Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-220/13-4/AK
z 18 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13.03.2013 r. (data wpływu 18.03.2013 r.) oraz piśmie z dnia 12.06.2013 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 04.06.2013 r. Nr IPPB2/415-220/13-2/AK o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia przychodu z tytułu zapłacenia przez Wnioskodawcę składki OC za osoby wchodzące w skład Zarządu i Rady Nadzorczej Spółdzielni – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia przychodu z tytułu zapłacenia przez Wnioskodawcę składki OC za osoby wchodzące w skład Zarządu i Rady Nadzorczej Spółdzielni.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółdzielnia ma zamiar wykupić roczną polisę od odpowiedzialności cywilnej działalności organów Spółdzielni, tj. Zarządu i Rady Nadzorczej. Wszystkie decyzje podejmowane przez te organy są podejmowane kolegialnie, poprzez głosowanie w sposób określony w statucie lub regulaminach działalności tych organów. Członkowie Zarządu wybierani są zgodnie ze Statutem Spółdzielni przez Radę Nadzorczą a członkowie Rady Nadzorczej przez Walne Zgromadzenie, zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (tekst jednolity Dz. U. z 2003r.Nr 188, poz. 1848 ze zm.).


Członkowie Zarządu są wynagradzani w następujący sposób:


  • prezes i zastępca prezesa zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę, dwaj pozostali członkowie otrzymują zryczałtowane wynagrodzenie za każde posiedzenie Zarządu, przyznane przez Radę Nadzorczą. Członkowie Rady Nadzorczej otrzymują wynagrodzenie zgodnie ze statutem Spółdzielni za udział w posiedzeniach, wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń, nie większe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, zgodnie z postanowieniami art. 8.1. Ustawy z dnia 15.12.2000 r., z późniejszymi zmianami (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 119,poz. 1116 z późniejszymi zmianami).

Zdaniem Spółdzielni polisa od odpowiedzialności cywilnej działalności organów jest zabezpieczeniem przychodów Spółdzielni i działalności jej organów, dzięki któremu nie będzie konieczna zapłata ewentualnego odszkodowania dla osób trzecich, spowodowanego szkodą wyrządzoną nieumyślnie przez błędną decyzję organów Spółdzielni, którą członkowie ubezpieczonych organów podejmują kolegialnie, a za które odpowiedzialność ponosi Spółdzielnia. Zawarte ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej ma zatem chronić nie tyle interesy członków Zarządu i Rady Nadzorczej, ale przede wszystkim interesy Spółdzielni Polisa jest bezimienna, a w trakcie trwania polisy składy organów Spółdzielni mogą ulec zmianie, natomiast odpowiedzialność organów nie ustaje, działania organów zachowują bowiem ciągłość, a co za tym idzie odpowiedzialność wobec członków i osób, które mogą być poszkodowane w wyniku podjęcia błędnej decyzji przez organ Spółdzielni.


Pismem z dnia 04.06.2013 r. Nr IPPB2/415-220/13-2/AK wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:


  • wskazanie czy Wnioskodawca występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w swojej własnej indywidualnej sprawie, tj. jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych czy też jako podatnik?


W przypadku wskazania, przez Wnioskodawcę, że występuje z wnioskiem w swojej indywidualnej sprawie, w celu prawidłowego wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego organ podatkowy prosi o:


  • przeformułowanie (zadanie) pytania z zakresu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - tak by wniosek dotyczył zapytania o wykładnię przepisów prawa materialnego w swojej własnej indywidualnej sprawie i ich zastosowanie w opisanym zdarzeniu przyszłym oraz by w konsekwencji możliwe było wydanie w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej- pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego,
  • przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do przeformułowanego pytania i adekwatnego do zadanego pytania.

Pismem z dnia 12.06.2013 r. Wnioskodawca w wyznaczonym terminie dokonał uzupełnienia wniosku w którym wskazała, iż:


Międzyzakładowa Spółdzielnia Mieszkaniowa jako Wnioskodawca występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w swojej własnej indywidualnej sprawie, tj. jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zadała pytanie i przedstawiła własne stanowisko w sprawie, co zostało przedstawione poniżej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku wykupienia przez Spółdzielnię rocznej polisy ubezpieczeniowej od odpowiedzialności cywilnej członków zarządu i rady nadzorczej, Spółdzielnia ma obowiązek jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych odprowadzić co miesiąc zaliczkę (w okresie trwania umowy) z tytułu przychodu (inne nieodpłatne świadczenia art. 11 ust. 1) uzyskanego przez osoby wchodzące w skład powyższych organów?


Zdaniem Wnioskodawcy: Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółdzielni jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych opłacona w przyszłości składka nie będzie zobowiązywała Spółdzielni do ustalenia przychodu poszczególnym członkom zarządu i członkom rady nadzorczej w świetle art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 oraz art. 13 ustawy o PIT i nie wystąpi obowiązek odprowadzania zaliczek zgodnie z art. 31 i 32 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.


W myśl art. 11 ust. 2a ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:


  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 805 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę.

W myśl art. 808 § 1 zdanie pierwsze powołanej ustawy Kodeks cywilny – ubezpieczający może zawrzeć umowę ubezpieczenia na cudzy rachunek. Natomiast stosownie do zapisu art. 822 § 1 tejże ustawy, przez umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ubezpieczyciel zobowiązuje się do zapłacenia określonego w umowie odszkodowania za szkody wyrządzone osobom trzecim, wobec których odpowiedzialność za szkodę ponosi ubezpieczający albo ubezpieczony.

Z powyższego wynika, że umowa ubezpieczenia nie musi koniecznie dotyczyć wyłącznie osoby ubezpieczającej. Osoba ta może zawrzeć umowę, której przedmiotem ubezpieczenia będzie odpowiedzialność za szkody spowodowane przez inną osobę (np. członka zarządu, rady nadzorczej). Sytuacja, w której składka opłacana jest przez inną osobę niż ta, w której interesie majątkowym zawierana jest umowa powoduje powstanie przychodu u osoby, na rzecz której zawierana jest umowa. Jest ona bowiem odstępstwem od ogólnej zasady pokrywania kosztów ubezpieczenia przez podmiot, którego interesów umowa dotyczy.

Ubezpieczenie się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone spółdzielni stanowi dla członka władz spółdzielni ochronę przed ewentualnymi roszczeniami finansowymi ze strony spółdzielni. Obojętna podatkowo jest wyłącznie sytuacja, w której członek organów statutowych spółdzielni sam ponosi koszty ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Jeśli natomiast spółdzielnia jest stroną umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, w której ubezpieczonymi są członkowie władz spółdzielni, to opłacana przez spółdzielnię składka stanowić będzie w dacie zapłaty przychód dla tych osób z tytułu wykonywanej funkcji, w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia bowiem nie jest prawnie zobligowana do opłacania składek ubezpieczeniowych od odpowiedzialności cywilnej za członków swoich organów stanowiących. W tym przypadku bez znaczenia pozostają postanowienia umowy ubezpieczeniowej dotyczące uprawnionego do odszkodowania.

Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący Spółdzielnią Mieszkaniową ma zamiar wykupić roczną polisę od odpowiedzialności cywilnej działalności organów Spółdzielni, tj. Zarządu i Rady Nadzorczej. Polisa od odpowiedzialności cywilnej działalności organów jest zabezpieczeniem przychodów Spółdzielni i działalności jej organów, dzięki któremu nie będzie konieczna zapłata ewentualnego odszkodowania dla osób trzecich, spowodowanego szkodą wyrządzoną nieumyślnie przez błędną decyzję organów Spółdzielni, którą członkowie ubezpieczonych organów podejmują kolegialnie, a za które odpowiedzialność ponosi Spółdzielnia. Zawarte ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej ma zatem chronić nie tyle interesy członków Zarządu i Rady Nadzorczej, ale przede wszystkim interesy Spółdzielni. Polisa jest bezimienna, a w trakcie trwania polisy składy organów Spółdzielni mogą ulec zmianie, natomiast odpowiedzialność organów nie ustaje, działania organów zachowują bowiem ciągłość, a co za tym idzie odpowiedzialność wobec członków i osób, które mogą być poszkodowane w wyniku podjęcia błędnej decyzji przez organ Spółdzielni.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że członkowie zarządu i rady nadzorczej, których Wnioskodawca jako ubezpieczający obejmie ochroną ubezpieczeniową od odpowiedzialności cywilnej, uzyskają korzyść majątkową z tego tytułu, ponieważ nie będą zobowiązani do zapłaty składki ubezpieczeniowej na własne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnoprawnej. To Wnioskodawca pokryje za nich koszt tego ubezpieczenia, a więc poniesie ciężar ekonomiczny ww. wydatków.

W takiej sytuacji niewątpliwie więc korzyścią majątkową dla ww. osób jest zyskanie ochrony płynącej z umowy ubezpieczeniowej przy jednoczesnym nie ponoszeniu wydatków na uzyskanie tej ochrony.

Nie ma przy tym znaczenia wskazana okoliczność, że w umowie ubezpieczenia członkowie zarządu i rady nadzorczej nie są wymienieni z nazwiska, gdyż krąg osób objętych ubezpieczeniem na dzień zapłaty składki ubezpieczeniowej będzie znany - Wnioskodawca dysponuje wiedzą dotyczącą danych osób, którzy zostaną objęci ochroną ubezpieczeniową.

Wnioskodawca może wskazać każdą osobę, która będzie objęta tym ubezpieczeniem, a także okres, w którym korzysta z ochrony ubezpieczeniowej. Uwzględniając następnie koszt ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej członków zarządu, rady nadzorczej oraz okres tego ubezpieczenia można ustalić wysokość przychodu uzyskanego przez daną osobę. Wobec powyższego fakt, że umowa będzie zawarta czy też dokonywanie opłat odbywać się będzie w wersji bezimiennej (bez identyfikacji kosztu ubezpieczenia przypadającego na danego podatnika) nie stanowi trwałej przeszkody w ustaleniu wysokości przychodu przypadającego na konkretną osobę w przypadku gdy krąg ubezpieczonych oraz ich dane osobowe są niewątpliwie w posiadaniu Wnioskodawcy. Biorąc powyższe pod uwagę, bez znaczenia jest, że w trakcie trwania polisy składy organów Spółdzielni mogą (ale nie muszą) ulec zmianie.

Reasumując, opłacenie składki z tytułu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej członków zarządu i rady nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej stanowi dla tych osób przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wartość tego nieodpłatnego świadczenia ustalaną zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 tej ustawy, w wysokości wartości składki (dotyczącej odpowiedzialności członków organów), którą opłaci Spółdzielnia należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy lub też działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Spółdzielnia zobowiązana jest do naliczenia i pobrania należnych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj