Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-352/12/AP
Data
2012.06.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
Słowa kluczowe
usługi szkoleniowe
Istota interpretacji
Zwolnienie usług szkoleniowych.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych -jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 marca 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są usługi szkoleniowe, m.in. z zakresu przepisów prawa regulujących funkcjonowanie instytucji rynku pracy, podmiotów ekonomii społecznej, np: Prawo zamówień publicznych; Uprawnienia i obowiązki Dyrektorów Powiatowych Urzędów Pracy w świetle nowej ustawy o finansach publicznych; Program Operacyjny Kapitał Ludzki - możliwość finansowania projektów społecznych; Zarządzanie finansami w ekonomii społecznej; Klauzule społeczne w Prawie zamówień publicznych; Kontrola zarządcza w świetle nowej ustawy o finansach publicznych; Powiatowa Rada Zatrudnienia a rozwiązywanie lokalnych problemów rynku pracy; Rachunkowość i sprawozdawczość PUP; Przepływ informacji pomiędzy centrum aktywizacji zawodowej i innymi komórkami urzędu; Kodeks postępowania administracyjnego; Zabezpieczanie i dochodzenie zwrotu dotacji i refundacji z FP; Odraczanie oraz umarzanie i rozkładanie na raty; Rozporządzenia w dotacjach i refundacjach z FP w 2011, itp.
Jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 2010 r. świadczy usługi szkoleniowe stosując PKD 8559B - pozostałe formy edukacji gdzie indziej nie sklasyfikowane. Nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Posiada wpis do ewidencji instytucji szkoleniowych, wydany przez Wojewódzki Urząd Pracy.
- Pana usługi skierowane są głównie do administracji publicznej (samorządowej). Do 31 grudnia 2010 r. wystawiając faktury korzystał Pan ze zwolnienia od podatku dla usług wymienionych w załączniku Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi szkoleniowe, które głównie świadczy, są finansowane w całości ze środków publicznych, ponieważ ich odbiorcą są jednostki sektora publicznego (Powiatowe Urzędy Pracy, Wojewódzkie Urzędy Pracy, Ośrodki Pomocy Społecznej), ale również podmioty ekonomii społecznej finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej). Odpłatność za usługi pochodzi ze środków publicznych, o czym stanowi art. 5 ustawy z dnia 27 września 2009 r. o finansach publicznych. Ww. szkolenia podnoszą kwalifikacje pracowników administracji publicznej – w myśl art. 103 Kodeksu Pracy, który wskazuje, że przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych rozumie się zdobywanie wiedzy lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą. Świadczy Pan także usługi szkoleniowe dla Powiatowych Rad Zatrudnienia, których członkami są osoby, które nie są zatrudnione i nie pobierają wynagrodzenia (pełnią swoje funkcje społecznie). Są to osoby, które opiniują dla Dyrektorów PUP. Obowiązek posiadania Powiatowych Rad Zatrudnienia nakłada Ustawa o promocji zatrudnienia.
- Na podstawie umowy zawartej ze spółką z o.o., realizuje Pan na jej rzecz - w ramach projektu „Z wiekiem plus - szkolenia dla przedsiębiorstw” - usługi szkoleniowe, doradztwo oraz coaching. Usługi obejmują kształcenie zawodowe i podnoszenie kwalifikacji. Z informacji uzyskanych od ww. spółki wynika, że realizowany projekt jest finansowany w co najmniej 70% ze środków publicznych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy usługi szkoleniowe opisane w pkt 1 (świadczone na rzecz administracji publicznej) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zarówno te prowadzone dla pracowników urzędów, jak i świadczone dla osób pracujących społecznie (Powiatowe Rady Zatrudnienia)...
- Czy usługi szkoleniowe świadczone na warunkach opisanych w punkcie 2 (które są opłacane przez beneficjenta środków publicznych), korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów, od 1 stycznia 2011 r. ma prawo do stosowania zwolnienia przy świadczeniu usług szkoleniowych, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. W odniesieniu do usług opisanych w pkt 1 stanu faktycznego wskazał Pan, iż szkolenia są skierowane w pełni i wyłącznie do administracji publicznej i przez nie finansowane, a ich celem jest podnoszenie wiedzy pracującej tam kadry. Stwierdził, że szkolenia adresowane do członków Powiatowych Rad Zatrudnienia, finansowane przez Powiatowe Urzędy Pracy, mają na celu podnoszenie wiedzy członków z zakresu, w którym opiniują Dyrektorom PUP. W przypadku szkoleń opisanych w pkt 2 stanu faktycznego uważa Pan, iż zakres i rodzaj usług pozwala na stwierdzenie, że są to usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Zauważył Pan, że dla spełnienia warunku zwolnienia musi być spełniony drugi z warunków: ze zwolnienia mogą korzystać szkolenia, które w całości lub w części (co najmniej 70%) finansowane są ze środków publicznych. Pana zdaniem wykładnia celowościowa wskazuje, że zwolnienie nie może mieć zastosowania wyłącznie na tej podstawie, iż jest adresowane do podmiotów gospodarujących środkami publicznymi. W takiej sytuacji szkolenie finansuje (teoretycznie) ze środków własnych organizator szkolenia, a Pan nie jest w stanie sprawdzić źródła jego finansowania. Jeśli jednak usługobiorca złoży oświadczenie o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych w co najmniej 70%, to należałoby uznać, że szkolenie korzysta ze zwolnienia. Stwierdził Pan, że jeżeli zawiera umowę o świadczenie usługi szkoleniowej z beneficjentem dotacji celowej przeznaczonej na sfinansowanie projektu szkoleniowego, a z umowy zawartej pomiędzy beneficjentem a Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że projekt jest finansowany w całości lub w 70% ze środków publicznych, to wystawiając fakturę na rzecz tego beneficjenta jest Pan uprawniony do zastosowania zwolnienia. Dowodem faktu finansowania szkolenia ze środków publicznych jest w tym przypadku umowa zawierana przez Pana klienta i PARP. Uważa Pan, iż na podstawie oświadczenia spółki, ewentualnie odpisu umowy, może zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług i § 13 ust 1 pkt 20 rozporządzenia, gdyż w świetle orzecznictwa TSUE i stanowiska Ministra Finansów, zwolnienie wynikające z tych przepisów ma szeroki charakter i dotyczy wszelkich szkoleń finansowanych ze środków unijnych bądź innych pomocowych, jeżeli dofinansowane jest w co najmniej 70%. Pana zdaniem, w podanych wyżej przepisach nie ma żadnych innych ograniczeń ani wskazań, że zwolnienie dotyczy wyłącznie beneficjentów środków publicznych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do tego aktu, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zastosowania zwolnienia od podatku. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z ust. 1 pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Według § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ust. 1 pkt 29 tego artykułu lub § 13 ust. 1 pkt 20 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, albo uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dodatkowo należy spełnić jeden z warunków:
- formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
- na świadczone szkolenia należy uzyskać akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
- szkolenia muszą być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Powyższe regulacje stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV). Ponadto należy wskazać, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi Pan działalność gospodarczą, której przedmiotem są usługi szkoleniowe skierowane głównie do administracji publicznej, a także usługi szkoleniowe dla Powiatowych Rad Zatrudnienia, opiniujących dla Dyrektorów PUP. Powyższe usługi finansowane są w całości ze środków publicznych. Ww. szkolenia podnoszą kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Ponadto zawarł Pan umowę ze spółką na przeprowadzenie szkoleń w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które obejmują kształcenie zawodowe i podnoszenie kwalifikacji. Z informacji uzyskanych od ww. spółki wynika, że realizowany projekt jest finansowany w co najmniej 70% ze środków publicznych uzyskanych na realizację tego programu. Nie jest Pan podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, posiada wpis do ewidencji instytucji szkoleniowych wydany przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Mając na uwadze powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, gdyż nie jest Pan podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone przez Pana usługi szkoleniowe są jednakże zwolnione od podatku:
- na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy - w przypadku usług wykonywanych na rzecz instytucji publicznych oraz Powiatowych Rad Zatrudnienia, gdyż są w całości finansowane ze środków publicznych,
- na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia wykonawczego - w przypadku usług wykonywanych na rzecz spółki z o.o., pod warunkiem posiadania przez Pana dokumentów, z których jednoznacznie będzie wynikać, iż są one w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych otrzymanych przez spółkę jako beneficjenta.
Należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu na rzecz spółki z o.o. usług doradztwa i caochingu, gdyż w tej kwestii nie przedstawiono stanowiska oraz nie zadano pytania.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wystąpienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w S, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
|