Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1568/11-2/KC
z 7 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1568/11-2/KC
Data
2012.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia
podatnik
świadczenie usług


Istota interpretacji
w zakresie prawidłowego refakturowania usług gastronomicznych, hotelowych, przejazdu, wstępu na targi i wystawy oraz przelotu samolotem na polskiego kontrahenta



Wniosek ORD-IN 539 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08.12.2011 r. (data wpływu 12.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego refakturowania usług gastronomicznych, hotelowych, przejazdu, wstępu na targi i wystawy oraz przelotu samolotem na polskiego kontrahenta – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego refakturowania usług gastronomicznych, hotelowych, przejazdu, wstępu na targi i wystawy oraz przelotu samolotem na polskiego kontrahenta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prawa handlowego (Wnioskodawca) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług, zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka w ramach prowadzonej działalności oddelegowuje swoich pracowników na wyjazdy służbowe do krajów Unii Europejskiej jak i poza obszar Unii Europejskiej. W ramach takich wyjazdów służbowych wraz z pracownikami Spółki uczestniczyła osoba z innego podmiotu z kraju, za którą Spółka ponosiła koszty pobytu. Po powrocie do kraju Wnioskodawca obciąża kontrahenta krajowego (czynnego zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług, zarejestrowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych) kosztami pobytu osoby trzeciej. W ramach kosztów poniesionych za granicą występują usługi gastronomiczne, hotelowe, opłaty za przejazdy na miejscu za granicą, opłaty za wstęp na targi i wystawy, opłaty za przelot samolotem.

W ramach obciążenia kontrahenta Spółka wystawia fakturę wyszczególniającą usługi świadczone poza granicami kraju:

  • za usługi gastronomiczne, restauracyjne, cateringowe wykonywane zarówno w krajach UE jak i poza jej granicami miejscem opodatkowania jest dany kraj w którym usługi są świadczone. W związku z powyższych usługa na fakturze jest poza podatkiem VAT, w Polsce natomiast jest wykazywa a w pozycji 21 deklaracji VAT jako świadczenie usług poza terytorium kraju;
  • za usługi hotelowe wykonane w krajach UE jak i poza jej granicami miejscem opodatkowania jest miejsce położenia nieruchomości. W związku powyższym usługi na fakturze są poza podatkiem VAT, wykazywane w pozycji 21 deklaracji VAT, jako świadczone według miejsca położenia nieruchomości, czyli poza terytorium kraju;
  • za usługi przejazdu na miejscu oddelegowania pracowników w kraju UE lub poza nią miejscem opodatkowania jest miejsce gdzie odbywa się transport. W związku z powyższym usługi na fakturze są poza podatkiem VAT wykazywane w pozycji 21 deklaracji VAT, jako świadczone poza terytorium kraju;
  • za usługi wstępu na targi i wystawy w krajach UE jak i poza jej granicami miejscem opodatkowania jest miejsce w którym te targi i wystawy faktycznie się odbywają.
    W związku z powyższym usługi na fakturze są poza podatkiem VAT wykazywane w pozycji 21 deklaracji VAT, jako świadczone poza granicami kraju;
  • za usługi przelotu samolotem z kraju do miejsca poza granicami i z powrotem w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu lotniczego, miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. Powyższe oznacza, że odsprzedaż przedmiotowej usługi transportowej stanowi świadczenie usługi transportu międzynarodowego, której miejsce świadczenia znajduje się w całości na terytorium Polski. Świadczenie (odsprzedaż) tej usługi podlega, co do zasady, opodatkowaniu stawką 0%, pod warunkiem posiadania międzynarodowego biletu lotniczego, na każdego pasażera. Jedynie w przypadku usługi zakupu biletu refakturując koszty na kontrahenta Wnioskodawca stosuje właściwą stawkę VAT 0% jako szczególny przypadek stosowania tej stawki.

Dla zakupu przez Wnioskodawcę usług, które następnie są refakturowane na kontrahenta nie ma miejsca import usług, gdzie miejscem świadczenia będzie Polska.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zakup usług wymienionych w opisie stanu faktycznego: gastronomicznych, restauracyjnych, cateringowych, hotelowych, przejazdu na miejscu oddelegowania, wstępu na targi i wystawy, zakup biletów lotniczych nie podlega wykazaniu w deklaracji VAT -7 jako import usług...
  2. Czy refakturowanie zakupionych w/w usług na kontrahenta w opisanym stanie faktycznym jest poza podatkiem VAT, poza sprzedawaną usługą lotniczego transportu refakturowaną ze stawką 0%...
  3. Czy refakturowane usługi wykazujemy w deklaracji VAT- 7 jako sprzedaż poza granicami kraju w pozycji 21 deklaracji (poza sprzedażą biletów lotniczych)...
  4. Czy właściwym dokumentem sprzedaży usług wymienionych powyżej jest faktura VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, dla każdej z refakturowanych usług należy z osobna ustalić miejsce jej świadczenia. Następnie, w zależności od ustaleń, konieczne będzie rozliczenie importu usług, bądź też import usług nie zostanie rozpoznany.

W przypadku opisanych usług miejsca świadczenia zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług znajdują się:

  • miejsce świadczenia dla usług gastronomicznych, restauracyjnych, cateringowych określa się zgodnie z art. 28i uptu (miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane). W tym wypadku wykonywane były poza granicami kraju w państwie UE i poza obszarem Unii Europejskiej,
  • miejsce świadczenia dla usług hotelowych określa się zgodnie z art. 28e uptu (miejscem świadczenia usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji jest miejsce położenia nieruchomości). W tym wypadku miejscem położenia obiektów hotelowych jest państwo UE i państwo poza obszarem UE,
  • miejsce świadczenia dla usług wstępu na targi i wystawy określa się zgodnie z art. 28g uptu miejscem świadczenia jest miejsce w którym te imprezy faktycznie się odbywają). W tym wypadku imprezy w postaci targów i wystaw odbywają się poza terytorium kraju, w państwie UE lub poza terytorium UE,
  • miejsce świadczenia dla usług transportu pasażerów, usług przewozu, wynajmu środków transportu określa się zgodnie z art. 28f bądź 28j uptu w zależności od okoliczności. W tych przypadkach miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości lub w przypadku usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy. W tym wypadku usługi przewozu pasażerów odbywają się poza terytorium kraju, w państwie UE lub poza terytorium UE,
  • za usługi przelotu samolotem z kraju do miejsca poza granicami i z powrotem w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego, miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju (por. § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.). W konsekwencji miejscem świadczenia nabytej przez Wnioskodawcę refakturowanej usługi transportowej znajduje się na terytorium Polski (jest to bowiem usługa transportu międzynarodowego por. art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej uptu). Dotyczy to również odsprzedaży tej usługi.

Powyższe oznacza, że odsprzedaż przedmiotowej usługi transportowej stanowi świadczenie usługi transportu międzynarodowego której miejsce świadczenia znajduje się w całości na terytorium Polski. Świadczenie (odsprzedaż) tej usługi podlega, co do zasady, opodatkowaniu stawką 0% (por. art. 83 ust. 1 pkt 23 uptu). Warunkiem zastosowania stawki 0% jest posiadanie międzynarodowego biletu lotniczego wystawionego przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera (por art. 83 ust. 5 pkt 4 uptu).

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem importu usług rozumie się świadczenie usług z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. W artykule tym podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. W przypadku wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 usługodawca nie rozlicza podatku należnego. Zgodnie z art. 17 ust. 3a przepisu ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do świadczenia usług przez podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 (podatnik VAT czynny lub zwolniony) do których ma zastosowanie art. 28e ustawy (usługi związane z nieruchomościami).

Zgodnie z art. 106 ust 1 podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. W art. 106 ust. 1a zapisano, że w przypadkach o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

Art. 8 ust. 2a ustawy dotyczący omawianego przypadku wskazuje, że w przypadku gdy podatnik (Wnioskodawca) działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W przypadku przedstawionych w zapytaniu czynności, jak wynika z przepisów prawa, brak jest podstaw do rozpoznania importu usług, bowiem miejscem ich świadczenia jest kraj UE lub poza UE, z wyjątkiem świadczonych na terytorium kraju usług transportu międzynarodowego osób.

Stosownie do treści art. 8 ust 2a ustawy, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Faktury dokumentujące koszty podróży służbowej wystawiane są na Wnioskodawcę. Niemniej usługi w części były świadczone na rzecz osoby trzeciej.

W opisanej sytuacji Wnioskodawca winien udokumentować opisane świadczenie fakturą. Fakturę należy wystawić z uwzględnieniem przytoczonych wyżej regulacji dotyczących miejsca świadczenia. Oznacza to, że skoro miejscem świadczenia usług np. noclegowych i wyżywienia jest państwo Unii Europejskiej lub kraj spoza Unii Europejskiej, to brak jest podstaw do przeniesienia na nabywcę obowiązku rozliczenia VAT. Miejscem opodatkowania usługi w takim przypadku jest dany kraj Unii Europejskiej lub spoza obszaru Unii. Tak wystawioną fakturę należy ująć tylko w pozycji 21 deklaracji podatkowej VAT (poza sprzedażą biletów lotniczych ze stawką 0% wykazywanych w pozycji 23 deklaracji VAT-7).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo należy dodać, iż z dniem 26 sierpnia 2011 roku ogłoszony został tekst jednolity ustawy o VAT – Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj