Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-114/13/MD
z 11 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 15 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 27 maja 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania darowizny nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 27 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania darowizny nieruchomości zabudowanej.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej, oznaczonej jako działka nr 179 o pow. 0.0968 ha oraz działka nr 182/1 o pow. 0.0444 ha, dla której sąd rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr ….

Prawo własności działki nr 179 i nr 182 (numer sprzed podziału geodezyjnego działki nr 182, która została podzielona na działki nr 182/1 i 182/2) Województwo nabyło z dniem 1 sierpnia 2009 r. (przed ta datą właścicielem nieruchomości był Skarb Państwa) nieodpłatnie, z mocy prawa na podstawie art. 32 ust. 1 oraz 31 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz. U. Nr 92, poz. 753 ze zm.), co zostało potwierdzone ostateczną decyzją Wojewody z dnia 2 listopada 2011 r.

Działka nr 182/1 powstała z podziału geodezyjnego działki nr 182 zatwierdzonego decyzją Burmistrza z dnia 27 grudnia 2012 r. Przedmiotowa decyzja stała się ostateczna z dniem 16 stycznia 2013 r. W dniu 16 stycznia 2013 r. Burmistrz wydał decyzję zmieniającą ostateczną decyzję z dnia 16 stycznia 2013 r., która uzyskała przymiot ostateczności z dniem 25 stycznia 2013 r.

Nieruchomość oznaczona jako działki nr 179 i 182 pozostawała w dniu przejścia prawa własności na rzecz Województwa w trwałym zarządzie ... W dniu 31 maja 2010 r. Sejmik Województwa podjął uchwałę w sprawie połączenia 6 parków krajobrazowych ... Skutkiem ww. uchwały była likwidacja parków krajobrazowych jako odrębnych jednostek budżetowych. Przedmiotowa nieruchomość znajduje się obecnie w faktycznym władaniu ww. samorządowej jednostki organizacyjnej Województwa.

Na dzień dzisiejszy trwały zarząd w odniesieniu do działki nr 179 jest wygaszony. W odniesieniu do działki nr 182/1 na dzień dokonania darowizny trwały zarząd będzie również wygaszony.

Na działce nr 179 o pow. 0.0968 ha znajduje się budynek o pow. użytkowej 107,4 m2 z poddaszem użytkowym, wpisany do rejestru zabytków nieruchomych Województwa na podstawie decyzji z dnia 30 stycznia 1978 r. Na działce nr 182/1 o pow. 444 m2 zlokalizowany jest natomiast dawny dworek o pow. użytkowej 207,68 m2 z poddaszem użytkowym, wpisany także do rejestru zabytków nieruchomych województwa na podstawie decyzji z dnia 30 stycznia 1978 r.

Przedmiotowa nieruchomość leży na terenie, dla którego brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.


Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora ww. samorządowej jednostki organizacyjnej z dnia 21 lutego 2013 r.:


  • w okresie od dnia 5 lipca 1993 r. poniesiono następujące wydatki na ulepszenie:
  • budynku zabytkowego położonego na działce nr 179: wartość początkowa - 48.799,37 zł, nakłady poniesione na budynek - 17.503 zł, wartość budynku z nakładami - 66.302,37 zł, zatem nakłady na ulepszenie budynku wynosiły 35,87% wartości początkowej,
  • budynku zabytkowego położonego na działce 182/1: wartość początkowa - 21.602,74 zł, nakłady poniesione na budynek wynosiły 46.091,53 zł, wartość budynku z nakładami - 67 694,27 zł, zatem nakłady na ulepszenie budynku stanowią 213,36% wartości początkowej,
  • od ww. nakładów (wydatków) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż parki nie były podatnikami VAT,
  • w dniu 14 stycznia 2000 r. została zawarta umowa pomiędzy ówczesnym Zarządem … a Gminą Miasta o udostępnieniu budynku położonego na działce nr 179 oraz zbiorów tzw. … pozostających na stanie tego Parku. Umowa została zawarta na czas nieoznaczony. Zgodnie z opinią radcy prawnego, umowa ta nosi cechy umowy użyczenia, określone w art. 710 Kodeksu cywilnego,
  • po 14 stycznia 2000 r. wydatki na ulepszenie budynku zlokalizowanego na działce nr 179 stanowiły 27,89% wartości początkowej,
  • budynki na działkach nr 179 i 182/1 nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Zgodnie z oświadczeniem Dyrektora ww. samorządowej jednostki organizacyjnej z dnia 14 maja 2013 r., przesłanym w uzupełnieniu oświadczenia z dnia 21 lutego 2013 r., nieruchomość zabudowana oznaczona jako działki nr 179 i 182/1 nie była wykorzystywana do czynności opodatkowanych. Województwo nie dokonywało żadnych wydatków na ulepszenie ww. nieruchomości. Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (nabyło nieruchomość nieodpłatnie, z mocy prawa). Na podstawie art. 13 ust. 2 w zw. z art. 37 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Województwo zamierza darować ww. nieruchomość zabudowaną na rzecz jednostki organizacyjnej powiatu na cel publiczny, tj. sprawowanie opieki nad nieruchomościami stanowiącymi zabytki.


W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.


Czy darowizna nieruchomości - w przypadku, gdy Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie jest opodatkowana VAT?


Zdaniem Województwa, darowizna nieruchomości, w przypadku, gdy Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie jest opodatkowana VAT. Potwierdza to także interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie znak IPPP1-443-236/10-2/PR.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów.


Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.


Województwo nie dokonywało ulepszeń na przedmiotowej nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym ani nie wybudowało budynków, budowli lub ich części i tym samym nie dokonano wytworzenia nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe oraz z uwagi na fakt, iż Województwo nabyło przedmiotową nieruchomość nieodpłatnie, z mocy prawa i Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, darowizna przedmiotowej nieruchomości nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, że darowizna ta nie jest opodatkowana VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj