Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1622/11-2/SJ
z 23 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1622/11-2/SJ
Data
2012.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
przelew bankowy
towar


Istota interpretacji
Czy Spółka będzie zobowiązana do ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących obrotu związanego ze sprzedażą usług udostępniania gier na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?



Wniosek ORD-IN 377 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu związanego ze sprzedażą usług udostępniania gier – programów (aplikacji) komputerowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu związanego ze sprzedażą usług udostępniania gier – programów (aplikacji) komputerowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) zamierza rozpocząć działalność polegającą na odpłatnym udostępnianiu programów (aplikacji) komputerowych – gier, użytkowanych przez graczy w internecie.

Graczami będą osoby fizyczne, mające miejsce zamieszkania zarówno w Polsce, jak i za granicą. Spółka otrzymywać będzie od graczy zapłatę z wykorzystaniem różnych form rozliczeniowych, takich jak:

  1. przelewy internetowe;
  2. płatności z wykorzystaniem telefonii komórkowej (np. SMS);
  3. płatności za pomocą zdrapek;
  4. elektroniczne portmonetki;
  5. programy partnerskie i lojalnościowe;
  6. doładowanie z rozmów telefonicznych;
  7. bezpośrednie doładowania poprzez bankomat.


Procedura realizowania poszczególnych form płatności jest skomplikowana i długotrwała. Spółka otrzymywać będzie informacje o wysokości uzyskanych przychodów, dopiero po otrzymaniu danych od operatorów uczestniczących w rozliczeniach (operatorów telefonii komórkowej, specjalistycznych podmiotów realizujących poszczególne rodzaje rozliczeń), co może następować w ciągu kilku tygodni od daty dokonania płatności przez gracza.

Wszystkie środki finansowe pochodzące od graczy docierać będą do Spółki w formach bezgotówkowych, tj. poprzez przelewy:

  1. pochodzące bezpośrednio od graczy,
  2. dokonywane przez operatorów.


Spółka nie była dotychczas zobowiązana do prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących i żadnej kasy nie użytkuje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie zobowiązana do ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących obrotu związanego ze sprzedażą usług udostępniania gier na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów, w zakresie opisanym w niniejszym wniosku, Spółka nie będzie dokonywać sprzedaży usług, która podlegałaby obowiązkowi ewidencjonowania w kasie rejestrującej i nie będzie miała obowiązku instalowania takiej kasy.

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 wspomnianego rozporządzenia, w okresie do dnia 31 grudnia 2012 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, a w pozycji 37 tego załącznika wymienione zostało „Świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła”.

Wedle Spółki, w zakresie opisanych we wniosku usług, spełniać będzie ona warunki do korzystania z powyższego zwolnienia, a przewidywane formy płatności występujące w jej działalności nie będą skutkowały powstaniem obowiązku ewidencjonowania obrotu. Każda z przewidywanych postaci rozliczeń (przelew od gracza lub od operatora) jest realizowana za pośrednictwem banku i nie dochodzi do bezpośredniego kontaktu pomiędzy sprzedawcą i kupującym.

Płatności przekazywane na rzecz Spółki pochodzić będą ze sprzedaży jednorodnych usług, tj. udostępniania gier internetowych, w związku z czym nie będzie budzić wątpliwości „jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła”. Podkreślić także wypada, że biorąc pod uwagę charakter działalności, którą zamierz prowadzić Spółka, ewentualne przypisanie jej obowiązku stosowania kas rejestrujących prowadziłoby do niemożności realizowania podstawowych przepisów obowiązujących w tym zakresie, takich jak zabezpieczony sankcjami karnymi obowiązek wręczenia kontrahentowi paragonu. Trudno byłoby utrzymywać, że zamiarem prawodawcy było, aby w przypadku usług wykonywanych via Internet Spółka przesyłała paragon np. drogą pocztową każdej osobie dokonującej zakupu.

Istotnym jest również uwzględnienie ratio legis obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących, którym jest zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa poprzez zapobieganie ukrywaniu przez podatników VAT obrotu z transakcji detalicznych. W przypadku Spółki zważywszy na procedurę sprzedaży (brak płatności gotówkowych), nie istnieje niebezpieczeństwo zaniżania przez nią obrotu, które uzasadniałoby potrzebę stosowania kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

I tak, w ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Niewystąpienie któregokolwiek z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność polegającą na odpłatnym udostępnianiu programów (aplikacji) komputerowych – gier, użytkowanych przez graczy w internecie. Graczami będą osoby fizyczne, mające miejsce zamieszkania zarówno w Polsce, jak i za granicą. Spółka otrzymywać będzie od graczy zapłatę z wykorzystaniem różnych form rozliczeniowych, takich jak: przelewy internetowe; płatności z wykorzystaniem telefonii komórkowej (np. SMS); płatności za pomocą zdrapek; elektroniczne portmonetki; programy partnerskie i lojalnościowe; doładowanie z rozmów telefonicznych; bezpośrednie doładowania poprzez bankomat.

Procedura realizowania poszczególnych form płatności jest skomplikowana i długotrwała. Spółka otrzymywać będzie informacje o wysokości uzyskanych przychodów, dopiero po otrzymaniu danych od operatorów uczestniczących w rozliczeniach (operatorów telefonii komórkowej, specjalistycznych podmiotów realizujących poszczególne rodzaje rozliczeń), co może następować w ciągu kilku tygodni od daty dokonania płatności przez gracza.

Jak wskazała Spółka, wszystkie środki finansowe pochodzące od graczy docierać będą do Spółki w formach bezgotówkowych, tj. poprzez przelewy:

  1. pochodzące bezpośrednio od graczy,
  2. dokonywane przez operatorów.


Każda z przewidywanych postaci rozliczeń (przelew od gracza lub od operatora) jest realizowana za pośrednictwem banku i nie dochodzi do bezpośredniego kontaktu pomiędzy sprzedawcą i kupującym.

Jednocześnie z uwagi na fakt, że płatności przekazywane na rzecz Zainteresowanego pochodzić będą ze sprzedaży jednorodnych usług, tj. udostępniania gier internetowych, to nie będzie budzić wątpliwości „jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła”. Dotychczas Wnioskodawca nie był zobowiązany do prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących i żadnej kasy nie użytkuje.

Należy podkreślić, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy, zarówno co do przedmiotu transakcji, jak i jej strony.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż Zainteresowany może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., obrotu związanego ze sprzedażą usług udostępniania gier na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które zapłata dokonywana będzie bezgotówkowo za pośrednictwem rachunku bankowego, jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednocześnie będzie wynikało jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszlym, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj