Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-578/12/KO
z 13 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-578/12/KO
Data
2012.09.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
najem


Istota interpretacji
w zakresie wynajmu powierzchni użytkowej budynku na potrzeby prowadzenia DPS i ZPO oraz na cele prowadzenia działalności leczniczej i dziennej działalności opiekuńczej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2012r. (data wpływu 14 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • jest nieprawidłowe w zakresie dotyczącym wynajmu powierzchni użytkowej budynku na potrzeby prowadzenia DPS i ZPO,
  • jest prawidłowe w zakresie dotyczącym wynajmu części powierzchni użytkowej budynku na cele prowadzenia działalności leczniczej i dziennej działalności opiekuńczej.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wynajmu powierzchni użytkowej budynku na potrzeby prowadzenia DPS i ZPO oraz na cele prowadzenia działalności leczniczej i dziennej działalności opiekuńczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z o.o., zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT (dalej: Wnioskodawca lub Spółka).

Spółka zakupi grunt wraz z budynkiem (dalej: Budynek). Powierzchnia użytkowa Budynku będzie przedmiotem kilku odrębnych stosunków najmu i będzie wynajmowana przez Spółkę w następującym zakresie:

  1. więcej niż 50% powierzchni użytkowej Budynku będzie wynajmowana podmiotowi prowadzącemu działalność non-profit, który w oparciu o przepisy o pomocy społecznej będzie prowadził dom pomocy społecznej (dalej: DPS). DPS będzie świadczył swoje usługi na rzecz mieszkańców nieodpłatnie i będzie w głównej mierze finansowany z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zadaniem DPS będzie zapewnienie swoim mieszkańcom stałego pobytu (miejsca zamieszkania) i określonych w przepisach o pomocy społecznej świadczeń. DPS nie będzie świadczył na rzecz swoich mieszkańców usług medycznych, lecz zgodnie z przepisami o pomocy społecznej DPS będzie umożliwiał i organizował mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych i pielęgnacyjnych wykonywanych przez uprawnione do tego podmioty lecznicze;
  2. mniej niż 50% powierzchni użytkowej Budynku będzie wynajmowana podmiotowi leczniczemu, który wykorzysta wynajętą powierzchnię Budynku na wykonywanie odpłatnych, stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych, innych niż szpitalne, o charakterze pielęgnacyjno- opiekuńczym (dalej: ZPO); działalność ZPO będzie polegała na zapewnieniu pensjonariuszom niewymagającym hospitalizacji całodobowego (stałego) zakwaterowania i udzielaniu im świadczeń zdrowotnych, które będą obejmować swoim zakresem m.in. pielęgnację, opiekę; celem tych świadczeń będzie umożliwienie lub ułatwienie pensjonariuszom funkcjonowania w życiu codziennym i wykonywania przez nich podstawowych czynności życiowych;
  3. część powierzchni Budynku może zostać wynajęta przez Spółkę lub podnajęta przez wyżej wskazanych najemców komercyjnemu podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą; dodatkowo istnieje taka możliwość, że w przyszłości, na podstawie odrębnych umów najmu, część powierzchni Budynku może zostać wynajęta przez Spółkę lub podnajęta przez wyżej wskazanych najemców na prowadzenie działalności w zakresie usług opiekuńczych dla osób niezamieszkujących w Budynku (dziennej działalności opiekuńczej); usługi te będą polegać na zapewnieniu osobom nie zamieszkującym w Budynku pobytu i opieki na terenie Budynku w ciągu dnia, bez możliwości zamieszkania.

Spółka zaznacza, że przedmiotem najmu (podnajmu) nie będzie Budynek jako całość, ale wyodrębnione powierzchnie Budynku. Przedmiotem najmu (podnajmu) będą w każdym wypadku odrębnie części powierzchni Budynku przeznaczone wyłącznie na cele mieszkalne i odrębnie części powierzchni Budynku przeznaczone na cele niemieszkalne.

Zgodnie z umowami najmu, które zostaną zawarte przez Spółkę, dotyczącymi powierzchni przeznaczonych wyłącznie na cele mieszkalne, najemcy nie będą mogli przeznaczać tych powierzchni na inne cele tj. w szczególności na cele działalności leczniczej lub dziennej działalności opiekuńczej.

Dodatkowo Spółka wskazuje, iż na podstawie umów najmu (lub podnajmu), podmioty, na rzecz których zostaną wynajęte (podnajęte) powierzchnie Budynku, będą mogły korzystać z powierzchni wspólnych Budynku np.: korytarzy czy klatek schodowych, ale korzystanie z tych powierzchni nie będzie przedmiotem odrębnych opłat.

W związku z planowanym przeznaczeniem Budynku konieczne będzie przeprowadzenie w Budynku robót budowlanych, w wyniku których Budynek zostanie zaadoptowany i zmodernizowany tak, aby możliwe było wykorzystywanie go (zgodnie z wymogami wynikającymi z powszechnie obowiązujących przepisów prawa) na cele prowadzenia w Budynku działalności przez DPS, ZPO, a także działalność leczniczej i dziennej działalność opiekuńczej.

W celu wykonania robót budowlanych zostanie przygotowany projekt budowlany uwzględniający wyżej wskazane przeznaczenie. Zgodnie z projektem budowlanym:

  • Budynek w oparciu o PKOB powinien zostać zakwalifikowany jako mieszkalny (co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej Budynku, a także co najmniej połowa powierzchni użytkowej wynajętej na potrzeby DPS oraz powierzchni użytkowej wynajętej na potrzeby ZPO będzie wykorzystywana do celów mieszkalnych),
  • przeważająca część powierzchni użytkowej Budynku będzie wynajęta na prowadzenie działalności przez DPS.

Spółka, uwzględniając planowane przeznaczenie Budynku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) (dalej: PKOB), klasyfikuje Budynek do działu 11, grupy 113, klasy 1130 PKOB, jako Budynek mieszkalny zbiorowego zamieszkania.

Spółka nie wydzieli w Budynku odrębnych lokali mieszkalnych.

Spółka w Budynku nie będzie świadczyć usług związanych z zakwaterowaniem, zaklasyfikowanych pod symbolem 55 PKWiU 2008.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi Spółki w zakresie wynajmu powierzchni Budynku przeznaczonej wyłącznie na cele zaspokojenia potrzeb mieszkalnych mieszkańców i pensjonariuszy DPS oraz ZPO będą zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT zwolnione z opodatkowania VAT...

Czy usługi Spółki w zakresie wynajmu powierzchni Budynku na cele prowadzenia działalność leczniczej i dziennej działalności opiekuńczej będą opodatkowane stawką VAT, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146a, z zastrzeżeniem art. 146f ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi najmu powierzchni Budynku na potrzeby prowadzenia DPS i ZPO, która to powierzchnia jest przeznaczona wyłącznie na cele mieszkalne tj. z wyłączeniem powierzchni wynajętej przez Spółkę wyłącznie na działalność leczniczą i dzienną działalność opiekuńczą zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, będą zwolnione z opodatkowania VAT.

Wynajem przez Spółkę powierzchni Budynku na niemieszkalne cele prowadzenia działalność leczniczej i dziennej działalności opiekuńczej będzie opodatkowany stawką VAT, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146a, z zastrzeżeniem art. 146f ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT: „usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe" korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

W myśl art. 43 ust. 20 ustawy o VAT powyższe zwolnienie z opodatkowania VAT: „nie ma zastosowania do usług wskazanych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy”. Usługami, o których mowa w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o VAT są usługi związane z zakwaterowaniem zaklasyfikowane pod symbolem 55 PKWiU 2008.

Mając na uwadze powyższe przepisy ustawy o VAT należy zauważyć, że ze zwolnienia z opodatkowania VAT korzystają usługi, które nie są zaklasyfikowane pod symbolem 55 PKWiU 2008r. i wypełniają następujące warunki:

  • polegają na wynajmowaniu lub wydzierżawianiu nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości;
  • są świadczone na własny rachunek;
  • obejmują najem wyłącznie na cele mieszkaniowe.

W pierwszej kolejności Wnioskodawca wskazuje, iż usługi najmu powierzchni Budynku na cele prowadzenia DPS, jak również ZPO i podmiotów prowadzących działalność leczniczą i dzienną działalność opiekuńczą nie są zaklasyfikowane pod symbolem 55 PKWiU 2008, pod którym klasyfikowane są głównie takie usługi jak m.in.: usługi zakwaterowania w pensjonatach, motelach, hotelach, prywatnych mieszkaniach i domach, gospodarstwach wiejskich, ośrodkach wczasowych, które cechuje krótkotrwałość, a ich celem nie jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych ale potrzeb związanych z pobytem w celach turystycznych, biznesowych itp.

Kolejnym warunkiem, którego spełnienie umożliwia zastosowanie zwolnienia z opodatkowania VAT usług najmu jest to aby przedmiotem najmu była nieruchomość mieszkalna lub część nieruchomości.

Spółka zaadaptuje i zmodernizuje Budynek tak, aby zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy społecznej oraz zgodnie z przepisami o działalności leczniczej mógł być wykorzystywany na potrzeby zapewnienia stałego pobytu (zamieszkania) osób fizycznych przez DPS oraz ZPO, a dodatkowo mógł być wykorzystywany w ramach działalności leczniczej i dziennej działalności opiekuńczej.

Zgodnie projektem budowlanym:

  • co najmniej połowa powierzchni użytkowej Budynku będzie wykorzystywana do celów mieszkalnych;
  • Budynek będzie wykorzystywany na potrzeby prowadzenia DPS, ZPO, działalności leczniczej i dziennej działalności opiekuńczej;
  • DPS będzie zajmował przeważającą część powierzchni użytkowej całego Budynku;
  • co najmniej połowa powierzchni użytkowej wynajętej na potrzeby DPS będzie wykorzystywana do celów mieszkalnych;
  • DPS nie będzie wykonywał na rzecz swoich mieszkańców świadczeń medycznych.

Zgodnie z objaśnieniami wstępnymi do PKOB o klasyfikacji budynku decyduje jego charakter tj. budynek mieszkalny lub niemieszkalny (pkt 4 objaśnień wstępnych do PKOB).

Za budynek mieszkalny, zgodnie z PKOB, uważa się budynek, w którym co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Dodatkowo zgodnie z pkt 5 objaśnień wstępnych do PKOB w przypadku obiektów budowlanych użytkowanych lub przeznaczonych do wielu celów (tak jak to ma miejsce w przedmiotowym przypadku, gdyż Budynek będzie przeznaczony jednocześnie na cele prowadzenia DPS oraz ZPO, a także działalności leczniczej oraz dziennej działalności opiekuńczej), obiekty budowlane klasyfikuje się w jednej pozycji, zgodnie z ich głównym użytkowaniem.

Mając na uwadze cechy Budynku oraz zasady klasyfikacji PKOB, cały Budynek (również w części zajmowanej przez ZPO oraz działalność leczniczą, a także dzienną działalność opiekuńczą) powinien zostać zaklasyfikowany zgodnie z jego głównym przeznaczeniem (tj. DPS) do działu 11, grupy 113, klasy 1130 PKOB, jako Budynek mieszkalny zbiorowego zamieszkania. W związku z powyższym, należy uznać, że Spółka będzie wynajmować nieruchomość o charakterze mieszkalnym.

W związku z powyższym należy uznać, iż warunek wynajmowania nieruchomości mieszkalnych lub części nieruchomości w przypadku Spółki jest spełniony.

Następnym warunkiem, od spełnienia którego uzależniona jest możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT usługi najmu jest to aby usługa najmu była świadczona na własny rachunek.

Wnioskodawca zaznacza, że Spółka będzie świadczyć usługi najmu we własnym imieniu i na własny rachunek. Budynek, którego powierzchnie będą przedmiotem najmu będzie własnością Spółki, Spółka będzie wynajmującym, a prawa i obowiązki wynikające z umów najmu, w zakresie dotyczącym wynajmującego będą bezpośrednio dotyczyć Spółki. W związku z tym przedmiotowy warunek należy uznać za spełniony.

Ostatnim warunkiem od spełnienia, którego uzależnione jest prawo do zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT usług najmu jest to aby najem był wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Spółka wynajmie na potrzeby DPS oraz ZPO powierzchnie Budynku, w oparciu o umowy, z których będzie wynikał obowiązek przeznaczenia wynajętych powierzchni na potrzeby zapewnienia stałego zamieszkania mieszkańców DPS i pensjonariuszy ZPO.

Należy zauważyć, że domy pomocy społecznej (z wyjątkiem sytuacji, w których świadczą one usługi opiekuńcze dla osób nie zamieszkujących w domach pomocy społecznej) oraz zakłady pielęgnacyjno-lecznicze powinny zapewniać swoim mieszkańcom i pensjonariuszom stały pobyt (zamieszkanie) w swoich ośrodkach (niezależnie od tego, że świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze mogą być także wykonywane przez zakłady pielęgnacyjno-opiekuńcze w warunkach domowych).

W związku z tym należy uznać, że Spółka, wynajmując powierzchnie Budynku na potrzeby mieszkalne w zakresie prowadzenia DPS oraz na potrzeby prowadzenia ZPO, realizuje cele mieszkaniowe tzn. umożliwia DPS oraz ZPO zakwaterowanie ich mieszkańców i pensjonariuszy. W ocenie Wnioskodawcy wynajem powierzchni Budynku na cele prowadzenia ZPO, także gdy ZPO na wynajmowanych powierzchniach mieszkalnych będzie umożliwiał jego pensjonariuszom w wykonywaniu podstawowych czynności życiowych realizując nad nimi opiekę i pielęgnację, będzie realizował cel mieszkaniowy. Tym samym należy uznać, że najem powierzchni Budynku przez Spółkę na potrzeby mieszkalne w zakresie prowadzenia DPS oraz prowadzenia ZPO realizuje cele mieszkaniowe.

Reasumując, mając na uwadze, że Spółka będzie we własnym imieniu wynajmować powierzchnie Budynku, który będzie miał charakter mieszkalny, w zakresie w jakim najem powierzchni Budynku będzie przeznaczony na cele mieszkalne DPS i ZPO będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Jeśli chodzi o wynajem powierzchni Budynku na potrzeby prowadzenia działalności leczniczej i dziennej działalności opiekuńczej, w ocenie Spółki nie będzie on korzystał ze zwolnienia z opodatkowania VAT, gdyż najem w tym zakresie nie będzie wiązał się bezpośrednio z zaspokojeniem celów mieszkaniowych, a z realizacją świadczeń medycznych oraz usług opiekuńczych bez zakwaterowania i dlatego będzie opodatkowany podstawową stawką VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146a, z zastrzeżeniem art. 146f ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej wynajmu powierzchni użytkowej budynku na potrzeby prowadzenia DPS i ZPO,
  • prawidłowe w części dotyczącej wynajmu części powierzchni użytkowej budynku na cele prowadzenia działalności leczniczej i dziennej działalności opiekuńczej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 5a ustawy o VAT).

Podstawowa stawka podatku, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku, usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. ustawodawca w załączniku nr 3 w poz. 163 wymienił usługi związane z zakwaterowaniem sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55.

Z ww. art. 43 ust. 1 pkt 36 wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczona na własny rachunek usługa wynajmu lub dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym co istotne, na cele mieszkaniowe. Zatem przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:

  • świadczenie usługi na własny rachunek,
  • charakter mieszkalny nieruchomości,
  • mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.

Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala na zastosowanie zwolnienia.

Należy zwrócić uwagę, iż zwolnienie z podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT dla wynajmu nieruchomości o charakterze mieszkalnym, stanowi wyjątek od zasady określonej w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, jaką jest opodatkowanie sprzedaży 23% stawką podatku. W związku z tym powinno być interpretowane ściśle, przede wszystkim zgodnie z literalnym brzmieniem wprowadzających je przepisów. W żadnym razie nie powinny one być interpretowane w sposób prowadzący do rozszerzenia zakresu zastosowania zwolnienia.

Powyższe wskazuje, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega wyłącznie świadczenie usług w zakresie wynajmowania nieruchomości, po pierwsze o charakterze mieszkalnym, po drugie - na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy). W związku z tym zwolnieniu nie podlega wynajem nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cel inny niż mieszkaniowy. Wskazany przepis nie uzależnia zastosowania zwolnienia od rodzaju czy formy prawnej podmiotu świadczącego usługę jak i od podmiotu nabywającego tę usługę. Nie odnosi się również do czasu wynajmowania nieruchomości oraz klasyfikacji statystycznych. W związku z tym nie można uznać, iż każda usługa wynajmu lokalu mieszkalnego, która nie została sklasyfikowana przez GUS do grupy PKWiU 55 korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.

O ile identyfikacja istnienia pozostałych elementów nie stanowi problemu, o tyle zwrócić uwagę należy na cel świadczonej usługi. Realizacja celu wynajmu następuje poprzez wykorzystanie lokalu przez najemcę. Tym samym zasadniczą kwestią dla opodatkowania czy zwolnienia z podatku świadczonej usługi pozostaje cel realizowany przez osobę bezpośrednio uczestniczącą w świadczeniu usługi. W przypadku kiedy najemcą jest podmiot gospodarczy wykorzystujący budynek mieszkalny lub jego część w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (np. podmiot w oparciu o przepisy o pomocy społecznej będzie prowadził dom pomocy społecznej lub będzie wykonywał odpłatne, stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne, inne niż szpitalne, o charakterze pielęgnacyjno-opiekuńczym) cel zawsze będzie finansowy (gospodarczy).

Zatem w takim przypadku podmiot świadczący na własny rachunek usługę wynajmu lub dzierżawy nieruchomości mieszkalnej na cele gospodarcze podmiotu gospodarczego, nie korzysta ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy. Tym samym winien świadczoną usługę opodatkować według stawki 23%.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, iż Spółka zakupi grunt wraz z budynkiem.

Powierzchnia użytkowa Budynku będzie przedmiotem kilku odrębnych stosunków najmu i będzie wynajmowana przez Spółkę w następującym zakresie:

  • więcej niż 50% powierzchni użytkowej Budynku będzie wynajmowana podmiotowi prowadzącemu działalność non-profit, który w oparciu o przepisy o pomocy społecznej będzie prowadził dom pomocy społecznej,
  • mniej niż 50% powierzchni użytkowej Budynku będzie wynajmowana podmiotowi leczniczemu, który wykorzysta wynajętą powierzchnię Budynku na wykonywanie odpłatnych, stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych, innych niż szpitalne, o charakterze pielęgnacyjno-opiekuńczym,
  • część powierzchni Budynku może zostać wynajęta przez Spółkę lub podnajęta przez wyżej wskazanych najemców komercyjnemu podmiotowi wykonującemu działalność leczniczą. Dodatkowo istnieje taka możliwość, że w przyszłości, na podstawie odrębnych umów najmu, część powierzchni Budynku może zostać wynajęta przez Spółkę lub podnajęta przez wyżej wskazanych najemców na prowadzenie działalności w zakresie usług opiekuńczych dla osób niezamieszkujących w Budynku (dziennej działalności opiekuńczej). Usługi te będą polegać na zapewnieniu osobom nie zamieszkującym w Budynku pobytu i opieki na terenie Budynku w ciągu dnia, bez możliwości zamieszkania.

Przedmiotem najmu (podnajmu) będą w każdym wypadku odrębnie części powierzchni Budynku przeznaczone wyłącznie na cele mieszkalne i odrębnie części powierzchni Budynku przeznaczone na cele niemieszkalne.

Zgodnie z umowami najmu, które zostaną zawarte przez Spółkę, dotyczącymi powierzchni przeznaczonych wyłącznie na cele mieszkalne, najemcy nie będą mogli przeznaczać tych powierzchni na inne cele tj. w szczególności na cele działalności leczniczej lub dziennej działalności opiekuńczej.

W związku z planowanym przeznaczeniem Budynku konieczne będzie przeprowadzenie w Budynku robót budowlanych, w wyniku których Budynek zostanie zaadoptowany i zmodernizowany tak, aby możliwe było wykorzystywanie go (zgodnie z wymogami wynikającymi z powszechnie obowiązujących przepisów prawa) na cele prowadzenia w Budynku działalności przez DPS, ZPO, a także działalność leczniczej i dziennej działalność opiekuńczej. W celu wykonania robót budowlanych zostanie przygotowany projekt budowlany uwzględniający wyżej wskazane przeznaczenie.

Zgodnie z projektem budowlanym:

  • Budynek w oparciu o PKOB powinien zostać zakwalifikowany jako mieszkalny (co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej Budynku, a także co najmniej połowa powierzchni użytkowej wynajętej na potrzeby DPS oraz powierzchni użytkowej wynajętej na potrzeby ZPO będzie wykorzystywana do celów mieszkalnych),
  • przeważająca część powierzchni użytkowej Budynku będzie wynajęta na prowadzenie działalności przez DPS.

Spółka, uwzględniając planowane przeznaczenie Budynku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), klasyfikuje Budynek do działu 11, grupy 113, klasy 1130 PKOB, jako Budynek mieszkalny zbiorowego zamieszkania. Spółka nie wydzieli w Budynku odrębnych lokali mieszkalnych. Spółka w Budynku nie będzie świadczyć usług związanych z zakwaterowaniem, zaklasyfikowanych pod symbolem 55 PKWiU 2008.

Z opisu zdarzenia wynika, iż Wnioskodawca zamierza wynająć:

  • więcej niż 50% powierzchni użytkowej Budynku podmiotowi prowadzącemu działalność non-profit, który w oparciu o przepisy o pomocy społecznej będzie prowadził dom pomocy społecznej,
  • mniej niż 50% powierzchni użytkowej Budynku będzie wynajmowana podmiotowi leczniczemu, który wykorzysta wynajętą powierzchnię Budynku na wykonywanie odpłatnych, stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych, innych niż szpitalne, o charakterze pielęgnacyjno-opiekuńczym.

Jak już wyżej wskazano, celem innym niż mieszkaniowy jest np. prowadzenie przez najemcę działalności gospodarczej na potrzeby, której budynek lub jego części są wynajmowane, co ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Cel mieszkaniowy nie jest w niniejszej sprawie zrealizowany, albowiem Wnioskodawca będzie wynajmować więcej niż 50% powierzchni użytkowej budynku podmiotom gospodarczym, na cele niemieszkalne. Pierwszy podmiot gospodarczy świadczyć będzie bowiem w wynajętej części budynku usługi w zakresie opieki społecznej, poprzez prowadzenie Dom Pomocy Społecznej. Z kolei drugi podmiot gospodarczy będzie świadczył usługi w zakresie odpłatnych, stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych, innych niż szpitalne, o charakterze pielęgnacyjno-opiekuńczym.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis zdarzenia należy stwierdzić, iż w przypadku wynajmu:

  • więcej niż 50% powierzchni użytkowej budynku podmiotowi gospodarczemu w celu prowadzenia działalności w formie Domu Pomocy Społecznej,
  • mniej niż 50% powierzchni użytkowej budynku podmiotowi gospodarczemu świadczącemu usługi w zakresie odpłatnych, stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych, innych niż szpitalne, o charakterze pielęgnacyjno-opiekuńczym

przedmiotowa usług wynajmu nie będzie spełniała przesłanki wynajmu na cel mieszkaniowy lecz na cel działalności gospodarczej najemcy.

W rezultacie, usługa najmu ww. powierzchni użytkowych budynku świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów gospodarczych nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, bowiem nie jest spełniony warunek, o których mowa w tym przepisie, tj. Wnioskodawca nie wynajmuje opisanej we wniosku nieruchomości mieszkalnej na cele mieszkalne. Tym samym wynajem ww. powierzchni użytkowych budynku podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi najmu powierzchni Budynku na potrzeby prowadzenia DPS i ZPO, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, będą zwolnione z opodatkowania VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Z opisu zdarzenia wynika ponadto, iż Wnioskodawca zamierza wynajmować część powierzchni budynku podmiotowi prowadzącemu działalność leczniczą i dzienną działalność opiekuńczą. Wskazana część budynku może również zostać podnajęta przez wyżej wskazanych najemców temu podmiotowi.

W świetle powyższego wynajem powierzchni budynku podmiotowi gospodarczemu prowadzącemu działalność leczniczą i dzienną działalność opiekuńczą będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, gdyż również ta część powierzchni budynku, jak wskazał to Wnioskodawca w opisie zdarzenia, nie będzie wynajmowana na cel mieszkaniowy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, uznające iż wynajem powierzchni Budynku na cele prowadzenia działalności leczniczej i dziennej działalności opiekuńczej będzie opodatkowane stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej wynajmu powierzchni użytkowej budynku na potrzeby prowadzenia DPS i ZPO,
  • prawidłowe w części dotyczącej wynajmu części powierzchni użytkowej budynku na cele prowadzenia działalności leczniczej i dziennej działalności opiekuńczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynku według PKOB. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynku według PKOB, gdyż zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam dokonuje takiego zakwalifikowania według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj