Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-142/12/UH
z 24 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-142/12/UH
Data
2012.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
garaż
rolety, żaluzje
stawki podatku
usługi montażowe


Istota interpretacji
- Stawka podatku VAT dla usług montażu bram garażowych w garażach będących integralną częścią istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego PKOB 111,
- Stawka podatku VAT na usługi montażu rolet zewnętrznych oraz rolet zewnętrznych wraz z wymianą stolarki okiennej w istniejących budynkach mieszkalnych PKOB 111, PKOB 112, PKOB 113,
- Stawka podatku VAT dla usług montażu bram garażowych w garażach będących integralną częścią istniejących budynków mieszkalnych o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych PKOB 112 oraz budynków zbiorowego zamieszkania PKOB 113.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2011r. (data wpływu 15 listopada 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2012r. (data wpływu 31 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej:
    • stawki podatku VAT dla usług montażu bram garażowych w garażach będących integralną częścią istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego PKOB 111,
    • stawki podatku VAT na usługi montażu rolet zewnętrznych oraz rolet zewnętrznych wraz z wymianą stolarki okiennej w istniejących budynkach mieszkalnych PKOB 111, PKOB 112, PKOB 113
  • nieprawidłowe w części dotyczącej:
    • stawki podatku VAT dla usług montażu bram garażowych w garażach będących integralną częścią istniejących budynków mieszkalnych o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych PKOB 112 oraz budynków zbiorowego zamieszkania PKOB 113.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy usłudze montażu bram garażowych, rolet zewnętrznych oraz rolet zewnętrznych wraz ze stolarką okienną w istniejącym budynku mieszkalnym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 stycznia 2012r. (data wpływu 31 stycznia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 stycznia 2012r. znak: IBPP2/443-1217/11/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie m.in. wymiany i montażu stolarki budowlanej zewnętrznej z PCV, drzwi, bram garażowych, rolet zewnętrznych.

Wymienione usługi wykonywane są z użyciem materiałów kupowanych od ich producentów lub od innych podmiotów-sprzedawców. Wnioskodawca nie jest producentem montowanych przez siebie towarów.

Usługi w większości realizowane są przez zewnętrzną firmę podwykonawczą. Za wykonane usługi podwykonawca wystawia na rzecz Wnioskodawcy faktury VAT.

Umowy zawierane pomiędzy Wnioskodawcą a klientami dotyczą usługi montażu wraz z dostarczeniem materiału (jest to usługa kompleksowa obejmująca swym zakresem również dostawę materiału). Oznacza to, że wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę jest ustalane jako jedna kwota, która obejmuje zarówno koszt montowanego materiału oraz koszt samego montażu.

Niniejszy wniosek jest związany z montowaniem u klientów bram garażowych oraz rolet zewnętrznych. Wnioskodawca, mając na uwadze obiekt, w którym wykonuje w/w usługi, może je pogrupować w następujący sposób:

  1. usługi montażu bram garażowych wykonywane w ramach budowy budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym – montaż jest wykonywany w ramach budowy budynku mieszkalnego na odpowiednim etapie budowy;
  2. usługi montażu bram garażowych w ramach budowy garażu wolnostojącego, który nie stanowi części budynku mieszkalnego;
  3. usługi montażu bram garażowych wykonywane w istniejącym budynku mieszkalnym czy to w ramach usługi remontowej czy usługi modernizacyjnej (w obu przypadkach chodzi o wymianę bramy na nową lub o wstawienie bramy garażowej w nowopowstały otwór garażowy) – o tym, czy montaż jest wykonywany w ramach remontu czy modernizacji decyduje klient;
  4. usługi montażu bram garażowych wykonywane w istniejącym garażu wolnostojącym czy to w ramach usługi remontowej czy usługi modernizacyjnej (w obu przypadkach chodzi o wymianę bramy na nową lub o wstawienie bramy garażowej w nowopowstały otwór garażowy) – o tym, czy montaż jest wykonywany w ramach remontu czy modernizacji decyduje klient;
  5. usługi montażu rolet zewnętrznych na elewacji istniejącego budynku mieszkalnego jako jedyny element usługi (bez wymiany okien) czy to w ramach usługi remontowej czy usługi modernizacyjnej;
  6. usługi montażu rolet zewnętrznych w istniejącym budynku mieszkalnym razem z wymianą stolarki okiennej -wykonywana jest jedna usługa obejmująca montaż nowego okna z roletą w miejsce starego lub w nowopowstały otwór okienny, za co pobierane jest jedno wynagrodzenie;
  7. usługi montażu rolet zewnętrznych typu podtynkowego w ramach budowy budynku mieszkalnego jako jedyny element usługi (bez montażu okien);
  8. usługi montażu rolet zewnętrznych razem ze stolarką okienną w ramach budowy budynku mieszkalnego – wykonywana jest jedna usługa obejmująca montaż nowego okna z roletą za co pobierane jest jedno wynagrodzenie.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż:

  1. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
  2. W treści wniosku o wiążącą interpretację w odniesieniu do poszczególnych usług wymienionych w pkt 1-8 zostało sprecyzowane, że usługi są wykonywana w ramach budowy, remontu czy modernizacji. Użyte pojęcia należy interpretować w ten sam sposób w jaki użyto tych pojęć w treści art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Odpowiadając na pytanie, świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.
  3. Symbole Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dla sytuacji określonych w pkt 1-8:
    • PKOB 111,112,113
    • PKOB 127
    • PKOB 111,112,113
    • PKOB 127
    • PKOB 111,112,113
    • PKOB 111,112,113
    • PKOB 111,112, 113
    • PKOB 111,112,113
  4. Usługi opisane w pkt 1,3,5,6,7,8 są wykonywane w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o różnej powierzchni – trudno jest jednoznacznie określić wielkość tej powierzchni. Jest to powierzchnia w znacznej większości przypadków mniejsza niż 300 m2 (bardzo rzadko zdarzają się budynki mieszkalne o powierzchni ponad 300 m2). W odniesieniu do usług opisanych w pkt 1.3.5.6.7.8 wykonywanych w lokalach mieszkalnych mieszczących się w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, również trudno jednoznacznie określić wielkość powierzchni użytkowej lokalu, w którym wykonywane są usługi. Najczęściej przypadki dotyczą lokali, w których powierzchnia użytkowa jest mniejsza niż 150 m2 (sporadycznie ta powierzchnia jest większa niż 150 m2). Przed wykonaniem usługi odbieram od swoich klientów oświadczenia o powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego czy lokalu mieszkalnego, którego dotyczy moja usługa.
  5. W odniesieniu do usług opisanych w pkt 1,3,5,6,7,8 Wnioskodawca zawiera zawsze umowy, z treści której wynika, że przedmiotem umowy jest poszczególna usługa wymieniona w pkt 1,3,5,6,7,8. Nierozerwalnym elementem tej umowy jest dostawa towaru. Należy zamówioną u Wnioskodawcy usługę traktować jako usługę kompleksową, której elementem zasadniczym jest usługa montażu, a elementem pobocznym dostawa towaru. Wynagrodzenie jest w umowie ustalane jako jedna kwota (nie ma rozbicia na wartość usługi montażu i na wartość montowanego towaru). Na wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach widnieje tylko jedna pozycja dotycząca wykonanej usługi. Nie ma przypadku, w którym odrębnie Wnioskodawca fakturowałby usługę i odrębnie fakturowałby dostawę.
  6. W ramach usług opisanych w pkt 1,7,8 Wnioskodawca nigdy nie jest stroną umowy na budowę budynku mieszkalnego dotyczącą budynku jako całości. Usługi Wnioskodawcy występują na jednym z etapów budowy, a umowy Wnioskodawca zawiera z klientami tylko w zakresie prac określonych w pkt 1,7,8. Umowy Wnioskodawca podpisuje z właścicielem obiektu, który się buduje.
  7. Tak jak opisano we wniosku, bramy garażowe w ramach usług opisanych w pkt 1-4 są montowane w następujących garażach:
    • w garażu będącym integralną częścią budynku mieszkalnego,
    • w garażu wolnostojącym, niebędącym integralną częścią budynku mieszkalnego,
    • w garażu będącym integralną częścią budynku mieszkalnego,
    • w garażu wolnostojącym, niebędącym integralną częścią budynku mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT od 2011r. należy zastosować do wykonywanych usług przez Wnioskodawcę w odniesieniu do następujących usług (wymienionych w punktach 3,5,6) tj:

  • usługi montażu bram garażowych wykonywane w istniejącym budynku mieszkalnym,
  • usługi montażu rolet zewnętrznych typu podtynkowego w istniejącym budynku mieszkalnym jako jedyny element usługi (bez wymiany okien),
  • usługi montażu rolet zewnętrznych razem ze stolarką okienną w istniejącym budynku mieszkalnym.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Do pytania nr 3:

7% (w okresie przejściowym wiatach 2011-2013 stawka wynosi 8 %) do usług montażu bram garażowych w istniejącym budynku mieszkalnym czy to w ramach usługi remontowej czy usługi modernizacyjnej.

Zgodnie z art. 41 ust 12 ustawy o VAT, stawko podatku 7 % (w okresie przejściowym w latach 2011-2013 stawka wynosi 8%) stosuje się do dostawy budowy remontu modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Z opisu stanu faktycznego wynika, że usługa montażu bram garażowych dotyczy istniejących budynków mieszkalnych, czyli ta usługa jest objęta społecznym programem mieszkaniowym.

W sytuacji gdy montaż bram garażowych będzie dokonywany w ramach remontu czy modernizacji istniejącego już budynku mieszkalnego to należy zastosować obniżoną stawkę podatku VAT. Warunek jest tylko jeden: usługa montażu musi być wykonana jako element remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego. Zgodnie z prawem budowlanym remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Z kolei słownik Wikipedia definiuje remont jako przywrócenie wartości użytkowej (funkcjonalności, sprawności techniczno-ekonomicznej) obiektu (maszyny, urządzania, budynku). Przedstawione definicje należy stosować posiłkowo, zawłaszcza tę zawartą w prawie budowlanym W ramach prawa podatkowego rozumianą jako autonomiczną gałąź prawa nie należy odwoływać się do innych aktów prawnych gdy ustawa nie czyni tego wyraźnie. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy ustawa o VAT posługuje siwe pojęciem remont w rozumieniu zaprezentowanym przez słowik Wikipedia, co odzwierciedla zamiar ustawodawcy objęcia każdego remontu obniżoną stawką podatku VAT (a nie tylko remontu w rozumieniu prawa budowlanego). Natomiast zgodnie ze słownikiem Wikipedia modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwale ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. W zakres pojęcia remontu czy modernizacji wchodzi wiele rożnych czynności m.in. murowanie, betonowanie, gipsowanie, czy montaż różnych materiałów. Zamontowane rolety w momencie montażu stają się częściami składowymi budynku mieszkalnego (tak jak np. okna czy drzwi). Oczywiste jest, że w ramach remontu czy modernizacji rożne czynności mogą być zlecane różnym podmiotom. Każdy z tych podmiotów wykonuje czynność za którą ponosi odpowiedzialność w ramach remontu czy modernizacji Można wtedy przyjąć, że każda poszczególna usługa jest czy to remontem czy modernizacją. Decyduje cel jakim kieruje się inwestor (szczegóły zawarte są w projekcie budowlanym. Jeśli jest wymagany przez przepisy prawa) – celem jest wyremontowanie budynku (czyn zamontowanie w miejsce starej bramy nowej o podobnych parametrach powodujące przywrócenie wartości użytkowej) czy celem jest zmodernizowanie budynku (czyli zamontowanie nowej bramy powodujące unowocześnienie budynku). Najważniejsze jest, że poprzez montaż nowej bramy garażowej czy to w ramach remontu czy modernizacji zmieniają się parametry użytkowe budynku mieszkalnego. Podsumowując, jeżeli usługi montażu bram garażowych wykonywane są w ramach remontu czy modernizacji w istniejącym budynku mieszkalnym, to należy zastosować obniżoną stawkę podatku 7 % (obecnie 8 %).

Do pytania nr 5:

7% (w okresie przejściowym w latach 2011-21)13 stawkę wynosi 8% do usługi montażu rolet zewnętrznych na elewacji budynku mieszkalnego jako jedyny element usługi (bez wymiany okien) czy to w ramach usługi remontowej czy usługi modernizacyjnej.

Zgodnie z art. 41 ust 12 ustawy o VAT, stawkę podatku 7 % (w okresie przejściowym w latach 2011-2013 stawka wynosi 8%) stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Z opisu stanu faktycznego wynika, że usługa montażu rolet zewnętrznych dotyczy istniejących budynków mieszkalnych czyli ta usługa jest objęta społecznym programem mieszkaniowym.

W sytuacji gdy montaż rolet zewnętrznych na elewacji będzie dokonywany w ramach remontu czy modernizacji istniejącego już budynku mieszkalnego to należy zastosować obniżoną stawkę podatku VAT Warunek jest tylko jeden: usługa montażu musi być wykonana jako element remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego. Zgodnie z prawem budowlanym remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym Z kolei słownik Wikipedia definiuje remont jako przywrócenie wartości użytkowej funkcjonalności, sprawności techniczno-ekonomicznej) obiektu (maszyny, urządzenia, budynku). Przedstawione definicje należy stosować posiłkowo, zawłaszcza tę zawartą w prawie budowlanym. W ramach prawa podatkowego rozumianej jako autonomiczna gałąź prawa nie należy odwoływać się do innych aktów prawnych, gdy ustawa nie czyni tego wyraźnie. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy ustawa o VAT posługuje się pojęciem remont w rozumieniu zaprezentowanym przez słowik Wikipedia, co odzwierciedla zamiar ustawodawcy objęcia każdego remontu obniżoną sławką podatku VAT (a nie tylko remontu w rozumieniu prawa budowlanego). Natomiast zgodnie ze słownikiem Wikipedia modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. W zakres pojęcia remontu czy modernizacji wchodzi wiele rożnych czynność), m.in. murowanie, betonowanie, gipsowanie, czy montaż różnych materiałów. Zamontowane rolety w momencie montażu stają się częściami składowymi budynku mieszkalnego (tak jak np. okna czy drzwi). Oczywiste jest, że w ramach remontu czy modernizacji rożne czynności mogą być zlecane różnym podmiotom. Każdy z tych podmiotów wykonuje czynność za którą ponosi odpowiedzialność w ramach remontu czy modernizacji. Można wtedy przyjąć, że każda poszczególna usługa jest czy to remontem czy modernizacją. Decyduje cel jakim kieruje się inwestor (szczegóły zawarte są w projekcie budowlanym, jeśli jest wymagany przez przepisy prawa) – celem jest wyremontowanie budynku (czyli zamontowanie w miejsce starej rolety nowej o podobnych parametrach co powoduje przywrócenie wartości użytkowych) czy celem jest zmodernizowanie budynku (czyli zamontowanie nowej rolety powodujące unowocześnienie budynku). Najważniejsze jest, że poprzez montaż rolet zewnętrznych na elewacji czy to w ramach remontu czy modernizacji zmieniają się parametry użytkowe budynku mieszkalnego. Podsumowując, jeżeli usługi montażu rolet zewnętrznych na elewacji wykonywane są w ramach remontu czy modernizacji w istniejącym budynku mieszkalnym, to należy zastosować obniżaną stawkę podatku 7 % (obecnie 8 %).

Do pytania nr 6:

7 % (w okresie przejściowym w latach 2011-2013 stawka wynosi 8 %) do usługi montażu rolet zewnętrznych w istniejącym budynku mieszkalnym razem z wymianą stolarki okiennej czy to w ramach usługi remontowej czy usługi modernizacyjnej.

Zgodnie z art. 41 ust 12 ustawy o VAT, stawkę podatku 7 % (w okresie przejściowym w lalach 2011-2013 stawka wynosi 8 %) stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, Z opisu stanu taktycznego wynika, że usługa montażu rolet zewnętrznych w istniejącym budynku mieszkalnym razem z wymianą stolarki okiennej dotyczy istniejących budynków mieszkalnych, czyli ta usługa jest objęta społecznym programem mieszkaniowym.

W sytuacji gdy montaż rolet zewnętrznych w istniejącym budynku mieszkalnym razem z wymianą stolarki okiennej będzie dokonywany w ramach remontu czy modernizacji istniejącego już budynku mieszkalnego to należy zastosować obniżoną stawkę podatku VAT. Warunek jest tylko jeden: usługa montażu musi być wykonana jako element remontu lub modernizacji budynku mieszkalnego. Zgodnie z prawem budowlanym remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Z kolei słownik Wikipedia definiuje remont jako przywrócenie wartości użytkowej (funkcjonalności, sprawności techniczno-ekonomicznej) obiektu (maszyny, urządzenia, budynku). Przedstawione definicje należy stosować posiłkowo, zawłaszcza tę zawartą w prawie budowlanym. W ramach prawa podatkowego rozumianej jako autonomiczna gałąź prawa nie należy odwoływać się do innych aktów prawnych, gdy ustawa nie czyni tego wyraźnie. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy ustawa o VAT posługuje się pojęciem remont w rozumieniu zaprezentowanym przez słowik Wikipedia, co odzwierciedla zamiar ustawodawcy objęcia każdego remontu obniżoną stawką podatku VAT (a nie tylko remontu w rozumieniu prawa budowlanego). Natomiast zgodnie ze słownikiem Wikipedia modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. W zakres pojęcia remontu czy modernizacji wchodzi wiele rożnych czynności, m. in, murowanie, betonowanie, gipsowanie, czy montaż rożnych materiałów. Zamontowane rolety w momencie montażu stają się częściami składowymi budynku mieszkalnego (tak jak np. okna czy drzwi). Oczywiste jest, że w ramach remontu czy modernizacji rożne czynności mogą być zlecane różnym podmiotom. Każdy z tych podmiotów wykonuje czynność za którą ponosi odpowiedzialność w ramach remontu czy modernizacji. Można wtedy przyjąć, że każda poszczególna usługa jest czy to remontem czy modernizacją. Decyduje cel jakim kieruje się inwestor (szczegóły zawarte są w projekcie budowlanym, jeśli jest wymagany przez przepisy prawa) – celem jest wyremontowanie budynku (czyli zamontowanie w miejsce starego okna i rolety nowego o podobnych parametrach, co powoduje przywrócenie wartości użytkowych) czy celem jest zmodernizowanie budynku (czyli zamontowanie nowego okna i rolety powodujące unowocześnienie budynku). Najważniejsze jest, że poprzez montaż rolet zewnętrznych w istniejącym budynku mieszkalnym razem z wymianą stolarki okiennej nowej czy to w ramach remontu czy modernizacji zmieniają się parametry użytkowe budynku mieszkalnego. Podsumowując, jeżeli usługi montażu rolet zewnętrznych w istniejącym budynku mieszkalnym razem z wymianą stolarki okiennej wykonywane są w ramach remontu czy modernizacji w istniejącym budynku mieszkalnym, to należy zastosować obniżoną sławkę podatku 7 % (obecnie 8 %).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej:
    • stawki podatku VAT dla usług montażu bram garażowych w garażach będących integralną częścią istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego PKOB 111,
    • stawki podatku VAT na usług montażu rolet zewnętrznych oraz rolet zewnętrznych wraz z wymianą stolarki okiennej w istniejących budynkach mieszkalnych PKOB 111, PKOB 112, PKOB 113
  • nieprawidłowe w części dotyczącej:
    • stawki podatku VAT dla usług montażu bram garażowych w garażach będących integralną częścią istniejących budynków mieszkalnych o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych PKOB 112 oraz budynków zbiorowego zamieszkania PKOB 113,

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział także opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku VAT obniżona do wysokości 8% będzie miała zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym na podstawie cyt. wyżej art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z powyższych uregulowań wynika, że budowę budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011r. przepisami, należy opodatkować 8% stawką podatku VAT (w myśl art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy).

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. Część „mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, np. wózkarnie, suszarnie).

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. (art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane)

Z kolei definicja zawarta w internetowym słowniku języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, określa, iż modernizacja to „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”.

Ulepszenie czy też modernizacja to trwałe unowocześnienie budynku (lokalu), które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie budynku (lokalu) do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżenie kosztów eksploatacji.

Montaż – według powyższego słownika – to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.”

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

O możliwości zastosowania 8% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest także od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości – to należna stawka będzie 8%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej – 23% stawka podatku.

Z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: lokal mieszkalny i lokal użytkowy, należy posiłkować się w zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy, samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych.

Ponadto ust. 4 powołanego artykułu stanowi, iż do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnice, strych, komórka, garaż, zwane dalej „pomieszczeniami przynależnymi”.

Treść powyższych przepisów wskazuje na wyraźne rozróżnienie pomiędzy pomieszczeniami pomocniczymi, które związane są z izbą lub zespołem izb przeznaczonych na pobyt stały w sposób funkcjonalny, polegający na wykorzystaniu całej przestrzeni bezpośrednio dla zaspakajania mieszkaniowych potrzeb ludzi, a pomieszczeniami przynależnymi, które chociaż w sensie prawnym stanowią część lokalu mieszkalnego, jednak w sensie funkcjonalnym służą do zaspokajania innych niż mieszkaniowe potrzeb ludzi.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na definicję pojęcia „lokal użytkowy” zawartą w § 3 pkt 14 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem lokalu użytkowego należy rozumieć jedno pomieszczenie lub zespół pomieszczeń, wydzielone stałymi przegrodami budowlanymi, niebędące mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym albo pomieszczeniem gospodarczym.

Pod pojęciem pomieszczenia technicznego – zgodnie z pkt 12 wskazanego wyżej paragrafu – należy rozumieć pomieszczenie przeznaczone dla urządzeń służących do funkcjonowania i obsługi technicznej budynku, natomiast przez pomieszczenie gospodarcze – pomieszczenie znajdujące się poza mieszkaniem lub lokalem użytkowym, służące do przechowywania przedmiotów lub produktów żywnościowych użytkowników budynku, materiałów lub sprzętu związanego z obsługą budynku, a także opału lub odpadów stałych (§ 3 pkt 13 cyt. rozporządzenia).

Na podstawie powyższych uregulowań można stwierdzić, że kondygnacja budynku mieszkalnego, w której znajdują się konkretne garaże lub miejsca postojowe, nie mieści się ani w pojęciu pomieszczenia technicznego, ani pomieszczenia gospodarczego, w związku z czym stanowi lokal użytkowy. Natomiast piwnice, komórki, składziki, które co do zasady mogą przynależeć do lokalu mieszkalnego, nie powinny być traktowane jako lokal użytkowy, gdyż stanowią pomieszczenie gospodarcze lokalu mieszkalnego służące zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, dla przechowywania materiałów, przedmiotów, opału lub produktów żywnościowych użytkowników lokalu.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż garaże nie stanowią lokali mieszkalnych ani pomieszczenia pomocniczego służącego zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych zatem powinny być traktowane jak lokale użytkowe. Co prawda, co do zasady mogą przynależeć do lokalu mieszkalnego, jednak nie zmienia to ich funkcji jako pomieszczeń, które nie służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Jako wyjątek od tej zasady należy potraktować garaż znajdujący się w budynku mieszkalnym jednorodzinnym. Należy zauważyć, iż dom jednorodzinny (budynek mieszkalny jednorodzinny) zgodnie z przepisami ww. ustawy Prawo budowlane to budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość.

Jeżeli więc w bryle budynku mieszkalnego jednorodzinnego mieści się garaż, to mamy do czynienia z obiektem stanowiącym jeden niepodzielny budynek (jedną bryłę architektoniczną).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie:

  • montażu bram garażowych wykonywane w istniejącym budynku mieszkalnym czy to w ramach usługi remontowej czy usługi modernizacyjnej (w obu przypadkach chodzi o wymianę bramy na nową lub o wstawienie bramy garażowej w nowopowstały otwór garażowy) – o tym, czy montaż jest wykonywany w ramach remontu czy modernizacji decyduje klient,
  • usługi montażu rolet zewnętrznych na elewacji istniejącego budynku mieszkalnego jako jedyny element usługi (bez wymiany okien) czy to w ramach usługi remontowej czy usługi modernizacyjnej;
  • usługi montażu rolet zewnętrznych w istniejącym budynku mieszkalnym razem z wymianą stolarki okiennej – wykonywana jest jedna usługa obejmująca montaż nowego okna z roletą w miejsce starego lub w nowopowstały otwór okienny, za co pobierane jest jedno wynagrodzenie;

Usługi te wykonywane są w istniejącym budynku mieszkalnym sklasyfikowanego do PKOB 111,112,113.

Ww. usługi Wnioskodawca wykonuje:

  • w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni nie przekraczającej 300 m2, zdarzają się budynki mieszkalne o powierzchni ponad 300 m2.
  • w lokalach mieszkalnych mieszczących się w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych o powierzchni użytkowej nie przekraczającej 150 m2, sporadycznie o powierzchni użytkowej większej niż 150 m2.

Wnioskodawca zawiera zawsze umowy, z której wynika, iż przedmiotem umowy jest usługa:

  • montażu bram garażowych wykonywana w istniejącym budynku mieszkalnym,
  • montażu rolet zewnętrznych typu podtynkowego w istniejącym budynku mieszkalnym,
  • usługa montażu rolet zewnętrznych wraz ze stolarką okienną w istniejącym budynku mieszkalnym.

Na wystawianych przez Wnioskodawcę fakturach widnieje jedna pozycja dotycząca wykonanej usługi (nie ma rozbicia na wartość usługi montażu i na wartość montowanego towaru). Wnioskodawca nie fakturuje odrębnie usługi i odrębnie dostawy. Bramy garażowe wykonywane w istniejącym budynku mieszkalnym są montowane w garażu będącym integralną częścią budynku mieszkalnego.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, co następuje:

Dla usług montażu bram garażowych wykonywanych w istniejących budynkach w ramach remontu lub modernizacji w garażu będącym integralną częścią budynków mieszkalnych jednorodzinnych, sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 111 spełniających definicję obiektu budowlanego zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajdzie preferencyjna 8% stawka podatku VAT, pod warunkiem, że przedmiotowy garaż nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej. Usługa ta ma bowiem na celu trwałe ulepszenie czy też podniesienie wartości użytkowej budynku mieszkalnego jako całości poprzez jego remont lub modernizację.

Natomiast dla usług montażu bram garażowych w istniejących budynkach o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych PKOB 112 oraz w budynkach zbiorowego zamieszkania PKOB 113, wykonywanych w ramach remontu lub modernizacji na podstawie odrębnej umowy dotyczącej wyłącznie lokalu użytkowego zastosowanie ma podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT. W tej sytuacji podejmowane będzie bowiem osobne zlecenie realizowane w lokalu użytkowym (garażu) będącym częścią istniejącego budynku mieszkalnego wielorodzinnego (na podstawie umowy dotyczącej remontu lub modernizacji lokalu użytkowego).

Usługi montażu rolet zewnętrznych oraz rolet zewnętrznych wraz z wymianą stolarki okiennej w ramach remontu lub modernizacji istniejących budynków mieszkalnych PKOB 111,112,113, objętych społecznym programem mieszkaniowym podlegają opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT, w myśl art. 41 ust.12 ustawy o VAT.

Usługi montażu bram garażowych w istniejącym budynku w garażu będącym integralną częścią budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz montażu rolet zewnętrznych lub rolet zewnętrznych wraz z wymianą stolarki okiennej w ramach remontu lub modernizacji istniejącego budynku mieszkalnego, stanowią usługi wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT bowiem mają one na celu unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadząc do zwiększenia jego wartości użytkowej.

Stawka 8% ma zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

Zaznaczenia jednak wymaga, iż nawet w przypadku gdy Wnioskodawca korzysta w tej sytuacji z obniżonej 8% stawki podatku, a świadczona usługa wykonywana jest w budynkach, których powierzchnia użytkowa przekracza limity określone w art. 41 ust. 12b pkt 1 ustawy – zastosowanie znajdzie przepis art. 41 ust. 12c ustawy, zgodnie z którym obniżona stawka podatku dotyczy tylko części podstawy opodatkowania.

W świetle powyższego dla usług:

  • montażu bram garażowych w istniejących budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 (limity określone w art. 41 ust. 12b pkt 1 ustawy).
  • montażu rolet zewnętrznych oraz montażu rolet zewnętrznych wraz ze stolarką okienną w istniejących budynkach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza limity określone w art. 41 ust. 12b pkt 1 ustawy (powierzchnia użytkowa budynku jednorodzinnego przekracza 300m², lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.).

stawka podatku, w wysokości 8% znajdzie zastosowanie tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Podsumowując stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za:

  • prawidłowe w części dotyczącej:
    • stawki podatku VAT dla usług montażu bram garażowych w garażach będących integralną częścią istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego PKOB 111,
    • stawki podatku VAT na usług montażu rolet zewnętrznych oraz rolet zewnętrznych wraz z wymianą stolarki okiennej w istniejących budynkach mieszkalnych PKOB 111, PKOB 112, PKOB 113
  • jest nieprawidłowe w części dotyczącej:
    • stawki podatku VAT dla usług montażu bram garażowych w garażach będących integralną częścią istniejących budynków mieszkalnych o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych PKOB 112 oraz budynków zbiorowego zamieszkania PKOB 113.

Tut. Organ podkreśla, że przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania statystycznego, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego a także zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj