Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-181/12/ES
z 23 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 10 listopada 2011r., uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2012r. (data wpływu 10 lutego 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń w ramach projektu „G” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń w ramach projektu „G.”

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lutego 2012r. (data wpływu 10 lutego 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1661/11/ES z dnia 27 stycznia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1 kwietnia 2006r., wpisaną do prowadzonej przez Urząd Gminy ewidencji działalności gospodarczej, pod nazwą:

  1. M.,
  2. Agencja,
  3. Firma.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 1 czerwca 2006r.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Firma jest zleceniobiorcą usług szkoleniowych w ramach następującego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: „G”, realizowanego w ramach poddziałania 8.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Głównym celem projektu jest ułatwienie podjęcia zatrudnienia poza sektorem rolniczym - domownikom i rolnikom poprzez wyposażenie ich w odpowiednie kwalifikacje i umiejętności.

W ramach projektu Firma jako zleceniobiorca Beneficjenta (czyli zleceniodawcy) wykonuje szkolenia z następujących przedmiotów:


I. Prawne, księgowe i sanitarne wymogi założenia i prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego. W ramach tego bloku tematycznego jego uczestnicy zapoznani zostaną z kompleksową wiedzą dotyczącą otwarcia i prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego. Blok wzbogacony zostanie o szkolenie z zakresu nauki języka angielskiego, zwieńczone międzynarodowym egzaminem językowym.

Blok obejmuje następującą tematykę szkoleń:

  • Szkolenia z zakresu nauki języka angielskiego.
  • Podstawy prawne podejmowania działalności agroturystycznej.
  • Zasady i wymagania w zakresie żywienia gości.
  • Wymagania dla agroturystycznej bazy noclegowej.
  • Systemy klasyfikacji i kategoryzacji wiejskiej bazy noclegowej i żywieniowej.
  • Marketing, promocja, dystrybucja.
  • Rozpoznanie zasobów regionu pod kątem rozszerzenia własnej oferty.
  • Zewnętrzne możliwości finansowania działalności z zakresu turystyki wiejskiej.
  • Kontakt z klientem i efektywna komunikacja.
  • Zarządzanie czasem i organizacja pracy.

II. Profesjonalny pracownik administracyjno-biurowy. Szkolenie zakłada przekazanie uczestnikom wiedzy niezbędnej do podjęcia pracy administracyjno-biurowej w szeroko rozumianym sektorze usług, np. związanym z obsługą ruchu turystycznego.

Blok obejmuje następującą tematykę szkoleń:

  • Podstawy obsługi komputera i pakietu biurowego MS Office oraz Internetu.
  • Wybrane zagadnienia prawa pracy i prawa administracyjnego.
  • Ochrona danych osobowych i archiwizacja akt osobowych.
  • Obsługa urządzeń biurowych- rzutnik, skaner, fax, telefon, kserokopiarka, itp.
  • Kontakt z klientem i efektywna komunikacja.
  • Zarządzanie czasem i organizacja pracy.
  • Telemarketing w wykonaniu pracownika administracyjno- biurowego.
  • Kultura zawodu.

III. Przedstawiciel handlowy. W ramach bloku uczestnikom przekazana zostanie wiedza i umiejętności niezbędne w pracy handlowca.

Blok obejmuje następującą tematykę szkoleń:

  • Proces i techniki sprzedaży.
  • Negocjacje.
  • Ograniczenia w sprzedaży- poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań.
  • Telefoniczne kontakty handlowe.
  • Obsługa klienta.
  • Budowanie trwałych związków z klientami.
  • Analiza transakcyjna w sprzedaży.
  • Obrona ceny.
  • Sprzedaż doradcza i praca z kluczowymi klientami.
  • Zarządzanie czasem dla handlowców pracujących w terenie i stacjonarnych.
  • Prowadzenie prezentacji handlowych dla małych i dużych grup.

Wyżej wymienione szkolenia odbywają się w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach POKL (85%) oraz środków krajowych (15%). Środki te otrzymuje zleceniodawca wyżej wymienionych usług szkoleniowych, będący Beneficjentem (w rozumieniu Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – Dz. U. 2006 nr 227 poz. 1658) jako płatność (środki unijne przekazywane przez BGK) oraz dotację celową (środki krajowe przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą/Pośredniczącą II stopnia w rozumieniu Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - Dz. U. 2006 nr 227 poz. 1658). Z otrzymanych środków Beneficjent reguluje należności za wykonane usługi w ramach realizowanego projektu przez Wykonawców. Wykonawcy realizują usługi na podstawie umów cywilno prawnych zawartych z Beneficjentem. W przedstawionym schemacie przepływu środków Firma jest wykonawcą - zleceniobiorcą przedmiotowych usług, które to usługi zleca jej Beneficjent - zleceniodawca.

Uczestnikami szkoleń są osoby bezrobotne, rolnicy lub osoby pracujące - w zależności od założeń projektu. Beneficjenta łączy z uczestnikiem szkolenia umowa cywilnoprawna nienazwana o przeprowadzenie szkolenia. Szkolenia są całkowicie bezpłatne dla uczestnika.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że w ramach projektu „G” Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

W ramach projektu prowadzone jest nauczanie języków obcych lub obsługi komputera dla osób pozostających bez zatrudnienia, mające na celu ułatwić im podjęcie zatrudnienia, dzięki uzyskanej wiedzy.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca świadczy usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, finansowane w całości ze środków publicznych.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Zlecającego stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Wnioskodawca dostaje zapłatę za świadczone na rzecz Zleceniodawcy usługi w całości środkami publicznymi. Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę z rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajdują się wyłącznie środki publiczne, a otrzymana zapłata pochodzi w całości wyłącznie ze środków publicznych.

Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za wykonaną usługę w całości wyłącznie środkami publicznymi bez użycia środków własnych. Zleceniodawca na realizację projektu otrzymał w całości środki publiczne i nie używa środków własnych przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją projektu. Projekt jest finansowany w 100% ze środków publicznych. Szkolenia, które realizuje Wnioskodawca są w 100% finansowane ze środków publicznych bez angażowania środków własnych Zleceniodawcy, również tych wygospodarowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi szkoleniowe realizowane przez wykonawcę Firmę jako zleceniobiorcę Beneficjenta (czyli zleceniodawcy) na rzecz tegoż Beneficjenta w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i na podstawie umów o świadczenie usług szkoleniowych i edukacyjnych zawartych z tym Beneficjentem, gdzie środki, którymi dysponuje Beneficjent stanowią w 85% środki europejskie (płatność) oraz w 15% środki krajowe (dotacja celowa) są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkoleniowe realizowane przez Firmę jako zleceniobiorcę Beneficjenta (czyli zleceniodawcy) na rzecz tegoż Beneficjenta w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i na podstawie umów o świadczenie usług szkoleniowych i edukacyjnych zawartych z tym Beneficjentem, gdzie środki, którymi dysponuje Beneficjent stanowią w 85% środki europejskie (płatność) oraz w 15% środki krajowe (dotacja celowa) są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (czynny podatnik podatku VAT od dnia 1 czerwca 2006r.) prowadzi działalność gospodarczą jako firma szkoleniowo informatyczna. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Firma jest zleceniobiorcą usług szkoleniowych w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej pn. „G”.

Głównym celem projektu jest ułatwienie podjęcia zatrudnienia poza sektorem rolniczym - domownikom i rolnikom poprzez wyposażenie ich w odpowiednie kwalifikacje i umiejętności.

W ramach projektu Firma jako zleceniobiorca Beneficjenta (czyli zleceniodawcy) wykonuje szkolenia z następujących przedmiotów:


I. Prawne, księgowe i sanitarne wymogi założenia i prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego. W ramach tego bloku tematycznego jego uczestnicy zapoznani zostaną z kompleksową wiedzą dotyczącą otwarcia i prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego. Blok wzbogacony zostanie o szkolenie z zakresu nauki języka angielskiego, zwieńczone międzynarodowym egzaminem językowym.


II. Profesjonalny pracownik administracyjno-biurowy. Szkolenie zakłada przekazanie uczestnikom wiedzy niezbędnej do podjęcia pracy administracyjno-biurowej w szeroko rozumianym sektorze usług, np. związanym z obsługą ruchu turystycznego.


III. Przedstawiciel handlowy. W ramach bloku uczestnikom przekazana zostanie wiedza i umiejętności niezbędne w pracy handlowca.

Wyżej wymienione szkolenia odbywają się w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach POKL (85%) oraz środków krajowych (15%). Środki te otrzymuje zleceniodawca wyżej wymienionych usług szkoleniowych, będący Beneficjentem jako płatność (środki unijne przekazywane przez BGK) oraz dotację celową (środki krajowe przekazywane przez Instytucję Pośredniczącą/Pośredniczącą II stopnia). Z otrzymanych środków Beneficjent reguluje należności za wykonane usługi w ramach realizowanego projektu przez Wykonawców. Wykonawcy realizują usługi na podstawie umów cywilno prawnych zawartych z Beneficjentem. W przedstawionym schemacie przepływu środków Firma jest wykonawcą - zleceniobiorcą przedmiotowych usług, które to usługi zleca jej Beneficjent - zleceniodawca.

Beneficjenta łączy z uczestnikiem szkolenia umowa cywilnoprawna nienazwana o przeprowadzenie szkolenia. Szkolenia są całkowicie bezpłatne dla uczestnika.

W ramach projektu „G” Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c usuwy o VAT.

W ramach projektu prowadzone jest nauczanie języków obcych lub obsługi komputera dla osób pozostających bez zatrudnienia, mające na celu ułatwić im podjęcie zatrudnienia, dzięki uzyskanej wiedzy.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonych szkoleń nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienionymi w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca świadczy usługi wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, finansowane w całości ze środków publicznych.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę na rzecz Zlecającego stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

Wnioskodawca dostaje zapłatę za świadczone na rzecz Zleceniodawcy usługi w całości środkami publicznymi. Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę z rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajdują się wyłącznie środki publiczne, a otrzymana zapłata pochodzi w całości wyłącznie ze środków publicznych.

Zleceniodawca na realizację projektu otrzymał w całości środki publiczne i nie używa środków własnych przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją projektu. Projekt jest finansowany w 100% ze środków publicznych. Szkolenia, które realizuje Wnioskodawca są w 100% finansowane ze środków publicznych bez angażowania środków własnych Zleceniodawcy, również tych wygospodarowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, jak również nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani jednostką badawczo-rozwojową, nie jest zatem podmiotem korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W niniejszej sprawie prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, ponieważ ich celem jest ułatwienie podjęcia zatrudnienia poza sektorem rolniczym domownikom i rolnikom poprzez wyposażenie ich w odpowiednie kwalifikacje i umiejętności niezbędne do otwarcia i prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego, do podjęcia pracy administracyjno-biurowej w szeroko rozumianym sektorze usług, np. związanym z obsługą ruchu turystycznego oraz do uzyskania wiedzy i umiejętności niezbędnych w pracy handlowca czy przedstawiciela handlowego. Aby Wnioskodawca mógł jednak skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, równocześnie musi być spełniona jedna z pozostałych przesłanek wskazanych w tym przepisie tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że szkolenia, które realizuje Wnioskodawca są w 100% finansowane ze środków publicznych.

Zatem należy wskazać, że została spełniona przesłanka wynikająca z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

W konsekwencji stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w ramach prowadzonych szkoleń objętych projektem pn. „G” korzystają ze zwolnienia od podatku, gdyż Wnioskodawca spełnia warunek uprawniający do takiego zwolnienia, określony w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj