Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-7/13/AT
z 13 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 4 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 stycznia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina w latach 2013-2014 realizować będzie inwestycję pn. „B.”. Do września 2013 r. zostanie wykonany I etap prac i oddanych do użytku 200 sztuk oczyszczalni, natomiast do września 2014 r. prace zostaną zakończone po oddaniu do użytku następnych 234 sztuk oczyszczalni. Gmina na realizację zadania otrzymała pomoc w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego. Całkowita wartość inwestycji brutto wynosi … zł, netto … zł. VAT jest w zadaniu kosztem niekwalifikowalnym.

Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina zawarła umowy użyczenia z właścicielami nieruchomości, na których planuje się budowę oczyszczalni. Właściciele bezpłatnie użyczyli Gminie części działek na okres 5 lat od otrzymania dofinansowania przez Gminę z PROW, celem wybudowania na nich oczyszczalni przydomowych. Właściciele użyczonych działek zobowiązani są w okresie 5 lat do prawidłowego użytkowania oczyszczalni oraz do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z prawidłowym i nieprzerwalnym ich działaniem. Do umów użyczenia zostaną sporządzone aneksy regulujące zasady usuwania nieczystości z oczyszczalni. Usuwania nieczystości, co najmniej raz w roku w ciągu 5 lat, będzie dokonywała Gmina. Za usługi związane z opróżnianiem zbiorników bezodpływowych z oczyszczalni Gmina będzie pobierała opłaty i wystawiała faktury VAT. Po upływie 5 lat użytkowania Gmina bezpłatnie przekaże oczyszczalnie właścicielom nieruchomości.

W celu realizacji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina zawrze umowy darowizny, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 ze zm.) oraz przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny – rozdział XXXIII „Darowizna” (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Wskazano, że nie wniesienie opłaty w określonym terminie skutkować będzie niewykonaniem danego typu oczyszczalni dla konkretnej osoby.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma prawo odliczyć podatek od towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją „B.”, naliczony w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji tej inwestycji?


Wnioskodawcy uważa, że ma możliwość odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług, ponieważ zakup usług, robót i materiałów dotyczących inwestycji „B.” jest związany z usługami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wydatki ponoszone na nabywanie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji związane są z wykonywaniem zadań własnych Gminy, a zakończona inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług – z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W złożonym wniosku poinformowano, że Gmina, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, będzie realizować w latach 2013-2014 inwestycję pn. „B.”. Gmina na realizację zadania otrzymała pomoc w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego, przy czym VAT jest w zadaniu kosztem niekwalifikowalnym. Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków Gmina zawarła umowy użyczenia z właścicielami nieruchomości, na których planuje się budowę oczyszczalni. Właściciele bezpłatnie użyczyli Gminie części działek na okres 5 lat od otrzymania dofinansowania przez Gminę, celem wybudowania na nich oczyszczalni przydomowych. Nie wniesienie opłaty w określonym terminie skutkować będzie nie wykonaniem danego typu oczyszczalni dla konkretnej osoby. Właściciele użyczonych działek zobowiązani są w okresie 5 lat do prawidłowego użytkowania oczyszczalni oraz do ponoszenia wszelkich kosztów związanych z prawidłowym i nieprzerwalnym ich działaniem. Do umów użyczenia zostaną sporządzone aneksy regulujące zasady usuwania nieczystości z oczyszczalni. Usuwania nieczystości, co najmniej raz w roku w ciągu 5 lat, będzie dokonywała Gmina. Za usługi związane z opróżnianiem zbiorników bezodpływowych z oczyszczalni Gmina będzie pobierała opłaty i wystawiała faktury VAT. Po upływie 5 lat użytkowania Gmina bezpłatnie przekaże oczyszczalnie właścicielom nieruchomości.

Uwzględniając w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z którego wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach w nim określonych uwarunkowane jest od tego, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, stwierdzić należy, że Gminie, jako zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w przedmiotowej sprawie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach realizowanej inwestycji w zakresie, w jakim podatek naliczony, wynikający z otrzymanych przez Gminę faktur wiąże się z budową przydomowych oczyszczalni ścieków, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w art. 88 tej ustawy. Gminie odpowiednio również będzie przysługiwało prawo do zwrotu stosownej różnicy podatku, pod warunkiem wystąpienia ustawowych przesłanek wskazanych w art. 87 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii braku możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj