Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-707/11-2/BA
z 20 stycznia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-707/11-2/BA
Data
2012.01.20
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
montaż
rolety, żaluzje
rolety, żaluzje
stawka preferencyjna
stawki podatku
usługi
Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla montaży rolet zewnętrznych i wewnętrznych, żaluzji i markiz wykonywanych przez Wnioskodawcę w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, napraw i serwisowania rolet oraz żaluzji a także limitów dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Wniosek ORD-IN 398 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku jest:
UZASADNIENIE W dniu 21 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla montaży rolet zewnętrznych i wewnętrznych, żaluzji i markiz wykonywanych przez Wnioskodawcę w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, napraw i serwisowania rolet oraz żaluzji a także limitów dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca wykonuje usługi montażu rolet zewnętrznych i wewnętrznych, żaluzji i markiz oraz ich napraw i serwisu. Ww. produkty montuje on zarówno w lokalach lub budynkach mieszkalnych, jak i użytkowych. Montowane rolety, żaluzje lub markizy są indywidualnie dopasowane do wymagań klientów, w szczególności w zakresie rozmiarów, kolorów itp. Montaż rolet zewnętrznych związany jest niejednokrotnie z pracami budowlanymi takimi, jak: podkucie tynku, gipsowanie itp. Zlecenia na ww. montaże otrzymuje m.in. od producentów rolet, żaluzji, markiz. Materiały wykorzystywane do montażu otrzymuje od zleceniodawców. Faktury wystawiane dla zleceniodawców dotyczące usługi montażu rolet oraz napraw i serwisu w lokalu lub budynku mieszkalnym były przez Zainteresowanego objęte stawką VAT 8%. Wyżej opisana działalność sklasyfikowana została pod nr PKD 43.33.Z - zakładanie stolarki budowlanej. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy: Ad. 1 W przypadku świadczenia wyżej opisanych usług w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, o których mowa w art. 41 ust. 12-12c i wykonanych w ramach:
będzie miał on prawo zastosować 8% stawkę podatku VAT. Ad. 2 W przypadku naprawy lub serwisu rolet oraz żaluzji w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12-12c, zdaniem Zainteresowanego prawidłowo zastosowana została stawka VAT 8%, ponieważ kwalifikuje się to pod remont (odtwarzane są jej pierwotne funkcje poprzez naprawę mechanizmów ręcznego lub elektrycznego oraz naprawę uszkodzonej rolety). Ad. 3 W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy VAT, świadcząc usługi opisane w punkcie pierwszym, 8% stawkę podatku VAT, ma on prawo stosować tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy). Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania. Jednocześnie, w myśl § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:
Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia). Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi montażu rolet zewnętrznych i wewnętrznych, żaluzji i markiz oraz ich napraw i serwisu. Montowane rolety, żaluzje lub markizy są indywidualnie dopasowane do wymagań klientów, w szczególności w zakresie rozmiarów, kolorów itp. Montaż rolet zewnętrznych związany jest niejednokrotnie z pracami budowlanymi takimi, jak: podkucie tynku, gipsowanie itp. Zlecenia na ww. montaże otrzymuje m.in. od producentów rolet, żaluzji, markiz. Materiały wykorzystywane do montażu Zainteresowany otrzymuje od zleceniodawców. Faktury wystawiane dla zleceniodawców dotyczące usługi montażu rolet oraz napraw i serwisu w lokalu lub budynku mieszkalnym były przez niego objęte stawką VAT 8%. W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „termomodernizacja”, „przebudowa”, „roboty budowlane”, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin. W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:
W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459), przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:
W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. Pojęcie „modernizacja” – według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś. Modernizacja, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinna zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do czynności i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów. Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont, modernizacja lub termomodernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie. Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca wykonuje usługi polegające na montażu rolet zewnętrznych i wewnętrznych, żaluzji i markiz. Zlecenia na ww. montaże Zainteresowany otrzymuje m.in. od producentów rolet, żaluzji, markiz. Materiały wykorzystywane do montażu otrzymuje od zleceniodawców. Ad. 1 Jak wskazał Wnioskodawca, montaż rolet zewnętrznych związany jest niejednokrotnie z pracami budowlanymi, takimi jak: podkucie tynku, gipsowanie itp. Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż w przypadku wykonywania przez Zainteresowanego czynności polegających na montażu rolet zewnętrznych w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, w sytuacji, gdy wykonywane są w ramach remontu, modernizacji lub termomodernizacji, zastosowanie ma 8% stawka podatku VAT, w myśl art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy. Natomiast dla czynności polegających na montażu rolet wewnętrznych, żaluzji i markiz zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy. Bowiem czynności polegające na ich montażu są zaopatrywaniem obiektów (budynków, mieszkań) w elementy wyposażenia, a efekt wykonywanych prac nie staje się elementem konstrukcyjnym danego obiektu. Fakt trwałego przytwierdzenia rolet wewnętrznych, żaluzji i markiz do ścian, podłogi lub sufitu, w przedmiotowej sprawie pozostaje bez znaczenia, bowiem w wyniku mocowania nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku lub lokalu mieszkalnego. Ad. 2 Wnioskodawca w przypadku naprawy lub serwisu rolet oraz żaluzji w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ustawy, zastosował stawkę VAT 8%, ponieważ kwalifikuje te czynności pod remont. Biorąc pod uwagę fakt, iż za podstawie art. 41 ust. 12 ustawy dla zastosowania stawki podatku w wysokości 8% remont musi dotyczyć obiektów budowlanych lub ich części, naprawy i serwisowania rolet zewnętrznych w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT. Natomiast w przypadku napraw i serwisowania rolet wewnętrznych oraz żaluzji w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. art. 146 pkt 1 ustawy. Ponieważ ich remont nie jest związany z obiektem budowlanym lub jego częścią (rolety wewnętrzne oraz żaluzje, jak już wskazano w niniejszej interpretacji, stanowią elementy wyposażenia). Ad. 3 W przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2, preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Wobec powyższego, Zainteresowany dla czynności, dla których ma prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 8%, winien stosować tą stawkę tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.