Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-304/12/MK
z 22 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-304/12/MK
Data
2012.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
fundusz remontowy
przychody z innych źródeł
przychód
spółdzielnie mieszkaniowe


Istota interpretacji
Jakie są skutki podatkowe wykazania przez Spółdzielnię Mieszkaniową w PIT-8C kwoty dotyczącej rozliczenia funduszu remontowego?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu do Organu – 15 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 29 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykazania przez Spółdzielnię Mieszkaniową w PIT-8C kwoty dotyczącej rozliczenia funduszu remontowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2012 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykazania przez Spółdzielnię Mieszkaniową w PIT-8C kwoty dotyczącej rozliczenia funduszu remontowego.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 14 maja 2012 r. znak: IBPB II/1/415-304/12/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 29 maja 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej PIT-8C z tytułu rozliczenia funduszu remontowego dotyczącego mieszkania oraz garażu przy ul. G. (powstanie wspólnoty mieszkaniowej pod ww. adresem – w miejsce własności spółdzielczej).

W trakcie członkostwa Wnioskodawczyni w Spółdzielni Mieszkaniowej nie korzystała ona z ulg w PIT z tytułu wpłat na fundusz remontowy spółdzielni.

Rozliczenia Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała w 2011 r. w związku z założeniem w 2010 r. przez lokatorów wspólnoty mieszkaniowej. Rozliczenie polegało na przeznaczeniu przez Spółdzielnię Mieszkaniową większości przedmiotowego zwrotu na pokrycie poniesionych przez tę Spółdzielnię kosztów z tytułu członkostwa Wnioskodawczyni w Spółdzielni.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 27 maja 2012 r., który wpłynął do tut. Biura w dniu 29 maja 2012 r. wynika, iż w kwietniu 2011 r. w związku z powstaniem wspólnoty mieszkaniowej, Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała rozliczenia dwóch zajmowanych przez Wnioskodawczynię lokali (mieszkanie i garaż) tytułem kosztów utrzymania nieruchomości, energii elektrycznej i innych, środków funduszu remontowego oraz tytułem kosztów utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. I tak:

A. Lokal 1 (garaż):
a) Tytułem rozliczenia kosztów utrzymania i energii naliczono: 335,36 zł do zapłaty.
b) Tytułem rozliczenia funduszu remontowego naliczono:
do zwrotu netto: 587,45 zł
+ podatek VAT: 129,24zł
- pod. doch. od os. prawnych: 111,62 zł.
W sumie do zwrotu: 605,07 zł.
c) Tytułem kosztów utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni:
netto do zapłaty: 2,93 zł
+ podatek VAT: 0,64 zł
brutto do zapłaty: 3,57 zł.
Łącznie z tytułu powyższych rozliczeń Spółdzielnia przelała na konto Wnioskodawczyni 266,14 zł (605,07-335,36-3,57=266,14 zł).

B. Lokal 2 (mieszkanie):
a) Tytułem rozliczenia kosztów utrzymania, sprzątania klatki schodowej oraz opłat niezależnych, przypadających na lokal mieszkalny naliczono: 1.213,05 zł do zapłaty.
b) Tytułem rozliczenia funduszu remontowego naliczono:
do zwrotu: 1.541,73 zł- pod. doch. od os. prawnych: 292,93 zł.W sumie do zwrotu: 1.248,80 zł.

Tytułem kosztów utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni:

do zapłaty: 15,43 zł.

Łącznie z tytułu powyższych rozliczeń Spółdzielnia przelała na konto Wnioskodawczyni 20,32 zł (1.248,80 zł-1.213,05 zł-15,43 zł=20,32 zł)

Z uzupełnienia wniosku wynika również, iż w 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej PIT-8C, w którym uwzględniono kwotę 1.853,87 zł, która jest sumą pozycji dotyczących zwrotu z tytułu rozliczenia funduszu remontowego za oba lokale (605,07+1.248,80). Kwota zwrotu wyniosła łącznie za oba lokale 286,46 zł.

Podobne rozliczenie (proporcjonalne do zajmowanych powierzchni) otrzymali wszyscy właściciele lokali w posesji przy ul. G.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy ww. rozliczenie jest przychodem i należy je uwzględnić przy rozliczeniu podatku PIT za rok 2011, czy raczej wyżej wzmiankowany PIT-8C należy traktować jako informację o wysokości zwrotu wcześniej wpłacanych zaliczek na fundusz remontowy, ze względu na wcześniejsze opodatkowanie (podatek PIT z lat poprzednich)...
  2. Czy przedmiotowy zwrot jest jej dochodem i należy go ująć w rozliczeniu rocznym za 2011 r.... Jeżeli tak, to którą kwotę – 1.853,87 zł ujętą w PIT-8C przez Spółdzielnię Mieszkaniową czy kwotę rzeczywistego zwrotu czyli 286,46 zł... A może żadną z nich, ponieważ zwrócone środki pieniężne to środki, które Wnioskodawczyni wpłacała w ramach opłat czynszowych na fundusz remontowy do Spółdzielni Mieszkaniowej, a które pochodziły z pracy zarobkowej i były opodatkowane podatkiem dochodowym w latach poprzednich.

Wnioskodawczyni uważa, iż kwota zwrotu wykazana w PIT-8C Spółdzielni Mieszkaniowej nie powinna być uwzględniana w zeznaniu PIT za 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Jak wynika z treści art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są „inne źródła”.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Z treści powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni Mieszkaniowej PIT-8C z tytułu rozliczenia funduszu remontowego dotyczącego mieszkania oraz garażu przy ul. G. w związku z powstaniem wspólnoty mieszkaniowej w miejsce własności spółdzielczej.

Rozliczenia Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała w 2011 r. w związku z założeniem w 2010 r. przez lokatorów wspólnoty mieszkaniowej. Rozliczenie polegało na przeznaczeniu przez Spółdzielnię Mieszkaniową większości przedmiotowego zwrotu na pokrycie poniesionych przez tą Spółdzielnię kosztów z tytułu członkostwa Wnioskodawczyni w Spółdzielni.

Z uzupełnienia wniosku wynika, iż w kwietniu 2011 r. w związku z powstaniem wspólnoty mieszkaniowej, Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała rozliczenia dwóch zajmowanych przez Wnioskodawczynię lokali (mieszkanie i garaż) tytułem kosztów utrzymania nieruchomości, energii elektrycznej i innych, środków funduszu remontowego oraz tytułem kosztów utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy prawa oraz stan faktyczny wniosku należy stwierdzić, że jeżeli w informacji PIT-8C wykazana została przez Spółdzielnię Mieszkaniową kwota zwrotu z tytułu rozliczenia funduszu remontowego, przy czym rozliczenie to dotyczy wyłącznie kwot faktycznie wpłaconych przez Wnioskodawczynię na utworzony przez Spółdzielnię fundusz remontowy, to kwot tych nie należy opodatkować w zeznaniu podatkowym za 2011 r., ponieważ po stronie Wnioskodawczyni nie nastąpi przysporzenie majątkowe w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z uzupełnienia wniosku wynika bowiem, iż zwrócone Wnioskodawczyni środki pieniężne to środki, które wpłacała w ramach opłat czynszowych na fundusz remontowy do Spółdzielni Mieszkaniowej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku i jego uzupełnienia Wnioskodawczyni dołączyła kopie dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj