Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1140/11-4/MP
z 26 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1140/11-4/MP
Data
2012.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
samorządowa jednostka organizacyjna
szkolenie
środki publiczne
świadczenie usług
usługi edukacyjne
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Wnioskodawca jako organizator szkoleń skierowanych do pracowników samorządowych, pracowników zatrudnionych w samorządowych osobach prawnych oraz osób wykonujących funkcje radnych gminy powiatu lub województwa, może być uznany za podmiot świadczący usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 49 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.



Wniosek ORD-IN 515 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.07.2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 18.07.2011 r.), uzupełnionym w dniu 05.10.2011 r. (data wpływu 10.10.2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26.09.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług świadczonych przez Wnioskodawcę za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz prawa do korzystania ze zwolnienia tych usług, finansowanych w całości ze środków publicznych -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.07.2011 r. do Izby Skarbowej w Warszawie wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług świadczonych przez Wnioskodawcę za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz prawa do korzystania ze zwolnienia tych usług, finansowanych w całości ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe :

Z.P.P. jest stowarzyszeniem jednostek samorządu terytorialnego (powiatów i miast na prawach powiatu). Zgodnie z § 1 Statutu 1. Z.P.P. jest stowarzyszeniem powiatów mającym na celu wspieranie idei samorządu terytorialnego, obrony wspólnych interesów powiatów oraz dążenie do społeczno - gospodarczego rozwoju polskich powiatów. 2. Celem statutowym Z.P.P. jest również prowadzenie oraz wspieranie prowadzonej przez swych członków działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, a także wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz ochrony zdrowia i pomocy społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.

Zgodnie z § 6 Statutu, Związek realizuje swoje cele m.in. poprzez: propagowanie wymiany doświadczeń w zakresie wykonywanych zadań własnych powiatów i zadań z zakresu administracji rządowej (pkt 3 § 6) prowadzenie działalności wydawniczej, szkoleniowej i promocyjnej, dotyczącej problematyki Związku i jego członków (pkt 7 § 6).

Realizując powyższe cele i zadania Z.P.P. począwszy od września 2011 r. będzie organizował szkolenia skierowane do pracowników samorządowych. Koszty uczestnictwa będą pokrywały jednostki samorządu terytorialnego, kierujące pracowników zatrudnionych w ich jednostkach organizacyjnych (m.in. w urzędach gmin, starostwach, powiatowych urzędach pracy, PCPR-ach), samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, osoby prawne o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych, w niektórych przypadkach spółki prawa handlowego z większościowym lub 100% udziałem jednostek samorządu terytorialnego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 04.10.2011 r. Wnioskodawca wskazuje, iż szkolenia w stosunku do trzech grup wskazanych w zapytaniu będą prowadzić osoby zatrudnione w Z.P.P. w ramach stosunku pracy (radca prawny, prawnik, specjalista w Dziale Monitoringu Legislacyjnego, Inicjatyw i Analiz lub specjalista w Dziale Programów i Projektów), trenerzy zatrudnieni na podstawie umowy cywilnoprawnej, wyjątkowo osoby prowadzące jednoosobowo działalność gospodarczą lub inne podmioty gospodarcze. Wnioskodawca nie zleca samej organizacji szkoleń innym podmiotom.

Szkolenia będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem lub będą miały na celu uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Przykłady : szkolenie dla pracowników samorządowych z danej branży w związku z wejściem w życie zmian w przepisach regulujących tę branżę, szkolenie dla radnych z zakresu ustroju, zadań, organizacji jednostki samorządu terytorialnego i zasad pracy organu stanowiącego, szkolenia dla przewodniczących rad w zakresie organizacji pracy organu stanowiącego.

Podstawą prowadzenia szkoleń w stosunku do pracowników samorządowych jest art. 24 ust. 2 pkt 7 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym „do obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych”. Dodatkowo w art. 29 ustawy o pracownikach samorządowych wskazano, że „pracownicy samorządowi uczestniczą w różnych formach podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych”. W planach finansowych jednostek, o których mowa w art. 2, przewiduje się środki finansowe na „podnoszenie wiedzy i kwalifikacji zawodowych”. Poza tym, co do zasady brak jest szczegółowych przepisów regulujących formy i zasady przeprowadzania szkoleń dla pracowników samorządowych. Brak jest przepisów regulujących formę i tryb szkoleń dla radnych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego.

Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia, że przedmiotem zapytania nie jest organizacja szkoleń, których przeprowadzenie wymaga zgody organu administracji publicznej, lub których zakres i tryb organizacji regulują przepisy szczególne (przykładem takiego szkolenia jest szkolenie specjalistyczne, o którym mowa w art. 122 ustawy o pomocy społecznej). Wnioskodawca na dzień przekazania zapytania o wydanie interpretacji oraz udzielenia wyjaśnienia nie zamierza organizować tego typu szkoleń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania :

  1. czy Z.P.P., może być uznany za podmiot świadczący usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku kierowania oferty szkoleniowej do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub powołania (skarbnik gminy/powiatu/województwa oraz zastępca wójta) oraz w przypadku kierowania oferty szkoleniowej do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, są to : a) w urzędzie marszałkowskim: marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa - jeżeli statut województwa tak stanowi, b) w starostwie powiatowym: starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu - jeżeli statut powiatu tak stanowi, c) w urzędzie gminy: wójt (burmistrz, prezydent miasta), d) w związkach jednostek samorządu terytorialnego: przewodniczący zarządu związku i pozostali członkowie zarządu - jeżeli statut związku tak stanowi;) lub w przypadku pracowników zatrudnionych w samorządowych osobach prawnych (np. w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej czy samorządowych instytucjach kultury)...
  2. czy Z.P.P, może być uznany za podmiot świadczący usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku kierowania oferty szkoleniowej do osób wykonujących funkcję radnych gminy, powiatu lub sejmiku województwa ...
  3. czy finansowanie w całości udziału w szkoleniach organizowanych przez Z.P.P przez jednostki samorządu terytorialnego, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej lub samorządowe osoby prawne, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych oznacza spełnienie warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług ...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Pytanie 1 - Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego”. Definicję taką zawiera natomiast art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym „usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit.) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.”. Rozporządzenia rady wiążą wszystkie państwa członkowskie i znajdują bezpośrednie zastosowanie w systemie prawa krajowego, każdego z członków WE.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 7 ustawy o pracownikach samorządowych „do obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych”. Dodatkowo w art. 29 ustawy wskazano, że „pracownicy samorządowi uczestniczą w różnych formach podnoszenia wiedzy i kwalifikacji zawodowych. W planach finansowych jednostek, o których mowa w art. 2, przewiduje się środki finansowe na podnoszenie wiedzy i kwalifikacji zawodowych”. Obowiązek stałego doszkalania się został nałożony na wszystkich pracowników samorządowych niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy (umowa, powołanie, wybór), Dodatkowo Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, w załączniku nr 3 zawiera wykaz stanowisk, w tym stanowisk kierowniczych urzędniczych, urzędniczych, pomocniczych i obsługi oraz doradców i asystentów. Wykaz stanowisk pracy w instytucjach kultury zawiera rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 23 kwietnia 1999 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w instytucjach kultury prowadzących w szczególności działalność w zakresie upowszechniania kultury. Urzędowy wykaz zawodów i specjalności zawiera Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania. W rozporządzeniu wyróżniono m.in. takie zawody i specjalności jak: 1113 Wyżsi urzędnicy władz samorządowych,1341 Kierownicy w instytucjach opieki nad dziećmi,1342 Kierownicy w instytucjach opieki zdrowotnej, 1343 Kierownicy w instytucjach opieki nad osobami starszymi, 1344 Kierownicy w instytucjach opieki społecznej, 1345 Kierownicy w instytucjach edukacyjnych, 1349 Kierownicy w instytucjach usług wyspecjalizowanych gdzie indziej nie sklasyfikowani, 2165 Kartografowie i geodeci, 2421 Specjaliści do spraw zarządzania i organizacji, 2422 Specjaliści do spraw administracji i rozwoju, 2423 Specjaliści do spraw zarządzania zasobami ludzkimi, 2424 Specjaliści do Spraw szkoleń zawodowych i rozwoju kadr, 251 Analitycy systemowi i programiści, 252 Specjaliści do Spraw baz danych sieci komputerowych, 261103 Radca prawny, 2635 Specjaliści do spraw społecznych, 3313 Księgowi, 3343 Pracownicy administracyjni i sekretarze biura zarządu, 3412 Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej, 4110 Pracownicy obsługi biurowej, 4311 Pracownicy do spraw rachunkowości i księgowości, 4313 Pracownicy obsługi płacowej, 111103 Przedstawiciel władzy samorządowej (marszałek, starosta, radny). Osoby wykonujące w/w zawody znajdują zatrudnienie również w administracji samorządowej. Zgodnie z par. 2 pkt 2 rozporządzenia Klasyfikacja jest stosowana w zakresie szkolenia zawodowego. W ocenie wnioskodawcy działalność szkoleniowa prowadzona przez niego na podstawach powołanych w pkt 68 wniosku stanowi świadczenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, kierowaną do pracowników samorządowych oraz osób zatrudnionych w samorządowych os. prawnych niezależnie od podstawy prawnej zatrudnienia.

Pytanie 2 - W odniesieniu do definicji „usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego” odpowiedź jak w stanowisku dotyczącym pytania 1. Wykonywanie mandatu radnego w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania pod numerem 111103 Przedstawiciel władzy samorządowej jako zawód wskazano m.in. radnego. W ocenie wnioskodawcy nie ma przeszkód, by za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego uznać również usługi szkolenia świadczone na rzecz radnych, związane tematycznie ze sprawowaną funkcją.

Pytanie 3 .

Definicję środków publicznych zawiera m.in. art. 5 ust 1 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, c) ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    3. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    4. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Środki finansowe wydatkowane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w ramach planów finansowych samorządowych jednostek organizacyjnych, planów finansowych samorządowych osób prawnych na kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe stanowi finansowanie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 01.01.2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w pkt 29 niniejszego artykułu zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „kształcenie zawodowe” i „przekwalifikowanie zawodowe”. W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Powyższe Rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r. zostało zastąpione przez rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE. L. Nr 77 str. 1). Zgodnie z art. 44 ww. rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Ani przepisy dyrektywy, ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „zawodu”. Przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 nie odnosi się jedynie do nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z określonym zawodem ale również z branżą. Nie jest więc uzasadnione przyjmowanie jakiejś szczególnie wąskiej definicji pojęcia „zawodu, w efekcie której ze zwolnienia od podatku wykluczone zostałyby szkolenia pozostające w bezpośrednim związku ze sprawowaniem określonej funkcji publicznej (marszałka województwa, starosty powiatu, wójta, burmistrza, prezydenta miasta czy radnego gminy, powiatu lub sejmiku województwa). Sprawowanie wymienionych funkcji jest przejawem aktywności zarobkowej człowieka, tym samym., szkolenia pozostające w bezpośrednim związku ze sprawowaniem tych funkcji publicznych są kształceniem zawodowym.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Z.P.P zamierza organizować szkolenia skierowane do :

  • pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub powołania (skarbnik gminy, powiatu, województwa oraz zastępca wójta),
  • pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, są to :
    1. w urzędzie marszałkowskim – marszałek województwa, wicemarszałek oraz pozostali członkowie zarządu województwa,
    2. w starostwie powiatowym : starosta, wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu powiatu,
    3. w urzędzie gminy : wójt, burmistrz, prezydent miasta,
    4. w związkach jednostek samorządu terytorialnego przewodniczący zarządu i pozostali członkowie zarządu;
  • pracowników zatrudnionych w samorządowych osobach prawnych (np. Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej czy samorządowych instytucjach kultury;
  • osób wykonujących funkcję radnych gminy, powiatu lub sejmiku województwa.

Szkolenia prowadzić będą osoby zatrudnione w Z.P.P. w ramach stosunku pracy (radca prawny, prawnik, specjalista w Dziale Monitoringu Legislacyjnego, Inicjatyw i Analiz, specjalista w Dziale Programów i Projektów), trenerzy zatrudnieni na podstawie umowy cywilnoprawnej, wyjątkowo osoby prowadzące jednoosobowo działalność gospodarczą lub inne podmioty gospodarcze. Ww. szkolenia będą pozostawać w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem lub będą miały na celu uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Koszty uczestnictwa w szkoleniach będą pokrywały jednostki samorządu terytorialnego, kierujące pracowników zatrudnionych w ich jednostkach organizacyjnych, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, osoby prawne o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych, w niektórych przypadkach spółki prawa handlowego z większościowym lub 100% udziałem jednostek samorządu terytorialnego.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż Z.P.P., jako organizator szkoleń skierowanych do pracowników samorządowych, pracowników zatrudnionych w samorządowych osobach prawnych oraz osób wykonujących funkcje radnych gminy, powiatu lub województwa, może być uznany za podmiot świadczący usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Przedmiotem szkoleń jest uzyskanie i doskonalenie wiedzy i umiejętności związanych z wykonywanymi przez pracowników samorządowych i radnych obowiązkami zawodowymi ( np. szkolenie dla pracowników samorządowych z danej branży w związku z wejściem w życie zmian regulujących tę branżę, szkolenie dla radnych z zakresu ustroju, zadań, organizacji jednostki samorządu terytorialnego i zasad pracy organu stanowiącego, szkolenia dla przewodniczących rad w zakresie organizacji pracy organu stanowiącego).

Ponadto wyżej cytowane przepisy obejmują zwolnieniem od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (inne niż wymienione w pkt 26) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związanymi.

Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, koszty uczestnictwa w szkoleniach w całości będą pokrywały jednostki samorządu terytorialnego, kierujące pracowników zatrudnionych w ich jednostkach organizacyjnych, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, osoby prawne o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych, w niektórych przypadkach spółki prawa handlowego z większościowym lub 100% udziałem jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Natomiast, w myśl art. 9 ww. ustawy, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż środki finansowe wydatkowane na szkolenia organizowane przez Z.P.P, pochodzące z budżetu jednostek samorządu terytorialnego, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej lub samorządowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych spełniają definicję środków publicznych. Finansowanie w całości udziału w opisanych szkoleniach z ww. środków oznacza spełnienie warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniającego do korzystania ze zwolnienia od podatku usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Niniejszą interpretacją dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1, 2 i 3 przedstawionych we wniosku. W zakresie pytań nr 4 oraz 5 dot. finansowania szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę przez spółki prawa handlowego wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna nr IPPP1-443-1140/11-5/MP.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj