Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-433/12-2/AM
z 23 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-433/12-2/AM
Data
2012.07.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
darowizna
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy Fundacja „B.” (w związku z prowadzoną działalnością statutową), na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych była zwolniona od przedmiotowego podatku z tytułu dochodu wynikającego z darowizny firmy „C.”?



Wniosek ORD-IN 193 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia (brak daty) (data wpływu 01.06.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na działalność oświatową - jest prawidłowe;
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na zakup sprzętu dla Policji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja „B.”, na podstawie umowy darowizny z dnia 19.07.2011 r. zawartej pomiędzy darczyńcą –,,C.” a obdarowanym - ww. Fundacją, w dniu 10.10.2011 r. uzyskała darowiznę w formie pieniężnej w kwocie 68.500 PLN. Darowizna ta została uznana jako dochód Fundacji. W związku z tym, w dniu 24.11.2011 r. Fundacja odprowadziła podatek dochodowy w wysokości 13.015 PLN, wpłacając tę kwotę na konto US.

Działalność Fundacji określa Statut, zgodnie z którym celami tej organizacji są:

  1. Podniesienie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta Płocka,
  2. Pobudzenie inicjatyw społecznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa publicznego,
  3. Kształtowanie w świadomości społecznej pozytywnej opinii o Policji,
  4. Finansowanie zakupu sprzętu dla Policji.

Cele te są realizowane m.in. poprzez:

  1. Organizowanie i finansowanie konferencji, seminariów, forów w zakresie zapoznania z najnowszymi tendencjami w zakresie poprawy stanu ładu i porządku publicznego,
  2. Prowadzenie badań środowiskowych w ww. zakresie,
  3. Prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej (niedochodowej), propagatorskiej,
  4. Współpracę z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi w zakresie ładu i porządku publicznego.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, a także nie jest podmiotem wymienionym w przepisie art. 17 ust. lc ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja „B.” (w związku z prowadzoną działalnością statutową), na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych była zwolniona od przedmiotowego podatku z tytułu dochodu wynikającego z darowizny firmy „C.”...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym wyżej przypadku, Fundacja, na podstawie przepisu art. 17 ust.1 pkt 4 przywołanej ustawy, była zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.

Za takim stanowiskiem przemawiają następujące okoliczności:

Zgodnie z art. 17 ww. ustawy, wolnymi od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa, oświatowa, kulturalna, dobroczynność.

Statut Fundacji w § 8 stwierdza, że cele Fundacji są realizowane poprzez finansowanie działalności naukowej i oświatowej, jakimi są konferencje, seminaria w zakresie wiedzy o bezpieczeństwie i porządku publicznym. Ponadto Organizacja finansuje fora umożliwiające podniesienie poziomu wiedzy w przedmiocie bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Zgodnie z § 8 pkt 3 Fundacja prowadzi działania oświatowe poprzez propagowanie wiedzy, informowanie oraz (niedochodową) działalność wydawniczą w ww. zakresie.

Ustawodawca zwolnił od podatku dochodowego podatników, których celem statutowym jest dobroczynność. Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z § 7 ust. 4 Statutu Fundacji, jej celem jest finansowanie zakupu sprzętu dla Policji.

Środki uzyskane od wskazanego darczyńcy będą wykorzystane na cele statutowe Fundacji, a w szczególności na działalność oświatową - wydawanie periodyku „B.” oraz na zakup sprzętu dla Policji.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, takie jak cele statutowe Fundacji, sposób wykorzystania środków pochodzących od darczyńcy, a także ustawowe zwolnienia podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w ocenie Wnioskodawcy zasadne jest uznanie, że Fundacja, w przedmiotowym zdarzeniu, była zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na działalność oświatową za prawidłowe;
  • możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na zakup sprzętu dla Policji za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 - dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 omawianej ustawy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo -techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Art. 17 ust. 1a pkt 2 updop stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie nie dotyczy dochodów bez względu na czas ich osiągnięcia wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zwrócić należy uwagę na to, że z art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy wynika, że „zwolnienie o którym mowa w ust. 1 dotyczące podatników, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie (a więc przepisie art. 17 ust. 1 ustawy) nie dotyczy (…) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia wydatkowania na inne cele, niż wymienione w tych przepisach”. Zatem przepis ten wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje na te cele. Istotne jest to, że tylko przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użyteczne i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi. Jest tu charakterystyczne to, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy w istocie tylko określa cele społecznie użyteczne, także określone w statucie, które uzasadniać mogą zwolnienie od podatku, o ile podatnik osiągnie dochód. Nie określa on żadnych innych warunków tego zwolnienia. Czyni to natomiast w powołanym wyżej przepisie art. 17 ust. 1a ustawy, który postanawia, że samo tylko przeznaczenie dochodu na cel społecznie użyteczny nie jest wystarczające do zwolnienia, o ile dochód nie będzie wydatkowany na ten cel.

Kolejny warunek omawianego zwolnienia ustawodawca wprowadził w art. 17 ust. 1b ustawy o treści: zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ustawodawca wprowadził w tym przepisie ułatwienie dla podatników w korzystaniu ze zwolnienia, albowiem postanowił, że wydatkowanie dochodu może nastąpić - po uprzednim jego (lub równoczesnym) przeznaczeniu - w czasie znacznie późniejszym od momentu jego osiągnięcia i przeznaczenia. Jednakże wprowadził przy tym warunek rozwiązujący - pozbawiający podatnika zwolnienia w przypadku jego wydatkowania na inny niż preferowany cel ustawowy.

Zatem, zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i wydatkowane na ten cel.

Podkreślić należy, iż użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia tego dochodu od opodatkowania.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego uzyskała darowiznę w formie pieniężnej.

Działalność Fundacji określa Statut, zgodnie z którym celami tej organizacji są: podniesienie stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta Płocka, pobudzenie inicjatyw społecznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa publicznego, kształtowanie w świadomości społecznej pozytywnej opinii o Policji, finansowanie zakupu sprzętu dla Policji.

Cele te są realizowane m.in. poprzez:

  1. Organizowanie i finansowanie konferencji, seminariów, forów w zakresie zapoznania z najnowszymi tendencjami w zakresie poprawy stanu ładu i porządku publicznego,
  2. Prowadzenie badań środowiskowych w ww. zakresie,
  3. Prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej (niedochodowej), propagatorskiej,
  4. Współpracę z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi w zakresie ładu i porządku publicznego.

Środki uzyskane od wskazanego darczyńcy będą wykorzystane na cele statutowe Fundacji, a w szczególności na działalność oświatową - wydawanie periodyku „B.” oraz na zakup sprzętu dla Policji.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć takich jak: nauka, oświata. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną. Powołując się na językowe znaczenie tych wyrazów (Słownik Języka Polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/), przez oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa. Przez naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości.

Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi działania oświatowe poprzez propagowanie wiedzy, informowanie oraz (niedochodową) działalność wydawniczą w ww. zakresie.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż Wnioskodawca przeznaczając i wydatkując uzyskany dochód z tytułu darowizny na cele związane z działalnością oświatową, w tym polegającą na wydawaniu periodyku, spełnia przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

„Dobroczynność” zaś jest pojęciem zbliżonym do filantropii i rozumiana jest jako działalność polegająca na niesieniu pomocy materialnej ubogim, jest to przynoszenie ulgi, odprężenia, oznacza też miłosierdzie, ofiarność, uczynność.

Należy zatem stwierdzić, iż dochód uzyskany przez Fundację i przeznaczony na zakup sprzętu dla Policji nie może być traktowany jako „dobroczynność” ponieważ wydatki na materialne wsparcie Policji nie spełnia celu dobroczynności.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest aby cele przewidziane w statucie podatnika mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Wskazane przez Wnioskodawcę – finansowanie zakupu sprzętu dla Policji – nie mieści się w dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 4, a jak również wykazano powyżej, nie można takiej działalności uznać za „dobroczynność”, o której mowa w powoływanym przepisie.

W oparciu o powyższe, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do dochodów Fundacji uzyskanych z tytułu darowizny, a przeznaczonych i wydatkowanych na zakup sprzętu dla Policji należy uznać za nieprawidłowe.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Jak wskazano powyżej, Organ podatkowy wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z uwagi na powyższe, dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, jak wykazano powyżej, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Reasumując, stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny od podatku jest dochód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu darowizny pieniężnej w części, w jakiej zostanie przeznaczony i wydatkowany na działalność naukową, oświatową, kulturalną, w tym wydawniczą (wydawanie periodyku).

Zwolnienie przedmiotowe nie będzie miało natomiast zastosowania do dochodu osiągniętego z tytułu darowizny pieniężnej w części, w jakiej został wydatkowany na zakup sprzętu dla Policji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj