Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-405/12/KG
z 23 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-405/12/KG
Data
2012.07.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
modernizacja
następstwo prawne
połączenie
szpital
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
Szpital jako następca prawny nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z remontem i modernizacją budynku.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012r. (data wpływu do tut. organu 23 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2012r. (data wpływu 6 czerwca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Usprawnienie diagnostyki i analityki onkologicznej poprzez modernizację …”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 czerwca 2012r. (data wpływu 6 czerwca 2012r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej powstałym na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Powiatem a Miastem na prawach powiatu Nr z dnia 15 listopada 2011r. w sprawie połączenia X i Szpitala Ogólnego. Nowa jednostka uzyskała wpis do ewidencji KRS w dniu 1 marca 2012r. pod numerem.

W świetle zapisów art. 67 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2011r. Nr 112, poz. 654) Wnioskodawca wstąpił we wszystkie stosunki prawne, których podmiotem były połączone zakłady bez względu na charakter prawny tych stosunków.

27 lipca 2009r. została podpisana umowa pomiędzy Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa oraz X reprezentowanym przez jego Dyrektora o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa pn. „…”.

Zgodnie z zasadami X wystąpiło wówczas do Krajowej Informacji Podatkowej o interpretację w sprawie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT. KIP wydała interpretację wskazującą na brak możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku ze zmianami wynikającymi z połączenia X ze Szpitalem Ogólnym Zarząd Województwa wystąpił o aneksowanie umowy o dofinansowanie projektu oraz dostarczenie nowej interpretacji Krajowej Informacji Podatkowej w sprawie możliwości odzyskania podatku VAT z uwzględnieniem nowych uwarunkowań.

X – Szpital Miejski jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, płatnikiem podatku od towarów i usług. Zakład świadczy głównie usługi medyczne zwolnione z podatku VAT (na podstawie art. 43, ust. 1 pkt 18 ustawy). Zakład nie odlicza podatku VAT naliczonego.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu (którego przedmiotem był remont i modernizacja budynku, w którym znajduje się Laboratorium Analityczne oraz Zakład Patomorfologii) jest wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

X – Szpital Miejski jest czynnym podatnikiem podatku VAT – składa comiesięczne deklaracje VAT-7.

X zrealizowało projekt pn. „…”.

W ramach projektu przeprowadzono remont i modernizację budynku.

Faktury VAT dokumentujące wydatki w ramach zrealizowanego projektu były wystawione na X Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej.

W zmodernizowanym budynku mieści się Laboratorium Analityczne oraz Zakład Patomorfologii. Budynek ten był wykorzystywany przez X oraz obecnie jest wykorzystywany przez X – Szpital Miejski Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące:

Czy Wnioskodawca ma obecnie możliwość odliczenia podatku VAT z zadania inwestycyjnego polegającego na remoncie i modernizacji budynku dla Laboratorium Analitycznego oraz Zakładu Patomorfologii, realizowanego w latach 2007-2009 w ramach projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 1 czerwca 2012r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zaznaczyć, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zagadnieniem będącym przedmiotem złożonego wniosku jest możliwość odliczenia podatku VAT z zadania inwestycyjnego realizowanego w latach 2007-2009 w ramach projektu współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego pn. „…”.

Analiza sprawy wskazuje, że poprzednik prawny (X), w dniu 29 lipca 2009r. zawarł umowę o dofinansowanie projektu, którego przedmiotem był remont i modernizacja budynku, w którym znajduje się Laboratorium Analityczne oraz Zakład Patomorfologii. W opisie sprawy wskazano, że mienie powstałe w wyniku realizacji projektu jest wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. Wnioskodawca podkreślił, że budynek ten zarówno przez X oraz obecnie przez X – Szpital Miejski Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest wykorzystywany do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie kluczowym jest fakt, iż Wnioskodawca, jako następca prawny X, nie zmienił sposobu wykorzystywania mienia powstałego w efekcie zrealizowanego projektu, czyli zmodernizowany budynek był i jest w dalszym ciągu (po połączeniu) wykorzystywany do czynności nie dających prawa do odliczenia, tj. usług zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

W świetle powyższego, w sytuacji przedstawionej we wniosku, nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, przesłanki umożliwiające odliczenie podatku naliczonego związanego z opisanym we wniosku projektem pod nazwą „…”.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pod nazwą „…”, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia z podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj