Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP5/443-1/12-6/PG
z 22 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) oraz pismem z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 18 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania nagród w ramach obsługi programów lojalnościowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania nagród w ramach obsługi programów lojalnościowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) o informacje doprecyzowujące i własne stanowisko oraz pismem z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 18 października 2012 r.) o pełnomocnictwo dla osoby podpisanej pod uzupełnieniem wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się m.in. profesjonalną obsługą programów lojalnościowych na zlecenie podmiotów trzecich. Zainteresowanemu zlecono prowadzenie takiego programu w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów zleceniodawcy. Zleceniodawca jest jednym z wiodących producentów pomp na rynku.

W tym celu Wnioskodawcy zlecono przeprowadzenie akcji promocyjnych wśród projektantów, zachęcających do stosowania przez nich w sporządzanych projektach pomp produkowanych przez zleceniodawcę. Pompy użyte w projekcie będą kupowane bezpośrednio od zleceniodawcy przez inwestorów, dla których przygotowywane będą konkretne projekty przez projektantów uczestniczących w ww. akcjach promocyjnych.

W programie lojalnościowym uczestniczą projektanci prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, jak i ci, którzy takiej działalności nie prowadzą.

Sam program opiera się na przyznawaniu punktów nagrodowych dla projektantów. W regulaminie programu przewidziano przyznawanie punktów w zamian za zgłoszenie projektu, w którym projektant przewidział zastosowanie pomp produkowanych przez zleceniodawcę. Projektantom przyznawane będą także dodatkowe punkty nagrodowe w przypadku rzeczywistej realizacji ww. projektu i dokonania zakupu pomp, których zastosowanie przewidziano w zgłoszonym uprzednio projekcie. Zakupu tych pomp dokonuje każdorazowo inwestor bezpośrednio u zleceniodawcy.

Informacja o ilości zdobytych przez projektanta punktów jest zapisywana na indywidualnym koncie internetowym. Dostęp do konta zabezpieczony jest poprzez hasło oraz indywidualny login przypisany każdemu z projektantów.

Otrzymane punkty nagrodowe projektant będzie mógł wymieniać nieodpłatnie na nagrody przewidziane w katalogu nagród. W programie przewidziano szeroki katalog nagród. Projektanci mają do wyboru wiele nagród o wartości poniżej 760 PLN, a także przekraczających tę wartość. Z tytułu zebranych punktów projektant nie będzie otrzymywać żadnych kwot pieniężnych.

Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem przedmiotowej interpretacji z uwagi na potencjalne obowiązki podatkowe, w szczególności związane z rolą płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, a także z obowiązkiem wystawiania i przesyłania deklaracji PIT-8C oraz z obowiązkiem wystawiania faktury wewnętrznej VAT i odprowadzenia podatku VAT.

W piśmie z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) będącym uzupełnieniem przedmiotowego wniosku, Zainteresowany wyjaśnił, że:

  • przekazywaniem nagród projektantom, zarówno prowadzącym działalność gospodarczą, jak i nieprowadzącym działalności gospodarczej będzie zajmował się wyłącznie Wnioskodawca,
  • będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia należnego podatku w całości, naliczonego przy nabyciu towarów przeznaczonych na nagrody. Towary te będą bowiem wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
  • wyłącznym nabywcą towarów przeznaczonych na nagrody jest Wnioskodawca. Także posiada on prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel,
  • kwota wykazana na fakturze VAT wystawionej przez Wnioskodawcę na rzecz zleceniodawcy będzie obejmować także wartość zakupionych przez Zainteresowanego towarów przeznaczonych na nagrody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stanowisko Zainteresowanego, iż:

  • dostawa towarów o wartości nie przekraczającej 10 zł, a w przypadku prowadzenia ewidencji osób obdarowanych o wartości nie przekraczającej 100 zł nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT;
  • opodatkowaniu podatkiem VAT nie będzie podlegać dostawa towarów niezależnie od ich wartości, jeżeli Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego

jest prawidłowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: VATU), przez dostawę towarów rozumie się przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 VATU wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Za prezenty o małej wartości należy zaś uznać towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez próbki zaś, zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 7 VATU, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Podsumowując - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zarówno przy przyjęciu, iż wydawanie nagród stanowi sprzedaż premiową, jak i przy odrzuceniu tej koncepcji, nie będzie zatem podlegać dostawa towarów, których wartość nabycia lub wytworzenia przekracza 10 zł, a także dostawa towarów o wartości od 10,01 zł do 100 zł, jednakże pod warunkiem prowadzenia ewidencji osób obdarowanych.

W przypadku nieodpłatnego przekazania towaru o wartości wyższej niż wyżej wskazane uczestnikowi programu lojalnościowego, podatnik (w analizowanej sprawie zleceniobiorca) zobowiązany będzie w myśl art. 106 ust. 7 VATU do wystawienia faktury wewnętrznej i odprowadzenia podatku, jeżeli zleceniobiorca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W przypadkach, gdy prawo odliczenia podatku naliczonego nie istnieje, to nieodpłatna dostawa towarów nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, niezależnie od wartości przekazanego towaru.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że stoi on na stanowisku, iż w przypadku nieodpłatnego przekazywania nagród, będzie on co do zasady zobowiązany do wystawienia wewnętrznej faktury VAT i opodatkowania nagród. Wnioskodawcy będzie bowiem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych nagród, ponadto nieodpłatne przekazywania nagród należy uznać za czynność podlegającą opodatkowaniu.

Jednocześnie Zainteresowany stoi na stanowisku, iż nie będzie zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej i opodatkowania nagrody, jeżeli wartość przekazywanej nagrody nie będzie przekraczać 10 PLN. Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do wystawienia wewnętrznej faktury VAT, jeżeli będzie prowadził ewidencję osób obdarowanych, a wartość przekazywanych nagród będzie oscylować pomiędzy 10,01 PLN a 100 PLN. Powyższe stanowisko uzasadnienie znajduje w przytoczonym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej art. 7 ust. 3 VATU.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie z powołanymi regulacjami, dla uznania nieodpłatnej dostawy towarów za odpłatną dostawę towarów, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj.:

  • podatnik przekazuje nieodpłatnie lub zużywa towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz
  • podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 - na mocy art. 7 ust. 3 ustawy - nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy (art. 7 ust. 7 ustawy).

Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Z przepisów wynika także, że nie jest opodatkowane nieodpłatne przekazanie klientom towarów, których jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia określony w momencie przekazywania towaru nie przekracza 10 zł, nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł, to podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Według art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Powyższy przepis zawiera katalog zamknięty czynności, które winny być dokumentowane fakturą wewnętrzną. Zatem tylko i wyłącznie do wymienionych w tym przepisie czynności są wystawiane faktury wewnętrzne.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się m.in. profesjonalną obsługą programów lojalnościowych na zlecenie podmiotów trzecich. Zlecono mu prowadzenie takiego programu w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów zleceniodawcy. Zleceniodawca jest jednym z wiodących producentów pomp na rynku. W tym celu Wnioskodawcy zlecono przeprowadzenie akcji promocyjnych wśród projektantów, zachęcających do stosowania przez nich w sporządzanych projektach pomp produkowanych przez zleceniodawcę. Pompy użyte w projekcie będą kupowane bezpośrednio od zleceniodawcy przez inwestorów, dla których przygotowywane będą konkretne projekty przez projektantów uczestniczących w ww. akcjach promocyjnych. W programie lojalnościowym uczestniczą projektanci prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, jak i ci, którzy takiej działalności nie prowadzą. Sam program opiera się na przyznawaniu punktów nagrodowych dla projektantów. W regulaminie programu przewidziano przyznawanie punktów w zamian za zgłoszenie projektu, w którym projektant przewidział zastosowanie pomp produkowanych przez zleceniodawcę. Projektantom przyznawane będą także dodatkowe punkty nagrodowe w przypadku rzeczywistej realizacji ww. projektu i dokonania zakupu pomp, których zastosowanie przewidziano w zgłoszonym uprzednio projekcie. Zakupu tych pomp dokonuje każdorazowo inwestor bezpośrednio u zleceniodawcy. Otrzymane punkty nagrodowe projektant będzie mógł wymieniać nieodpłatnie na nagrody przewidziane w katalogu nagród. W programie przewidziano szeroki katalog nagród. Z tytułu zebranych punktów projektant nie będzie otrzymywać żadnych kwot pieniężnych.

Ponadto Zainteresowany wskazał, że:

  • przekazywaniem nagród projektantom, zarówno prowadzącym działalność gospodarczą, jak i nieprowadzącym działalności gospodarczej będzie zajmował się wyłącznie Wnioskodawca,
  • będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego przy nabyciu towarów przeznaczonych na nagrody. Towary te będą bowiem wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
  • wyłącznym nabywcą towarów przeznaczonych na nagrody jest Wnioskodawca. Także posiada on prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel,
  • kwota wykazana na fakturze VAT wystawionej przez Wnioskodawcę na rzecz zleceniodawcy będzie obejmować także wartość zakupionych przez Zainteresowanego towarów przeznaczonych na nagrody.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przekazanie nagród w ramach programu lojalnościowego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć tutaj należy, iż jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, iż dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku - art. 29 ust. 1 ustawy.

Należy w tym miejscu wskazać, iż kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, iż wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie Apple and Pear Development Council stwierdził, iż czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r., które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje tutaj także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R.J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, iż dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.

Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, w przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga kwestia czy wydanie projektantom nagród (w ramach zleconego programu lojalnościowego) przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i czy mamy do czynienia z czynnością odpłatną czy nieodpłatną.

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że przedmiotowa czynność wydania projektantom przez Zainteresowanego nagród w ramach zleconego programu lojalnościowego wypełnia znamiona dostawy towarów w rozumieniu przepisu art. 7 ustawy. Zauważyć bowiem trzeba, że następuje tu przeniesienie na klientów prawa do rozporządzania jak właściciel wydawanymi towarami (nagrodami), których Wnioskodawca jest właścicielem od momentu ich zakupu do momentu wydania nagrody projektantowi. Podkreślić też należy, że fakt, iż wydanie ww. nagród uczestnikom programu lojalnościowego następuje nieodpłatnie, nie oznacza, że czynność ta jest czynnością nieodpłatną. Jak wynika bowiem z wniosku, wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Zainteresowanego na rzecz zleceniodawcy usługi przeprowadzenia programu lojalnościowego obejmuje również wartość zakupionych nagród przez Wnioskodawcę. A zatem w przypadku ww. wydania nagród zapłaty nie dokonuje nabywca (uczestnik) lecz osoba trzecia tj. zleceniodawca.

W tych okolicznościach przedmiotowa czynność wydania nagród w ramach zleconego programu lojalnościowego, jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tut. Organ pragnie też zauważyć, iż problem, jak przedstawiony w niniejszej sprawie, był przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-55/09 pomiędzy Commissioners for Her Majesty´s Revenue and Customs a B. Group Ltd.

W sprawie tej TSUE stwierdził, iż aby ustalić, czy czynność polegająca na dostarczeniu prezentów lojalnościowych podlega podatkowi VAT należy ustalić, czy na mocy art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy stanowi ona dostawę towarów lub świadczenie usług dokonywane odpłatnie na terytorium kraju przez podatnika działającego w takim charakterze.

TSUE powołał art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy, który stanowi, że za dostawę towarów uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel.

TSUE stwierdził, iż z brzmienia tego przepisu wynika, że pojęcie dostawy towarów obejmuje nie tylko przeniesienie własności w formie przewidzianej przez dane prawo krajowe, lecz obejmuje ono także wszelkie przeniesienie władztwa nad rzeczami, które pozwala drugiej stronie na rozporządzanie nimi jak właściciel.

Następnie TSUE powołał art. 6 ust. 1 szóstej dyrektywy, zgodnie z którym „świadczenie usług” należy rozumieć jako każdą czynność niestanowiącą dostawy towarów.

Dalej TSUE wskazał, iż z przedmiotowej sprawy wynika, że Spółka X, której Spółka B. zleciła zarządzanie programem lojalnościowym, zaopatruje się w prezenty lojalnościowe, a ich zasób stanowi własność tej spółki. Wobec tego Spółka X nie tylko ma prawo do przekazywania prezentów lojalnościowych klientom jak właściciel, ale w rzeczywistości jest ona ich właścicielem. Ponadto w przedmiotowej sprawie Spółka X dostarcza prezenty lojalnościowe.

TSUE stwierdził, że odpłatna dostawa towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 2 ust. 1 szóstej dyrektywy zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.

Szósta dyrektywa nie wymaga dla uznania dostawy towarów lub świadczenia usług za czynności odpłatne w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej dyrektywy, by wynagrodzenie za te towary lub usługi było płatne bezpośrednio przez ich odbiorcę. Zgodnie bowiem z art. 11 część A ust. 1 lit. a tej dyrektywy wynagrodzenie może pochodzić od osoby trzeciej.

W świetle powyższego TSUE stwierdził, że płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wydanie przez Wnioskodawcę nagród należy uznać za odrębną czynność - odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, Zainteresowany wydając nagrody projektantom, w ramach zleconej przez podmiot trzeci obsługi programu lojalnościowego, zobowiązany jest czynność tę opodatkować, bez względu na jej wartość oraz udokumentować fakturą VAT z uwzględnieniem wyjątków wskazanych w art. 106 ust. 4 ustawy.

W niniejszej sprawie art. 7 ust. 2-7 ustawy nie ma zastosowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie on co do zasady zobowiązany do wystawienia wewnętrznej faktury VAT i opodatkowania nagród bowiem przysługiwało mu prawo do odliczenia przy nabyciu tych nagród, uwzględniając zapis art. 7 ust. 3 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo wskazuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania przez Spółkę czynności wykonywanych na rzecz zlecającego, nie przedstawiono bowiem w tym zakresie stanowiska i nie sformułowano pytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną rozpatrzone odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj