Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-377/12-2/IGo
z 25 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-377/12-2/IGo
Data
2012.06.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
budowa drogi
dostawa
dostawa towarów
drogi
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Nieodpłatne przekazanie na rzecz Samorządu gruntu należącego do Spółki tj. ul. K, będzie wypełniać definicję towarów i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 393 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20.04.2012r. (data wpływu 30.04.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania drogi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.04.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania drogi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

A… … S.A. na terenie T… - Podstrefa W… wybudowała drogi wewnętrzne wraz z oświetleniem i przyjęła na stan środków trwałych w 2006 r.

Wybudowanie dróg było i jest związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Spółka pobiera opłaty partycypacyjne od przedsiębiorców działających na terenie Podstrefy - jako udział w kosztach zarządzania i utrzymania Podstrefy, w tym i infrastruktury - od których nalicza podatek od towarów i usług.

Od nakładów poniesionych na wybudowanie drogi (środka trwałego) był odliczony podatek od towarów i usług. Natomiast grunt pod drogę został wniesiony do A… SA aportem w 2005 r. przez Agencję N…. Aport nie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jedną z dróg – ul. K… wraz z gruntem Spółka zamierza przekazać nieodpłatnie na rzecz Samorządu Województwa ….

Na podstawie Uchwały Sejmiku Województwa z dnia 29 września 2011, ul. K… z dniem 1 stycznia 2012 została zaliczona do kategorii dróg wojewódzkich i tym samym od tego dnia jako droga o charakterze publicznym jest pod zarządem …. Służby … (DSDIK).

Zgodnie z zapisami aneksów do Umów Inwestycyjnych podpisanych pomiędzy inwestorami z grupy … a Ministrem Gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej, Ministrem Finansów Rzeczypospolitej Polskiej, Ministrem Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej, Ministrem Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, Samorządem Województwa …, A…. S.A., Agencją N…., Miastem W…, Gminą K…, Powiatem W…, Polską Agencją I…. S.A., Spółka (… SA) została zobowiązana do nieodpłatnego przekazania drogi na rzecz Samorządu Województwa … celem zapewnienia połączenia układu dróg wewnętrznych Podstrefy z siecią dróg krajowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne przekazanie drogi na rzecz Samorządu Województwa … jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 1, ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z ustawą o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998r. wraz z późn. zmianami, organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej, a w szczególności w zakresie m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych. Samorząd województwa:

  1. wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,
  2. dysponuje mieniem wojewódzkim,
  3. prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Mając powyższe na uwadze przy nieodpłatnym przekazaniu ww. drogi - ul. K… na rzecz Samorządu województwa i włączeniu tej drogi do systemu dróg krajowych zostało zrealizowane ważne zadanie publiczne polegające na usprawnieniu ruchu kołowego wokół aglomeracji …. Połączenie dróg wewnętrznych Podstrefy W…- z systemem dróg krajowych służy nie tylko inwestorom i ich dostawcom działającym na terenie Podstrefy W…- ., ale przede wszystkim mieszkańcom województwa dolnośląskiego i województw ościennych. Nieodpłatne przekazanie drogi przez A… S.A. nie wynika z ekonomicznego rachunku, ale jest spowodowane wypełnieniem zobowiązań spółki, wynikających z zapisów umów międzynarodowych (wraz z stosownymi aneksami) i realizacją Uchwały Sejmiku Województwa ….

Stosownie do zapisów art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, przeniesienie własności drogi z majątku Skarbu Państwa (właścicielem A… S.A. w 100% jest Minister Skarbu Państwa) do majątku jednostki samorządu terytorialnego nie jest dostawą towarów i usług w rozumieniu powyższego artykułu.

Powołując się na obowiązujące brzmienie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Analiza powyższego przepisu prowadzi do tezy, iż od 1 kwietnia 2011 r. co do zasady każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług - jako dostawa towarów, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt iż A… S.A. nie nabyła drogi - ul. K…, ale na wybudowanie jej poniosła nakłady, transakcja nieodpłatnego przekazania tej drogi na rzecz Samorządu Województwa … nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług i tym samym na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek zapłaty tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym, dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi, iż sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W przedmiotowej sprawie przywołać należy także przepis art. 29 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego wynika, iż grunt jest towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a zatem odpłatna dostawa gruntu (np. sprzedaż) realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Oznacza to również, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części posadowionych na gruncie jest opodatkowana np. stawką 23%, stawką taką opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z wniosku wynika, iż Spółka na gruncie należącym do niej (otrzymanym w formie aportu) wybudowała drogi wewnętrzne wraz z oświetleniem i przyjęła na stan środków trwałych w 2006 r. Wybudowanie dróg było i jest związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Spółka pobiera opłaty partycypacyjne od przedsiębiorców działających na terenie Podstrefy - jako udział w kosztach zarządzania i utrzymania Podstrefy, w tym i infrastruktury - od których nalicza podatek od towarów i usług.

Od nakładów poniesionych na wybudowanie drogi (środka trwałego) był odliczony podatek od towarów i usług. Natomiast grunt pod drogę został wniesiony do A…SA aportem w 2005 r. przez Agencję N… .. Aport nie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka została zobowiązana do nieodpłatnego przekazania jednej z dróg wraz z gruntem na rzecz Samorządu Województwa … celem zapewnienia połączenia układu dróg wewnętrznych Podstrefy z siecią dróg krajowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ewentualnego opodatkowania transakcji.

Stosownie do art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Jak stanowi natomiast § 2 cyt. przepisu, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

W sytuacji przedstawionej we wniosku dochodzi do przekazania przez Wnioskodawcę – jako właściciela zarówno gruntu jak i zrealizowanej inwestycji – obu tych składników, co wyczerpuje przesłanki definicji dostawy towarów określonej w art. 7. Jeżeli więc Wnioskodawca nabywa grunt w celu realizacji inwestycji, od której przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części wynikający z zakupów służących tej inwestycji, to bez względu na to od kogo grunt ten nabywa i w jaki sposób, czynność przekazania będzie podlegała opodatkowaniu. W efekcie końcowym, przyznaje się bowiem Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przekazanie Samorządowi Województwa .… przedmiotowego gruntu, należącego do Wnioskodawcy, wraz z poczynionymi na nim nakładami, będzie wypełniać definicję dostawy towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Zgodnie z obecnie obowiązującym brzmieniem powyższego przepisu, wszelkie nieodpłatne przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa bez wynagrodzenia, niezależnie od tego, czy są one realizowane na cele związane czy niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, podlegają opodatkowaniu, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów w całości lub w części.

W związku z powyższym, dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

  • podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz
  • podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jak wykazano w opisie sprawy, Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do wykonania drogi wraz z oświetleniem. Spełniona została zatem przesłanka do uznania przedmiotowego przekazania za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie na rzecz Samorządu Województwa … gruntu należącego do Spółki tj. ul. K…, będzie wypełniać definicję towarów i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj