Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1227/12/WRz
z 7 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura dnia 2 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania hodowli przepiórek japońskich za działy specjalne produkcji rolnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości uznania hodowli przepiórek japońskich za działy specjalne produkcji rolnej. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 12 grudnia 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-1227/12/WRz wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 17 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni nie jest rolnikiem. W przydomowym gospodarstwie posiada 100 szt. przepiórek japońskich. W wieku 2 miesięcy przepiórki te zaczynają znosić jajka, a po okresie 6 miesięcy będą już wyeksploatowane. Znoszone jajka będą spożywane przez domowników, a pozostałe będą sprzedawane.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy hodowlę przepiórek japońskich w ilości 100 szt., prowadzonej w celu pozyskiwania i sprzedaży jaj konsumpcyjnych, można zaliczyć do działów specjalnych produkcji rolnej jako chów i hodowlę drobiu lub drób nieśny – kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)?

Zdaniem Wnioskodawczyni przepiórki japońskie są to kurki i podstawowym celem jest pozyskiwanie od nich jaj konsumcyjnych. W takiej sytuacji miałaby zastosowanie kwalifikacja tej dzialalności, jako produkcji jaj konsumcyjnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

W myśl z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

-licząc od dnia nabycia.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 3a ww. ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Rozmiary norm szacunkowych obowiązujące w 2012 r. określone zostały w Załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. Nr 252, poz. 1517).

W załączniku tym, pod pozycją 5 wymieniono – drób nieśny – powyżej 100 szt.:

  1. kurczęta,
  2. gęsi,
  3. kaczki,
  4. indyki,

a pod poz. 6 – drób nieśny powyżej 80 szt.:

  1. kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym),
  2. kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym),
  3. gęsi (w stadzie reprodukcyjnym),
  4. kaczki (w stadzie reprodukcyjnym),
  5. indyki (w stadzie reprodukcyjnym,)
  6. kury (produkcja jaj konsumpcyjnych).

Ze stanu faktycznego przestawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni nie jest rolnikiem. W przydomowym gospodarstwie posiada 100 szt. przepiórek japońskich. W wieku 2 miesięcy przepiórki te zaczynają znosić jajka, a po okresie 6 miesięcy będą już wyeksploatowane. Znoszone jajka będą spożywane przez domowników, a pozostałe będą sprzedawane.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że ww. „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalnych produkcji rolnej. Tabela, o której mowa powyżej, za drób nieśny lub rzeźny nie uznaje hodowli przepiórek japońskich. Oznacza to, że hodowla ta jest działalnością rolniczą i dochody z niej uzyskane nie polegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy regulującej ten podatek.

Z tej też przyczyny, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj