Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-346/12-2/IM
z 22 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-346/12-2/IM
Data
2012.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
faktura
premia
uzyskanie przychodów
wystawienie faktury
zapłata


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnych.



Wniosek ORD-IN 820 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki firma handlowa x spółka jawna. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się sprzedażą hurtową oraz detaliczną towarów. Spółka, na podstawie umów zawieranych ze swoimi kontrahentami – dostawcami towarów otrzymuje premie pieniężne za osiągnięcie, określonego w umowach, poziomu sprzedaży (od którego jest uzależniona wysokość tej premii). Premia wypłacana jest na podstawie faktury VAT wystawionej przez spółkę na rzecz danego kontrahenta, na koniec określonego okresu rozliczeniowego. Zwykle okresem tym jest rok kalendarzowy. Spółka wystawia fakturę VAT na koniec danego roku kalendarzowego, natomiast faktyczna wypłata premii (albo też rozliczenie premii w inny sposób np. w drodze kompensaty) dokonywana jest już w następnym roku kalendarzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Który dzień należy traktować za dzień uzyskania przychodu stanowiącego premię za osiągnięcie odpowiedniego poziomu sprzedaży, zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) – czy będzie to data wystawienia przez Spółkę faktury VAT, czy też data uzyskania zapłaty za daną fakturę VAT (ewentualnie rozliczenia jej w inny sposób), czy też inna data...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym cm) osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei stosownie do treści art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1 uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Wyjątki od ww. zasady wprowadzają art. 14 ust. 1e, 1h oraz 1i powołanej ustawy.

W myśl art. 14 ust. 1e cytowanej ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze nie rzadziej niż raz w roku. Przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 14 ust. 1 h ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym wyżej stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na fakt, iż premii za uzyskanie odpowiedniego poziomu sprzedaży nie należy traktować jako wynagrodzenia za świadczenie usług, na rzecz dostawcy towarów handlowych.

Zrealizowanie przez spółkę określonego poziomu zakupów towarów handlowych o określonej wartości, czy ilości w określonym czasie lub też terminowa zapłata za dostarczony towar, nie może oznaczać, iż świadczy ona jakąkolwiek usługę na rzecz swojego kontrahenta, jest to określone zachowanie wynikające z zawartej umowy i stanowiące realizację tej umowy. Ewentualne premiowanie przez kontrahenta określonych i pożądanych z jego punktu widzenia zachowań nie oznacza, iż płaci on za wykonanie dodatkowej usługi przez drugą stronę umowy.

Zdaniem Zainteresowanego w przedstawionym stanie faktycznym do ustalenia daty powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnej będzie miał zastosowanie przepis art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści tego przepisu w przypadku uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 (przychodu z działalności gospodarczej), do którego nie stosuje się art. 14 ust. 1e, 1h i 1i, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty (ewentualnie dzień rozliczenia należności w inny sposób np. w drodze kompensaty wzajemnych zobowiązań) i w tej dacie kwota bonusu winna być ujęta w przychodach podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1 uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Wyjątek od tak skonstruowanej zasady wprowadza art. 14 ust. 1e, 1h oraz 1i powołanej ustawy.

W myśl art. 14 ust. 1e cytowanej ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Przepis ust. 1e stosuje się odpowiednio do dostawy energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 14 ust. 1h ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca, będąc wspólnikiem spółki jawnej, otrzymuje premie pieniężne za osiągnięcie określonego w umowach, poziomu sprzedaży. Premia wypłacana jest na koniec określonego okresu rozliczeniowego, zwykle okresem tym jest rok kalendarzowy.

W tak przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym stwierdzić należy, iż nie mamy do czynienia z sytuacją, do której mogłyby mieć zastosowanie rozwiązania zawarte w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności nie mamy do czynienia ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usługi, na rzecz dostawcy towarów handlowych. Zrealizowanie przez Wnioskodawcę określonego poziomu zakupów towarów handlowych o określonej wartości, czy ilości w określonym czasie, nie może oznaczać, iż świadczy on jakąkolwiek usługę na rzecz swojego kontrahenta. Jest to określone zachowanie wynikające z zawartej umowy i stanowiące realizację tej umowy. Ewentualne premiowanie przez kontrahenta określonych i pożądanych z jego punktu widzenia zachowań nie oznacza, iż płaci on za wykonanie dodatkowej usługi przez drugą stronę umowy (Wnioskodawcę).

Zatem przepis art. 14 ust. 1c ww. ustawy, nie ma zastosowania w niniejszej sprawie. Niewątpliwie otrzymana przez Wnioskodawcę premia pieniężna związana jest z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. W przedstawionym stanie faktycznym do ustalenia daty powstania przychodu z tytułu otrzymania premii pieniężnej będzie miał zatem zastosowanie przepis art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści tego przepisu (cytowanego powyżej) w przypadku uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 (przychodu z działalności gospodarczej), do którego nie stosuje się art. 14 ust. 1e, 1h i 1i, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Zatem, w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, przychód z tytułu otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej z tytułu zrealizowania określonego poziomu sprzedaży powstaje w dniu otrzymania tej premii.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. organ wskazuje, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do pozostałych wspólników spółki jawnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj