Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-105/12-4/GG
z 5 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-105/12-4/GG
Data
2012.07.05


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Ustawa o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa --> art. 1

Ustawa o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa --> art. 3

Ustawa o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa --> art. 2


Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
obowiązek podatkowy
prywatyzacja
status
wpłaty z zysku
zbycie


Istota interpretacji
1.Czy według stanu na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego tj. marzec 2012 r. Wnioskodawca jest dalej zobowiązany do dokonania wpłat z zysku na podstawie art. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa?
2.W jakiej dacie ustał obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w przypadku, gdy Spółka nie jest już zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku?



Wniosek ORD-IN 313 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez pełnomocnika , przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w zakresie:

  1. obowiązku dalszego dokonywania wpłat z zysku (pytanie nr 1) – za prawidłowe,
  2. określenia daty ustania obowiązku wpłat z zysku (pytanie nr 2) – za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w zakresie:

  1. obowiązku dalszego dokonywania wpłat z zysku oraz
  2. określenia daty ustania obowiązku wpłat z zysku.

Z uwagi na braki ww. wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), pismem z dnia 6 czerwca 2012 r., nr IPTPB3/423-105/12-2/GG, wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych wniosku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia go bez rozpatrzenia.

Przedmiotowe wezwanie zostało skutecznie doręczone w dniu 11 czerwca 2012 r.

W dniu 20 czerwca 2012 r. wpłynęło do tut. Organu uzupełnienie wniosku nadane za pośrednictwem poczty w dniu 18 czerwca 2012 r. oraz uiszczono brakującą opłatę od wniosku w wysokości 80 zł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółką, która dokonywała wpłat z zysku na podstawie ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

W dniu 17 stycznia 2011 r. została zawarta pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. a Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych umowa przenosząca własność 85% akcji w kapitale zakładowym Wnioskodawcy na rzecz tego Funduszu. Zmiana własnościowa została 17 stycznia 2011 r. ujawniona w księdze akcyjnej Wnioskodawcy. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych jest funduszem aktywów niepublicznych w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych. Na skutek powołanej umowy 85% akcji w kapitale zakładowym Wnioskodawcy posiadał Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych, natomiast pozostałe 15% Skarb Państwa.

Następnie w maju 2011 r. rozpoczęta została procedura nieodpłatnego udostępniania akcji Skarbu Państwa uprawnionym pracownikom, w myśl przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.Według stanu na dzień 29 lutego 2012 r. Skarb Państwa posiada 0,758% akcji, 85% Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych, natomiast pozostałe akcje zostały nieodpłatnie nabyte przez pracowników.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż:

  • dokonuje rozliczenia wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa stosownie do przepisu art. 2 ust 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa zaliczkowo w okresach miesięcznych.
  • Podstawą prawną zawartej w dniu 17 stycznia 2011 r. pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. a Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych umowy przenoszącej własność 85% akcji w kapitale zakładowym na rzecz tego funduszu były przepisy Kodeksu Cywilnego, nie wynikała ona z przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.
  • jest zobowiązana na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości do zatwierdzania sprawozdania finansowego. Zatwierdzenia sprawozdania finansowego Spółki dokonuje Zwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. Sprawozdanie finansowe Spółki za rok 2011 r. nie zostało jeszcze zatwierdzone. Planowany termin walnego zgromadzenia, którego przedmiotem będzie zatwierdzenie sprawozdania finansowego Spółki za 2011 r. to 22 czerwca 2012 r. Sprawozdanie finansowe Spółki zostało poddane badaniu przez biegłego rewidenta.

Wnioskodawca jest Spółką, która powstała w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Korporacja Finansowo – Przemysłowa. Przy zawiązaniu Spółki Skarb Państwa objął wszystkie akcje w kapitale zakładowym Spółki. Następnie Rada Ministrów w dniu 27 lipca 2010 r., działając na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji wyraziła zgodę na wniesienie akcji będących własnością Skarbu Państwa do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. będącej jednoosobową spółką Skarbu Państwa. W dniu 18 sierpnia 2010 r. została zawarta pomiędzy Skarbem Państwa a Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. umowa o objęciu przez Skarb Państwa akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. w zamian za wniesione 85% akcji w kapitale zakładowym . Na podstawie przedmiotowej umowy Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. stała się właścicielem 85% akcji w kapitale zakładowym Wnioskodawcy. Podstawą prawną powyższej umowy jest art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji. W dniu 9 listopada 2010 r. sąd rejestrowy zarejestrował podwyższenie kapitału zakładowego Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Zmiana akcjonariusza została ujawniona obok Skarbu Państwa w księdze akcyjnej czego konsekwencją było dopuszczenie przez Spółkę nowego akcjonariusza do wykonywania prawa głosu z objętych akcji na zgromadzeniu akcjonariuszy.

W dniu 17 stycznia 2011 r. została zawarta pomiędzy Agencją. Rozwoju Przemysłu S.A., a Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych umowa przenosząca własność 85% akcji w kapitale zakładowym na rzecz tego Funduszu. Podstawą powyższej umowy zbycia akcji były przepisy Kodeksu Cywilnego, nie wynikała ona z przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Zmiana własnościowa została w dniu 17 stycznia 2011 r. ujawniona w księdze akcyjnej. Nabywca akcji – Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych jest funduszem aktywów niepublicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych. W wyniku zawarcia umowy 85% akcji w kapitale zakładowym stało się własnością funduszu inwestycyjnego, natomiast pozostałe 15% akcji posiadał Skarb Państwa. Na początku maja 2011 roku w Spółce rozpoczęta została procedura nieodpłatnego udostępniania akcji należących do Skarbu Państwa uprawnionym pracownikom w myśl przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Według stanu na dzień 29 lutego 2012 r. Skarb Państwa posiada 0,758% akcji, 85% należy do fundusz inwestycyjny, natomiast pozostałe akcje zostały nieodpłatnie nabyte przez pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca jest dalej zobowiązany do dokonywania wpłat z zysku na podstawie ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa...
  2. W jakiej dacie ustał obowiązek Wnioskodawcy do dokonywania wpłat z zysku – w przypadku gdy Spółka nie jest już zobowiązana...
  3. Za jaki okres 2011 r. Spółka powinna dokonać ewentualnego rozliczenia wpłat z zysku...

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca ostatecznie sformułował pytania w następujący sposób:

  1. Czy według stanu na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego tj. marzec 2012 r. Wnioskodawca jest dalej zobowiązany do dokonania wpłat z zysku na podstawie art. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa...
  2. W jakiej dacie ustał obowiązek określony w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w przypadku, gdy Spółka nie jest już zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku...

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy w przypadku Spółki ustał z końcem miesiąca stycznia 2011 r. Swoje stanowisko uzasadnia tym, iż nabycie i ujawnienie w księdze akcyjnej Wnioskodawc Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych jako akcjonariusza posiadającego 85% akcji w kapitale zakładowym powoduje, iż Spółka w tej dacie utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa i nie jest zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku od 31 stycznia 2011 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca zmienił swoje stanowisko i stwierdził, iż w wyniku zawartej w dniu 18 sierpnia 2010 r. pomiędzy Skarbem Państwa a Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. umowy o objęciu przez Skarb Państwa akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. w zamian za wniesione 85% akcji w kapitale zakładowym Wniokodawcy. Wnioskodawca przestał być jednoosobową spółką Skarbu Państwa z chwilą zawarcia umowy o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym, tj. 18 sierpnia 2010 r. Rejestracja przez sąd podwyższenia kapitału zakładowego spółki ARP S.A. miała miejsce 9 listopada 2010 r Zgodnie zaś z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, ustawa ta ma zastosowanie do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa lub spółek, w których akcje są własnością Skarbu Państwa z wyjątkiem akcji nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Ponadto zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, obowiązek określony w art. 2 ust. 1 powołanej ustawy ustaje w przypadku zbycia akcji na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Mając na uwadze, iż umowa z dnia 18 sierpnia 2010 r. pomiędzy Skarbem Państwa a ARP S.A została zawarta w ramach przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych dokładnie na podstawie art. 33. ust. 3 ustawy, który stanowi, iż Rada Ministrów może wyrazić zgodę na inny niż przewidziany w ust. l tego artykułu sposób zbycia akcji. Ponadto zbycie akcji Wnioskodawcy należących do Skarbu Państwa z naruszeniem art. 33 powołanej ustawy prywatyzacyjnej byłoby nieważne. Zauważyć należy, iż Wnioskodawca do dnia 18 sierpnia 2010 r. była jednoosobową spółką z wyłącznym udziałem Skarbu Państwa powstałą w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego. Następnie na skutek zawartej z ARP S.A. umowy doszło w Spółce do prywatyzacji pośredniej w rozumieniu art. 1 ust. 2 pkt 1a w związku z art. 31a, 33 ust. 3, art. 34 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji. Dodać należy, iż nowy akcjonariusz - spółka Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. została ujawniona obok Skarbu Państwa w księdze akcyjnej Wnioskodawcy czego konsekwencją było dopuszczenie przez Spółkę nowego akcjonariusza do wykonywania prawa, głosu z objętych akcji na zgromadzeniu akcjonariuszy.

W świetle powyższego Wnioskodawca twierdzi, iż z końcem miesiąca sierpnia 2010 r. przestał być zobowiązany do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Tym samym nie jest zobowiązany do składania deklaracji za 2011 r. i dokonania wpłat z zysku osiągniętego w 2011 r.

Wnioskodawca uważa, iż z końcem miesiąca sierpnia 2010 roku, przestała być zobowiązana do dokonywania wypłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  1. dotyczącym obowiązku dalszego dokonywania wpłat z zysku (pytanie nr 1) – za prawidłowe,
  2. dotyczącym określenia daty ustania obowiązku wpłat z zysku (pytanie nr 2) – za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 ze zm.) przepisy ustawy, z zastrzeżeniem art. 7 stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Stosownie do postanowień art. 2 ust. 1 ww. ustawy, spółki o których mowa w art. 1, tj. spółki, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej „wpłatami z zysku”, na rzecz budżetu państwa.

W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy, wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Wyboru okresu, za jaki będzie dokonywana zaliczka, dokonuje spółka (art. 2 ust. 3).

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 4 powołanej ustawy, spółki są obowiązane składać deklaracje o wysokości zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągniętego od początku roku obrotowego, i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, właściwego według siedziby spółki, zaliczki miesięczne (kwartalne) w wysokości różnicy między wpłatami z zysku należnymi z zysku osiągniętego od początku roku obrotowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (kwartały). Podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym (art. 2 ust. 5). Zgodnie natomiast z art. 4 tej ustawy wpłaty z zysku dokonywane są wysokości 15% zysku, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

Zgodnie z art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, obowiązek wpłat z zysku ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Szczegółowe zasady realizacji ww. obowiązków normuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 lutego 1996 r. w sprawie określenia trybu i terminów dokonywania wpłat z zysku oraz składania deklaracji przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, a także określenia wzorów tych deklaracji (Dz. U. Nr 21, poz. 100 ze zm.).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, Spółki dokonujące wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach miesięcznych ustalają i dokonują tych wpłat w terminie do dnia 28 każdego miesiąca roku obrotowego za miesiąc poprzedni, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia (deklaracja WZS – 1M). Wpłaty z zysku na rzecz budżetu państwa za ostatni miesiąc roku obrotowego dokonuje się w terminie do dnia 28 tego miesiąca w wysokości jak za miesiąc poprzedni (§ 2 ust. 2).

Na podstawie § 5 ww. rozporządzenia, Spółki są obowiązane dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa, na podstawie deklaracji, której wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia (deklaracja WZS – 1R), w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego lub sporządzeniu sprawozdania, jeżeli zgodnie z przepisami o rachunkowości nie występuje obowiązek zatwierdzania tego sprawozdania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest spółką, która powstała w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Korporacja Finansowo – Przemysłowa. Przy zawiązaniu Spółki Skarb Państwa objął wszystkie akcje w kapitale zakładowym Spółki. Następnie Rada Ministrów w dniu 27 lipca 2010 r., działając na podstawie art. 33 ust 4 ustawy - z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, wyraziła zgodę na wniesienie akcji Wnioskodawcy. będących własnością Skarbu Państwa do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. będącej jednoosobową spółką Skarbu Państwa. W dniu 18 sierpnia 2010 r. została zawarta pomiędzy Skarbem Państwa a Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. umowa o objęciu przez Skarb Państwa akcji w podwyższonym kapitale zakładom Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. w zamian za wniesione 85% akcji w kapitale – zakładowym Wnioskodawcy. Na podstawie przedmiotowej umowy Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. stała się właścicielem 85% akcji w kapitale zakładowym. Podstawą, prawną powyższej umowy jest art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji.

Rejestracja przez sąd podwyższenia kapitału zakładowego spółki Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. miała miejsce dnia 9 listopada 2010 r.

Należy zauważyć, iż obowiązek wnoszenia wpłat z zysku ciąży na ww. spółkach przez cały okres ich bytu.

Stosownie natomiast do art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.), prywatyzacja, w rozumieniu ustawy, polega na:

  • obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa,
  • zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach,
  • rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego lub spółki powstałej w wyniku komercjalizacji na zasadach określonych ustawą przez:
    • sprzedaż przedsiębiorstwa,
    • wniesienie przedsiębiorstwa do spółki,
    • oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.


Z treści art. 430 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94 poz. 1037 ze zm.) wynika, że zmiana statutu spółki akcyjnej wymaga uchwały walnego zgromadzenia i wpisu do rejestru. Każda zmiana statutu dla swej skuteczności wymaga więc nie tylko uchwały walnego zgromadzenia ale i wpisu do rejestru. Wpis ten ma zatem charakter konstytutywny (z chwilą rejestracji dochodzi do zmiany).

Wobec tego należy wyjaśnić, że skoro w Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., do której wnoszone są akcje jednoosobowej spółki Skarbu Państwa (Wnioskodawcy) miało miejsce podwyższenie kapitału zakładowego to tym samym doszło do zmiany statutu ww. Spółki Akcyjnej .

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności oraz treść art. 3 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, wskazać należy, iż obowiązek wpłat z zysku w przypadku Wnioskodawcy ustał z końcem miesiąca listopada 2010 r., a więc z końcem miesiąca, w którym dokonano zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego w Spółce Akcyjnej Agencja Rozwoju Przemysłu.

Stosownie zatem do treści § 5 ww. rozporządzenia, Wnioskodawca powinien dokonać ostatecznego rozliczenia wpłat z zysku do budżetu państwa za cały 2010 rok, na podstawie deklaracji WZS–1R, w terminie 14 dni po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Niezależnie bowiem od utraty statusu Jednoosobowej Spółki Skarbu Państwa w trakcie trwania roku podatkowego, wpłaty z zysku dokonywane w ciągu roku mają charakter zaliczek, co oznacza, iż nie są wpłatami w należnej, tj. w ostatecznej wysokości.

W związku z powyższym stwierdza się, iż według stanu na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji prawa podatkowego tj. marzec 2012 r. Wnioskodawca nie jest dalej zobowiązany do dokonywania wpłat z zysku na podstawie art. 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa. Przy czym Wnioskodawca powinien dokonać ostatecznego rocznego rozliczenia wpłat z zysku za cały 2010 r.

Obowiązek dokonywania wpłat z zysku przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa ustał w ciągu roku, z końcem miesiąca listopada 2010 r. po zarejestrowania przez Sąd Rejestrowy w dniu 9 listopada 2010 r., faktu podwyższenia kapitału zakładowego w Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., wskutek zbycia akcji na podstawie zawartej umowy z Wnioskodawcą w dniu 18 sierpnia 2010 r.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy, że Spółka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa już z chwilą zawarcia umowy w dniu 18 sierpnia 2010 r. i z końcem miesiąca sierpnia 2010 r. Spółka przestała być zobowiązana do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym jest nieprawidłowe. Utrata statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa nastąpiła bowiem dopiero z chwilą zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym podwyższenia kapitału zakładowego Spółki do której Skarb Państwa wniósł akcje Wnioskodawcy. Obowiązek dokonywania wpłat z zysku ustał tym samym dopiero od końca miesiąca, w którym miał miejsce wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Jednocześnie stwierdza się, że złożony przez Wnioskodawcę wniosek z dnia 21 marca 2012 r. dotyczy dwóch stanów faktycznych, zatem opłata wniesiona przez Wnioskodawcę w dniu 22 marca 2012 r. w kwocie 40 zł i w dniu 14 czerwca 2012 r. w kwocie 80 zł, podlega częściowemu zwrotowi tj. w wysokości 40 zł, na rachunek bankowy Wnioskodawcy, zgodnie ze wskazaniem zawartym na stronie 2 wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj