Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1227/12/WRz
z 7 stycznia 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura dnia 2 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania hodowli przepiórek japońskich za działy specjalne produkcji rolnej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania hodowli przepiórek japońskich za działy specjalne produkcji rolnej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 12 grudnia 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-1227/12/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 17 grudnia 2012 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni nie jest rolnikiem. W przydomowym gospodarstwie posiada 100 szt. przepiórek japońskich. W wieku 2 miesięcy przepiórki te zaczynają znosić jajka, a po okresie 6 miesięcy będą już wyeksploatowane. Znoszone jajka będą spożywane przez domowników, a pozostałe będą sprzedawane.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy hodowlę przepiórek japońskich w ilości 100 szt., prowadzonej w celu pozyskiwania i sprzedaży jaj konsumpcyjnych, można zaliczyć do działów specjalnych produkcji rolnej jako chów i hodowlę drobiu lub drób nieśny – kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)?
Zdaniem Wnioskodawczyni przepiórki japońskie są to kurki i podstawowym celem jest pozyskiwanie od nich jaj konsumcyjnych. W takiej sytuacji miałaby zastosowanie kwalifikacja tej dzialalności, jako produkcji jaj konsumcyjnych.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
W myśl z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
- miesiąc - w przypadku roślin,
- 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
- 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
- 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
-licząc od dnia nabycia.
Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".
Rozmiary norm szacunkowych obowiązujące w 2012 r. określone zostały w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. Nr 252, poz. 1517).
W załączniku tym, pod pozycją 5 wymieniono – drób nieśny – powyżej 100 szt.:
- kurczęta,
- gęsi,
- kaczki,
- indyki,
a pod poz. 6 – drób nieśny powyżej 80 szt.:
- kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym),
- kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym),
- gęsi (w stadzie reprodukcyjnym),
- kaczki (w stadzie reprodukcyjnym),
- indyki (w stadzie reprodukcyjnym,)
- kury (produkcja jaj konsumpcyjnych).
Ze stanu faktycznego przestawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni nie jest rolnikiem. W przydomowym gospodarstwie posiada 100 szt. przepiórek japońskich. W wieku 2 miesięcy przepiórki te zaczynają znosić jajka, a po okresie 6 miesięcy będą już wyeksploatowane. Znoszone jajka będą spożywane przez domowników, a pozostałe będą sprzedawane.
Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że ww. „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalnych produkcji rolnej. Tabela, o której mowa powyżej, za drób nieśny lub rzeźny nie uznaje hodowli przepiórek japońskich. Oznacza to, że hodowla ta jest działalnością rolniczą i dochody z niej uzyskane nie polegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy regulującej ten podatek.
Z tej też przyczyny, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.