Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-256/12-6/AK
z 9 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-256/12-6/AK
Data
2012.07.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
doskonalenie zawodowe
projekt
system oświaty
zwolnienie


Istota interpretacji
Usługa przeprowadzenia wsparcia indywidualnego dla uczestników projektu systemowego pn. A oraz wsparcia grupowego w zakresie doradztwa zawodowego



Wniosek ORD-IN 493 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012r. (data wpływu 29 marca 2012r.) uzupełnionym pismami z dnia 24 maja 2012r. (data wpływu 31 maja 2012r.) oraz z dnia 20 czerwca 2012r. (data wpływu 25 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług przeprowadzenia wsparcia indywidualnego dla uczestników projektu systemowego pn. A oraz wsparcia grupowego w zakresie doradztwa zawodowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z opodatkowania usług przeprowadzenia wsparcia indywidualnego dla uczestników projektu systemowego pn. A… oraz wsparcia grupowego w zakresie doradztwa zawodowego,
  • braku zwolnienia od podatku VAT usług przeprowadzenia indywidualnych konsultacji psychologicznych dla uczestników projektu pn. A… .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 23 kwietnia 2012r. (data wpływu 24 kwietnia 2012r.) oraz z dnia 20 czerwca 2012r. (data wpływu 25 czerwca 2012r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Z złożył dwie oferty na świadczenie usług, które mają polegać na :

  • usługa pierwsza: przeprowadzenie 92 godzin wsparcia indywidualnego dla 23 uczestników/uczestniczek projektu systemowego pn. A (po 4 godziny dla każdego/ej uczestnika/uczestniczki oraz 32 godzin wsparcia grupowego ( po 16 godzin dla dwóch grup: 12 i 11 osobowej) w zakresie doradztwa zawodowego;
  • usługa druga: przeprowadzenie 69 godzin indywidualnych konsultacji psychologicznych dla 23 uczestników/uczestniczek projektu systemowego pn. A (po 3 godziny dla każdego uczestnika).

Konsultacje psychologiczne mają być przeprowadzone przez osobę posiadającą dyplom magistra psychologii i co najmniej 2-letni okres wykonywania zawodu psychologa. Indywidualne konsultacje psychologiczne winny mieć na celu wsparcie uczestników projektu w rozwiązywaniu problemów psychologicznych dotyczących ich szeroko rozumianej sytuacji życiowej i aktywności zawodowej, mają pomóc w nabyciu umiejętności psychospołecznych oraz wzmocnienia aktywności społecznej i motywacji do działania, a także w określeniu aktualnych potrzeb edukacyjnych koniecznych do powrotu na rynek pracy.

Obydwie wymienione wyżej usługi są częścią projektu systemowego realizowanego przez Gminę pn. A… współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Priorytetu VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 7.1 "Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji", Poddziałanie 7.1.1 "Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej”, którego celem jest aktywizacja społeczno-zawodowa osób bezrobotnych bądź nieaktywnych zawodowo, korzystających z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Projekt jest skierowany do osób chcących m.in. podwyższyć bądź zmienić swoje kwalifikacje zawodowe, nabyć umiejętności sprawnego poruszania się po rynku pracy, zwiększyć motywacje do poszukiwania zatrudnienia.

Z jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Usługi będące przedmiotem wniosku nie są usługami w zakresie opieki medycznej, nie służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Przedmiotowe usługi nie są świadczone w ramach wykonywania zawodu lekarza lub zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654).

Usługi będące przedmiotem wniosku są usługami w zakresie kształcenia i wychowania i będą świadczone przez jednostkę organizacyjną Z, (tj. Centrum …) który jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych potwierdzające wpisanie Centrum, które ma realizować wymienione we wniosku usługi. W zaświadczeniu nie są wymienione żadne usługi, gdyż stosownie do art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji placówki oświatowej nie wymienia się rodzajów usług, które placówka świadczy.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 czerwca 2012 r., Wnioskodawca wskazał, iż opisane we wniosku usługi będą realizowane przez Centrum …, która to jednostka jest jednostką objętą systemem oświaty, z tym, że według oceny Wnioskodawcy:

  • usługa polegająca na udzieleniu wsparcia indywidualnego i grupowego w zakresie doradztwa zawodowego dla uczestników/uczestniczek projektu systemowego pn. A… wchodzi w zakres usług objętych systemem oświaty;
  • usługa polegająca na przeprowadzeniu indywidualnych konsultacji psychologicznych dla ww. uczestników/uczestniczek projektu nie wchodzi w zakres usług objętych systemem oświaty i nie są to usługi:
    1. kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
    2. nie są prowadzone przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty;
    3. nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.


Ww. usługi będą sfinansowane w całości ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa przeprowadzenia wsparcia indywidualnego dla uczestników projektu systemowego pn. A oraz wsparcia grupowego w zakresie doradztwa zawodowego jest zwolniona z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa polegająca na przeprowadzeniu 92 godzin wsparcia indywidualnego dla 23 uczestników/uczestniczek projektu systemowego pn. A… (po 4 godziny dla każdego/ej uczestnika/uczestniczki oraz 32 godzin wsparcia grupowego (po 16 godzin dla dwóch grup: 12 i 11 osobowej) w zakresie doradztwa zawodowego będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem tej usługi będzie w istocie kształcenie zawodowe, którego celem, jak wynika z założeń projektu, będzie podwyższenie lub zmiana kwalifikacji zawodowych osób biorących udział w zajęciach szkoleniowych. Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, jak wynika z brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku, między innymi wtedy, gdy są finansowane w całości ze środków publicznych. Ta usługa z takich środków będzie sfinansowana, ponieważ Gmina jest jednostką sektora finansów publicznych, a środki przeznaczone na sfinansowanie tej usługi będą zaliczane do środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. wymienionym przepisem art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Stosownie do art. 2 pkt 3a i 9 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych oraz zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli.

Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Natomiast art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty stanowi, iż osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 ww. ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia: kurs, kurs zawodowy, seminarium oraz praktyka zawodowa.

Równocześnie na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust.1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia kształcenia zawodowego i „przekwalifikowania zawodowego”, wobec tego należy wskazać, iż w dniu 01 lipca 2011r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011 (Dz. U. UE.L. Nr 77 poz. 1) ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie to przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach ww. dyrektywy.

Rozporządzenie wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl art. 44 omawianego rozporządzenia, sługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Jak wynika z przedstawionego opisu, Z jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca złożył dwie oferty na świadczenie usług, które mają polegać na przeprowadzenie 92 godzin wsparcia indywidualnego dla 23 uczestników/uczestniczek projektu systemowego pn. A… (po 4 godziny dla każdego/ej uczestnika/uczestniczki oraz 32 godzin wsparcia grupowego ( po 16 godzin dla dwóch grup: 12 i 11 osobowej) w zakresie doradztwa zawodowego oraz przeprowadzenie 69 godzin indywidualnych konsultacji psychologicznych dla 23 uczestników/uczestniczek projektu systemowego pn. A… (po 3 godziny dla każdego uczestnika).

Obydwie wymienione wyżej usługi są częścią projektu systemowego realizowanego przez Gminę współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Priorytetu VII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 7.1 "Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji", Poddziałanie 7.1.1 "Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez ośrodki pomocy społecznej”, którego celem jest aktywizacja społeczno-zawodowa osób bezrobotnych bądź nieaktywnych zawodowo, korzystających z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Projekt jest skierowany do osób chcących m.in. podwyższyć bądź zmienić swoje kwalifikacje zawodowe, nabyć umiejętności sprawnego poruszania się po rynku pracy, zwiększyć motywacje do poszukiwania zatrudnienia. Usługi będące przedmiotem wniosku są usługami w zakresie kształcenia i wychowania i będą świadczone przez jednostkę organizacyjną Z, (tj. Centrum…), który jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych potwierdzające wpisanie Centrum, które ma realizować wymienione we wniosku usługi. W zaświadczeniu nie są wymienione żadne usługi, gdyż stosownie do art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji placówki oświatowej nie wymienia się rodzajów usług, które placówka świadczy. Opisane we wniosku usługi będą realizowane przez Centrum, która to jednostka jest jednostką objętą systemem oświaty. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż usługa polegająca na udzieleniu wsparcia indywidualnego i grupowego w zakresie doradztwa zawodowego dla uczestników/uczestniczek projektu systemowego wchodzi w zakres usług objętych systemem oświaty.

Dokonując oceny, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia są objęte zwolnieniem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W przedmiotowej sprawie Centrum Kształcenia Zawodowego jako jednostka organizacyjna Z funkcjonuje w ramach systemu oświaty i przedmiotowe usługi polegająca na przeprowadzeniu wsparcia indywidualnego i wsparcia grupowego w zakresie doradztwa zawodowego dla uczestników projektu systemowego pn. A… świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty.

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi przeprowadzenia wsparcia indywidualnego i grupowego w zakresie doradztwa zawodowego dla uczestników projektu, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca usługi te będą świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Ponieważ przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, obejmuje wyłącznie usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, to w przypadku Wnioskodawcy nie znajdzie on zastosowania, bowiem ze stanu faktycznego wynika, że usługi przeprowadzenia wsparcia indywidualnego i grupowego w zakresie doradztwa zawodowego dla uczestników projektu systemowego są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty, a więc zastosowanie znajdzie zwolnienie z punktu 26 art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że usługi przeprowadzenia wsparcia indywidualnego oraz grupowego dla uczestników projektu systemowego pn. A… objęte są zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług przeprowadzenia wsparcia indywidualnego dla uczestników projektu systemowego pn. A… oraz wsparcia grupowego w zakresie doradztwa zawodowego. Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług przeprowadzenia indywidualnych konsultacji psychologicznych w ramach projektu pn. A… został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP1/443-256/12-7/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj