Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-704/12-4/RG
z 23 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-704/12-4/RG
Data
2012.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia od podatku
podatek naliczony
projekt


Istota interpretacji
Czy podatnik ma prawo odliczyć od VAT-u należnego od sprzedaży niezwiązanej z dofinansowanym projektem PO KL podatek naliczony związany z zakupem towarów i usług służących realizacji projektu PO KL finansowanego ze „środków europejskich” i „dotacji celowej z budżetu krajowego”?



Wniosek ORD-IN 510 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 15 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu w ramach działania 9.5 PO KL – Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu w ramach działania 9.5 PO KL – Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie szkoleń i usług związanych z edukacją. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Prowadzi dokumentację księgową w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W konkursie ogłoszonym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanym ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa – wniosek podatnika o dofinansowanie projektu szkoleniowego został oceniony pozytywnie i w styczniu 2012 r. podpisana została umowa o realizację projektu w ramach działania 9.5 PO KL – Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. Projekt dotyczył szkoleń komputerowych z zakresu tworzenia stron internetowych i grafiki komputerowej dla nieaktywnych zawodowo i bezrobotnych mieszkańców gminy – uczestników projektu. Czas trwania projektu: 1 luty 2012 r. – 20 lipca 2012 r. zgodnie z podpisaną umową, podatnik/beneficjent otrzymał dofinansowanie na realizację projektu w postaci „płatności ze środków europejskich” i „dotacji celowej z budżetu krajowego”. Kwota dofinansowania stanowiła „nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu”.

W związku z zawarciem umowy na wyodrębniony rachunek bankowy wpłynęły środki, które wykorzystane były wyłącznie na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją projektu. Na potrzeby realizacji projektu prowadzona była wyodrębniona ewidencja kosztów realizacji projektu. Podatnik/beneficjent bezpośrednio realizował projekt (cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy). Wydatki w ramach projektu PO KL realizowanego przez beneficjenta były finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z umową o dofinansowanie projektu był wydatkiem kwalifikowalnym, tj. finansowanym z dofinansowania PO KL. Jednocześnie podatnik zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez beneficjenta.

Kwoty dofinansowania były przeznaczone na: wynagrodzenia osób zatrudnionych do realizacji zadań przewidzianych w projekcie w ramach umów cywilnoprawnych oraz zakupy usług i towarów niezbędnych do realizacji projektu, pokrycie kosztów pracy bezpośrednio wykonywanej przez beneficjenta (zarządzanie projektem) oraz kosztów pośrednich określonych ryczałtowo. Otrzymane dofinansowanie nie miało bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. W ramach działań objętych dotacją podatnik nie generował przychodów, nie świadczył żadnych innych usług. Rezultaty realizacji projektu nie były odpłatnie sprzedawane. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służyły innym czynnościom – nie związanym z realizacją projektu.

Podatnik prowadzi dokumentację księgową w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów z dnia 26 sierpnia 2003r. (Dz. U. 2003, Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.). Prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu. Podatnik nie uwzględnił w PKPiR wydatków związanych z otrzymaną dotacją na realizację projektu, gdyż nie stanowiły one kosztów uzyskania przychodu, jak również sama dotacja nie miała skutku podatkowego dla podatnika. Zgodnie z wymogiem zapewnienia wyodrębnionej dla projektu ewidencji sporządzane było techniką komputerową w arkuszu kalkulacyjnym comiesięczne zestawienie pt. „…”. Kumulatywne zestawienie obejmowało wydatki od początku realizacji projektu do końca danego miesiąca kalendarzowego. Sporządzane było poprzez narastające ujęcie wydatków dotyczących poszczególnych zadań oraz kosztów pośrednich. Kumulatywne zestawienie sporządzane było na wzór załącznika do wniosku o płatność „Zestawienie dokumentów potwierdzających poniesione wydatki objęte wnioskiem”. Po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego zestawienie było drukowane, podpisywane przez osobę sporządzającą i zatwierdzającą oraz dołączane do dokumentami projektu potwierdzającej poniesione wydatki. Wersja elektroniczna była archiwizowana, a konstrukcja arkusza kalkulacyjnego pozwala uzyskać w okresach późniejszych dane według stanu na koniec poszczególnych miesięcy kalendarzowych.

Koszty pośrednie w projekcie były rozliczane ryczałtem. Kontroli Instytucji Pośredniczącej (Urząd Marszałkowski Województwa) podlega prawidłowość określenia i metodologia wyliczenia kosztów pośrednich. W zakres kosztów pośrednich (koszty administracyjne związane z funkcjonowaniem beneficjenta) wchodzą m. in. koszt wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, koszt usług pocztowych, telekomunikacyjnych, usług powielania dokumentów, materiałów biurowych. Wskazane wyżej refundacje kosztów utrzymania biura projektu, będącego jednocześnie siedzibą firmy, wypłacane były z wyodrębnionego na potrzeby realizacji projektu rachunku bankowego na podstawie dowodów wewnętrznych. Podatnik nie księgował tych dowodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, równocześnie nie uwzględniając w kosztach uzyskania przychodu ww. kosztów związanych z projektem.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Nabycie towarów i usług sfinansowanych dotacją dokumentowane było fakturami VAT wystawianymi na rzecz Wnioskodawczyni.

Nabywane towary i usługi, służące realizacji projektu będącego przedmiotem wniosku służyły czynnościom niepodlegającym podatkowi VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnik ma prawo odliczyć od VAT-u należnego od sprzedaży niezwiązanej z dofinansowanym projektem PO KL podatek naliczony związany z zakupem towarów i usług służących realizacji projektu PO KL finansowanego ze „środków europejskich” i „dotacji celowej z budżetu krajowego”...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik/beneficjent nie może odliczyć od VAT-u należnego od sprzedaży związanej z dotacją – podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług służących realizacji projektu PO KL finansowanego z dotacji.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004, Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT).

Celem dofinansowania otrzymanego przez Wnioskodawcę jest jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją projektu PO KL. Dofinansowanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, bowiem nie ma kwoty należnej. Realizacja projektu finansowanego w ramach PO KL nie jest przedmiotem odpłatnego świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca/beneficjent nie otrzymał wynagrodzenia za świadczoną usługę tylko środki (dofinansowanie) na pokrycie poniesionych kosztów. Kwoty należne bezpośrednio podatnikowi z tytułu pracy wykonywanej w ramach dofinansowanego projektu (czynności związane z zarządzaniem projektem) – zgodnie z umową o dofinansowanie i dokumentowane notami księgowymi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). Otrzymane dofinansowanie nie podlega systemowi opodatkowania VAT, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług w ramach realizowanego projektu PO KL i pozostałych usług świadczonych przez wnioskodawcę w ramach jego działalności. Dofinansowanie nie stanowi obrotu w świetle ustawy o VAT (art. 29 ust. 1), tym samym nie było wykazane w deklaracjach VAT.

Między stronami umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO KL nie dochodzi do sprzedaży/kupna usług. Nie dochodzi też do określenia ich ceny. Wnioskodawca realizując projekt w ramach PO KL nie dokonuje czynności stanowiących sprzedaż w rozumieniu ustawy o VAT. Odbiorcą usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie jest Urząd Marszałkowski Województwa, którym podpisano umowę, ale uczestnicy projektu – osoby fizyczne. Przedmiotem umowy jest dofinansowanie realizacji projektu opisanego we wniosku o dofinansowanie, nie przekraczające 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu.

Udział uczestników w projekcie i przekazanie efektów działalności podatnika w projekcie jest nieodpłatne, natomiast wydatki związane z realizacją są pokrywane w 100% z otrzymanych przez wnioskodawcę kwot pochodzących ze „środków europejskich” i „budżetu krajowego”. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy nie można traktować kwot dofinansowania jako ceny sprzedaży. Mając na uwadze neutralność podatku VAT, nie można traktować dofinansowania jako kwoty podlegającej podatkowi VAT.

Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Otrzymane dofinansowanie nie stanowi obrotu podlegającego przepisom o podatku VAT, to również VAT naliczony na fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizacją dofinansowanego projektu nie podlega odliczeniu. Będzie on sfinansowany ze środków przekazanych wnioskodawcy w ramach dofinansowania jako wydatek kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Podatnik prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą m.in. w zakresie szkoleń i usług związanych z edukacją. W styczniu 2012 r. podpisana została umowa o realizację projektu w ramach działania 9.5 PO KL – Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. Projekt dotyczył szkoleń komputerowych z zakresu tworzenia stron internetowych i grafiki komputerowej dla nieaktywnych zawodowo i bezrobotnych mieszkańców gminy – uczestników projektu. Czas trwania projektu: 1 luty 2012 r. – 20 lipca 2012 r. zgodnie z podpisaną umową, podatnik/beneficjent otrzymał dofinansowanie na realizację projektu w postaci „płatności ze środków europejskich” i „dotacji celowej z budżetu krajowego”. Kwota dofinansowania stanowiła „nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu”. W związku z zawarciem umowy na wyodrębniony rachunek bankowy wpłynęły środki, które wykorzystane były wyłącznie na sfinansowanie ściśle określonych w umowie wydatków związanych z realizacją projektu.). Wydatki w ramach projektu były finansowane w kwocie brutto. Podatek VAT zgodnie z umową o dofinansowanie projektu był wydatkiem kwalifikowalnym, tj. finansowanym z dofinansowania PO KL. Kwoty dofinansowania były przeznaczone na: wynagrodzenia osób zatrudnionych do realizacji zadań przewidzianych w projekcie w ramach umów cywilnoprawnych oraz zakupy usług i towarów niezbędnych do realizacji projektu, pokrycie kosztów pracy bezpośrednio wykonywanej przez beneficjenta (zarządzanie projektem) oraz kosztów pośrednich określonych ryczałtowo. Otrzymane dofinansowanie nie miało bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług. W ramach działań objętych dotacją podatnik nie generował przychodów, nie świadczył żadnych innych usług. Rezultaty realizacji projektu nie były odpłatnie sprzedawane. Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie służyły innym czynnościom – nie związanym z realizacją projektu. Nabycie towarów i usług sfinansowanych dotacją dokumentowane było fakturami VAT wystawianymi na rzecz Wnioskodawczyni. Nabywane towary i usługi, służące realizacji projektu będącego przedmiotem wniosku służyły czynnościom niepodlegającym podatkowi VAT.

Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy, należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż wydatki poniesione w związku z realizacją projektu służyły czynnościom niepodlegającym podatkowi VAT. Brak jest zatem podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania 9.5 PO KL – Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – nabywane towary i usługi, służące realizacji projektu będącego przedmiotem wniosku służyły czynnościom niepodlegającym podatkowi VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Końcowo zauważa się, że w niniejszej interpretacji tut. Organ rozstrzygnął wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu w ramach działania 9.5 PO KL – Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj