Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-182/13/PP
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu do Organu 3 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • obowiązku opodatkowania dochodów Wspólnoty pochodzących z wpłat właścicieli lokali użytkowych, przeznaczonych na fundusz remontowy – jest prawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Wspólnoty pochodzących z wpłat właścicieli lokali użytkowych przeznaczonych na koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz mediów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania dochodów Wspólnoty pochodzących z wpłat właścicieli lokali użytkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnota Właścicieli Lokali Użytkowych podjęła uchwały dotyczące wpłat na pokrycie kosztów zarządu nieruchomości wspólnej, mediów oraz funduszu remontowego. Właściciele zgodnie z nimi wpłacają miesięcznie z góry ustalone opłaty. W budynku znajdują się tylko lokale użytkowe, będące własnością firm usługowych, w tym płatników podatku VAT. Wspólnota odprowadza podatek od naliczonych kwot dotyczących funduszu remontowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wspólnota ma obowiązek uiszczania podatku od naliczonych uchwałą opłat z tytułu wpłat na fundusz remontowy, jeśli w budynku znajdują się lokale użytkowe?
  2. Czy naliczony podatek, o którym mowa powyżej dotyczy tylko lokali użytkowych, czy również lokali mieszkalnych?
  3. Czy Wspólnota ma obowiązek wpłacania podatku od naliczonych uchwałą opłat z tytułu ponoszenia kosztów zarządu nieruchomości wspólnej, tzw. eksploatacji bieżącej oraz mediów?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on obowiązek uiszczać podatek od naliczonych kwot dotyczących wpłat na fundusz remontowy. W przypadku, gdy w nieruchomości wyodrębniono 100% lokali użytkowych, podatek zostaje naliczony od całości naliczeń. Jeżeli w budynku wyodrębniono tylko część lokali użytkowych, a pozostała część to lokale mieszkalne, podatek zostaje naliczony procentowo od ilości lokali użytkowych w budynku. Np. w budynku jest 75% mieszkań i 25% lokali użytkowych. Z naliczeń wynika, iż właściciele na fundusz remontowy powinni wpłacać miesięcznie 1.000,00 zł. W tym przypadku, podatek naliczany jest od 250,00 zł.

Naliczenia związane z wpłatami zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomości wspólnej oraz mediów są zwolnione od podatku, o którym mowa powyżej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zm.). Zgodnie z art. 6 ww. ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.

Art. 14 ww. ustawy stanowi natomiast, iż na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop).

Updop nie zawiera definicji legalnej przychodu, jednakże w art. 12 tej ustawy wymieniono przykładowe przysporzenia, które stanowią przychód podatkowy. I tak, w art. 12 ust. 1 pkt 1 updop wskazano, że przychodem są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W doktrynie ugruntował się pogląd zgodnie z którym, za przychody należy uznać wszystkie przysporzenia, które mają definitywny charakter. Co do zasady przychodem będą wszystkie wpłaty dokonane przez członków wspólnoty zarówno te, które są wnoszone na fundusz remontowy jak i te, które wnoszone są na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną.

Tak rozumiane przychody winny być pomniejszone o koszty uzyskania przychodów za które uznaje się, co wynika z art. 15 ust. 1 updop, koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dla ustalenia czy tak obliczony dochód może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego konieczne jest zbadanie, czy spełnione są przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, konieczne do spełnienia aby dochód mógł korzystać ze zwolnienia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z brzmienia ww. przepisów, dochód może korzystać ze zwolnienia gdy spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. został uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz
  2. został przeznaczony na cele związane z utrzymaniem tych zasobów.

Powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m. in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych”, określa rzeczy związane z mieszkaniem. W związku z powyższym, stwierdzić należy, że lokale użytkowe nie wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych. Podkreślenia wymaga, że funkcja mieszkaniowa jest zasadniczą cechą wyróżniającą dla uznania, że mamy do czynienia z zasobem mieszkaniowym.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie zarówno w doktrynie jak i judykaturze (por. m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 4 maja 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 1534/09).

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego z którego wynika, że wspólnota mieszkaniowa został utworzona w budynku w którym mieszczą się tylko lokale użytkowe, należy stwierdzić, że dochód pochodzący z wpłat najemców lokali użytkowych nie pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Jeżeli tak, to nie spełniona została pierwsza z ww. przesłanek, której wystąpienie jest konieczne dla zwolnienia dochodu z opodatkowania. W związku z powyższym, bez względu na to na jakie cele dochód powstały w wyniku zaistnienia zdarzenia przyszłego zostanie przeznaczony, nie może on korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem w zakresie:

  • obowiązku opodatkowania dochodów Wspólnoty pochodzących z wpłat właścicieli lokali użytkowych, przeznaczonych na fundusz remontowy – jest prawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Wspólnoty pochodzących z wpłat właścicieli lokali użytkowych przeznaczonych na koszty zarządu nieruchomością wspólną oraz mediów – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj