Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-163/12-4/IG
z 31 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-163/12-4/IG
Data
2012.05.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
opłata
opodatkowanie
powiat
starostwo


Istota interpretacji
Czy należności pobierane za wydruki aktów prawnych na podstawie art. 28a ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 197, poz. 1172 i Nr 232, poz.1378), podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT)?



Wniosek ORD-IN 612 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 27 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2012r. (data wpływu 28 maja 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT należności pobieranych za wydruki aktów prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT należności pobieranych za wydruki aktów prawnych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 maja 2012r. (data wpływu 28 maja 2012r.) w zakresie danych Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Do zadań Powiatu jako Wnioskodawcy poprzez Zarząd Powiatu, przy pomocy Starostwa Powiatowego należy wydawanie – na wniosek osób zainteresowanych – wydruków ustaw, rozporządzeń lub innych aktów normatywnych oraz innych aktów prawnych ogłoszonych w Dziennikach Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dziennikach Urzędowych Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, Dziennikach Urzędowych Województwa lub innych dostępnych dziennikach urzędowych, jak również wydruki uchwał Rady i Zarządu Powiatu ze zbioru aktów prawnych prawa miejscowego ustanowionych przez Powiat.

Za wydrukowane wydruki Starosta Powiatu w drodze zarządzenia – na podstawie art. 28a ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) – ustanowił cenę jednostkową arkusza strony A4 takiego wydruku.

Do dnia złożenia wniosku nikt nie zwracał się o wydanie wydruku aktu prawnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy należności pobierane za wydruki aktów prawnych na podstawie art. 28a ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 197, poz. 1172 i Nr 232, poz.1378), podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT)...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), należność nie podlega opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca jest powiatem (jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną), w imieniu którego zadania wykonuje zarząd powiatu za pomocą m.in. starostwa powiatowego (jednostki budżetowej nieposiadającej osobowości prawnej). Do zadań tych na podstawie art. 26, art. 28 ust. 3 i art. 28a ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) należy udostępnianie aktów normatywnych i innych aktów prawnych

Co do zasady następuje to nieodpłatnie w formie elektronicznej, jednakże wydruki udostępnia się odpłatnie.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu, organ samorządu terytorialnego (Zarząd Powiatu) udostępnia nieodpłatnie Dziennik Ustaw i Monitor Polski lub zawarte w nich akty normatywne i inne akty prawne, w tym orzeczenia:

  1. do wglądu i do pobrania w formie dokumentu elektronicznego;
  2. w postaci elektronicznej do powszechnego wglądu w godzinach pracy urzędów obsługujących te organy (w Starostwie Powiatowym) w miejscu do tego przeznaczonym i powszechnie dostępnym.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy, starostwo powiatowe gromadzi i udostępnia zbiór aktów prawa miejscowego ustanowionych przez powiat. Zgodnie z art. 28 ust. 3, do udostępniania zbiorów aktów prawa miejscowego stosuje się odpowiednio przepisy art. 26 ust. 1 oraz (w zakresie informacji niejawnych) art. 27 ust. 4 tej ustawy.

Jednakże, zgodnie z art. 28a przywołanej ustawy, w przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 1 oraz art. 28 ust. 3, wydawanie wydruków aktów normatywnych i innych aktów prawnych jest odpłatne; kierownik urzędu, w którym są udostępniane do wglądu dzienniki urzędowe i zbiory aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat (tj. Starosta Powiatu), ustala cenę arkusza wydruku aktu normatywnego lub innego aktu prawnego, tak aby były powszechnie dostępne, a cena pokrywała wyłącznie koszty tych wydruków.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą wydania wydruku aktu normatywnego jest sam przepis ustawy, materializowany w drodze czynności materialno-technicznej urzędu na wniosek osoby zainteresowanej. Nie jest zaś taką podstawą umowa cywilnoprawna z taką osobą, nie powstaje też żaden inny dorozumiany stosunek cywilnoprawny pomiędzy urzędem a taką osobą.

Zdaniem Wnioskodawcy (tak też Grzegorz Wierczyński, „Redagowanie i ogłaszanie aktów normatywnych. Komentarz", Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010, s. 933-935), cytowany przepis art. 28a ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, jest kwalifikowaną postacią dostępu do informacji publicznych, uregulowanego co do zasady ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.). Obie podstawy udostępniania informacji cechują się związaniem właściwego organu co do możliwej decyzji, tj. brakiem uznaniowości w postępowaniu o udostępnienie takich informacji. Właściwy podmiot zobowiązany jest bowiem do udostępnienia informacji publicznej każdemu, bez względu na jego interes prawny lub faktyczny. Zgodnie z tymi przepisami, udostępnienie następuje w trybie bezwnioskowym (poprzez Biuletyn Informacji Publicznej lub innymi środkami komunikacji elektronicznej) albo na wniosek zainteresowanego, bez względu na jego formę (np. chociażby pocztą elektroniczną bez podpisu elektronicznego oraz bez dokładnego oznaczenia osoby fizycznej wnoszącej o udostępnienie informacji — por. wyrok). Możliwość odmówienia udostępnienia przewidziana została tylko w ściśle określonych przypadkach (tajemnice ustawowo chronione, np. informacje niejawne). W obu przypadkach co do zasady udostępnienie następuje nieodpłatnie dla zainteresowanego. Jedynie gdy podmiot zobowiązany do udostępnienia ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku (np. kserokopię), podmiot ten może pobrać od wnioskodawcy opłatę w wysokości odpowiadającej tym kosztom (art. 15 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej). Analogicznie, urząd wydając wydruk aktu prawnego z dziennika urzędowego lub zbioru aktów prawa miejscowego, pobiera należność za wydruk (art. 28a ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych), przy czym cena może pokrywać wyłącznie koszty tych wydruków (tak stanowi expressis verbis przytoczony przepis).

Oznacza to, że należność za wydruk aktu prawnego (podobnie jak za przetworzoną informację publiczną) zgodnie z przepisami wymienionych ustaw, może pokrywać jedynie faktyczne koszty tego wydruku (w przypadku ogólnych przepisów o dostępie do informacji publicznej: jedynie kosztu wynikającego z formy udostępnienia wybranej przez wnioskodawcę). W przypadku wydruków dzienników urzędowych i aktów prawa miejscowego, należność nie może zatem zawierać żadnych dodatkowych opłat za konieczny nakład czasu i pracy tytułem odszukania żądanego zakresu aktów prawnych, ich przygotowania i przesłania wydruków. Kwalifikowana postać udostępniania takich dokumentów służy bowiem powszechnej dostępności tych aktów prawnych. W tym świetle czynność wydania wydruku aktu prawnego jest czynnością materialno-techniczną organu władzy publicznej związaną z posiadaniem określonej informacji publicznej (dzienników urzędowych, zbioru aktów prawa miejscowego) i dokonywana jest wprost na podstawie samego przepisu ustawy.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, odpłatna czynność wydania wydruku aktu prawnego nie podlega podatkowaniu VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zdaniem Wnioskodawcy, czynność wydania wydruku aktu prawnego nie jest wykonywana na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej. Czynność ta, jak i odpłatność za nią, wynikają wprost z przepisu ustawy i wydanego na jej podstawie zarządzenia.

W związku z tym, Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko, że wydanie wydruku aktu prawnego w trybie przepisów o ogłaszaniu aktów normatywnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i wnosi o potwierdzenie takiego stanowiska

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem działa jako podatnik VAT.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe i ma zastosowanie przy spełnieniu przez ten organ dwóch warunków:

  • jego podmiotem jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ,
  • odnosi się jedynie do czynności nałożonych przepisami prawa, dla których powołano te organy, z wyłączeniem czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania i jako takie musi być ściśle interpretowane. Przepisy ustawy o podatku VAT nie zawierają jednoznacznej definicji pojęcia organów władzy publicznej. Najbardziej precyzyjne w tym względzie są regulacje zawarte w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.). Przepisy tej ustawy jednoznacznie rozdzielają organy władzy publicznej od innych jednostek sektora finansów publicznych.

Z brzmienia art. 9 pkt 1 cyt. ustawy o finansach publicznych wynika, że organy władzy publicznej tworzą organy władzy rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy oraz trybunały.

Powołany wyżej przepis art. 15 ust. 6 jak i cyt. przepis obowiązującej obecnie Dyrektywy wyłączają z opodatkowania organy podlegające prawu publicznemu, jeżeli prowadzą daną działalność jako organy publiczne, nawet wtedy, gdy pobierają z tytułu tej działalności wynagrodzenie. Czynności, w których organy te uczestniczą jako organy publiczne, to określone prawem czynności wykonywane w interesie publicznym. Zatem czynności, w stosunku do których organy publiczne nie są traktowane jako podatnicy, to czynności wykonywane przez nie w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, a także czynności, do których wykonywania są uprawnione wyłącznie organy publiczne.

Ponadto, jak wskazał Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 4 grudnia 2001r. sygn. akt SK 18/00, pojęcie „władzy publicznej” w rozumieniu art. 77 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) obejmuje wszystkie władze w sensie konstytucyjnym – ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Należy podkreślić, że pojęcia organu państwa oraz organu władzy publicznej nie są tożsame. W pojęciu „władzy publicznej” mieszczą się bowiem także inne instytucje niż państwowe lub samorządowe, o ile wykonują funkcje władzy publicznej w wyniku powierzenia, czy przekazania im tych funkcji przez organ władzy państwowej lub samorządowej. Wykonywanie władzy publicznej dotyczy wszelkich form działalności państwa, samorządu terytorialnego i innych instytucji publicznych, które obejmują bardzo zróżnicowane formy aktywności.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W art. 4 ust. 1 wskazano zakres zadań publicznych o charakterze ponadgminnym wykonywanych przez powiat.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy mogą określać inne zadania powiatu. Jednocześnie w art. 4 ust. 4 wskazano, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 2 ww. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym).

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011r., Nr 197, poz. 1172 z późn. zm.) terenowe organy administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego, udostępniają nieodpłatnie Dziennik Ustaw i monitor Polski lub zawarte w nich akty normatywne i inne akty prawne, w tym orzeczenia:

  1. do wglądu i pobrania w formie dokumentu elektronicznego;
  2. w postaci elektronicznej do powszechnego wglądu w godzinach pracy urzędów obsługujących te organy, w miejscu do tego przeznaczonym i powszechnie dostępnym.

Terenowe organy administracji rządowej oraz organy samorządu terytorialnego prowadzą zbiory Monitora Polskiego B i udostępniają je nieodpłatnie do powszechnego wglądu w miejscach do tego przeznaczonych w siedzibach i godzinach pracy urzędów obsługujących te organy (art. 26 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy, starosta prowadzi w postaci elektronicznej zbiór aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat, a z treści art. 28 ust. 3 wynika, że do udostępniania zbiorów aktów prawa miejscowego stosuje się odpowiednio przepisy art. 26 ust. 1 oraz (w zakresie informacji niejawnych) art. 27 ust. 4 tej ustawy.

Jak stanowi art. 28 ust. 1 powołanej ustawy, starosta prowadzi w postaci elektronicznej zbiór aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat.

Zgodnie z art. 28 ust. 3 ww. ustawy, do wglądu do zbiorów, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio art. 26 ust. 1 i art. 27 ust. 4.

Stosownie do art. 28a ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, w przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 1, art. 27 ust. 3a oraz art. 28 ust. 3, wydawanie wydruków aktów normatywnych i innych aktów prawnych jest odpłatne. Kierownik urzędu, w którym są udostępnione do wglądu dzienniki urzędowe i zbiory aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat lub gminę, ustala cenę arkusza wydruku aktu normatywnego lub innego aktu prawnego, tak aby wydruki były powszechnie dostępne, a cena pokrywała wyłącznie koszty tych wydruków.

W świetle art. 28b ust. 1 cyt. ustawy, Dziennik Ustaw i Monitor Polski lub zawarte w nich akty normatywne i inne akty prawne, w tym orzeczenia, udostępnia się:

  1. nieodpłatnie do wglądu i do pobrania w formie dokumentu elektronicznego na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji;
  2. za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub informatycznych nośników danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, stosownie do wniosku zainteresowanego podmiotu, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.4)).

Natomiast jak stanowi art. 28b ust. 1a ustawy, dzienniki urzędowe inne niż wymienione w ust. 1 oraz zbiory aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat lub gminę lub zawarte w nich akty normatywne i inne akty prawne udostępnia się:

  1. nieodpłatnie do wglądu i do pobrania w formie dokumentu elektronicznego na stronach internetowych organów wydających te dzienniki i zbiory;
  2. za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub informatycznych nośników danych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, stosownie do wniosku zainteresowanego podmiotu, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie wydawał, na wniosek osób zainteresowanych, wydruki ustaw, rozporządzeń lub innych aktów normatywnych oraz innych aktów prawnych ogłoszonych w Dziennikach Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dziennikach Urzędowych Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, Dziennikach Urzędowych Województwa lub innych dostępnych dziennikach urzędowych, jak również wydruki uchwał Rady i Zarządu Powiatu ze zbioru aktów prawnych prawa miejscowego ustanowionych przez Powiat. Za wydrukowane wydruki Starosta Powiatu w drodze zarządzenia, na podstawie art. 28a ustawy ustanowił cenę jednostkową arkusza strony A4 takiego wydruku.

Organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynności realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.

Co prawda art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w przedmiotowym przypadku taka sytuacja jednak nie występuje. Czynności, o których mowa we wniosku mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywanie przez Wnioskodawcę na wniosek osób zainteresowanych wydruków aktów prawnych będących przedmiotem wniosku, dla których opłata ustalana jest zgodnie z art. 28a ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej, które zostały nałożone stosownymi przepisami prawa.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca realizując zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, wpisuje się w dyspozycję normy zawartej w art. 15 ust. 6 ustawy.

W kontekście powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca, działając jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania opisanych czynności nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Zatem opłaty pobierane za ww. czynności, nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Reasumując pobieranie przez Wnioskodawcę należności ustalanych na podstawie art. 28a ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych, za wydruki aktów prawnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj