Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-630/12/RS
z 19 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-630/12/RS
Data
2012.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
aport
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zwolnienia od podatku czynności wniesienia w formie aportu gruntów zabudowanych oraz niezabudowanych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu 30 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 czerwca 2012 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia w formie aportu gruntów zabudowanych oraz niezabudowanych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 maja 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności wniesienia w formie aportu gruntów zabudowanych oraz niezabudowanych.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Województwo jest podmiotem tworzącym dla Szpitala - samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Działalność Szpitala prowadzona jest na nieruchomości, której właścicielem jest Województwo. Jako podmiot tworzący planuje przekształcenie Szpitala w spółkę prawa handlowego ze 100% udziałem Województwa, na zasadach określonych w art. 69-82 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W trakcie przekształcenia planuje wnieść aportem do nowo utworzonej spółki nieruchomość, w skład której wchodzą niezabudowane i zabudowane działki:


  • działka nr 54/24 o powierzchni 3.124 m2, niezabudowana,
  • działka nr 54/27 o powierzchni 493 m2, zabudowana budynkiem stacji trafo o powierzchni użytkowej 53 m2,
  • działka nr 54/36 o powierzchni 318 m2, zabudowana budynkiem z agregatami prądotwórczymi o powierzchni użytkowej 105 m2,
  • działka nr 54/146 o powierzchni 3.213 m2, zabudowana budowlą w postaci zbiornika na olej,
  • działka nr 54/183 o powierzchni 5.527 m2, zabudowana budynkiem kotłowni i wieży ciśnień o powierzchni użytkowej 1.274,55 m2
  • działka nr 65/14 o powierzchni 7.219 m2, niezabudowana,
  • działka nr 67/5 o powierzchni 1.255 m2, zabudowana budynkiem administracyjnym o powierzchni użytkowej 1.738,3 m2,
  • działka nr 67/7 o powierzchni 1.331 m2, zabudowana budynkiem pralni o powierzchni użytkowej 1.668,81 m2,
  • działka nr 67/10 o powierzchni 1.698 m2, zabudowana budynkiem pawilonu III o powierzchni użytkowej 1.848,3 m2,
  • działka nr 67/11 o powierzchni 638 m2, zabudowana budynkiem apteki o powierzchni użytkowej 321,7 m2,
  • działka nr 67/12 o powierzchni 55.667 m2, zabudowana budynkami:
    1. pawilonu nr I o powierzchni użytkowej 3.034,4 m2,
    2. pawilonu nr II o powierzchni użytkowej 3.168,7 m2,
    3. pawilonu nr IV o powierzchni użytkowej 1.859,2 m2,
    4. prosektorium o powierzchni użytkowej 146,7 m2,
    5. kaplicy o powierzchni użytkowej 115,5 m2,
    6. tlenowni o powierzchni użytkowej 68,8 m2,
    7. portierni o powierzchni użytkowej 33,2 m2
  • działka nr 67/13 o powierzchni 1.256 m2, zabudowana budynkiem kuchni o powierzchni użytkowej 1.400 m2,
  • działka nr 67/14 o powierzchni 1.000 m2, zabudowana budynkiem mieszkalnym o powierzchni użytkowej 485 m2.


Obecnie działki znajdują się w faktycznym władaniu Szpitala. Teren, na którym znajdują się, nie jest objęty aktualnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy, zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej, ww. działki:


  • znajdują się na terenie zainwestowania miejskiego „D”. „Jednostka strukturalna D (rejon szpitala):
    1. elementy ważne dla jakości przestrzeni miasta: kompleksowe założenie urbanistyczne zespołu szpitalnego, łącznie z otuliną zieleni,
    2. miejsca (sytuacje) problemowe: zagrożenie degradacją terenów i obiektów wyłączonych spod administracji szpitala, dekomponowaniem i rozparcelowaniem „otuliny” szpitala,
    3. potrzeby publiczne: lokalizacja cmentarza komunalnego,
    4. rezerwy terenów: na wschodnim i południowym skraju jednostki strukturalnej”
  • znajdują się w strefie ochrony konserwatorskiej „B” symbol „B8”
  • znajdują się w trefie ochrony krajobrazu „K”


Zgodnie z wyrysem z mapy ewidencyjnej, działki niezabudowane oznaczone są symbolami:


  • działka nr 54/24 - symbol RV, czyli grunt orny klasy V,
  • działka nr 69/14 - symbol Bz, czyli tereny rekreacyjno-wypoczynkowe.


Województwo, przy nabywaniu przedmiotowej nieruchomości, nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nabycie nastąpiło z mocy prawa (art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - Dz. U. Nr 133, poz. 872 ze zm.) w 2001 r., co zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia. Od momentu przejścia na własność następujące nieruchomości były wykorzystywane przez Województwo i Szpital do czynności opodatkowanych, tj. były lub są wydzierżawiane:

  1. działka nr 67/7 (budynek dawnej pralni) - przez Szpital od dnia 5 grudnia 1996 r. do dnia 15 listopada 2005 r., przez Województwo od dnia 15 listopada 2005 r. do dnia 17 maja 2012 r. i ponownie, po przekazaniu przez Szpital, od dnia 17 maja 2012 r.
  2. 1,5 m2 w budynku pawilonu II położonego na działce nr 67/12 na okres od dnia 1 maja 2011 r. do dnia 30 kwietnia 2012 r.
  3. działka nr 54/183 (budynek kotłowni i wieża ciśnień) - przez szpital (kotłownia od dnia 2 listopada 2006 r. do dnia 14 grudnia 2016 r., wieża ciśnień od dnia 15 sierpnia 1997 r. do dnia 31 sierpnia 2013 r.)
  4. działka nr 67/14 (lokale mieszkalne) - przez Szpital:
    1. lokal mieszkalny o powierzchni 33,40 m2 (umowa od dnia 6 kwietnia 1992 r. na czas nieokreślony),
    2. lokal mieszkalny o powierzchni 17,80 m2 (umowa od dnia 29 października 2001 r. do dnia 31 października 2004 r.),
    3. lokal mieszkalny o powierzchni 39,15 m2 (umowa od dnia 1 września 2001 r. na czas nieokreślony),
    4. lokal mieszkalny o powierzchni 43,87 m2 (umowa od dnia 16 października 2006 r. na czas nieokreślony),
    5. lokal mieszkalny o powierzchni 37,08 m2 (umowa od dnia 16 października 2006 r. na czas nieokreślony),
    6. lokal mieszkalny o powierzchni 66,28 m2 (umowa od dnia 1 czerwca 2007 r. do dnia ustania stosunku pracy),
    7. lokal mieszkalny o powierzchni 44,80 m2 (umowa od dnia 15 stycznia 2008 r. do dnia ustania stosunku pracy i od dnia 9 grudnia 2009 r. do dnia 8 grudnia 2012 r.),
    8. lokal mieszkalny o powierzchni 45,46 m2 (umowa od dnia 1 września 2009 r. do dnia 31 sierpnia 2012 r.),
    9. lokal mieszkalny o powierzchni 52,50 m2 (umowa od dnia 29 września 2009 r. do dnia 30 września 2012 r.),
    10. lokal mieszkalny o powierzchni 52,50 m2 (umowa od dnia 24 sierpnia 2009 r. do dnia 31 października 2010 r. - rozwiązana z dniem 30 czerwca 2011 r.),
    11. lokal mieszkalny o powierzchni 46,90 m2 (umowa od dnia 29 października 2001 r. do dnia 31 października 2004 r., od dnia 1 listopada 2004 r. do dnia 30 czerwca 2005 r. i od dnia 1 lipca 2005 r. do dnia 31 sierpnia 2008 r.),
  5. działka nr 67/5 (lokal użytkowy i lokale mieszkalne) - przez Województwo:
    1. lokal użytkowy o powierzchni 52,22 m2 (umowa od dnia 15 listopada 2005 r. do dnia 5 listopada 2007 r.),
    2. lokal mieszkalny o powierzchni 39,02 m2 (umowa od dnia 15 listopada 2005 r. do dnia 16 października 2006 r.),
    3. lokal mieszkalny o powierzchni 16,80 m2 (umowa od dnia 15 listopada 2005 r. do dnia 16 października 2006 r.),
    4. lokal mieszkalny o powierzchni 19,60 m2 (umowa od dnia 15 listopada 2005 r. do dnia 16 października 2006 r.),


W latach 2004-2011 Szpital poniósł wydatki z własnych środków oraz ze środków przekazanych przez Województwo w formie dotacji na ulepszenie niektórych budynków. Łączna wysokość tych wydatków kształtowała się następująco:


  1. działka nr 67/12, pawilon nr I (wartość początkowa 1.315.121 zł)
    1. rok 2007: kwota 87.349 zł
    2. rok 2009: kwota 1.180.157 zł
    3. rok 2010: kwota 155.867zł
    4. rok 2011 kwota 294.070 zł
    razem kwota 1.717.444 zł
  2. działka 67/12, pawilon nr II (wartość początkowa 729.994 zł)
    1. rok 2004: kwota 172.270 zł
    2. rok 2005: kwota 80.122 zł
    3. rok 2006: kwota 364.671 zł
    4. rok 2007: kwota 61.694 zł
    5. rok 2008: kwota 96.999 zł
    6. rok 2010: kwota 155.867 zł
    razem kwota 931.625 zł
  3. działka nr 67/12, pawilon nr IV (wartość początkowa 454.468 zł)
    1. rok 2010: kwota 155.867 zł
  4. działka nr 67/7, część mieszkalna budynku dawnej kuchni (wartość początkowa 564.714 zł)
    1. nakłady 143.109 zł.


W stosunku do poniesionych nakładów na ulepszenia szpitalowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Ponadto Województwo wydało następujące kwoty związane z bieżącym utrzymaniem budynków, które nie stanowiły ich ulepszeń:


  1. działka nr 67/5, budynek administracji (wartość początkowa 325.441,20 zł)
    1. rok 2008, kwota 20.841,60 zł
  2. działka nr 67/10, budynek pawilonu nr III (wartość początkowa 454.842,50 zł)
    1. rok 2008, kwota 20.626,97 zł
  3. działka nr 67/11, budynek pralni (wartość początkowa 347.503,90 zł)
    1. rok 2008, kwota 19.189,10 zł
  4. działki nr 67/5, 67/10, 67/7
    1. rok 2005, kwota 1.163,41 zł,
    2. rok 2011, kwota 1.906,50 zł


W stosunku do poniesionych nakładów Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy czynność wniesienia przez Województwo aportu w postaci przedmiotowej nieruchomości do spółki ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów będzie zwolniona z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 a) w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu w postaci przedmiotowej nieruchomości (budynków i budowli oraz gruntów, z którymi są one trwale związane) do spółki ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów, będzie zwolnione od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, ponieważ:


  1. Województwo nabywając przedmiotowe nieruchomości nie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony;
  2. Województwo nie poniosło nakładów na ulepszenia budynków;
  3. wnoszone aportem budynki i budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu i w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy również będzie podlegał zwolnieniu od podatku.


Po powołaniu treści art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Województwo wskazało, że wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 tejże ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel. Po odwołaniu się do treści art. 7 ust 1, art. 41 ust. 1 i powołaniu treści art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz ust. 7a ustawy Województwo stwierdziło, że z powyższych uregulowań wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Po powołaniu treści art. 2 pkt 14 ustawy podniosło, że w opisanej sytuacji wyczerpane zostały przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt. 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towaru i usług i przedmiotowa czynność będzie zwolniona od podatku, gdyż w stosunku do przedmiotowych obiektów Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie poniosło nakładów na ulepszenia budynków, gdyż ponosił je bezpośrednio Szpital. Zdaniem Województwa, w stosunku do nieruchomości niezabudowanych, w związku z brakiem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz danymi znajdującymi się w ewidencji gruntów, zastosowanie ma art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług i wniesienie aportu w postaci przedmiotowych działek niezabudowanych w zamian za objęcie udziałów, będzie zwolnione od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 pkt 6 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.

Towarami – w myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wskazać należy, iż z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą), a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. udział kapitałowy w spółce.

Zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, a czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, występuje odpłatna dostawa, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę.

Powyższe regulacje wskazują, iż dostawy nieruchomości gruntowych niezabudowanych, stanowiących tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, są opodatkowane. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych będących np. gruntami rolnymi, czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu, jednak w przepisach podatkowych brak jest definicji gruntu przeznaczonego pod zabudowę. Wobec powyższego, w celu określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę, należy się odwołać do przepisów ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.), regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Artykuł 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.


W myśl ust. 2 ww. artykułu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:


  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.


Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o ewidencji gruntów i budynków (katastrze nieruchomości) - rozumie się przez to jednolity dla kraju, systematycznie aktualizowany zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami.

Stosownie do art. 20 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty.

W myśl zapisów art. 21 ust. 1 tej ustawy, podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

W dniu 17 stycznia 2010 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wydał wyrok w składzie siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 8/10), w którym orzekł m.in., że „w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przy zastosowaniu art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086), w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, dla klasyfikacji terenu niezabudowanego wiążące są zapisy ewidencji gruntów i budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.”


Na podstawie regulacji zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolniona od podatku została dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.


Z cytowanego przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub zmodernizuje go ponosząc przy tym nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu.

W myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z ust. 11 powyższego artykułu, oświadczenie o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Stosownie do art. 43 ust.1 pkt 10a powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów.


Na podstawie ust. 7a tegoż artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż planowana dostawa będzie zwolniona od podatku, przy czym:


  • dostawa budynków , budowli (zbiornika na olej) oraz pawilonów I, III, IV oraz II (w części nie będącej przedmiotem dzierżawy)> - jak słusznie stwierdziło Województwo – będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a Województwo nabyło je z mocy prawa i nie ponosiło nakładów na ich ulepszenie,
  • dostawa pawilonu II (w części będącej przedmiotem dzierżawy) – jak słusznie stwierdziło Województwo - będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, o ile będzie dokonywana w okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia (oddania w dzierżawę),
  • dostawa budynków


W konsekwencji, uwzględniając zapis art. 29 ust. 5 ustawy, dostawa gruntów (działek nr 54/27, 54/36, 54/146, 54/183, 67/5, 67/7, 67/10, 67/11, 67/12, 67/13 i 67/14.), na których obiekty te są posadowione również będzie zwolniona od podatku. Natomiast działki niezabudowane nr 54/24 (rolna), jak i 65/14 (o ile nie jest gruntem budowlanym lub przeznaczonym pod zabudowę) korzystać będą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Pomimo, że Województwo prawidłowo wskazało, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia od podatku, ze względu na podanie w części błędnej podstawy prawnej, oceniając stanowisko całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Należy również podkreślić, iż analiza przepisów ustawy - Prawo budowlane nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty, o których mowa we wniosku, stanowiły budynki i budowle w rozumieniu ww. ustawy - Prawo budowlane.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj