Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1008/11/MU
z 21 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-1008/11/MU
Data
2012.02.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
azbest
płatnik
transport
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Skutki podatkowe wykonania usługi związanej z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów zawierających azbest.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 4 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów zawierających azbest - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania usługi związanej z wywozem i unieszkodliwianiem odpadów zawierających azbest. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 4 stycznia 2012 r.)


We wniosku tym oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W budżecie Gminy na 2011 r. zabezpieczono środki na usuwanie eternitu poprzez zagwarantowanie transportu i unieszkodliwienia odpadu. W dniu 6 kwietnia 2011 r. Burmistrz wydał zarządzenie w sprawie zorganizowania akcji wywozu odpadów zawierających azbest z terenu Gminy. Akcja wywozu odpadów zawierających azbest określona jest w czasie od 15 kwietnia do 15 listopada 2011 r. Polega ona na odbiorze odpadów azbestowych, zdemontowanych z posesji osób fizycznych oraz zgromadzonych i przygotowanych do transportu na tych posesjach. Na mocy zarządzenia Burmistrza z dnia 6 kwietnia 2011 r. została podpisana umowa pomiędzy Gminą, a Przedsiębiorstwem Produkcyjno Handlowo Usługowym Spółka z o.o. dotycząca świadczenia usług w zakresie zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych o kodzie 17 06 05 - materiały konstrukcyjne zawierające azbest z terenu Gminy.

Aby uczestniczyć w akcji wywozu odpadów zawierających azbest właściciel posesji zobowiązany jest złożyć co najmniej na 14 dni przed planowanym demontażem wyrobów zawierających azbest w Urzędzie Miejskim wniosek o udział w „akcji" wraz z kompletem niezbędnych dokumentów, określonych w wyżej powołanym zarządzeniu. Następnie po wykonaniu prac demontażowych właściciel zawiadamia o zakończeniu prac demontażowych. Na podstawie złożonych pism pracownik Urzędu Miejskiego sporządza listę zgłoszonego azbestu do wywozu, przekazuje do firmy transportowej, z którą zawarto umowę w zakresie zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów. Po odebraniu kart przekazania odpadu firma transportowa wystawia fakturę za wykonaną usługę dla Urzędu Miejskiego. Zobowiązanie pokrywane jest ze środków zabezpieczonych w budżecie Gminy w ramach rozdziału 90019. Środki tego rozdziału pochodzą z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Dalej na podstawie zawartej umowy dotacji z Powiatem N. reprezentowanym przez Zarząd Powiatu w N., 80% poniesionych kosztów przez Gminę jest dotowane na zasadach określonych we wspomnianej umowie. Wobec powyższego świadczenie to współfinansowane zostało ze środków budżetu Gminy. Ponadto Gmina zawarła umowę dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie zadania polegającego na usuwaniu azbestu z terenu gminy (transport i unieszkodliwianie). Zadania objęte umową dotacji z Wojewódzkim Funduszem dotyczą wniosków złożonych do Urzędu Miejskiego do 30 lipca 2011 r. i nie były ujęte do dofinansowania ze środków Powiatu N. Dotacja z Wojewódzkiego Funduszu w 100% pokrywała koszt transportu i unieszkodliwiania odpadów, co oznacza, że Gmina nie współfinansowała zadania ze środków budżetu Gminy.

Usuwanie odpadów zawierających azbest z terenu gminy i miasta związane jest z realizacją celu strategicznego pod nazwą „prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów" zapisanego w harmonogramie Programu Ochrony Środowiska wraz z Planem Gospodarki Odpadami dla Gminy i Miasta na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012 - 2015 ustalonego Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 października 2009 r., a także jest zgodne z „Programem usuwania wyrobów zawierających azbest..." sporządzonym na bazie „Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2008- 2032" uchwalonego uchwałą Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. Zgodnie z art. 400a ust. 1 pkt 8, 9,21 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25 poz. 150 ze zm.) finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje między innymi: przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami, ochroną powierzchni ziemi oraz ochroną powietrza. Usuwanie odpadów azbestowych jest zadaniem celu publicznego jednostki samorządu terytorialnego.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy świadczenie w postaci pokrycia przez Gminę kosztów wywozu i unieszkodliwiania odpadów osobom fizycznym - stanowi dla osoby fizycznej przychód, a jeśli tak, to czy mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy wobec powyższego realizator „akcji" ma obowiązek lub nie sporządzenia informacji PIT-8C...


Zdaniem Wnioskodawcy właściciele nieruchomości, z których usunięto odpady zawierające azbest, nie powinni płacić podatku dochodowego od osób fizycznych. Właściciele nieruchomości są prawnie zobowiązani do usunięcia odpadów zawierających azbest. Na podstawie ustawy o odpadach gminy mają obowiązek zapewnienia objęcia wszystkich mieszkańców gminy zorganizowanym systemem odbierania wszelkiego rodzaju odpadów komunalnych oraz wydzielenie z nich odpadów niebezpiecznych (w tym odpadów zawierających azbest). Ponieważ osoby zakwalifikowane do akcji nie otrzymują dotacji od gminy w żadnej formie pieniężnej, są zwolnione od płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż otrzymują świadczenie nieodpłatne. Wnioskodawca, na poparcie swojego stanowiska wskazuje interpretację IPPB4/415-570/11-5/JK z której wynika, że świadczenia nieodpłatne, świadczenia rzeczowe w naturze sfinansowane z konkretnych, ściśle określonych źródeł są zwolnione z podatku dochodowego. Płatnik nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła, przychody zaliczane do których przykładowo zostały wymienione w art. 20 ust. 1.

Stosownie do ww. przepisu - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2011 r. - za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu „w szczególności” wskazuje na to, iż katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie przykładowym wyliczeniem najbardziej typowych przychodów z tego źródła. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Tak więc w katalogu przychodów z innych źródeł mieści się świadczenie w postaci pokrycia – osobom fizycznym - przez Gminę kosztów wywozu i unieszkodliwiania odpadów.

Jednakże, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.


Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:


  • nieodpłatne świadczenie, bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.


Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku na podstawie ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż w budżecie Gminy na 2011 r. zabezpieczono środki na usuwanie eternitu poprzez zagwarantowanie transportu i unieszkodliwienia odpadu. W dniu 6 kwietnia 2011 r. Burmistrz powołał zarządzenie w sprawie zorganizowania akcji wywozu odpadów zawierających azbest z terenu Gminy. Na mocy ww. zarządzenia została podpisana umowa pomiędzy Gminą, a Przedsiębiorstwem Produkcyjno Handlowo Usługowym Spółka z o.o. dotycząca świadczenia usług w zakresie zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych zawierających azbest. Aby uczestniczyć w akcji wywozu odpadów zawierających azbest właściciel posesji zobowiązany jest złożyć co najmniej na 14 dni przed planowanym demontażem wyrobów zawierających azbest w Urzędzie Miejskim wniosek o udział w „akcji" wraz z kompletem niezbędnych dokumentów, określonych w wyżej powołanym zarządzeniu. Następnie po wykonaniu prac demontażowych właściciel zawiadamia o zakończeniu prac demontażowych. Na podstawie złożonych dokumentów pracownik Urzędu Miejskiego sporządza listę zgłoszonego azbestu do wywozu, przekazuje do firmy transportowej, z którą zawarto umowę w zakresie zbierania, transportu i unieszkodliwiania odpadów. Po odebraniu kart przekazania odpadu firma transportowa wystawia fakturę za wykonaną usługę dla Urzędu Miejskiego.

Zobowiązanie pokrywane jest ze środków zabezpieczonych w budżecie Gminy. Środki tego rozdziału pochodzą z opłat i kar środowiskowych przeznaczonych na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Na podstawie zawartej umowy dotacji z Powiatem N. reprezentowanym przez Zarząd Powiatu w N., 80% poniesionych kosztów przez Gminę jest dotowane na zasadach określonych we wspomnianej umowie. Świadczenie to współfinansowane zostało ze środków budżetu Gminy. Ponadto Gmina zawarła umowę dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie zadania polegającego na usuwaniu azbestu z terenu gminy (transport i unieszkodliwianie). Dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 100% pokrywała koszt transportu i unieszkodliwiania odpadów. Gmina nie współfinansował tego zadania ze środków budżetu Gminy.

Usuwanie odpadów zawierających azbest z terenu gminy i miasta związane jest z realizacją celu strategicznego pod nazwą „prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów" zapisanego w harmonogramie Programu Ochrony Środowiska wraz z Planem Gospodarki Odpadami dla Gminy i Miasta na lata 2008-2011 z perspektywą na lata 2012 - 2015 ustalonego Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 października 2009 r., a także jest zgodne z „Programem usuwania wyrobów zawierających azbest..." sporządzonym na bazie „Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2008-2032" uchwalonego uchwałą Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. Zgodnie z art. 400a ust. 1 pkt 8, 9,21 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25 poz. 150 ze zm.) finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje między innymi: przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami, ochroną powierzchni ziemi oraz ochroną powietrza. Usuwanie odpadów azbestowych jest zadaniem celu publicznego jednostki samorządu terytorialnego.

Uwzględniając powyższe okoliczności faktyczne i prawne stwierdzić należy, iż wartość świadczenia polegająca na sfinansowaniu, poszczególnym mieszkańcom Gminy (osobom fizycznym), usługi związanej z wywozem i unieszkodliwianiem azbestu, stanowi dla nich przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenie to w sytuacji finansowania lub współfinansowania go ze środków budżetu Gminy, o ile następuje ono w ramach programów rządowych, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od świadczeń tych Gmina nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Natomiast z przedmiotowego zwolnienia nie korzysta wartość świadczenia w postaci pokrycia kosztów usługi wywozu i unieszkodliwiania azbestu, finansowanego z innych niż wymienione w tym przepisie źródeł. Wówczas gmina zobowiązana jest wystawić informację PIT-8C, w której wykazać należy wartość uzyskanego świadczenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj