Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-7/12/ŁCz
z 30 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-7/12/ŁCz
Data
2012.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
Cypr
dochód
dywidendy
kapitały pieniężne
nieograniczony obowiązek podatkowy
spółki


Istota interpretacji
opodatkowanie dochodów z tytułu wypłaconych przez cypryjską spółkę dywidend



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura – 03 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z tytułu dywidend wypłacanych przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Cypru – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z tytułu dywidend wypłacanych przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Cypru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski, jest polskim rezydentem dla celów podatkowych podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawczyni jest udziałowcem w spółce kapitałowej z siedzibą na Cyprze (dalej: Spółka Cypryjska). Spółka Cypryjska jest rezydentem podatkowym Cypru. W przypadku, gdy w przyszłości Spółka Cypryjska osiągnie dochód, wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do udziału w zyskach osób prawnych i do otrzymania dochodu w formie dywidendy. Podstawą do wypłaty dywidend, których wnioskodawczyni będzie odbiorcą i właścicielem, będą odpowiednie dokumenty i uchwały podjęte przez organy Spółki Cypryjskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku otrzymania przez wnioskodawczynię od Spółki Cypryjskiej dywidendy, przy obliczaniu wysokości podatku, wnioskodawczyni będzie miała prawo do obniżenia 19% zryczałtowanego podatku dochodowego należnego w Polsce o podatek wynoszący 10% wartości dywidendy, bez względu na fakt czy podatek od tych dywidend zostanie faktycznie zapłacony na Cyprze (tj. także w sytuacji, gdy taki podatek nie zostanie zapłacony na Cyprze)...

Zdaniem wnioskodawczyni, w przypadku otrzymania przez nią od Spółki Cypryjskiej dywidendy, przy obliczaniu wysokości podatku, będzie ona uprawniona do obniżenia 19% zryczałtowanego podatku dochodowego należnego w Polsce o podatek wynoszący 10% wartości dywidendy, bez względu na fakt czy podatek od tych dywidend został faktycznie zapłacony na Cyprze (tj. także w sytuacji, gdy taki podatek nie zostanie zapłacony na Cyprze).

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawczyni

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Zatem, osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zobowiązana jest do rozliczenia w Polsce dla celów podatkowych wszystkich osiąganych dochodów (przychodów), niezależnie od miejsca ich osiągania (a więc także dochodów/przychodów ze źródeł położonych na Cyprze).

Zasady opodatkowania dywidend zostały uregulowane w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, zgodnie z którym dywidendy (i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych) podlegają opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym w Polsce.

Powyższe zasady mają zastosowanie z uwzględnieniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska (art. 4a oraz art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z Umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z 04 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523; dalej: Umowa), dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże dywidendy te mogą być również opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek wymierzony nie może przekroczyć 10 procent kwoty dywidendy brutto (art. 10 ust. 1 i 2 Umowy).

Powyższe oznacza, że co do zasady, na podstawie Umowy dywidendy wypłacane przez Spółkę Cypryjską mogą być opodatkowane 10% tzw. podatkiem u źródła na Cyprze.

Metoda unikania podwójnego opodatkowania regulująca uprawnienia Polski i Cypru w zakresie nakładania podatku w sytuacji wystąpienia opodatkowania w obu krajach, została uregulowana w art. 24 Umowy.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. b Umowy (tekst polski) „jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami art. 10 Umowy może być opodatkowany na Cyprze, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu „zapłaconemu na Cyprze". Takie potrącenie nie może jednak przekroczyć tej części podatku wyliczonego przed dokonaniem potrącenia, który odnosi się do dochodu uzyskanego na Cyprze.

Umowa wprowadza zatem metodę kredytu podatkowego, zgodnie z którą podatnik może potrącić od podatku w Polsce kwotę podatku zapłaconego na Cyprze, przy czym potrącenie to nie może przekroczyć części podatku wyliczonego od danego dochodu (dywidendy) w Polsce przed dokonaniem potrącenia.

Zgodnie z tekstem polskim Umowy, odliczeniu (potrąceniu) podlega podatek „zapłacony na Cyprze". Niemniej jednak w angielskiej wersji Umowy podatek podlegający odliczeniu został określony jako „tax payable". Należy zauważyć, że wyrażenie to nie jest tożsame z polskim sformułowaniem „podatek zapłacony", którym błędnie posłużono się w polskiej wersji Umowy. Wersja angielska wskazuje, że podatnik jest uprawniony do potrącenia podatku „podlegającego zapłacie" (podatku należnego), a więc nie tylko podatku faktycznie zapłaconego.

Ponadto, w art. 24 ust. 3 Umowy zdefiniowano pojęcie „podatku zapłaconego na Cyprze". Zgodnie z definicją polskiej wersji językowej Umowy, za podatek zapłacony na Cyprze uważa się podatek, który obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku, „z wyjątkiem" jakiejkolwiek ulgi, zwolnienia lub innych obniżek przyznanych przez ustawodawstwo Umawiającego się Państwa.

Natomiast, zgodnie z art. 24 ust. 3 Umowy (tekst angielski), podatek zapłacony na Cyprze obejmuje kwotę podatku, która byłaby zapłacona, „gdyby nie" zapisy prawne dotyczące obniżenia podatku, wyłączeń lub innych zwolnień podatkowych. Definicja „podatku zapłaconego na Cyprze" w wersji polskiej Umowy jest niespójna z wersją angielską. Rozbieżność wynika z błędnego tłumaczenia na język polski terminu „but for", który oznacza „gdyby nie" (Wielki Słownik Angielsko - Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, str. 159), nie zaś użyty w polskiej wersji Umowy zwrot „z wyjątkiem".

Zgodnie z art. 30 Umowy w przypadku rozbieżności przy interpretacji postanowień Umowy, tekst angielski jest uważany za rozstrzygający. Oznacza to, że zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. b Umowy, odliczeniu (potrąceniu) powinien podlegać podatek podlegający zapłacie na Cyprze, a zatem nie tylko podatek faktycznie zapłacony. Jednocześnie w ocenie wnioskodawczyni art. 24 ust. 3 Umowy należy tłumaczyć w następujący sposób: „Uważa się, że podatek, o którym mowa w niniejszym artykule pod literą b) ustępu 1 i w ustępie 2, podlegający zapłaceniu w Umawiającym się Państwie, obejmuje jakąkolwiek kwotę, która byłaby płatna z tytułu podatku, gdyby nie jakiekolwiek ulgi, zwolnienia lub inne obniżki przyznane przez ustawodawstwo Umawiającego się Państwa". Oznacza to, że na podstawie Umowy rezydent podatkowy Polski ma prawo do odliczenia od podatku należnego w Polsce kwoty podatku w wysokości 10% wartości dywidendy, która stanowiłaby podatek do zapłacenia na Cyprze.

Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawczyni powołuje:

  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 27 lipca 2011 r., Znak: IPTPB2/415-140/11-4/Akr,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 08 lipca 2011 r., Znak: IPTPB2/415-111/11-2/MD,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 czerwca 2011 r., Znak: IPPB2/415-391/11-2/MS,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 czerwca 2011 r., Znak: IBPBII/2/415-369/11/JG.

Mając na względzie powyższe uznać należy, iż odliczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 lit. b Umowy podlega kwota podatku, która na mocy Umowy mogłaby zostać pobrana w państwie źródła przychodu (czyli 10% w przypadku dywidendy). Bez znaczenia przy tym jest istnienie ewentualnego zwolnienia lub ulgi wprowadzonej przez ustawodawstwo wewnętrzne państwa źródła przychodu (Cypru), zgodnie z którym nie nastąpił pobór podatku możliwy na podstawie Umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawczyni.

W odniesieniu do powołanych przez wnioskodawczynię interpretacji indywidualnych tut. Organ informuje, że orzeczenia podatkowe za każdym razem wydawane są w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj