Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-219/12-4/AS
z 22 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-219/12-4/AS
Data
2012.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet państwa
dotacja
dotacja celowa
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
przychód
środek
umowa
usługi doradcze
usługi szkoleniowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy do opisanej we wniosku usługi szkoleniowo-doradczej realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz PARP ma zastosowanie zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 721 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.03.2012 r. (data wpływu 29.03.2012 r.) oraz piśmie z dnia 06.06.2012 r. (data nadania 11.06.2012 r., data wpływu 14.06.2012 r.) uzupełniającymi braki formalne na wezwanie Nr IPPP3/443-358/12-2/LK, Nr IPPB4/415-271/12-2/MP i Nr IPPB5/423-219/12-2/AS z dnia 30.05.2012 r. (data nadania 30.05.2012 r., data odbioru 04.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 23 do usługi szkoleniowo-doradczej realizowanej na rzecz PARP w ramach projektu pt.: (...) finansowanego z Funduszu Szwajcarskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.03.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 23 do usługi szkoleniowo-doradczej realizowanej na rzecz PARP w ramach projektu pt.: (...) finansowanego z Funduszu Szwajcarskiego.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne.

W wyniku rozstrzygnięcia przetargu prowadzonego w trybie nieograniczonym w dniu XX.XX.2012 r. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zawarła umowę nr XXXX z X Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) na realizację usługi szkoleniowo-doradczej.

Zgodnie z zapisami umowy:

  • umowa została zawarta na podstawie dokonanego przez Zamawiającego wyboru oferty Wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, zwanej dalej: „Upup”).
  • umowa będzie realizowana w ramach projektu PARP (...) finansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE.
  • umowa będzie realizowana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.).

Przedmiotem Umowy jest realizacja usługi polegającej na udzieleniu wsparcia informacyjnego przedstawicielom małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), szkoleniowego przedstawicielom Urzędów Marszałkowskich (UM) i Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE) oraz doradczego pracownikom Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), poprzez podniesienie świadomości i wiedzy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Zgodnie z zapisami Zakresu Zadań Wykonawcy (zwanym dalej: „ZZW”), stanowiącym załącznik Nr 1 do Umowy, przedmiotem zamówienia w oparciu o Wspólny Słownik Zamówień (CPV) są:

  1. główny przedmiot:
    • 80500000- Usługi szkoleniowe
  2. dodatkowe przedmioty:
    • 79140000 - Doradztwo prawne i usługi informacyjne,
    • 79411000 - Ogólne usługi doradcze w zakresie zarządzania,
    • 79342200 - Usługi w zakresie promocji,
    • 79600000 - Usługi rekrutacyjne,
    • 55100000 - Usługi hotelarskie,
    • 55300000 - Usługi restauracyjne i dotyczące podawania posiłków

Projekt jest finansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE. Celem Programu jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych pomiędzy Polską a lepiej rozwiniętymi państwami UE, a w Polsce - pomiędzy słabiej a lepiej rozwiniętymi regionami.

Usługa będzie realizowana przez 6 miesięcy od dnia podpisania umowy. Usługa obejmuje następujące bloki działań:

  1. Blok działań 1 (B1)

W ramach B1 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie spotkań informacyjnych, mających na celu zwiększenie wiedzy i świadomości małych i średnich przedsiębiorców oraz ich pracowników w zakresie CSR.

  1. Blok działań 2 (B2)

W ramach 82 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie szkoleń, mających na celu zwiększenie wiedzy przedstawicieli UM I COIE w zakresie CSR.

  1. Blok działań 3 (B3)

W ramach B3 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie zagranicznych wizyt studyjnych, mających na celu zwiększenie wiedzy przedstawicieli UM i COIE w zakresie CSR w krajach będących europejskimi liderami we wdrażaniu CSR.

  1. Blok działań 4 (B4)

W ramach B4 zadaniem Wykonawcy jest przeprowadzenie doradztwa dla PARP w zakresie CSR, w szczególności w zakresie założeń konkursu dla MŚP, który zostanie zorganizowany przez PARP w ramach Komponentu 2 Projektu. Celem doradztwa jest wsparcie merytoryczne pracowników PARP w procesie opracowywania dokumentacji konkursu planowanego w ramach Komponentu 2 Projektu.

Budżet wykonywanej usługi składa się z części A, B oraz C.

  1. Na część A budżetu składają się wydatki bezpośrednio związane z realizacją spotkań informacyjnych, szkoleń, wizyt studyjnych, doradztwa, m. in.: wydatki na prowadzących, trenerów, opiekunów, doradców; podróże, wyżywienie i zakwaterowanie uczestników szkoleń i wizyt studyjnych; wyżywienie uczestników spotkań informacyjnych oraz inne wydatki bieżące, w tym wydatki na materiały i dostawy oraz realizację usług edukacyjnych, szkoleniowych, doradczych. Szczegółowy katalog wydatków kwalifikowanych w części A budżetu określono we wniosku o płatność, którego wzór jest załącznikiem Nr 5 do Umowy. Wydatki wymienione w części A nie mogą być finansowane z części B i C budżetu.
  2. W ramach części C budżetu Wykonawca otrzyma stałe wynagrodzenie za realizację działań promocyjnych.
  3. W ramach części B budżetu Wykonawca otrzyma wynagrodzenie, z którego może pokrywać pozostałe wydatki związane z realizacją Umowy.

W związku z powyższym, wynagrodzenie Spółki składa się z następujących części:

  1. zwrotu wydatków w części A budżetu, który wynosi nie więcej niż ,
  2. wynagrodzenia za rozliczone osobodni spotkań informacyjnych, szkoleń, wizyt studyjnych i godziny doradztwa w części B budżetu, które wynosi nie więcej niż zł brutto, z zastrzeżeniem ust. 4,
  3. wynagrodzenia stałego za wykonanie działań w części C budżetu, przysługującego za realizację działań promocyjnych, określonych w ZZW - w wysokości nie większej niż Wynagrodzenie w części B budżetu odpowiada kwocie równej sumie:
    1. iloczynu liczby rozliczonych osobodni spotkań informacyjnych w ramach Bloku działań 1 i stawki określonej w Ofercie, w kwocie złotych brutto,
    2. iloczynu liczby rozliczonych osobodni szkoleń zrealizowanych w ramach Bloku działań 2 i stawki określonej w Ofercie, w kwocie złotych brutto,
    3. iloczynu liczby rozliczonych osobodni wizyt studyjnych zrealizowanych w ramach Bloku działań 3 i stawki określonej w Ofercie, w kwocie złotych brutto,
    4. iloczynu liczby rozliczonych godzin doradztwa zrealizowanych w ramach Bloku działań 4 i stawki określonej w Ofercie, w kwocie złotych brutto.


PARP zapłaci Wnioskodawcy wynagrodzenie, przekazując mu płatności okresowe obejmujące ustalone okresy rozliczeniowe. Wynagrodzenie wypłacane będzie każdorazowo, po zatwierdzeniu wniosku o płatność, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT.

Kwota wydatków w części A budżetu wskazana we wniosku o płatność musi odpowiadać kwocie faktycznie poniesionych wydatków za rozliczane wdanym okresie rozliczeniowym spotkania informacyjne, szkolenia, wizyty studyjne i doradztwo. Kwota wynagrodzenia w części B budżetu wskazana we wniosku o płatność, musi wynikać z przeliczenia liczby rozliczonych osobodni spotkań informacyjnych, szkoleń, wizyt studyjnych i godzin doradztwa wdanym okresie rozliczeniowym według stawek określonych w Ofercie.

Kwota stała wynagrodzenia w części C budżetu wskazana we wniosku o płatność nie może przekroczyć kwot wskazanych przez Wykonawcę w Ofercie i musi zostać wyodrębniona na fakturze VAT.

W umowie nr XXXX zadania Spółki określono jako:

Usługa obejmuje następujące bloki działań:

    Blok działań 1 (B1)
  • Przeprowadzenie spotkań informacyjnych, mających na celu zwiększenie i świadomości przedsiębiorców oraz ich pracowników w zakresie CSR.
    Blok działań 2 (B2)
  • Przeprowadzenie szkoleń, mających na celu zwiększenie wiedzy przedstawicieli UM i COIE w zakresie CSR.
    Blok działań 3 (B3)
  • Przeprowadzenie zagranicznych wizyt studyjnych, mających na celu zwiększenie wiedzy przedstawicieli UM i COIE w zakresie CSR w krajach będących europejskimi liderami we wdrażaniu CSR.
    Blok działań 4 (B4)
  • Przeprowadzenie doradztwa dla PARP w zakresie CSR, w szczególności w zakresie założeń konkursu dla MŚP, który zostanie zorganizowany przez PARP w ramach Komponentu 2 projektu. Celem doradztwa jest wsparcie merytoryczne pracowników PARP w procesie opracowywania dokumentacji konkursu planowanego w ramach Komponentu 2 projektu.

Grupy docelowe usługi:

  1. Uczestnikami spotkań informacyjnych w ramach B1 są mali i średni przedsiębiorcy oraz ich pracownicy, w szczególności odpowiedzialni za zarządzanie, planowanie strategiczne, działania PR.
  2. Uczestnikami szkoleń w ramach B2 i wizyt studyjnych w ramach B3 są przedstawiciele UM i COIE, w szczególności odpowiedzialni za planowanie strategiczne: regionalną politykę przedsiębiorczości, rozwój eksportu i inwestycji; obsługę przedsiębiorców, inwestorów i eksporterów.
  3. Uczestnikami doradztwa w ramach B4 są pracownicy PARP bezpośrednio zaangażowani w realizację projektu, w tym w opracowanie dokumentacji konkursu planowanego w ramach Komponentu 2 projektu.
  4. Przez małych i średnich przedsiębiorców rozumiane są przedsiębiorstwa, które spełniają warunki określone w Załączniku 1 do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. oraz ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.)

W ramach usługi obowiązywać będą reguły równości szans, co oznacza, że usługa dostępna będzie na równych zasadach dla wszystkich zainteresowanych.

Działania i rezultaty usługi do osiągnięcia przez Wykonawcę:

  1. Spotkania informacyjne, szkolenia, wizyty studyjne i doradztwo prowadzone przez Wykonawcę ukierunkowane będą na zwiększenie świadomości i wiedzy w zakresie CSR, wdrażania CSR w politykach regionalnych i MŚP oraz korzyści płynących z CSR.
    W ramach B1:
    • Ogółem w spotkaniach informacyjnych będzie uczestniczyć co najmniej 480 przedstawicieli MŚP tj. co najmniej 30 właścicieli łub pracowników MŚP z każdego z 16 województw.
      W ramach B2:
    • Ogółem działaniami szkoleniowymi zostanie objętych co najmniej 240 przedstawicieli UM i COIE z 16 województw tj. 10 przedstawicieli UM z każdego z 16 województw i 5 przedstawicieli COIE z każdego z 16 województw.
      W ramach B3:
    • Ogółem w zagranicznych wizytach studyjnych udział weźmie co najmniej 32 przedstawicieli UM i COIE z 16 województw tj. 1 przedstawiciel UM z każdego z 16 województw i 1 przedstawiciel COIE z każdego z 16 województw.
      W ramach B4:
    • Zrealizowanych zostanie co najmniej 100 godzin doradztwa. W trakcie świadczenia usługi doradczej Wykonawca wykorzysta m.in. informacje pozyskane od przedstawicieli MŚP w trakcie spotkań informacyjnych w ramach B1.


Wykonawca przeprowadzi działania promocyjne projektu, w szczególności spotkań informacyjnych, szkoleń i wizyt studyjnych oferowanych w ramach usługi, w taki sposób, aby zapewnić dotarcie do grup docelowych usługi, określonych w pkt 3, na terenie całej Polski. W ramach działań promocyjnych Wykonawca będzie informował w szczególności o organizowanych spotkaniach informacyjnych/szkoleniach/wizytach studyjnych oraz korzyściach wynikających z uczestnictwa w nich. Działania promocyjne rozpoczną się nie później niż 14 dni od dnia podpisania umowy.

Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia udziału w spotkaniach informacyjnych, szkoleniach, wizytach studyjnych, doradztwie odpowiednich grup docelowych. W tym celu określi skuteczne środki i metody pozyskania planowanej liczby i struktury beneficjentów. Plan rekrutacji podlega akceptacji Zamawiającego.

Podczas realizacji każdego spotkania informacyjnego i szkolenia Wykonawca musi zapewnić:

  1. Udział co najmniej jednego prowadzącego (w przypadku spotkań informacyjnych) i trenera (w przypadku szkoleń)
  2. Dla każdego uczestnika: wydruk prezentacji, materiały dla uczestnika, długopis, notes z papieru makulaturowego. Materiały muszą być trwale połączone, w taki sposób aby uczestnicy mogli z nich w łatwy i przystępny sposób korzystać. Elementy graficzne, takie jak wykresy, grafy, diagramy w materiałach mają być wydrukowane w kolorze.
  3. Salę (min. 2m2 na osobę), w której musi znajdować się projektor multimedialny, laptop oraz ekran, klipchart, flamastry lub tablice tradycyjne, jeżeli będą potrzebne. Sala musi spełniać wymogi bezpieczeństwa, akustyczne, oświetleniowe, musi być ogrzewana (w okresie zimowym). Sala musi posiadać zaplecze sanitarne.
  4. Wyżywienie uczestnikom: obiad, sałatki, zakąski zimne, desery, soki, wodę mineralną gazową i niegazowaną, a także stoliki i serwis gastronomiczny (przygotowanie, obsługa kelnerska, nakrycie stołów, zastawa co najmniej fajans oraz przygotowanie i sprzątanie) i 2 przerwy kawowe.
  5. Prowadzenie dziennika zawierającego co najmniej następujące informacje: nazwa i numer spotkania informacyjnego lub szkolenia, harmonogram spotkania lub szkolenia, wskazanie i podpis osoby/osób prowadzących poszczególne sesje, liczbę zaplanowanych uczestników oraz liczbę osób, które rozpoczęły i zakończyły spotkanie lub szkolenie. Wykonawca przekaże wzór dziennika do akceptacji Zamawiającego na co najmniej 14 dni przed planowaną datą rozpoczęcia pierwszego spotkania lub szkolenia.

Każdorazowo spotkania informacyjne i szkolenia odbywać się będą w miastach, w których UM mają siedziby główne, w łatwo dostępnym miejscu, do którego można się dostać korzystając z transportu publicznego. W przeciwnym przypadku Wykonawca powinien zapewnić transport dla uczestników z miejsca, do którego będą oni mogli z łatwością dojechać za pomocą transportu publicznego.

Wymagania organizacyjne dotyczące wizyt studyjnych:

Podczas realizacji każdej wizyty studyjnej Wykonawca musi zapewnić:

  1. Udział co najmniej jednego opiekuna uczestników, posługującego się biegle w mowie i w piśmie językiem polskim i językiem angielskim.
  2. Dla każdego uczestnika: materiały (w formacie strony A4, papier makulaturowy, druk stron dwustronny, okładka), notes z papieru makulaturowego, długopis. Materiały muszą być trwale połączone, w taki sposób aby uczestnicy mogli z nich w łatwy i przystępny sposób korzystać. Elementy graficzne, takie jak wykresy, grafy, diagramy w materiałach mają być wydrukowane w kolorze.
  3. Noclegi uczestnikom w pokojach jedno- lub dwuosobowych (z pełnym węzłem sanitarnym), spełniających standardy hotelu dwugwiazdkowego.
  4. Wyżywienie uczestnikom każdego dnia wizyty studyjnej: śniadanie, obiad i kolacja (spełniające co najmniej standardy posiłków podawanych w hotelu dwugwiazdkowym). Wyżywienia pierwszego i ostatniego dnia wizyty studyjnej może nie obejmować wszystkich 3 posiłków ze względu na godziny przylotu i odlotu do/z kraju docelowego wizyty studyjnej.
  5. Transport dla uczestników podczas wizyty studyjnej, w tym transport z lotniska do hotelu zakwaterowania, z/do hotelu zakwaterowania do/z wizytowanej instytucji, transport na lotnisko z hotelu zakwaterowania.
  6. Prowadzenie dziennika wizyty studyjnej zawierającego co najmniej następujące informacje: nazwa i numer wizyty, harmonogram, wskazanie i podpis opiekuna/ów uczestników, liczbę zaplanowanych uczestników oraz liczbę osób, które wzięły udział w wizycie studyjnej. Wykonawca przekaże wzór dziennika do akceptacji Zamawiającego na co najmniej 14 dni przed planowaną datą rozpoczęcia pierwszej wizyty studyjnej.

Monitoring:

Wykonawca opracuje system wewnętrznego monitoringu, który umożliwi śledzenie procesu realizacji umowy oraz procesu realizacji poszczególnych zadań. Dane pochodzące z monitoringu będą służyły Wykonawcy do oceny prawidłowości realizacji usługi, w szczególności zgodności z umową oraz do podejmowania działań korygujących, jeżeli zaistnieje taka potrzeba.

(...)

Wnioskodawca jest osobą prawną, która na mocy statutu prowadzi działalność gospodarczą, w tym m.in. działalność edukacyjną. Spółka jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie pod nr 214/00516/2005. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Spółka jest jedynym wykonawcą usług edukacyjnych będących przedmiotem umowy.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, czyli tzw. Fundusz Szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim UE, które przystąpiły do niej 1 maja 2004 r. Na mocy umów międzynarodowych zawartych 20 grudnia 2007 r. w Bernie ponad 1 mld franków szwajcarskich trafi do dziesięciu nowych państw członkowskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy do opisanej we wniosku usługi szkoleniowo-doradczej realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz PARP ma zastosowanie zwolnienie z podatku VAT i czy w związku z tym Spółka może wystawiać faktury VAT (zaliczkową oraz za płatności okresowe) stosując jednolitą stawkę VAT „zw” dla wszystkich części budżetu umowy...
  2. Jeśli Spółka nie może zastosować stawki jednolitej VAT „zw” dla wszystkich części umowy (usługi), to jakie stawki powinny zostać zastosowane dla poszczególnych elementów budżetu umowy (A, B i C)...
  3. Czy do opisanej we wniosku usługi szkoleniowo-doradczej realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz PARP ma zastosowanie zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie Nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług tut. Organ podatkowy wyda odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka zawarła umowę na świadczenie usług szkoleniowych realizowanych w ramach projektu PARP pt. (...) finansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE. Środki przekazane przez Instytucję Wdrażającą stanowią 100% wartości usługi. Szkolenia będące przedmiotem wniosku pozostają w bezpośrednim związku z zawodem oraz funkcjami pełnionymi przez uczestników szkolenia.

Skoro a będzie realizowana w ramach projektu PARP pt. (...) finansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE (jest to tzw. Fundusz Szwajcarski, który jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim UE na mocy umów międzynarodowych, zawartych 20 grudnia 2007 r. w Bernie), dochody związane tym projektem będą od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - art. 17 ust. 1 pkt 23: „Wolne od podatku są: dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych (...) pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy (...), przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 23 do usługi szkoleniowo-doradczej realizowanej na rzecz PARP w ramach projektu pt.: (...) finansowanego z Funduszu Szwajcarskiego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Mając powyższe na względzie zauważyć należy, że Wnioskodawca będący polską spółką kapitałową prawa handlowego podlega reżimowi ww. ustawy podatkowej jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych.

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu należy stwierdzić, że otrzymane wynagrodzenie za prowadzone usługi szkoleniowo-doradcze realizowane na rzecz PARP w ramach projektu pt.: (...) finansowanego z Funduszu Szwajcarskiego - co do zasady - stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Jak wskazał Wnioskodawca, Szwajcarsko-Polski Program Współpracy, czyli tzw. Fundusz Szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię Polsce i 9 innym państwom członkowskim Unii Europejskiej, które przystąpiły do niej 1 maja 2004 r.

Fundusze szwajcarskie mają na celu zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych istniejących pomiędzy Polską a wyżej rozwiniętymi państwami UE oraz różnic na terytorium Polski – pomiędzy ośrodkami miejskimi a regionami słabo rozwiniętymi pod względem strukturalnym.

Fundusze Szwajcarskie przewidują wsparcie dla instytucji sektora publicznego i prywatnego oraz organizacji pozarządowych.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym Wnioskodawca jest osobą prawną, na mocy statutu prowadzi działalność gospodarczą, w tym m.in. działalność edukacyjną. Spółka jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Spółka jest jedynym wykonawcą usług edukacyjnych będących przedmiotem umowy zawartej z PARP na realizację usługi szkoleniowo-doradczej realizowanej w ramach projektu PARP pt. (...) finansowanego przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi UE.

Jak wskazał Wnioskodawca, umowa będzie realizowana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 275 z późn. zm.).

Przedmiotem Umowy jest realizacja usługi polegającej na udzieleniu wsparcia informacyjnego przedstawicielom małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), szkoleniowego przedstawicielom Urzędów Marszałkowskich (UM) i Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE) oraz doradczego pracownikom Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), poprzez podniesienie świadomości i wiedzy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

PARP zapłaci Wnioskodawcy wynagrodzenie, przekazując mu płatności okresowe obejmujące ustalone okresy rozliczeniowe. Wynagrodzenie wypłacane będzie każdorazowo po zatwierdzeniu wniosku o płatność, na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT.

Kwota wydatków w części A budżetu wskazana we wniosku o płatność musi odpowiadać kwocie faktycznie poniesionych wydatków za rozliczane w danym okresie rozliczeniowym spotkania informacyjne, szkolenia, wizyty studyjne i doradztwo. Kwota wynagrodzenia w części B budżetu wskazana we wniosku o płatność, musi wynikać z przeliczenia liczby rozliczonych osobodni spotkań informacyjnych, szkoleń, wizyt studyjnych i godzin doradztwa wdanym okresie rozliczeniowym według stawek określonych w Ofercie.

Kwota stała wynagrodzenia w części C budżetu wskazana we wniosku o płatność nie może przekroczyć kwot wskazanych przez Wykonawcę w Ofercie i musi zostać wyodrębniona na fakturze VAT.

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że przychód z tytułu wynagrodzenia za prowadzone usługi szkoleniowo-doradcze realizowane na rzecz PARP w ramach projektu pt.: (...) finansowane z Funduszu Szwajcarskiego podlega zwolnieniu przedmiotowemu z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Otrzymywane przez Spółkę za pośrednictwem PARP środki stanowią bowiem bezzwrotną pomoc zagraniczną i mieszczą się w dyspozycji ww. przepisu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 23 do usługi szkoleniowo-doradczej realizowanej na rzecz PARP w ramach projektu pt.: (...) finansowanego z Funduszu Szwajcarskiego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj