Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-580/12-2/KSU
z 5 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-580/12-2/KSU
Data
2012.12.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
działalność gospodarcza
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni uzyskane na podstawie noty księgowej i stanowiące przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 236 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie edukacji (PKD 85.59.B, 85.60.Z) i doradztwa (PKD 70.22.Z), opodatkowaną na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej książki przychodów i rozchodów. Wnioskodawczyni będzie realizować projekt na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, pt. „…” zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa w ramach Priorytetu IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.4 Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu Instytucja Pośrednicząca, tj. Urząd Marszałkowski Województwa przyznaje Beneficjentowi - Wnioskodawczyni, dofinansowanie na realizację projektu w wysokości stanowiącej nie więcej niż 84,91% całkowitych wydatków kwalifikowanych ww. projektu.

Dofinansowanie przekazywane jest w dwóch równoległych strumieniach:

  1. płatności z budżetu środków europejskich, w części odpowiadającej finansowaniu Europejskiego Funduszu Społecznego (85% wartości dotacji) wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz
  2. dotacji celowej z budżetu państwa, w części odpowiadającej współfinansowaniu krajowemu (15% wartości dotacji).

Pozostałe 15,09% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu stanowi wkład własny projektu. Wkład własny będzie wniesiony do projektu w formie dodatków lub wynagrodzeń wypłacanych przez stronę trzecią (z budżetu jednostek samorządu terytorialnego szczebla lokalnego) w formie wynagrodzeń uczestników projektu, tj. nauczycieli, wyliczony proporcjonalnie do czasu udziału w projekcie. Wkład własny odnosić się będzie do wysokości wynagrodzenia uczestników projektu, tj. nauczycieli w momencie udzielania im danej formy wsparcia. Wysokość wkładu odnosić się będzie wyłącznie do okresu, w którym uczestnik uczestniczy we wsparciu, z zastrzeżeniem, iż za ten okres przysługuje mu dodatek lub wynagrodzenie. Dokumentami potwierdzającymi wniesienie wkładu własnego w tej formie będzie oświadczenie składane przez podmiot wypłacający, pozwalające na identyfikację poszczególnych uczestników projektu oraz wysokości wkładu w odniesieniu do każdego z nich (oświadczenie będzie przekazywane na podstawie wcześniej zawartego porozumienia z podmiotem wypłacającym). Wniesienie wkładu własnego w tej formie nie wiąże się z przepływem środków pieniężnych. Dofinansowanie (bez wkładu własnego) na realizację projektu wypłacane będzie w formie zaliczki. Pierwsza transza środków na realizację projektu jest wypłacana w wysokości i terminie określonym w harmonogramie płatności, który stanowi załącznik do umowy o dofinansowanie projektu. Harmonogram płatności wskazuje zakładane wartości zaliczek dla Beneficjenta w poszczególnych okresach rozliczeniowych, wypłacanych zgodnie z warunkami umowy. Przekazanie kolejnej transzy uzależnione jest od wcześniejszego wydatkowania przez Beneficjenta co najmniej 70% łącznej kwoty otrzymanych transz dofinansowania i wykazania poniesionych wydatków co najmniej w tej wysokości w rozliczeniu, tj. wniosku Beneficjanta o płatność.

Otrzymana kwota dofinansowania (bez wkładu własnego) przeznaczona zostanie w całości na pokrycie wydatków związanych z realizacją opisanego wyżej projektu. Budżet projektu obejmuje koszty kwalifikowane w podziale na koszty bezpośrednie i koszty pośrednie. Koszty bezpośrednie (bezpośrednio związane z realizacją działań przewidzianych w projekcie) obejmują wydatki na wynagrodzenia personelu projektu, zakup niezbędnych towarów i usług, tj. wynajem sal, wyżywienie dla uczestników, ogłoszenia w prasie, itp. Koszty pośrednie (koszty administracyjne związane z realizacją projektu) obejmują wydatki związane z najmem lokalu na biuro projektu, koszty łączności i telekomunikacji, obsługi księgowej, opłat pocztowych i zakupu materiałów biurowych. Koszty pośrednie w ramach ww. projektu będą rozliczane ryczałtem, tj. wg wskaźnika wskazanego w umowie o dofinansowanie projektu. Wskaźnik ten jest podstawą do rozliczenia kosztów pośrednich we wnioskach Beneficjanta o płatność w zależności od wysokości przedstawionych do rozliczenia wydatków bezpośrednich, zgodnych z budżetem projektu. W ramach ww. projektu przyjęto wskaźnik na poziomie 9% kosztów bezpośrednich. Rozliczenie kosztów pośrednich ryczałtem polega na opłaceniu, ze środków własnych Beneficjanta, kosztów związanych z najmem lokalu na biuro projektu, koszty łączności i telekomunikacji, obsługi księgowej, opłat pocztowych i zakupu materiałów biurowych, a następnie ich refundacji ze środków przyznanego dofinansowania. Przy czym wartość kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem nie może przekroczyć 9% wartości poniesionych kosztów bezpośrednich (zarówno w okresie rozliczeniowym, jaki i na koniec realizacji projektu).

Projekt ma charakter przedsięwzięcia non profit. Jego realizacja nie prowadzi do powstania, bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników projektu, jak również w ramach całej prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. Okres realizacji projektu trwa od l października 2012 r. do 31 lipca 2013 r. W ramach projektu Beneficjant zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji projektu. Celem głównym projektu jest podniesienie wiedzy i umiejętności u min. 56 nauczycieli w klasach I-VI szkół podstawowych z terenów wiejskich województwa w zakresie pracy z uczniem zdolnym do 31 lipca 2013 r. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez cykl szkoleń i warsztatów w wymiarze maksymalnie 8 godz. dziennie.

Do wykonania zadań związanych z realizacją projektu zatrudniony zostanie personel projektu (forma zatrudnienia: umowa cywilnoprawna). Osobą sprawującą nadzór nad realizacją projektu będzie Koordynator projektu, którym będzie Wnioskodawczyni prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą. Wynagrodzenie Koordynatora projektu jest kosztem kwalifikowanym w ramach ww. projektu i jest rozliczane na podstawie noty księgowej - obciążeniowej wystawionej przez Wnioskodawczynię.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie Wnioskodawczyni uzyskane na podstawie noty księgowej i stanowiące przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Dotacja na realizację projektu stanowi przychód z działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 powołanej wyżej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, tj. m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b). Zgodnie z art. 187 tej ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskująca wynagrodzenie na stanowisku Koordynatora projektu, w związku z realizacją projektu dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, z budżetu środków europejskich i dotacji celowej z budżetu państwa, osiąga z tego tytułu przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 powołanej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (…). U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W brzmieniu art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, i 4. Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b),
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
  3. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.


Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Przepis art. 187 ww. ustawy stanowi, iż za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy, obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Nadmienić należy, iż przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został m.in. pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dnia 1 stycznia 2010 r. otrzymał nowe brzmienie zgodnie, z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zatem, środki otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego – który odpowiada za obsługę płatności – w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki otrzymane w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast w myśl art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w którym pełni rolę Koordynatora projektu. Na warunkach określonych w umowie o dofinansowanie projektu Instytucja Pośrednicząca, tj. Urząd Marszałkowski przyznaje Beneficjentowi - Wnioskodawczyni, dofinansowanie na realizację projektu w wysokości stanowiącej nie więcej niż 84,91% całkowitych wydatków kwalifikowanych ww. projektu.

Dofinansowanie przekazywane jest w dwóch równoległych strumieniach:

  1. płatności z budżetu środków europejskich, w części odpowiadającej finansowaniu Europejskiego Funduszu Społecznego (85% wartości dotacji) wypłacanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego oraz
  2. dotacji celowej z budżetu państwa, w części odpowiadającej współfinansowaniu krajowemu (15% wartości dotacji).

Zatem, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców, w związku z realizacją ww. programu nie stanowią dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast środki, które Wnioskodawczyni otrzymała w formie dotacji z budżetu państwa, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 powoływanej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj