Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-95/12/MD
z 25 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-95/12/MD
Data
2012.06.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu wobec instytucji Wspólnot Europejskich i innych


Słowa kluczowe
podmiot pośredniczący
rejestracja dla potrzeb podatku akcyzowego
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Poprawność sporządzanych dokumentów dostawy w przypadku sprzedaży wyrobu węglowego.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2012 r. (data wpływu 19 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniach 3 kwietnia, 31 maja oraz 18 czerwca 2012 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie poprawności sporządzanych dokumentów dostawy w przypadku sprzedaży wyrobu węglowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 marca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 3 kwietnia, 31 maja oraz 18 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie poprawności sporządzanych dokumentów dostawy w przypadku sprzedaży wyrobu węglowego.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.


W związku ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym wprowadzoną ustawą z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. Nr 232, poz. 1378) określono, że od dnia 2 stycznia 2012 r. wyroby węglowe będą podlegały podatkowi akcyzowemu. Na podstawie powyższych ustaw oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2011 r., od dnia 2 stycznia 2012 r. Spółka jest zobowiązana - celem zachowania warunków zwolnienia od akcyzy - do wystawiania dokumentów dostaw dla podmiotów zwolnionych z akcyzy według wzoru zawartego w załączniku do rozporządzenia. Klientem Spółki jest Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, który zgodnie z podpisaną umową, zleca jej dokonanie dostaw węgla swoim podopiecznym. Odbywa się to na podstawie wypisanych zleceń zawierających dane osobowe: imię i nazwisko podopiecznego, adres oraz ilość przyznanego węgla. Węgiel w ilości podanej na zleceniu Spółka dostarcza bezpośrednio pod adres podopiecznego. Stroną umowy jest wyłącznie MOPR, wskazany na fakturze VAT jako nabywca i płatnik. Umowa jest następstwem wyboru oferty dokonanego przez zamawiającego (tj. MOPR) w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego. Zgodnie z § 1 umowy, jej przedmiotem jest zakup i sukcesywna dostawa węgla kamiennego opałowego do MOPR, w związku z realizacją zadań pomocy społecznej. Zgodnie z procedurami i zwolnieniami przewidzianymi w ustawie, m. in. dla jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.), odbiorca wyrobów węglowych powinien każdorazowo potwierdzić dostawcy odbiór dostarczonych wyrobów na dokumencie dostawy. MOPR odmówił podpisywania dokumentów dostaw dla swoich podopiecznych.


W związku z powyższym w uzupełnieniu z dnia 18 czerwca (data wpływu) zadano następujące pytanie.


Czy sposób wypełniania dowodów dostaw przez Spółkę jest prawidłowy w sytuacji wpisania:


  • w poz. 9 - jako podmiot odbierający: MOPR;
  • w poz. 11 - miejsce odbioru wyrobów węglowych: adres i dane osobowe osoby fizycznej, tj. podopiecznego MOPR;
  • w poz. 14 - potwierdzenie odbioru - podpis od upoważnionego pracownika MOPR;
  • w poz. 15 - kol. 5 - przeznaczenie uprawniające do zwolnienia - art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym - jednostki organizacyjne pomocy społecznej.


Zdaniem Wnioskodawcy, odbiór węgla powinien podpisać Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie. Zgodnie bowiem z przewidzianymi w ustawie procedurami i zwolnieniami dla jednostek pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. nr 175 poz. 1362 ze zm.), odbiorcą dostarczonych wyrobów jest zlecający dostawę (w tym przypadku MOPR), z tymże pod wskazany adres gospodarstwa domowego (swojego podopiecznego). Argumentem dodatkowym, który przemawia za tym, aby dokumenty dostawy podpisywał Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie jest to, że jest on podmiotem korzystającym z ustawowego zwolnienia od akcyzy. Zostało to potwierdzone w umowie na dostawę opału – „...realizacja zadań pomocy społecznej...”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy (art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy).

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem CN ex 2701 wymieniono: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy: „ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu”.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

Za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich sprzedaż, w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny ( ust. 2 pkt 1 ww. artykułu).

Zasadą jest zatem, iż obrót wyrobami węglowymi jest objęty systemem podatku akcyzowego, niemniej prawodawca przewidział liczne wyłączenia od tej zasady.

Zgodnie bowiem z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Według art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy pośredniczący podmiot węglowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

W świetle art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.).


Na podstawie art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 jest:


  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.


W myśl § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.), dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku przemieszczania sprzedawanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia (§ 2 ust. 11 ww. rozporządzenia).


Zgodnie z tym wzorem dokument dostawy zawiera m.in. pozycje:


  • nr 9 „Podmiot odbierający/zwracający wyroby węglowe”; zgodnie z objaśnieniem do tej pozycji wskazuje ona odpowiednio pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, do którego są dostarczane albo który zwraca wyroby zwolnione,
  • nr 11 „Adres miejsca odbioru wyrobów węglowych”; zgodnie z objaśnieniem do tej pozycji, należy wpisać adres miejsca, w którym następuje odbiór wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym,
  • nr 14 „Data i podpis podmiotu odbierającego/dostarczającego lub osoby reprezentującej podmiot odbierający/dostarczający”,
  • nr 15 kol. 5 „Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia (krótki opis i podstawa prawna)”; zgodnie z objaśnieniem do tego pola, w przypadku zwrotu wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego należy wpisać „zwrot wyrobów węglowych”.


Ze złożonego wniosku wynika, że zgodnie z podpisaną umową Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie zleca Spółce dokonanie dostaw węgla kamiennego na rzecz swoich podopiecznych. Odbywa się to na podstawie wypisanych zleceń zawierających dane osobowe, tj. imię i nazwisko podopiecznego, adres oraz ilość przyznanego węgla. Węgiel w ilości podanej na zleceniu Spółka dostarcza bezpośrednio pod adres podopiecznego. Stroną umowy jest wyłącznie MOPR (na fakturze VAT widnieje jako nabywca i płatnik). Zgodnie z § 1 tej umowy, jej przedmiotem jest zakup i sukcesywna dostawa węgla kamiennego opałowego do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, w związku z realizacją zadań pomocy społecznej. W świetle stosownych regulacji z zakresu podatku akcyzowego, odbiorca wyrobów węglowych winien każdorazowo potwierdzić dostawcy odbiór dostarczonych wyrobów na dokumencie dostawy. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej odmówił podpisywania dokumentów dostaw dla swoich podopiecznych.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą poprawności sporządzanych dokumentów dostawy.

Mając na uwadze stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony we wniosku oraz powołane regulacje z zakresu podatku akcyzowego (w tym objaśnienia do poszczególnych pozycji zawartych w dokumencie dostawy) potwierdzić należy pogląd Spółki, że to Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie (a nie jego podopieczny) winien widnieć na dokumencie dostawy jako podmiot odbierający wyrób węglowy, o ile – jak wskazano we wniosku - MOPR jest „podmiotem korzystającym z ustawowego zwolnienia od akcyzy”. Tym samym za poprawny należy uznać sposób wypełnienia dokumentu dostawy przedstawiony we wniosku.

Należy zaznaczyć, że tutejszy organ nie dokonywał oceny dokumentów załączonych do wniosku, bowiem zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego – w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj