Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1798/11/AL
z 1 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1798/11/AL
Data
2012.03.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
jednostka
przepisy
system oświaty
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W zakresie zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych jako jednostka objęta systemem oświaty.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011r. (data wpływu 13 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych jako jednostka objęta systemem oświaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych jako jednostka objęta systemem oświaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.

Wnioskodawca, w ramach działalności gospodarczej, prowadzi niepubliczną placówkę oświatowo-wychowawczą (placówką wychowania pozaszkolnego). Swoją działalność prowadzi m.in. na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572) oraz na podstawie statutu. Zgodnie ze statutem, organami placówki są dyrektor, dyrektor ds. dydaktycznych oraz rada konsultacyjna.

Placówka posiada wpis do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy o systemie oświaty (od 13 października 2011 r.)

Jak wynika ze statutu, celem placówki jest realizacja zadań edukacyjno-wychowawczych poprzez realizację warsztatów, kursów i szkoleń dla dzieci, młodzieży i dorosłych z zakresu metod efektywnej nauki, szybkiego czytania, rozwoju osobowości i zdobywania umiejętności zawodowych.

Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, kursowej oraz szkoleniowej dla różnych grup wiekowych. Zajęcia i nabór są prowadzone przez cały rok kalendarzowy ze względu na stosunkowo krótki termin realizacji programu dla poszczególnych form.

Prowadzone przez placówkę usługi edukacyjne mieszczą się w całości w przedmiocie działalności placówki, jako jednostki objętej systemem oświaty.

Aktualnie placówka prowadzi następujące kursy:

Techniki Efektywnej Nauki i Szybkiego Czytania dla gimnazjalistów i licealistów.

Prowadzone kursy i szkolenia pełnią oprócz kształcenia również funkcje wychowawcze, poprzez motywowanie do nauki, zwracanie uwagi na wykorzystanie wiedzy w praktyce, podnoszenie samooceny i samoakceptacji, zwiększenie umiejętności interpersonalnych, pokonywanie stresu związanego z wystąpieniami publicznymi, ćwiczenia w pozytywnej autoprezentacji.

Placówka otrzymuje przychody bezpośrednio od swoich uczniów - uczestników kursów i szkoleń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi edukacyjne świadczone przez placówkę, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy usługi edukacyjne, świadczone przez placówkę podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się z VAT usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostka objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Placówka prowadzona przez Wnioskodawcę została utworzona w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty i została wpisana do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego jako placówka oświatowo-wychowawcza, o której mowa w art. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty.

Placówka świadczy usługi edukacyjne w zakresie kształcenia i wychowania polegające na prowadzeniu kursów i szkoleń z zakresu metod efektywnej nauki, szybkiego czytania, rozwoju osobowości i zdobywania umiejętności zawodowych.

Prowadzone przez placówkę usługi edukacyjne mieszczą się w całości w przedmiocie działalności placówki, jako jednostki objętej systemem oświaty.

W związku z powyższym, placówka oświatowo-wychowawcza prowadzona przez Wnioskodawcę, jako jednostka objęta systemem oświaty świadcząca usługi edukacyjne, korzysta w zakresie świadczonych usług edukacyjnych ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 117, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu należy podkreślić, iż nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT , zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca, w ramach działalności gospodarczej prowadzi niepubliczną placówkę oświatowo-wychowawczą, o której mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia o systemie oświaty.

Placówka ta od 13 października 2011r. posiada wpis do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy o systemie oświaty i została wpisana do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego jako placówka oświatowo-wychowawcza.

Jak wynika ze statutu, celem placówki jest realizacja zadań edukacyjno-wychowawczych poprzez realizację warsztatów, kursów i szkoleń dla dzieci, młodzieży i dorosłych z zakresu metod efektywnej nauki, szybkiego czytania, rozwoju osobowości i zdobywania umiejętności zawodowych.

Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, kursowej oraz szkoleniowej dla różnych grup wiekowych. Zajęcia i nabór są prowadzone przez cały rok kalendarzowy ze względu na stosunkowo krótki termin realizacji programu dla poszczególnych form.

Prowadzone przez placówkę usługi edukacyjne mieszczą się w całości w przedmiocie działalności placówki, jako jednostki objętej systemem oświaty.

Aktualnie placówka prowadzi następujące kursy: Techniki Efektywnej Nauki Szybkiego Czytania dla gimnazjalistów i licealistów.

Prowadzone kursy i szkolenia pełnią oprócz kształcenia również funkcje wychowawcze, poprzez motywowanie do nauki, zwracanie uwagi na wykorzystanie wiedzy w praktyce, podnoszenie samooceny i samoakceptacji, zwiększenie umiejętności interpersonalnych, pokonywanie stresu związanego z wystąpieniami publicznymi, ćwiczenia w pozytywnej autoprezentacji.

Placówka otrzymuje przychody bezpośrednio od swoich uczniów - uczestników kursów i szkoleń.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Natomiast w myśl art. 82 ust. 1 cyt. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca na podstawie art. 82 ww. ustawy o systemie oświaty jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia, co wyraża się w realizowanych warsztatach, kursach i szkoleniach z zakresu metod efektywnej nauki, szybkiego czytania, rozwoju osobowości i zdobywania umiejętności zawodowych. Wnioskodawca poprzez organizowane warsztaty, kursy i szkolenia pełni również funkcję wychowawczą bowiem jak wskazał: motywuje do nauki, zwraca uwagę na wykorzystanie wiedzy w praktyce, podnosi samoocenę i samoakceptację, zwiększa umiejętności interpersonalne, uczy pokonywania stresu związanego z wystąpieniami publicznymi, realizuje ćwiczenia w pozytywnej autoprezentacji.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż realizowane przez Wnioskodawcę usługi w ramach warsztatów, szkoleń, kursów (w tym kursów Techniki Efektownej Nauki i Szybkiego Czytania dla gimnazjalistów i licealistów) świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi edukacyjne świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, lub zmiany stanu prawnego.

Końcowo nadmienia się, iż w myśl w art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj