Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1090/12/EK
z 3 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1090/12/EK
Data
2012.12.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku usług szkoleniowych adresowanych do nauczycieli zawodów gastronomicznych finansowane w całości ze środków publicznych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2012 r. (data wpływu 7 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 20 listopada 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zamierza w przyszłości brać udział w postępowaniu w formie zapytania ofertowego (zgodnego z wytycznymi Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - zasada konkurencyjności) oraz, w razie udzielenia zamówienia przez zamawiającego w ramach ww. postępowania, realizować zintegrowaną zleconą usługę kształcenia zawodowego, której celem jest aktualizowanie oraz rozwijanie wiedzy i umiejętności profesjonalnych nauczycieli i nauczycielek, niezbędnych do prawidłowego wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych (branży gastronomicznej).


Na ww. usługę kształcenia zawodowego będą się składały następujące części:


  • szkolenia „case study” dla nauczycieli/nauczycielek, prowadzone przez kobiety, które odniosły sukces zawodowy w typowo „męskim” świecie gastronomii (szefowa kuchni lub „menadżerka gastronomii”), pokazujące jednocześnie sposoby radzenia sobie ze stereotypowym podejściem,
  • przeprowadzenie egzaminu praktycznego, w czasie którego egzaminowani nauczyciele i nauczycielki przygotują do oceny menu określonych potraw (np.: przystawka, zupa, danie główne, deser),
  • uczestnicy szkolenia wypełnią testy teoretyczne (związane z wiedzą gastronomiczną), przygotowane przez egzaminatorów/trenerów,
  • zostanie powołana komisja egzaminacyjna, która oceni sposób wykonania zadań i udzieli „feedback” oraz przeprowadzi dyskusję.


Egzaminatorzy sporządzą karty egzaminacyjne z określeniem słabych i mocnych stron nauczycieli/nauczycielek. Wszystkie nauczycielki i nauczyciele uzyskają zaświadczenie (druk MEN Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216, zał. 1) oraz certyfikaty związane z „ukończeniem egzaminu”.


Realizacja ww. usługi wiązać się będzie z:


  • wynajmem pomieszczeń/sal na szkolenie i egzamin,
  • zakupem niezbędnych surowców i materiałów,
  • opłaceniem trenerów i egzaminatorów,
  • zapewnieniem noclegów i wyżywienia dla osób egzaminowanych,
  • przygotowaniem i stworzeniem certyfikatów oraz zaświadczeń.


Usługa będzie rozliczana całościowo w „jednostce masy: osoba”, tj. za kompleksowe przeprowadzenie szkolenia i egzaminu w przeliczeniu dla jednej osoby (nauczyciela/ nauczycielki), zleceniodawca będzie płacił określoną wynegocjowaną i zryczałtowaną opłatę.

Będzie w 100% finansowana ze środków publicznych: w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% z Budżetu Państwa.

Zlecającym usługę będzie podmiot, który w wyniku udziału w konkursie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ogłoszonego przez O., został beneficjentem tych środków, w celu realizacji projektu. Usługa opisana powyżej będzie wchodziła w zakres zadań w ramach ww. projektu.


Spółka nie jest jednostką objętą ustawą z dnia 7 września 2012 r. o systemie oświaty. Usługi będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w przepisach dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w szczególności:


  • Program Operacyjny Kapitał Ludzki, zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 27 września 2007 r.;
  • System Realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zatwierdzony przez Instytucję Zarządzającą w dniu 18 września 2007 r. (ze zm., ostatnia zmiana z dnia 1 stycznia 2011 r.)
  • Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zatwierdzony przez Instytucję Zarządzającą w dniu 18 września 2007 r. (ze zm., ostatnia z dnia 1 czerwca 2010 r.)
  • wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 22 listopada 2010 r.


Spółka nie będzie posiadała dla tych usług akredytacji. Podmiotem zlecającym wykonanie ww. usług nie jest bezpośrednio jednostka budżetowa, jednakże usługi te są w 100% finansowane ze środków publicznych.

Dnia 4 września Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług, dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego, jednakże dnia 16 października złożyła ofertę w zapytaniu ofertowym z dnia 2 października 2012 r., ogłoszonym przez P., w którym przedmiotem zamówienia były usługi opisane we wniosku. Zamówienie zostało przeprowadzone w ramach procedury przewidzianej w przepisach dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w trybie zapytania ofertowego. Zapytanie zostało rozstrzygnięte w dniu 17 października 2012 r. Oferta złożona przez Spółkę została wybrana jako najkorzystniejsza. W związku z tym w dniu 19 października pomiędzy P. a Spółką zawarto umowę o świadczenie usług. W preambule umowy znajduje się informacja, że usługi wynikające z wykonywania umowy współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 Otwartość systemu edukacji w kontekście uczenia przez całe życie.

P. wzięło udział w konkursie, w ramach ww. Priorytetu i ww. Działania, Poddziałania 3.4.3 Upowszechnianie uczenia się przez całe życie - projekty konkursowe w ramach POKL. Konkurs ogłosiła jednostka budżetowa – O. (instytucja pośrednicząca II stopnia dla Priorytetu III POKL).

W ramach konkursu P. zostało beneficjentem środków publicznych (pochodzących w 85% ze środków EFS i 15% z BP) i na podstawie umowy z O. , realizuje projekt pt. „….”. W ramach podpisanej umowy P. jedynie pośredniczy w przekazywaniu środków publicznych na zadania związane z realizacją projektu. Przepisy POKL regulują, że realizacja projektu finansowanego ze środków EFS nie powinna generować przychodu po stronie beneficjenta (P.).

Spółka, biorąc udział w procedurze określonej w przepisach dla POKL została wybrana na usługodawcę części zadań merytorycznych związanych ze szkoleniami i egzaminami realizowanymi w ramach projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy świadczenie przez Spółkę ww. usług korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, wrażonym we wniosku oraz jego uzupełnieniu, opisana usługa będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług w związku z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka wskazała, iż uważa, że ww. usługa jest usługą kształcenia zawodowego, opierając się na piśmie Ministra Finansów nr 99945/11 z dnia 26 lipca 2011 r., w którym przytoczono legalną definicję ww. terminu, „w kontekście rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.: „usługi w zakresie kształcenia zawodowego (...) obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego (...) Nie ma w tym przypadku znaczenia” (Dz. U. L Nr 77, str. 1)”.


Stwierdziła, że usługa przyszła wpisuje się w treść ww. definicji, gdyż:


  • działania w ramach usługi są w bezpośrednim związku z zawodem - egzaminy teoretyczne oraz praktyczne dla nauczycieli przedmiotów gastronomicznych polegające na sprawdzeniu ich wiedzy i umiejętności przez profesjonalistów (z branży),
  • usługa ma na celu także uzyskanie przez nauczycieli przedmiotów zawodowych nowej wiedzy (praktyka w zawodzie gastronomicznym wyprzedza teorię tkwiącą w podręcznikach), a także jej uaktualnienie wyłącznie do celów zawodowych,
  • każdy nauczyciel otrzyma informację zwrotną na temat swojej wiedzy w postaci:

    1. wyników testów praktycznych i teoretycznych związanych z gastronomią,
    2. stereotypów nt. płci w zawodach gastronomicznych, a także ich przełożenia już na etap edukacji zawodowej,
    3. karty kompetencji opisującej słabe i mocne strony kwalifikacji zawodowych oraz rekomendacje zawodowe.


Spółka zaznaczyła, iż finansowanie opisanej usługi będzie w 100 % pochodziło ze środków publicznych. Wskazała, że przytoczona w poz. 61 wniosku podstawa prawna, a w szczególności treść rozporządzenia ministra finansów stanowi, iż „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane co najmniej w 70 % ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związanych są zwolnione od podatku”.

Podsumowując Spółka stwierdziła, iż stoi na stanowisku, że zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi (wymienionymi w poz. 61 wniosku) usługa, którą zamierza świadczyć w przyszłości jest usługą kształcenia zawodowego - zwolnioną od podatku od towarów i usług.

Wskazała, że na podstawie powołanych we wniosku przepisów prawa podatkowego oraz na podstawie powyżej przedstawionych informacji, stoi na stanowisku, iż uprzednio opisane zdarzenie przyszłe, a obecnie stan faktyczny, tj. ww. usługa jest zwolniona od podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 str. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Ponadto należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.


Analizując powołane wyżej regulacje ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:


  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.


Ponadto przepisy rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są:


  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;

  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), przez beneficjenta rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza w przyszłości brać udział w postępowaniu w formie zapytania ofertowego, a w razie udzielenia zamówienia, realizować zintegrowaną usługę kształcenia zawodowego, której celem jest aktualizowanie oraz rozwijanie wiedzy i umiejętności profesjonalnych nauczycieli i nauczycielek z branży gastronomicznej.


Na ww. usługę będą się składały:


  • szkolenia „case study” dla nauczycieli/nauczycielek, prowadzone przez kobiety, które odniosły sukces zawodowy w świecie gastronomii,
  • przeprowadzenie egzaminu praktycznego,
  • uczestnicy szkolenia wypełnią testy teoretyczne,
  • zostanie powołana komisja egzaminacyjna, która oceni sposób wykonania zadań i udzieli „feedback” oraz przeprowadzi dyskusję.


Egzaminatorzy sporządzą karty egzaminacyjne z określeniem słabych i mocnych stron nauczycieli/nauczycielek. Uczestnicy uzyskają zaświadczenie oraz certyfikaty związane z „ukończeniem egzaminu”.

Usługa będzie rozliczana za kompleksowe przeprowadzenie szkolenia i egzaminu w przeliczeniu dla jednej osoby. Zleceniodawca będzie płacił określoną wynegocjowaną i zryczałtowaną opłatę.

Usługą będzie w 100% finansowana ze środków publicznych: w 85% z EFS oraz w 15% z BP.

Spółka nie jest jednostką objętą ustawą z dnia 7 września 2012 r. o systemie oświaty. Usługi będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w przepisach dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Spółka nie będzie posiadała dla tych usług akredytacji. Podmiotem zlecającym wykonanie ww. usług nie jest bezpośrednio jednostka budżetowa, jednakże usługi te są w 100% finansowane ze środków publicznych.

Dnia 16 października Spółka złożyła ofertę w zapytaniu ofertowym z dnia 2 października 2012 r., ogłoszonym przez P., w którym przedmiotem zamówienia były opisane powyżej usługi. Zapytanie zostało rozstrzygnięte w dniu 17 października 2012 r. Oferta złożona przez Spółkę została wybrana jako najkorzystniejsza. W związku z tym w dniu 19 października pomiędzy P. a Spółką zawarto umowę o świadczenie usług. W preambule umowy znajduje się informacja, że usługi wynikające z wykonywania umowy współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej.

W ramach konkursu P. zostało beneficjentem środków publicznych (pochodzących w 85% ze środków EFS i 15% z BP) i na podstawie umowy z O., realizuje projekt pt. „…”. W ramach podpisanej umowy P. jedynie pośredniczy w przekazywaniu środków publicznych na zadania związane z realizacją projektu. Spółka, biorąc udział w procedurze określonej w przepisach dla POKL została wybrana na usługodawcę części zadań merytorycznych związanych ze szkoleniami i egzaminami realizowanymi w ramach projektu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że do świadczenia przez Spółkę na rzecz P. usług szkoleniowych, nie będzie miało zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, gdyż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zauważyć należy, iż definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawarta w rozporządzeniu Rady Nr 282/2011 kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. W przypadku usług świadczonych przez Spółkę wystąpi taka sytuacja, gdyż udział nauczycieli i nauczycielek przedmiotów gastronomicznych w ww. szkoleniach będzie prowadził do rozwijania merytorycznych kwalifikacji w posiadanym przez nich zawodzie. Ww. usługi będą więc korzystały ze zwolnienia od podatku przewidzianego dla usług kształcenia zawodowego. Podstawą tego zwolnienia będzie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż – jak wynika z treści wniosku – usługi te będą finansowane w 100% ze środków publicznych.

Podkreślenia wymaga fakt, że ww. usługi będą objęte zwolnieniem od podatku, o ile Spółka będzie posiadała dokumenty, z których jednoznacznie będzie wynikało, iż zapłata za przedmiotowe czynności nastąpiła ze środków publicznych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj