Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-372/12/HD
z 19 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-372/12/HD
Data
2012.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
karta podatkowa
pośrednictwo
reklama
usługi kosmetyczne
usługi pośrednictwa
usługi reklamowe
usługi specjalistyczne
utrata
warunek
wyłączenie z karty podatkowej


Istota interpretacji
Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawczyni, która skorzysta z wyżej wskazanych usług reklamowych Spółki z o.o. będzie mogła w dalszym ciągu rozliczać się w formie karty podatkowej (będzie podlegała opodatkowaniu w formie karty podatkowej)?



Wniosek ORD-IN 782 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług kosmetycznych, opłacając podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza skorzystać z usług przedsiębiorstwa – Spółki z o.o., świadczącej usługi reklamowe, polegające na umieszczeniu oferty usług kosmetycznych na swoim portalu internetowym.

Liczba usług oferowanych do sprzedaży na portalu internetowym jest ściśle określona przez Wnioskodawczynię. Klienci, chcący zakupić usługę, nabywają od Spółki z o.o. kupony, uprawniające do skorzystania z usług Wnioskodawczyni, które prezentowane są na portalu internetowym. Wnioskodawczyni wykonuje usługę dla okaziciela kuponu nabytego od Spółki z o.o.

Klient, który zakupił kupon, płaci całą cenę usługi wraz z wynagrodzeniem Spółce z o.o. – na konto tej Spółki. Po wykonaniu usługi przez Wnioskodawczynię, Spółka z o.o. wypłaca wynagrodzenie dla Wnioskodawczyni za wykonaną usługę, pomniejszając je o przysługujące Spółce z o.o. wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług reklamowych. Spółka z o.o. wystawia dla Wnioskodawczyni fakturę VAT za zrealizowane kupony (Spółka z o.o. jest sprzedającym usługi reklamowe a nabywcą jest Wnioskodawczyni).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawczyni, która skorzysta z wyżej wskazanych usług reklamowych Spółki z o.o. będzie mogła w dalszym ciągu rozliczać się w formie karty podatkowej (będzie podlegała opodatkowaniu w formie karty podatkowej)...


Zdaniem Wnioskodawczyni, korzystając z usług marketingowych Spółki z o.o., opisanych w stanie faktycznym, będzie mogła dalej rozliczać się w formie karty podatkowej. Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnik może przy świadczeniu usług korzystać z usług specjalistycznych innych przedsiębiorstw. Opisane we wniosku usługi marketingowe Spółki z o.o. będą usługami specjalistycznymi, gdyż Wnioskodawczyni nie świadczy tego rodzaju usług we własnym zakresie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi kosmetyczne sklasyfikowane zostały pod poz. 88 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres usług kosmetycznych, uprawniający do skorzystania i opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określono w poz. 88 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki upiększającej: stosowanie maseczek upiększających, farbowanie rzęs oraz regulacja i farbowanie brwi, makijaż, manicure i pedicure; wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki zachowawczej, z zastosowaniem odpowiednich aparatów i preparatów: oczyszczanie skóry twarzy i pleców, masaże pielęgnacyjne twarzy, szyi, ramion, rąk, głowy itp., maski pielęgnacyjne (np. ściągające, odżywcze, plastyczne i ziołowe); wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki leczniczej, jak: lecznicze oczyszczanie skóry z zaskórników, usuwanie prosaków oraz wykwitów mięczaka zakaźnego, masaże lecznicze, masaże refleksyjne, zabiegi z dziedziny światło-, wodo- i elektroterapii, wchodzące w zakres kosmetyki zachowawczej i leczniczej.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4 – o czym stanowi art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 36 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego:


  1. o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:
    1. powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,
    2. mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na wykonywanie wolnego zawodu w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz wolnego zawodu w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji,
  2. o likwidacji prowadzonej działalności.


Stosownie do treści art. 39 ust. 1 tej ustawy, podatnik, który zawiadomi w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o utracie warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej, jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić:


  1. ewidencję i płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia warunki określone w rozdziale 2, albo
  2. właściwe księgi – chyba że jest zwolniony od tego obowiązku – i płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie usług kosmetycznych, opłacając podatek dochodowy w formie karty podatkowej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza skorzystać z usług przedsiębiorstwa – Spółki z o.o., polegających na umieszczeniu oferty usług kosmetycznych na portalu internetowym.

Z przeanalizowanych powyżej regulacji prawnych wynika, iż przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dla osób świadczących usługi kosmetyczne i opłacających zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej, nie zawierają podmiotowego ograniczenia ze względu na odbiorców tego rodzaju usług. Okolicznością wykluczającą możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej jest m.in. korzystanie przy prowadzeniu działalności gospodarczej, opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowy w formie karty podatkowej, z usług osób niezatrudnionych na podstawie umowy o pracę, czy z usług innych zakładów, za wyjątkiem usług specjalistycznych. Za usługi specjalistyczne ustawodawca uznał czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4. Podkreślić należy, że ustawodawca zaznacza, iż aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

W przypadku działalności Wnioskodawczyni za usługi specjalistyczne należy uznać czynności i prace spoza zakresu usług kosmetycznych, które są niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi. W takim ujęciu – usług świadczonych przez Spółkę z o.o. na rzecz Wnioskodawczyni – nie można uznać za usługi specjalistyczne. Nie są to bowiem usługi niezbędne, bez których Wnioskodawczyni nie może świadczyć usług kosmetycznych.

Ponadto, nie można zgodzić się z Wnioskodawczynią, że Spółka z o.o. świadczy na rzecz Wnioskodawczyni wyłącznie usługi reklamowe. Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, że Spółka z o.o. świadczyć będzie na rzecz Wnioskodawczyni również usługi pośrednictwa.

Pojęcia „reklama” i „pośrednictwo” nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w przepisach innych ustaw. Zgodnie z definicją słownikową przez „reklamę” rozumie się „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”. „Reklama” to również – plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi” (...). Natomiast „pośrednictwo” to „działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron” oraz „kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy”( ...).

Spółka z o.o., na podstawie zawartej z Wnioskodawczynią umowy, umieszczając na swoim portalu internetowym ofertę usług kosmetycznych świadczonych przez Wnioskodawczynię, oprócz świadczenia usług reklamowych, pośredniczy w kojarzeniu kontrahentów – Wnioskodawczyni z jej potencjalnymi klientami. Klienci nabywają od Spółki z o.o. kupony, uprawniające do skorzystania z usług kosmetycznych świadczonych przez Wnioskodawczynię, następnie Wnioskodawczyni wykonuje usługę dla okaziciela kuponu nabytego od Spółki z o.o. Za wykonaną usługę Spółka z o.o. wypłaci (pomniejszone o należną prowizję) wynagrodzenie dla Wnioskodawczyni. Ponadto, jak wynika z wniosku, za zrealizowane kupony Spółka z o.o. wystawia dla Wnioskodawczyni fakturę VAT. Oznacza to, że wynagrodzenie wypłacane przez Wnioskodawczynię dotyczy zarówno usług reklamowych, jak i usług pośrednictwa.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni, korzystając z opisanych we wniosku usług oferowanych przez Spółkę z o.o., utraci prawo do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, ponieważ nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj