Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-640/12/WRz
z 16 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-640/12/WRz
Data
2012.08.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy


Słowa kluczowe
pozarolnicza działalność gospodarcza
usługi pocztowe


Istota interpretacji
jakie są możliwości nie uznania za przychód podatkowy kwoty wpłaconej przez klienta z tytułu należności względem Poczty?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 25 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości nie uznania za przychód podatkowy kwoty wpłaconej przez kupujących, tytułem kosztów wysyłki nabytych przez nich towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości nie uznania za przychód podatkowy kwoty wpłaconej przez kupujących, tytułem kosztów wysyłki nabytych przez nich towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o sprzedaż wysyłkową towarów na aukcjach internetowych. Po sprzedaniu towaru na aukcji, niezbędna jest wysyłka tych przedmiotów za pośrednictwem Poczty. W opisie aukcji, w regulaminie zakupów, w zakładce „O mnie" zamierza informować klientów, iż kupując na Jego aukcji klient zawiera umowę pełnomocnictwa na wysyłkę zakupionych towarów następującej treści: "Kupując na naszych aukcjach, udzielasz sprzedającemu pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w Twoim imieniu i na Twój rachunek z Pocztą, w celu przesłania za jej pośrednictwem zakupionego towaru”. Przekazane na ten cel środki nie stanowią dodatkowego dochodu sprzedającego w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pełnomocnictwo to służy zminimalizowaniu kosztów przesyłki i w żaden sposób nie obciąża dodatkowo kupującego.

Zgodnie z umową, kupujący przekazuje na konto sprzedającego pieniądze (na rachunek bankowy), aby w jego imieniu i na jego rachunek mógł skutecznie zawrzeć umowę z Pocztą i opłacić należności względem Poczty. Oferując określony towar w Internecie, jako sprzedający Wnioskodawca podaje jego cenę i koszt przesyłki, który z góry potrafi przewidzieć, znając wagę danych przedmiotów. Kwota otrzymana od kupującego w związku z przesyłką stanowi równowartość opłaty pocztowej za przesyłkę oraz kosztów opakowania przedmiotów. Kupujący nie ponosi dodatkowych opłat za udzielone Wnioskodawcy pełnomocnictwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji, środki przekazane przez kupującego na zawarcie ww. umowy w ramach pełnomocnictwa, stanowią przychód podlegający opodatkowaniem zryczałtowanym podatkiem dochodowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, zawierając umowę z Pocztą w imieniu kupującego, kwoty przekazane przez kupującego na uiszczenie zobowiązań wobec Poczty nie będą stanowić dla Niego przychodu podlegającego opodatkowaniu. Kwota przekazana przez kupującego nie jest obrotem (winno być przychodem), gdyż nie stanowi w jakiejkolwiek postaci wynagrodzenia za zakupiony towar, które jest zawarte w cenie towaru. W tym przypadku kwota przekazana na pokrycie długu kupującego względem Poczty, nie jest świadczeniem należnym Wnioskodawcy, lecz świadczeniem należnym Poczcie, wobec której Wnioskodawca będzie występował jako pełnomocnik kupującego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Przy czym, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. W myśl art. 14 ust. 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Z przestawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika m.in., iż Wnioskodawca zamierza poszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych o sprzedaż wysyłkową towarów na aukcjach internetowych. W opisie aukcji, w regulaminie zakupów, w zakładce „O mnie" zamierza informować klientów, iż kupując na Jego aukcji klient zawiera umowę pełnomocnictwa na wysyłkę zakupionych towarów. Pełnomocnictwo to służy zminimalizowaniu kosztów przesyłki i w żaden sposób nie obciąża dodatkowo kupującego. Zgodnie z umową, kupujący przekazuje na konto sprzedającego pieniądze (na rachunek bankowy), aby w jego imieniu i na jego rachunek mógł On skutecznie zawrzeć umowę z Pocztą i opłacić należności tytułem kosztów wysyłki. Oferując dany towar w Internecie jako sprzedający Wnioskodawca podaje jego cenę i koszt przesyłki, który z góry potrafi przewidzieć, znając wagę danych przedmiotów. Kwota otrzymana od kupującego w związku z przesyłką stanowi równowartość opłaty pocztowej za przesyłkę oraz koszty opakowania przedmiotów.

Jak wynika z przepisów art. 95 - 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy) na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli w warunkach (regulamin; opis aukcji internetowej, itp.) prowadzonej sprzedaży wysyłkowej (internetowej) zostanie wyraźnie zastrzeżone, że kupujący nabywając sprzedawane przez Wnioskodawcę towary udziela Mu pełnomocnictwa na zawarcie umowy o świadczenie usług w jego imieniu z Pocztą Polską, a kwota należności za przesyłkę otrzymana od klienta (kupującego) odpowiadać będzie faktycznej odpłatności z tego tytułu, poniesionej przez Wnioskodawcę, to nie powstanie u Wnioskodawcy przychód w rozumieniu cytowanych powyżej przepisów. Kwoty otrzymane z tego tytułu nie będą bowiem kwotami należnymi z tytułu sprzedaży towarów. Działając w imieniu i na rachunek nabywcy towarów, jako jego pełnomocnik, Wnioskodawca zobowiązany będzie do przekazania kwot otrzymanych tytułem kosztów wysyłki towaru na rzecz operatora pocztowego. Należy ponownie jednak podkreślić, iż warunkiem bezwzględnym i podstawowym dla takiej klasyfikacji ww. kwot otrzymanych od nabywcy towarów jest działanie Wnioskodawcy w imieniu i na jego rzecz (rachunek), na podstawie zawartej umowy i stosownego pełnomocnictwa.

Zauważyć przy tym należy, iż skoro, jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, w pozycji „koszt wysyłki” Wnioskodawca uwzględnia koszt wysyłki i koszt pakowania, przychodu podatkowego w ww. sytuacji nie będzie stanowić wyłącznie przekazana przez nabywców towarów kwota, odpowiadająca faktycznemu kosztowi wysyłki, a więc kwota przekazana przez tych nabywców z tego tytułu pomniejszona o „koszt pakowania”.

Należy również zaznaczyć, iż wydatki związane z pakowaniem są integralną częścią wartości zbywanego towaru i jako takie powiększają jego wartość, a zatem kwotę uzyskiwanego przychodu w rozumieniu cytowanych powyżej przepisów. W konsekwencji należność tytułem „kosztu pakowania”, jak i ewentualna nadwyżka kwoty otrzymanej od klienta tytułem wysyłki towarów ponad faktyczny koszt wysyłki, stanowić będą przychód podatkowy.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, iż „(…) kwoty przekazane przez kupującego na uiszczenie zobowiązań wobec Poczty nie będą stanowić (…) przychodu podlegającego opodatkowaniu” uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj