 ww. ustawy osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:


  1. budową budynku mieszkalnego;
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.


Zwrot dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 1 maja 2004 r. (ust. 2).

Zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7 %, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (ust. 3).

Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej (ust. 4).

Zgodnie z art. 3 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy kwota zwrotu, o której mowa w ust. 4, jest równa, z zastrzeżeniem ust. 6 i art. 11a, 68,18 % kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295 % kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, wymagających pozwolenia na budowę.


Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 6 ww. ustawy w odniesieniu do wydatków, na podstawie których osoba fizyczna korzystała lub korzysta z odliczenia, na podstawie:


  1. art. 3 ust. 2, art. 4 ust. 2 i art. 9 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509, z późn. zm.),
  2. art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 i Nr 222, poz. 2201 oraz z 2005 r. Nr 263, poz. 2619) oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 202, poz. 1958 oraz z 2005 r. Nr 263, poz. 2619)


  • kwota podlegająca zwrotowi, jest równa 55,23 % kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 9,959 % kwoty stanowiącej odpowiedni iloczyn, o którym mowa w ust. 5.


W myśl art. 3 ust. 6a ww. ustawy limity kwoty zwrotu obliczone zgodnie z zasadami określonymi w ust. 5 i 6 dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku, o którym mowa w art. 5 ust. 1.

Stosownie do art. 3 ust.7 ww. ustawy kwota zwrotu obliczona zgodnie z zasadami określonymi w ust. 5-6a dotyczy sumy wszystkich wydatków udokumentowanych w sposób określony w ust. 2 i podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.

W myśl art. 3 ust. 8 ww. ustawy minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Należy wskazać, iż od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje wykaz zawarty w załączniku do obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2010 r. w sprawie wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. MI z 2010 r. Nr 11, poz. 35).


Stosownie do art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Prawo do zwrotu przysługuje również pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:


  1. prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn zm.) albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
  2. pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.


Na podstawie art. 11a ust. 1 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o podatku VAT, rozumie się przez to również podatek od towarów i usług o stawce wyższej niż 22 % obowiązującej na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie art. 11 a ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwota zwrotu określona w art. 3 ust. 5, równa 68,18 % kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, ma zastosowanie wyłącznie dla stawki 22 %. W przypadku gdy stawka podatku VAT wynosi więcej niż 22 %, kwota zwrotu jest równa odpowiednio 65,22 % - dla stawki 23 % - kwoty podatku VAT wynikającej z faktur.

W myśl art. 11a ust. 3 pkt 1 jeżeli pierwszy wniosek, o którym mowa w art. 5 ust. 1, zostanie złożony w okresie stosowania stawki wymienionej w ust. 2 pkt 1 - limit kwoty zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 5, wynosi nie więcej niż 12,195 % - kwoty stanowiącej odpowiedni iloczyn, o którym mowa w art. 3 ust. 5, dla okresu pięcioletniego liczonego od dnia złożenia tego wniosku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż nabył Pan lokal usługowy wraz z działką i jest jedynym właścicielem tej nieruchomości. W związku ze złym stanem technicznym tego budynku złożył Pan wniosek do Starostwa Powiatowego o wydanie pozwolenia na rozbudowę i nadbudowę dotychczasowego budynku. W chwili obecnej jest Pan już w posiadaniu takiego pozwolenia obejmującego: rozbudowę istniejącego budynku usługowego z nadbudową o część mieszkalną. Ponieważ budynek ten będzie posiadał znacznie większą powierzchnię (powyżej 50%) na cele mieszkalne według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny. W latach 2004/2005 wybudował Pan dom jednorodzinny do którego posiada tytuł prawny, a w roku 2007 złożył wniosek VZM i korzystał Pan ze zwrotu podatku VAT na niektóre materiały budowlane. Z uwagi, iż budowę zacznie Pan w roku przyszłym to od złożenia wcześniejszego wniosku minie już okres 5 lat.

Jednym z rodzajów inwestycji, których realizacja daje prawo do zwrotu jest nadbudowa lub rozbudowa budynku na cele mieszkalne lub przebudowa (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach.

Zgodnie z definicją zawartą w ww. ustawie budynkiem mieszkalnym jest budynek lub jego część, służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Z powyższego wynika, iż inwestycja polegająca na rozbudowie lub nadbudowie budynku, a więc prowadzeniu prac, w wyniku których powiększa się budynek tj. zostają dobudowane do niego nowe części, mające służyć potrzebom mieszkalnym, mieści się w dyspozycji art. 3 ust. 1 pkt 1, co upoważnia do ubiegania się o zwrot części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, w związku z rozbudową lub nadbudową budynku.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym przedmiotowa ustawa reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z m.in. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne. Wśród licznych warunków (zasad) określających prawo do zwrotu niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym ww. ustawa nie wymienia ograniczeń w zakresie dysponowania budynkiem mieszkalnym po dokonaniu wymienionych inwestycji mieszkaniowych.

Wskazać również należy, iż jeśli w momencie realizacji inwestycji, polegającej na rozbudowie, lub nadbudowie budynku o część mieszkalną nie będzie Pan świadczył usług najmu i nie będzie Pan podatnikiem podatku od towarów i usług, negatywna przesłanka zawarta w art. 4 ust. 1 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym nie znajdzie zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym i w związku z tym przysługiwać będzie Panu zwrot części podatku VAT od wydatków poniesionych na rozbudowę części mieszkalnej. Natomiast w odniesieniu do zamiaru wynajmu przez Pana w przyszłości części mieszkalnej budynku brak jest podstaw do twierdzenia, iż ewentualne wynajęcie lokali mieszkalnych znajdujących się w tym budynku spowoduje utratę warunków do zwrotu podatku VAT z tytułu wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

Podkreślenia wymaga, iż ustawodawca wprowadził limity kwoty zwrotu. Limity te dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku. Oznacza to, że po okresie 5 lat przysługuje nowy limit.

Jednak niezależnie od daty złożenia pierwszego wniosku pięcioletnie limity kwoty zwrotu ulegają podwyższeniu wraz ze wzrostem ceny 1m² powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego przyjmowanej dla obliczenia kwoty zwrotu.

Jednocześnie podkreślić należy , iż uprawnienie do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, związanych m.in. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne jest możliwe jedynie w przypadku spełnienia wszystkich warunków i zasad określonych w art. 3 i art. 4 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj