Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1610/11-4/KT
z 4 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1610/11-4/KT
Data
2012.04.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
import towarów
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
produkt leczniczy
stawka


Istota interpretacji
Stawka podatku dla importowanych produktów leczniczych.



Wniosek ORD-IN 440 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16.12.2011 r. (data wpływu 22.12.2011 r.), uzupełnionym w dniu 22.03.2012 r. (data wpływu 28.03.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 15.03.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 20.03.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla importowanych produktów leczniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla importu oraz krajowej dostawy produktów leczniczych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21.03.2012 r., złożonym w dniu 22.03.2012 r. (data wpływu 28.03.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1610/11-2/KT z dnia 15.03.2012 r.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest określenie właściwej stawki podatku dla produktów importowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) dokonuje obrotu krajowego oraz jest importerem następujących substancji farmaceutycznych sklasyfikowanych w odpowiednich pozycjach w wykazie leków:

  1. D.... (PKWiU 21.10.54.0)
  2. G...
  3. H.... 3820-3824
  4. L.....
  5. P... 6713
  6. P... 7141
  7. S... 8440

- wszystkie o odpowiednich kodach PKWiU 21.10 (... ).

Wskazane substancje są składnikami leków, natomiast nie stanowią gotowych produktów przeznaczonych do konsumpcji. Powyższe substancje są importowane oraz stanowią przedmiot obrotu krajowego. W magazynach Wnioskodawcy dokonywane jest również ich przepakowywanie, przelewanie lub przesypywanie do różnych opakowań, następnie ta sama substancja bez żadnych domieszek jest przedmiotem dalszego obrotu.

Do importowanych produktów leczniczych Spółka stosuje stawkę 8 % podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka stwierdziła, że wymienione wyżej substancje są wskazane w wykazie produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zawartym w obwieszczeniu Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie ogłoszenia Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. MZ z dnia 14 kwietnia 2011 r.).

Spółka wskazała też kody CN dla wymienionych produktów:

nazwa nazwa i pozycja w wykazie leków kod CN

Ch.... 2232-2233 (PKWiU 21.10.54.0) 29414000

G..... 3488-3490 29419000

H.... 3820-3824 29372100

L.... 4691 29242910

P.... 6713 29391900

P.... 7141 29372100

S..... 8440 29412080

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane w uzupełnieniu z dnia 28.03.2012 r.)

Czy stosowana przez Spółkę stawka (zarówno dla produktów importowanych jak i w obrocie krajowym) na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.11.177.1054 j.t.) jest prawidłowa...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka upatruje podstawy do stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług w art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.11.77.1054 j.t.), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1, przy czym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f ustawy, stawka podatku wynosi 8 %, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy.

Obecnie w załączniku numer 3 do ustawy o podatku od towarów i usług pod pozycjami 88 i 89 wskazano, że stawką 8 % są opodatkowane:

  1. Towary według symbolu PKWiU 2008 ex 21 w postaci podstawowych substancji farmaceutycznych, leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego;
  2. Towary bez względu na symbol PKWiU w postaci produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium kraju, które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską.

Zgodnie z kolei z art. 2 pkt 32 ustawy, produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.

Po analizie wskazanych powyżej substancji oraz porównaniu ich z wykazem produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zawartym w obwieszczeniu Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie ogłoszenia Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. MZ z dnia 14 kwietnia 2011 r.), należy, zdaniem Spółki, uznać, że wszystkie wskazane w opisie stanu faktycznego substancje mogą być uznane jako produkty lecznicze w rozumieniu powoływanych przepisów. W konsekwencji, co do towarów wskazanych we wniosku stawka podatku VAT jest stosowana w prawidłowej wysokości.

Dodatkowo Spółka powołuje się na treść interpretacji indywidualnej wydanej na rzecz osoby fizycznej, która uprzednio prowadziła działalność w tym zakresie i wniosła do Spółki na pokrycie wkładu zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast w myśl art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Należy jednak mieć na uwadze, że, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z treści art. 41 ust. 15 ustawy wynika, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, do celów poboru podatku w imporcie, wykaz towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz. U. Nr 293, poz. 1727 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem, w którym określił wykazy towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), stanowiące odpowiednio załączniki do nr 1 i 2 do tego rozporządzenia.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia „Wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług” wymieniono m.in.:

  • w poz. 207 pod symbolem CN *2924 - związki z karboksyamidową grupą funkcyjną; związki z amidową grupą funkcyjną kwasu węglowego (z wyłączeniem CN 2924 21 00) - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego;
  • w poz. 223 pod symbolem CN *2937 – hormony, prostaglandyny, tromboksany i leukotrieny, naturalne lub syntetyczne; ich pochodne i analogi strukturalne, włącznie z polipeptydami o zmodyfikowanym łańcuchu, stosowane głównie jako hormony - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego;
  • w poz. 225 pod symbolem CN *2939 - alkaloidy roślinne, naturalne lub syntetyczne, ich sole, etery, estry i pozostałe pochodne - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego;
  • w poz. 227 pod symbolem CN *2941 - antybiotyki - wyłącznie produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy wskazuje, iż ww. rozporządzenie zastąpiło z dniem 1 stycznia 2012 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz. U. Nr 245, poz. 1638 ze zm.), jednakże zmiana ta nie ma wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Z powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do importu produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego, oznaczonych odpowiednimi kodami CN i znajdującymi się w ww. Wykazie towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Kwalifikacja towaru do kategorii produktów leczniczych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy przywoływanej ustawy nie zawierają bowiem unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru jako produktu leczniczego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji i kwalifikacji produktów leczniczych określone zostały w przepisach ustawy Prawo farmaceutyczne i do niej ustawodawca zawarł odwołanie w powołanych wyżej pozycjach załącznika nr 1 do rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2011 r.

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. z 2008 r. Dz. U. nr 45, poz. 271 ze zm.), do obrotu dopuszczone są, z zastrzeżeniem ust. 4 i art. 4, produkty lecznicze, które uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu.

W myśl ust. 3 powołanego artykułu, organem uprawnionym do wydania pozwolenia jest Prezes Urzędu Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.

Zgodnie z art. 2 pkt 26 powołanej ustawy, pozwoleniem na dopuszczenie do obrotu - jest decyzja wydana przez uprawniony organ, potwierdzająca, że dany produkt leczniczy może być przedmiotem obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do pkt 32 wyżej wskazanego artykułu, produktem leczniczym jest substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne.

Z kolei surowcem farmaceutycznym – w oparciu o pkt 40 tegoż artykułu - jest substancja lub mieszanina substancji wykorzystywana do sporządzania lub wytwarzania produktów leczniczych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka m.in. jest importerem następujących substancji farmaceutycznych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach PKWiU 21.10 oraz oznaczonych wskazanymi kodami CN:

D CN 29414000

G CN 29419000

H CN 29372100

L CN 29242910

P CN 29391900

P CN 29372100

S CN 29412080.

Substancje te są składnikami leków, nie stanowią gotowych produktów przeznaczonych do konsumpcji. Powyższe substancje są importowane oraz stanowią przedmiot obrotu krajowego. W magazynach Wnioskodawcy następuje ich przepakowywanie, przelewanie lub przesypywanie do różnych opakowań, następnie ta sama substancja bez żadnych domieszek jest przedmiotem dalszego obrotu. Do importowanych produktów leczniczych Spółka stosuje stawkę 8 % podatku od towarów i usług.

Ponadto Spółka wskazała, że wymienione substancje znajdują się w wykazie produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zawartym w obwieszczeniu Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie ogłoszenia Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. Urz. MZ z dnia 14 kwietnia 2011 r.).

Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę opis sprawy, w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że do importu będących przedmiotem zapytania substancji farmaceutycznych, będących – jak wskazał Wnioskodawca - produktami leczniczymi dopuszczonymi do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami Prawa farmaceutycznego, oznaczonych odpowiednimi kodami CN wymienionymi w pozycjach 207, 223, 225 i 227 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r., Spółka ma prawo stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej kwestii należało uznać za prawidłowe, jednakże w oparciu o inną podstawę prawną.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem niniejsza interpretacja wydana została wyłącznie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy, którego elementem jest wskazana przez Stronę klasyfikacja opisanych produktów.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie stawki podatku VAT dla produktów leczniczych będących przedmiotem obrotu krajowego wydana została odrębna interpretacja indywidualna.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj