Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-522/13/JP
z 24 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013r. (data wpływu 18 lutego 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2013r. (data wpływu 6 maja 2013r.) oraz pismem z dnia 13 maja 2013r. (data wpływu 16 maja 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług konserwatorskich realizowanych od czerwca 2011r. do grudnia 2011r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku VAT usług konserwatorskich realizowanych od czerwca 2011r. do grudnia 2011r. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2013r. (data wpływu 6 maja 2013r.) oraz pismem z dnia 13 maja 2013r. (data wpływu 16 maja 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 maja 2013r. nr IBPP3/443-522/13/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą budowlaną. Od czerwca 2011r. do grudnia 2011r. Wnioskodawca realizował roboty polegające na „…” zlokalizowanego na terenie Parku, wpisanym do rejestru zabytków pod nr … z 13 grudnia 1975r.

Rewaloryzacja realizowana była w oparciu o umowę nr … z dnia 29 czerwca 2011r. spisaną pomiędzy Urzędem Miasta i Wnioskodawcą.

W umowie roboty renowacyjne i restauratorskie sklasyfikowano kodem CPV 45453000-7.

Na podstawie § 43 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. za okres do 31 grudnia 2011r. za wykonane prace na inwestycji, które miały charakter prac konserwatorskich Wnioskodawca zastosował stawkę VAT – zwolniony. Artykuł powyższy brzmi następująco: 1. zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego zasobu archiwalnego,
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się pod warunkiem, że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające klasyfikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzeni tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego inspektora zabytków.

Przy realizacji zadania Wnioskodawca dopełnił warunków zastosowania stawki VAT-zwolniony, a mianowicie:

  • Pałacyk wraz z otoczeniem wpisany jest do rejestru zabytków pod nr. … z 13 grudnia 1975r. i jako przedmiot zamówienia objęty był ścisłą ochroną i nadzorem konserwatorskim,
  • Pozwolenie konserwatorskie nr … z dnia 18 maja 2011r. na prace przy zabytkach nieruchomych, zezwalające na realizację remontu i rewaloryzację obiektu,
  • W trakcie realizacji prac stanowiących przedmiot zamówienia tj. par. 2 pkt 3.1 Umowy należało: cyt: Prowadzić roboty budowlane i prace konserwatorskie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004r. w sprawie prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i archeologicznych a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. z 2004r. Nr 150, poz. 1579).

Ustawa z 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z dnia 17 września 2003r.) definiuje prace konserwatorskie i restauratorskie. Art. 3 pkt 6 tejże ustawy stanowi, że:

  1. prace konserwatorskie – to działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań,
  2. prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenia jego części, oraz dokumentowanie tych działań.

Prace konserwatorskie wykonywane przez Wnioskodawcę podczas realizacji zadania objętego umową polegały na:

  1. zabezpieczeniu i odtworzeniu ubytków zabytkowej konstrukcji drewnianej dachu,
  2. odkryciu wszystkich istniejących tynków, w pierwszej kolejności mocno zawilgoconych,
  3. odsoleniu ścian i wykonaniu specjalistycznych tynków szerokoporowych,
  4. zabezpieczeniu ścian ceglanych i kamiennych środkami konserwatorskimi,
  5. odtworzeniu i uzupełnieniu ubytków starych murów z zabytkowej cegły ceramicznej, formowanej w XVIII wieku,
  6. wykonaniu izolacji pionowej i poziomej ścian fundamentowych poprzez ciśnieniowe iniekcje krystaliczne,
  7. wzmocnieniu i uzupełnieniu fundamentów, celem zapewnienia stateczności ścian i wież pałacyku,
  8. rozebraniu starych i zagrzybiałych ceglanych sklepień odcinkowych,
  9. wykonaniu wzmocnienia istniejących ścian zewnętrznych i wewnętrznych,
  10. wymianie na nowe, zniszczonych elementów zabytkowej wieszarowej więźby dachowej,
  11. odtworzeniu pokrycia dachu wraz z obróbkami z blachy miedzianej,
  12. wymianie i remoncie stolarki okiennej, dostosowanej do zabytkowego charakteru pałacyku,
  13. odtworzeniu zniszczonej konstrukcji tarasu wraz z elementami towarzyszącymi tj. tralkami, schodami z piaskowca,
  14. odtworzeniu zniszczonych, zmurszałych detali architektonicznych elewacji takich jak: krenelarze, sterczyny, gzymsy, profile ciągnione wokół okien i portali drzwiowych, wieżyczki itp.

Inwestycje prowadzono pod nadzorem:

  1. kierownika budowy posiadającego decyzję o stwierdzeniu przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, do kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej,
  2. kierownika robót posiadającego uprawnienia do kierowania robotami przy budynkach zabytkowych,
  3. dokumentowano w Dzienniku prac konserwatorskich działania przy realizacji inwestycji, a które nadzorował bezpośrednio Wojewódzki Okręgowy Konserwator Zabytków.

Pismem z dnia 29 kwietnia 2013r. Wnioskodawca wniósł o uwzględnienie dodatkowych wyjaśnień stanu faktycznego wniosku o interpretacją indywidualną dotyczącą zastosowania stawki VAT - zwolniony przy realizacji usług konserwatorsko-restauratorskich na inwestycji pn. „…”.

Uzupełnienie dotyczy dokumentów potwierdzających zasadności pełnienia obowiązków kierownika robót konserwatorsko-restauratorskich na wyżej wymienionej inwestycji.

Wnioskodawca wskazał w uzupełnieniu, iż jednym z warunków zastosowania stawki VAT - zwolniony przy realizacji prac konserwatorsko restauratorskich do końca 2011r. było prowadzenie tych robót przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac i o ile w pozwoleniu konserwatorskim określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorsko-restauratorskich (§ 43, ust. 1, 2, 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.).

Kierownik Budowy w osobie był zgłoszony jako osoba uprawniona do kierowania robotami budowlanymi, posiadająca uprawnienia do prowadzenia robót budowlanych na obiektach zabytkowych. Nadzorował on prace konserwatorsko-restauratorskie na Pałacyku podczas trwania inwestycji, objętej pozwoleniem konserwatorskim nr … tj. w okresie 2011r. - 2013r.

W związku z tym faktem Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków - Delegatura wydała stosowne zaświadczenie, potwierdzające pełnienie obowiązków kierownika budowy odpowiedzialnego za realizacje robót konserwatorsko-restauratorskich na przedmiotowym obiekcie zabytkowym.

Ponadto w piśmie z dnia 13 maja 2013r. Wnioskodawca wskazał, iż podczas realizacji inwestycji pn. „…” zlokalizowanego na terenie Parku, wpisanego do rejestru zabytków pod nr … z 13 grudnia 1975r., wykonał roboty polegające na:

  1. zabezpieczeniu i odtworzeniu ubytków zabytkowej konstrukcji drewnianej dachu,
  2. odkryciu wszystkich istniejących tynków, w pierwszej kolejności mocno zawilgoconych,
  3. odsoleniu ścian i wykonaniu specjalistycznych tynków szerokoporowych,
  4. zabezpieczeniu ścian ceglanych i kamiennych środkami konserwatorskimi,
  5. odtworzeniu i uzupełnieniu ubytków starych murów z zabytkowej cegły ceramicznej, formowanej w XVIII wieku,
  6. wykonaniu izolacji pionowej i poziomej ścian fundamentowych poprzez ciśnieniowe iniekcje krystaliczne,
  7. wzmocnieniu i uzupełnieniu fundamentów, celem zapewnienia stateczności ścian i wież pałacyku,
  8. rozebraniu starych i zagrzybiałych ceglanych sklepień odcinkowych,
  9. wykonaniu wzmocnienia istniejących ścian zewnętrznych i wewnętrznych,
  10. wymianie na nowe, zniszczonych elementów zabytkowej wieszarowej więźby dachowej ,
  11. odtworzeniu pokrycia dachu wraz z obróbkami z blachy miedzianej,
  12. wymianie i remoncie stolarki okiennej, dostosowanej do zabytkowego charakteru pałacyku,
  13. odtworzeniu zniszczonej konstrukcji tarasu wraz z elementami towarzyszącymi tj. tralkaml, schodami z piaskowca
  14. odtworzeniu zniszczonych, zmurszałych detali architektonicznych elewacji takich jak: krenelarze, sterczyny, gzymsy, profile ciągnione wokół okien i portali drzwiowych, wieżyczki itp..

Prace prowadzone przez Wnioskodawcę na obiekcie Pałacyku miały na celu:

  • zabezpieczenie i powstrzymanie procesów zmierzających do dalszej degradacji budynku,
  • powstrzymanie procesu destrukcji,
  • odtworzenia wartości historycznej budynku z II połowy XIX wieku.

Ponadto Inwestor - Gmina w zawartej umowie zaznaczył, iż:

  1. rewaloryzacja budynku wymaga wykonania prac konserwatorskich i restauratorskich,
  2. opinia wydana przez Konserwatora Zabytków określa wykonane roboty jako konserwatorsko-restauratorskie,
  3. Budynek wpisany jest do rejestru zabytków pod nr … z 13 grudnia 1975r.

W związku z powyższymi parametrami, wykonane roboty na budynku były usługami konserwatorsko-restauratorskimi, uprawniającymi Wnioskodawcę do zastosowania stawki VAT zwolniony.

Prace konserwatorsko-restauratorskie prowadzono pod nadzorem osób posiadających stosowne uprawnienia do kierowania robotami przy budynkach zabytkowych, a mianowicie:

  1. Kierownik budowy w osobie inż. …, posiadającego uprawnienia do:
    • prowadzenia robót na obiektach zabytkowych, potwierdzone Zaświadczeniem nr … z dnia 11 czerwca 1997r., wydanym przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
    • posiadający przygotowanie zawodowe do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie; Decyzja nr … z dnia 20 października 1978r.
  2. Kierownik robót w osobie inż. …, posiadającego uprawnienia do:
    • kierowania robotami budowlanymi przy zabytkach nieruchomych; Zaświadczenie nr 83 z dnia 31 grudnia 1998r.

Wyżej wymienione osoby złożyły oświadczenia o podjęciu pełnienia obowiązków przy realizacji inwestycji na budynku:

  1. … - Oświadczenie o podjęciu obowiązków Kierownika Budowy
  2. … - Oświadczenie o podjęciu obowiązków Kierownika robót.

Ponadto Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków - Delegatura wydał stosowne oświadczenie w którym Kierownik Delegatury mgr … potwierdza, iż Pan … - uprawniony do prowadzenia robót na obiektach zabytkowych, jako Kierownik Budowy był odpowiedzialny za realizację robót konserwatorsko-restauratorskich na zabytkowym budynku … zlokalizowanym w … .

„…” zlokalizowanego na terenie Parku, prowadzona była w oparciu o „Pozwolenie konserwatorskie nr … na prace przy zabytkach nieruchomych” z dnia 18 maja 2011r.

Pozwolenie powyższe, zezwalające na wykonywanie prac przy Budynku … wydane zostało przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków - Delegatura.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2):

Czy przedstawiony stan faktyczny uprawnia do zastosowania stawki VAT „zwolniony”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stawkę VAT „zwolniony” zastosowano prawidłowo.

Prace prowadzone przez Wnioskodawcę na obiekcie Pałacyku miały na celu:

  1. zabezpieczenie i powstrzymanie procesów zmierzających do dalszej degradacji budynku,
  2. powstrzymania procesu destrukcji,
  3. odtworzenia wartości historycznej budynku z II połowy XIX wieku.

Spełnione zostały warunki zastosowania stawki VAT – zwolniony, tj.

  • Obiekt wraz z otoczeniem wpisany jest do rejestru zabytków pod nr. … z 13 grudnia 1975r. i jako przedmiot zamówienia objęty był ścisłą ochroną i nadzorem konserwatorskim,
  • Wydano stosowne pozwolenie konserwatorskie nr ... z dnia 18 maja 2011r. na prace przy zabytkach nieruchomych, zezwalające na realizację remontu i rewaloryzację obiektu,
  • Inwestycję prowadzono pod nadzorem osób posiadających stosowne uprawnienia do kierowania robotami przy budynkach zabytkowych,
  • Prowadzono dziennik prac konserwatorskich, dokumentujący opisane działania konserwatorsko-restauratorskie przy realizacji inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 6 kwietnia 2011r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 1485). Rozporządzenie to w § 43 wprowadziło zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich.

Zatem, w myśl § 43 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku w okresie do dnia 31 grudnia 2011r. usługi polegające na prowadzeniu prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących:

  1. zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum albo wchodzących w skład narodowego zasobu bibliotecznego;
  2. materiałów archiwalnych wchodzących w skład narodowego zasobu archiwalnego.

Z kolei zgodnie z § 43 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie prowadzonych prac konserwatorskich i restauratorskich dotyczących zabytków wpisanych do rejestru zabytków stosuje się, pod warunkiem że:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie są wykonywane przez osoby posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac;
  2. na prowadzenie tych prac zostało wydane pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Warunek, o którym mowa w ust. 2, uważa się za spełniony również w przypadku podmiotów gospodarczych wykonujących prace konserwatorskie i restauratorskie, które zatrudniają lub w których wspólnikami są osoby uprawnione do wykonywania tych prac, o ile w pozwoleniu, o którym mowa ust. 2 pkt 2, określono osobę odpowiedzialną za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich (§ 43 ust. 3 ww. rozporządzenia).

W związku z faktem, iż ustawa o VAT nie definiuje pojęcia prace konserwatorskie i restauratorskie trzeba się odwołać do ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 6-8 ww. ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:

  1. prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań;
  2. prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań;
  3. roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.

Natomiast zakres kwalifikacji jakie winny posiadać osoby wykonujące ww. prace i roboty, obowiązujące w momencie wydania pozwolenia na prowadzenie przedmiotowych robót, został określony w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich i architektonicznych, a także innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych i poszukiwań ukrytych lub porzuconych zabytków ruchomych (Dz. U. Nr 150, poz. 1579), które to zostało uchylone przez rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 27 lipca 2011r. w sprawie prowadzenia prac konserwatorskich, prac restauratorskich, robót budowlanych, badań konserwatorskich, badań architektonicznych i innych działań przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków oraz badań archeologicznych (Dz. U. Nr 165, poz. 987) obowiązującym od dnia 26 sierpnia 2011r.

Stosownie do § 22 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić, w zakresie specjalności określonej w dyplomie ukończenia studiów, osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu studiów wyższych:

  1. na kierunku konserwacja i restauracja dzieł sztuki lub
  2. w specjalności w zakresie konserwacji zabytków

-oraz odbyła po ukończeniu tych studiów co najmniej 12-miesięczną praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków.

W dziedzinach nieobjętych programem studiów wyższych, o których mowa w ust. 1, prace konserwatorskie, prace restauratorskie oraz badania konserwatorskie może prowadzić osoba, która posiada:

  1. świadectwo ukończenia szkoły średniej zawodowej oraz tytuł zawodowy albo wykształcenie średnie i dyplom potwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych w zawodach odpowiadających danej dziedzinie lub
  2. dyplom mistrza w zawodzie odpowiadającym danej dziedzinie

-oraz odbyła co najmniej 5-letnią praktykę zawodową w zakresie konserwacji lub badania zabytków wpisanych do rejestru zabytków.

Stosownie zaś do § 24 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia, samodzielne funkcje techniczne w budownictwie przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków mogą wykonywać osoby posiadające odpowiednie uprawnienia budowlane określone przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.)

Kierować robotami budowlanymi oraz wykonywać nadzór inwestorski przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków mogą osoby, które spełniają wymagania określone w ust. 1 oraz odbyły co najmniej 2-letnią praktykę zawodową na budowie przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków.

Jak wynika, z cytowanych przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w § 43 tegoż rozporządzenia, musi spełnić następujące warunki:

  1. prace konserwatorskie i restauratorskie dotyczą zabytków wpisanych do rejestru zabytków, wpisanych do inwentarza muzeum,
  2. prace te są wykonywane przez osoby (również zatrudnione) posiadające kwalifikacje dające uprawnienia do prowadzenia tych prac,
  3. na prowadzenie tych prac wydane zostało pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków,
  4. w powyższym pozwoleniu została określona osoba odpowiedzialna za prowadzenie prac konserwatorskich lub restauratorskich.

Podkreślić należy, że zwolnienie przysługiwało wyłącznie w sytuacji kumulatywnego spełnienia ww. warunków.

Odnosząc wyżej powołane przepisy prawa do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca spełnił niezbędne do zastosowania zwolnienia od podatku warunki, a mianowicie:

  • wykonane w okresie od czerwca 2011r. do grudnia 2011r. roboty na budynku …były usługami konserwatorsko-restauratorskimi,
  • Wnioskodawca realizował roboty polegające na „…” zlokalizowanego na terenie Parku, wpisanym do rejestru zabytków pod nr … z 13 grudnia 1975r.
  • prace konserwatorsko-restauratorskie prowadzono pod nadzorem osób posiadających stosowne uprawnienia do kierowania robotami przy budynkach zabytkowych,
  • „…” zlokalizowanego na terenie Parku, prowadzona była w oparciu o „Pozwolenie konserwatorskie nr … na prace przy zabytkach nieruchomych” z dnia 18 maja 2011r. Pozwolenie powyższe, zezwalające na wykonywanie prac przy Budynku … wydane zostało przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków - Delegatura.

Zatem usługi konserwatorskie świadczone przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT do dnia 31 grudnia 2011r. na mocy § 43 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ zauważa, że interpretację wydano w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego, z którego wynika że realizowane w okresie od czerwca 2011r. do grudnia 2011r. usługi będące przedmiotem wniosku są usługami konserwatorskimi.

Tut. organ zauważa również, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej .

Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj