Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-323/12-2/EK
z 25 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-323/12-2/EK
Data
2012.06.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
odliczenie podatku
prawo do odliczenia
proporcja
usługi noclegowe


Istota interpretacji
Z uwagi na pośredni związek z działalnością gospodarczą, Wnioskodawca posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego od pozostałych wydatków. Jednakże prawo to przysługuje w proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji podatku naliczonego wyłącznie do czynności opodatkowanych lub czynności zwolnionych od podatku.



Wniosek ORD-IN 543 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług służących do realizacji projektu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług służących do realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. M. Sp. z o.o. jest Towarzystwem Budownictwa Społecznego oraz jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego (Gmina posiada 100% udziałów Spółki). Spółka administruje nieruchomościami Gminy i Skarbu Państwa na podstawie umowy o administrowanie oraz nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych na podstawie oddzielnych umów zawartych z każdą ze wspólnot, administruje także własnymi budynkami mieszkalnymi oraz wynajmuje lokale mieszkalne i użytkowe znajdujące się w zasobach własnych. Spółka prowadzi remonty i modernizacje obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu oraz prowadzi zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. Spółka w ramach prowadzonej w/w działalności wykonuje czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione z VAT, przy czym wskaźnik udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem wynosi w 2012 r. tylko 18 %. W dniu 28 grudnia 2011 r.. M. Sp. z o.o. podpisała umowę z M. Jednostką Wdrażania Programów Unijnych i rozpoczęła realizację projektu zamkniętego dla pracowników Spółki pn. „Kompetencje pracowników – źródłem sukcesu firmy M. Sp. z o.o.” nr umowy … Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Poddziałanie: 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla Przedsiębiorstw:

Działanie: 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie

Priorytet: VIII. Regionalne kadry gospodarki

Program: Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Numer konkursu: 2/POKL/8.1.1/2010

Okres realizacji: od 01.02.2012 do 28.02.2013

Wartość całkowita wydatków kwalifikowalnyeh projektu : 1 364 180,00 zł (w tym wydatki kwalifikowalne objęte pomocą publiczną 1 322 180,00 zł, wydatki kwalifikowane objęte pomocą pozostałą 42 000,00 zł.)

Wartość dofinansowanie: 836 148,00zł (710 725,00 zł-płatność ze środków europejskich; 125 423,00 zł,- dotacja celowa z budżetu krajowego)

Wkład własny/prywatny: 528 032,00 zł - wnoszony w formie mieszanej: 460 800,00 zł. formie wynagrodzeń pracowników uczestniczących w godzinach pracy w szkoleniach oraz 67 232,00zł. w gotówce.

% dofinansowania: 61,29% całkowitych kosztów kwalifikowanych (pomoc publiczna na szkolenia dla dużego przedsiębiorcy).

Uczestnikami szkolenia będą pracownicy M. Sp. z o.o. -84 osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę (zamieszkałe i wykonujące zatrudnienie na terenie województwa mazowieckiego), planowana liczba miejsc szkolących: 550, planowana liczba uczestnikogodzin: 19 800, planowana liczba ed.szkoleń: 31

Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji zawodowych i społecznych pracowników M. Sp. z o.o. do 28.02.2013r., warunkujących stabilny i długoterminowy rozwój Spółki. Projekt jest projektem zamkniętym - realizowany tylko i wyłącznie na potrzeby projektodawcy - związane z podnoszeniem kompetencji zawodowych pracowników Spółki.

Cele szczegółowe:

  • rozwój kompetencji menadżerskich w zakresie zarządzania zespołem, różnorodnością pracowników, strategicznego planowania, skutecznego prowadzenia negocjacji, organizowania pracy metodą projektów,
  • rozwój kompetencji kluczowych pracowników w zakresie umiejętności obsługi programów komputerowych, komunikowania się w języku angielskim,
  • poprawa kontaktów interpersonalnych, rozwiązywania problemów, nabycie umiejętności zespołowej pracy metodą projektów,
  • poprawa umiejętności komunikacyjnych z „trudnym klientem”,
  • podniesienie/zaktualiz. wiedzy z zakresu administrowania nieruchomościami, prawa budowlanego, ochrony danych osobowych, zamówień publicznych,
  • poprawa efektywności pracy oraz zaangażowania pracowników w wykonywane zadania,
  • wzrost świadomości w zakresie kształcenia ustawicznego.

Dla osiągnięcia wyżej zamierzonych celów, zaplanowano poszczególne szkolenia. Szkoleniami zostaną objęte poszczególne grupy pracowników Spółki: kadra menedżerska, kadra administracyjno-biurowa, kadra rejonów obsługi klienta oraz pracownicy 45+.

Przewidziane w harmonogramie są następujące moduły szkoleń:

  1. Moduł 1-l.”Strategiczne planowanie w nowoczesnej organizacji”,
  2. Moduł 1-2.”Zarządzanie zespołem”,
  3. Moduł l-3.”Negocjacje”,
  4. Moduł 2-1.”Administrowanie nieruchomościami”,
  5. Moduł 2-2.”Prawo budowlane”,
  6. Moduł 2-3.”Zamówienia publiczne”,
  7. Moduł 2-4.”Ochrona danych osobowych”,
  8. Moduł 2-5.”Kurs obsługi komputera/Internetu”,
  9. Moduł 2-6.”AUTO CAD”,
  10. Moduł 2-7.”Norma PRO”,
  11. Moduł 2-8.”Język angielski -poziom podstawowy”,
  12. Moduł 2-9.”Zarządzanie projektami”,
  13. Moduł 2-l0.”Obsługa klienta”,
  14. Moduł 2-11.”Komunikacja Interpersonalna”,
  15. Moduł 2-l 2.”Kreatywne rozwiązywanie problemów”,
  16. Moduł 2-13.”MS EXCELL”,
  17. Moduł 3-1.„Zarządzanie wiekiem”

Projekt zapewnia wsparcie odpowiadające na konkretne potrzeby przedsiębiorców, w szczególności uzupełnienie wiedzy kadry zarządzającej w zakresie zarządzania zespołem, planowania strategicznego, prowadzenia negocjacji i wykorzystywania technik w kontaktach z klientami i podwładnymi, komunikowania się w językach obcych oraz pracy metodą projektów. Ponadto odbiorcami projektu są pracownicy Spółki którzy dzięki szkoleniom podniosą swoje kompetencje kluczowe: wykorzystanie możliwości programów komputerowych, porozumiewania się w językach obcych, uaktualnienie wiedzy w zakresie przepisów prawa budowlanego i zamówień publicznych, poprawa komunikowania się. Pracownicy nie są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego na rzecz Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w szkoleniach organizowanych w ramach projektu.

Firma otrzymała całość dofinansowania tj.836 148,00 zł., która będzie rozliczana we wniosku o płatność zgodnie z harmonogramem finansowo-rzeczowym wydatki w ujęciu kwartalnym.

Powyższa dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy i jest przeznaczona na pokrycie kosztów w ramach realizowanych zadań projektu, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Z otrzymanego dofinansowania oraz z wkładu prywatnego w formie gotówki Spółka dokonywać będzie zakupu towarów i usług związanych z realizacją szkoleń takich jak:

  • wynagrodzenia osób pracujących na rzecz projektu- umowy zlecenia/ umowa o pracę,
  • koszty delegacji służbowych koordynatora ds. szkoleń
  • zakup komputera przenośnego, mebli do biura projektów,
  • zakup materiałów biurowych, ogłoszeń prasowych,
  • noclegi uczestników,
  • wyżywienie uczestników
  • usługa szkoleniowa,
  • druk materiałów szkoleniowych,
  • zakup materiałów eksploatacyjno-biurowych
  • koszty funkcjonowania biura.

Natomiast wkład własny niepieniężny w formie wynagrodzenia pokrywać będzie wyłącznie wynagrodzenia uczestników za faktyczny czas szkoleń pracowników Spółki, które nie stanowią kosztu w kalkulacji kosztów szkoleń.

Tak więc w efekcie końcowym wszystkie koszty pokrywane będą w następujący sposób:

Koszty (1 364 180,00 - 460 800,00zl wynagrodzenia pracowników uczestniczących w szkoleniach)= 903 380,00 zł.

  • ze środków publicznych 836 148,00 tj. w 92,55%
  • z wkładu prywatnego - gotówkowego 67 232,00zł. tj. 7,45%.

Zaznaczyć należy, że wszystkie koszty kwalifikowane ponoszone w ramach projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od kosztów towarów i usług zwróconych dotacją z funduszy UE i uznanie tego podatku jako koszt kwalifikowany projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana dotacja stanowi pokrycie kosztów przedsiębiorcy związane z realizowanym projektem szkoleniowym i nie jest związana ze sprzedażą. Nie jest to więc dotacja związana z dopłatą do ceny usługi, ponieważ Spółka nie posiada w swojej działalności i nie świadczy innym podmiotom usług szkoleniowych. W konsekwencji w związku z realizacją projektu w części dofinansowania przedsiębiorca otrzymuje jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Analiza przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez Wnioskodawcę, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu, w części otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT.

Reasumując, w tej sytuacji nie powstaje obowiązek podatkowy, gdyż nie mamy do czynienia ze sprzedażą opodatkowaną. Dotacja nie ma charakteru dopłaty do ceny, nie stanowi więc obrotu w rozumieniu ustawy o podatku i nie podlega wykazaniu w deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku, gdy poniesione koszty, w których zawarty jest ten podatek związane są z czynnościami opodatkowanymi. Ponieważ realizacja projektu szkoleniowego jest związana z otrzymaną dotacją która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma podstaw do odliczenia Vat-u naliczonego od zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu. Odliczyć zatem można tylko podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika tzn., których następstwem jest określenie podatku należnego, a w przypadku otrzymanej dotacji nie występuje podatek należny. Zdaniem Wnioskodawcy podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od kosztów towarów i usług pokrytych tą dotacją. Tak więc Spółka uznając brak możliwości odliczenia podatku naliczonego i w związku z tym uznaje podatek VAT jako koszt kwalifikowany projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych (…).

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków - fakt, że dotacja nie podlega opodatkowaniu nie skutkuje automatycznym brakiem prawa do odliczenia podatku. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Jednak przy ustalaniu tego prawa należy mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka administruje nieruchomościami Gminy P. i Skarbu Państwa jak również własnymi budynkami mieszkalnymi oraz wynajmuje lokale mieszkalne i użytkowe znajdujące się w zasobach własnych. Spółka prowadzi remonty i modernizacje obiektów przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych na zasadach najmu oraz prowadzi zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek. W ramach prowadzonej ww. działalności, Wnioskodawca wykonuje zarówno czynności opodatkowane jak i zwolnione z podatku VAT. W dniu 28.12.2011r. Wnioskodawca podpisał umowę z M. Jednostką Wdrażania Programów Unijnych i rozpoczął realizację projektu zamkniętego dla swoich pracowników, pn: „Kompetencje pracowników-źródłem sukcesu firmy M. Sp. z o.o. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji zawodowych i społecznych pracowników M. Sp. z o.o., warunkujących stabilny i długoterminowy rozwój Spółki. Projekt jest projektem zamkniętym – realizowany tylko i wyłącznie na potrzeby projektodawcy – związane z podnoszeniem kompetencji zawodowych pracowników Spółki.

Firma otrzymała całość dofinansowania tj. 836.148,00 zł, które będzie rozliczana we wniosku o płatność zgodnie z harmonogramem finansowo-rzeczowym wydatki w ujęciu kwartalnym. Powyższa dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy i jest przeznaczona na pokrycie kosztów w ramach realizowanych zadań. Wkład własny/prywatny – 528 032,00 zł. wnoszony jest w formie mieszanej: 460 800,00 zł. w formie wynagrodzeń pracowników uczestniczących w godzinach pracy w szkoleniach oraz 67 232,00 zł. w gotówce.

Z otrzymanego dofinansowania oraz z wkładu prywatnego w formie gotówki Spółka dokonywać będzie zakupu towarów i usług związanych z realizacją szkoleń takich jak: wynagrodzenia osób pracujących na rzecz projektu, koszty delegacji służbowych koordynatora ds. szkoleń, zakup komputera przenośnego, mebli do biur projektów, zakup materiałów biurowych, ogłoszeń prasowych, noclegi uczestników, wyżywienie uczestników, usługa szkoleniowa, druk materiałów szkoleniowych, koszty funkcjonowania biura,

Natomiast wkład własny niepieniężny w formie wynagrodzenia pokrywać będzie wyłącznie wynagrodzenia uczestników za faktyczny czas szkoleń pracowników Spółki, które nie stanowią kosztu w kalkulacji kosztów szkoleń. Tak więc w efekcie końcowym wszystkie koszty pokrywane będą w następujący sposób:

Koszty (1 364 180,00 – 460 800,00 zł wynagrodzenia pracowników )=903 380,00 zł.

  • ze środków publicznych 866 148,00 zł., tj. 92, 55%
  • z wkładu prywatnego - gotówkowego 67 232,00 zł. tj. 7,45%.

Wnioskodawca zaznacza, że wszystkie koszty ponoszone w ramach projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Na tle powyższego stanu faktycznego, Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ma prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od nabycia towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu finansowanego dotacją.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego, a także obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z projektem szkoleniowym w sposób pośredni związane są z prowadzoną przez Spółkę działalnością, bowiem wydatki ponoszone na przedmiotowe zakupy w celu podniesienia kwalifikacji własnych pracowników, a w efekcie w celu zwiększenia efektywności świadczonej dla Spółki pracy (Wnioskodawca działa ewidentnie w interesie własnym, a nie pracowników) niewątpliwie korzystnie wpłynie na jakość czynności wykonywanych przez Spółkę.

Na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%,
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma praw uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - opodatkowane i zwolnione.

Zatem należy stwierdzić, iż Wnioskodawca:

  • nie ma w ogóle prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabycia usług noclegowych z uwagi na brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy,
  • z uwagi na pośredni związek z działalnością gospodarczą, posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego od pozostałych wydatków. Jednakże prawo to przysługuje w proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji podatku naliczonego wyłącznie do czynności opodatkowanych lub czynności zwolnionych od podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj