Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1091/12/MZa
z 12 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-1091/12/MZa
Data
2012.11.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
objęcie akcji
plan
program motywacyjny
przychody z innych źródeł
spółka komandytowo-akcyjna


Istota interpretacji
Skutki podatkowe objęcia akcji spółki komandytowo-akcyjnej w związku z realizacją praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych a następnie ich odpłatnego zbycia.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 10 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie:

  • skutków podatkowych objęcia akcji spółki komandytowo-akcyjnej w związku z realizacją praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych – jest nieprawidłowe,
  • ustalenia źródła przychodu z tytułu odpłatnego zbycia ww. akcji, sposobu jego opodatkowania oraz ciążących na wnioskodawcy z tego tytułu obowiązków podatkowych – jest prawidłowe,
  • sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia ww. akcji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych objęcia akcji spółki komandytowo-akcyjnej w związku z realizacją praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych a następnie ich odpłatnego zbycia (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka komandytowo-akcyjna (dalej „SKA”) z siedzibą na terenie Polski zamierza wdrożyć program motywacyjny. W ramach tego programu SKA zaoferuje osobom, których wkład uznaje za znaczący dla osiąganych wyników finansowych i rozwoju, warranty subskrypcyjne (dalej „warranty”). Warranty te SKA zaoferuje między innymi wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie członkiem zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie komplementariuszem w SKA. Wnioskodawca może być też członkiem rady nadzorczej w SKA. Wnioskodawca nie będzie natomiast pracownikiem SKA.

Warranty SKA wyemituje nieodpłatnie lub za drobną (symboliczną) odpłatnością. W konsekwencji wnioskodawca nabędzie od SKA warranty nieodpłatnie lub za symboliczną cenę. Na dzień emisji warrantów nie można będzie ustalić ich wartości rynkowej. Będą to imienne papiery wartościowe uprawniające do objęcia akcji SKA. Wnioskodawca będzie znał liczbę akcji przypadających na jeden warrant. W związku z tym będzie wiedzieć ile akcji SKA otrzyma on w momencie wykonania praw z warrantu (ile akcji SKA wnioskodawca obejmie na podstawie jednego warrantu). W momencie objęcia przez wnioskodawcę warrantów nie będzie znana jakakolwiek wycena przyszłej wartości rynkowej akcji SKA, które mogą być objęte na podstawie warrantów. Będzie to bowiem zależeć od osiągniętych w przyszłości przez SKA wyników finansowych, jej rozwoju, sytuacji na rynku, itp.

Warranty będą mogły zostać przez SKA umorzone za wynagrodzeniem. Dla potrzeb niniejszego wniosku wnioskodawca prosi o przyjęcie przez organ podatkowy założenia, że wynagrodzenie za nabycie warrantów celem ich umorzenia będzie ustalone przy uwzględnieniu wartości rynkowej.

Wnioskodawca złoży SKA ofertę zbycia warrantów na rzecz SKA w celu ich umorzenia dobrowolnego za wynagrodzeniem. Oferta ta może zostać złożona w chwili objęcia warrantów przez wnioskodawcę lub nawet przed tym dniem. Oferta ta będzie nieodwołalna i wiążąca w terminie nie krótszym niż termin wykonania praw z tych warrantów. Z oferty tej SKA będzie mogła (ale nie będzie musiała) skorzystać. W związku z tym składając ofertę wnioskodawca nie będzie wiedzieć, czy i - ewentualnie kiedy - SKA przyjmie jego ofertę nabycia warrantów celem ich umorzenia.

Zbywalność i obciążanie warrantów będzie ograniczone w ten sposób, że ich zbycie oraz obciążenie wymagać będzie każdorazowo zgody walnego zgromadzenia SKA. Co do zasady, wnioskodawca nie będzie mógł zatem zbyć warrantów na rzecz osób trzecich, a jedynie na rzecz SKA w sytuacji, gdy podjęta zostanie decyzja w sprawie dobrowolnego umorzenia warrantów. Warranty nie będą dawać ich właścicielom, a zatem i wnioskodawcy, żadnych praw korporacyjnych ani prawa do dywidendy w SKA.

Koszty związane z emisją i przydzielaniem warrantów będą ponoszone wyłącznie przez SKA.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jakie będą skutki nabycia akcji w związku z realizacją praw z warrantów, a następnie ich zbycia... W szczególności:

A. Czy w momencie objęcia akcji SKA na podstawie warrantów u wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu...

B. Kiedy przychód ten powstanie...

C. Do jakiego źródła należy zaliczyć ten przychód...

D. Jak ustalić wysokość dochodu podlegającego opodatkowaniu...

E. Jak dochód ten powinien zostać opodatkowany (według jakiej stawki)...

F. Czy SKA będzie występować w charakterze płatnika tego podatku...

Ad. A)

Zdaniem wnioskodawcy, w momencie objęcia akcji SKA na podstawie warrantów u wnioskodawcy nie dojdzie do powstania przychodu (nabycie będzie neutralne podatkowo).

Przychód nie powstaje w momencie objęcia akcji SKA w związku z realizacją warrantów, ale dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji SKA. Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, a także prawo wieczystego użytkowania gruntu. Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy przychodami z kapitałów pieniężnych są m. in. przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, czyli również akcji w SKA.

Ad. B)

Zdaniem wnioskodawcy, przychód powstanie dopiero w chwili odpłatnego zbycia akcji w SKA przez wnioskodawcę. Wnioskodawca zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy wydatki poniesione na objęcie lub nabycie papierów wartościowych są uznane za koszt uzyskania przychodu dopiero w chwili zbycia tych papierów wartościowych. Odroczenie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na nabycie papierów wartościowych do momentu ich zbycia potwierdza, że dopiero przy zbyciu papierów wartościowych dochodzi do powstania przychodu podatkowego. W związku z powyższym wnioskodawca uważa, że przychód powstanie w chwili zbycia przez niego akcji SKA. Wnioskodawca na poparcie własnego stanowiska powołał wyroki sądów, np. wyrok NSA z dnia 05 października 2011 r. sygn. akt II FSK 517/10, w uzasadnieniu którego wskazano: „zdaniem NSA sama okoliczność nabycia akcji, nawet nieodpłatnie bądź po preferencyjnej cenie, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. (...) Osoby nabywające akcje zrealizują zatem dochody ze źródła przychodów jakim są kapitały pieniężne, w momencie sprzedaży akcji” oraz wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 września 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 411/09, w którym Sąd stwierdził, że „akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa jak i obowiązki wobec spółki będącej emitentem akcji. W momencie otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne. Cechą akcji jest to, że generują one przychód dopiero w przyszłości w postaci dywidendy lub też w przypadku odpłatnego ich zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na ich nabycie”. Art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy wprost stanowi, iż przychodem z kapitałów pieniężnych są należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, podobnie zresztą jak i inne przepisy prawa podatkowego, nie wyjaśniają jednak, czym są „przychody należne” (nie wprowadzają definicji legalnej tego terminu). Zdaniem organów podatkowych przychód należny to „przysługujący, należący się komuś lub czemuś”. Tak więc „przychód należny” oznacza przychód przysługujący, który się należy i nie ma znaczenia to, że nie został faktycznie otrzymany (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 10 lutego 2012 r., Znak: IPTPB2/415-686/11-7/Akr. W związku z tym wnioskodawca uważa, że dniem powstania przychodu z tytułu zbycia akcji w SKA będzie - co do zasady - dzień, w którym dojdzie do zbycia.

Ad. C)

Zdaniem wnioskodawcy, przychód należy zaliczyć do źródła jakim są przychody z kapitałów pieniężnych. Wynika to wprost z objęcia go normą znajdującą się w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 17 ust. 2 tej ustawy przy ustalaniu wartości przychodu należy zastosować art. 19 ww. ustawy. Przychód z tytułu zbycia akcji w SKA powinien być zatem ustalony przy uwzględnieniu zasad rynkowych.

Ad. D)

Przychodem będzie wartość wynagrodzenia należnego wnioskodawcy z tytułu zbycia akcji w SKA objętych w zamian za warranty. Dochodem podlegającym opodatkowaniu będzie kwota wynagrodzenia należnego wnioskodawcy z tytułu zbycia akcji objętych w zamian za warranty pomniejszona o kwotę odpowiadającą kosztom poniesionym przez wnioskodawcę na nabycie lub objęcie warrantów (jeśli warranty będą nabyte nieodpłatnie wnioskodawca nie wykaże żadnego kosztu uzyskania przychodów). W wypadku zbywania akcji w SKA wnioskodawca musi zatem pomniejszyć przychód uzyskiwany z tytułu odpłatnego zbycia akcji w SKA o koszty uzyskania przychodów. Zdaniem wnioskodawcy wysokość kosztów uzyskania przychodów będzie zależała od sposobu nabycia/objęcia warrantów, które uprawniały wnioskodawcę do nabycia akcji w SKA. Jeśli warranty będą nabyte przez wnioskodawcę nieodpłatnie w chwili zbycia akcji w SKA, wnioskodawca nie rozpozna kosztów podatkowych (koszt uzyskania przychodów będzie równy zeru). Jeśli wnioskodawca obejmie warranty odpłatnie, wówczas kosztem uzyskania przychodów będzie wydatek poniesiony na objęcie warrantów.

Ad. E)

Zdaniem wnioskodawcy, dochód będzie opodatkowany według stawki 19% ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych. Opodatkowaniu podlega jednak nie przychód podatkowy, a dochód. Przesądza o tym art. 30b ww. ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu 19% stawką podatku podlega dochód osiągnięty z tytułu zbycia papierów wartościowych ustalony, jako różnica pomiędzy sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie m.in. art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy.

Ad. F)

Zdaniem wnioskodawcy, za opodatkowanie dochodu uzyskiwanego z tytułu zbycia akcji objętych w zamian za warranty odpowiadać będzie wyłączenie wnioskodawca. Na SKA nie będą ciążyć obowiązki płatnika. Z art. 41 ust 4 ustawy wynika, że płatnicy są zobowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. A zatem, w wypadku dochodów wskazanych w art. 30b ww. ustawy ustawodawca nie przewidział instytucji płatnika. Oznacza to, że podatnicy uzyskujący dochód ze zbycia papierów wartościowych sami odpowiadają za odpowiednie obliczenie i uiszczenie podatku. Potwierdza to treść art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b. Przepis ten dotyczy zatem również dochodów uzyskiwanych przez wnioskodawcę z tytułu zbycia akcji w SKA.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3. Ocena stanowiska w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 została zawarta w odrębnych interpretacjach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenie otrzymane przez podatnika.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż wnioskodawca tytułem realizacji praw z warrantu otrzyma określoną ilość akcji SKA. Z wniosku nie wynika natomiast czy objęcie akcji w wyniku realizacji praw wynikających z przyznanych warrantów subskrypcyjnych będzie wiązało się dla niego z jakąkolwiek odpłatnością, chociażby częściową. Jeżeli zatem objęcie przedmiotowych akcji nastąpi nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, to po stronie wnioskodawcy w momencie objęcia akcji niewątpliwie będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe. Aby bowiem czerpać korzyści z akcji wnioskodawca musiałaby nabyć akcje za określoną cenę, a w związku z nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym nabyciem tych akcji nie poniesie żadnych wydatków albo poniesie je tylko w części.

Uwzględniając zatem powyższe okoliczności faktyczne i prawne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne objęcie akcji spółki komandytowo-akcyjnej przez wnioskodawcę, wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przychodu.

Wnioskodawca nie jest pracownikiem spółki komandytowo-akcyjnej wdrażającej program motywacyjny, a więc w związku z objęciem akcji tej spółki w wyniku realizacji praw wynikających z przyznanych warrantów subskrypcyjnych nie powstanie przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

Przychód w wysokości wartości rynkowej akcji (w przypadku nieodpłatnego nabycia) lub wartości rynkowej akcji pomniejszonej o poniesioną przez wnioskodawcę odpłatność (w przypadku częściowo odpłatnego nabycia) zakwalifikować należy do przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W niniejszym przypadku będzie to przychód odpowiadający wartości rynkowej objętych akcji.

Zauważyć należy, iż jeżeli nabycie warrantów subskrypcyjnych wiązało się będzie dla wnioskodawcy z poniesieniem jakiegokolwiek wydatku, to wydatek ten może zostać zaliczony do kosztów uzyskania ww. przychodu z tytułu objęcia akcji w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych.

Przychody z innych źródeł podatnik opodatkowuje sam na tzw. zasadach ogólnych, według skali zawartej w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wykazuje je w zeznaniu rocznym, za rok podatkowy, w którym zostały uzyskane.

W tej części stanowisko wnioskodawcy uznać należało zatem za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii odpłatnego zbycia przedmiotowych akcji spółki komandytowo-akcyjnej objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych zauważyć należy, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby faktycznie nie zostały otrzymane przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

W zakresie definicji papierów wartościowych przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyłają do powołanych wyżej przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z art. 3 pkt 1 lit. a) tej ustawy, akcje są zaliczane do papierów wartościowych. Należy przy tym zauważyć, że ww. ustawa o obrocie instrumentami finansowymi nie różnicuje akcji na te emitowane w spółkach akcyjnych i te emitowane w spółkach komandytowo-akcyjnych. Podobnie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posługują się w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) pojęciem „papiery wartościowe” nie ograniczając go tym samym jedynie do akcji w spółkach mających osobowość prawną.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w sytuacji odpłatnego zbycia akcji spółki komandytowo-akcyjnej powstaje przychód z kapitałów pieniężnych, określony w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. ustawy przy ustalaniu wartości ww. przychodów stosuje się odpowiednio przepisy art. 19. Zauważyć ponadto należy, iż przychód ten powstanie w momencie odpłatnego zbycia przedmiotowych akcji.

Powyższe oznacza, że wnioskodawca uzyska dochód, który będzie opodatkowany zgodnie z brzmieniem art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazany przepis stanowi, iż od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Stosownie do treści art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Wbrew twierdzeniom wnioskodawcy do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia akcji spółki komandytowo-akcyjnej nie mogą zostać zaliczone ewentualne wydatki poniesione na nabycie warrantów subskrypcyjnych albowiem wydatki te – jak wykazano powyżej – stanowić będą koszt uzyskania przychodu z tytułu objęcia akcji spółki komandytowo-akcyjnej w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych.

Kosztem uzyskania przychodu będzie natomiast kwota uprzednio rozpoznanego i opodatkowanego przychodu z innych źródeł z tytułu objęcia akcji spółki komandytowo-akcyjnej w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych.

Dochodów, o których mowa powyżej, zgodnie z art. 30b ust. 5 ustawy nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy).

W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2).

Reasumując, objęcie akcji spółki komandytowo-akcyjnej w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych przez wnioskodawcę, wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przychodu. Przychód ten w wysokości wartości rynkowej akcji (w przypadku nieodpłatnego nabycia) lub wartości rynkowej akcji pomniejszonej o poniesioną przez wnioskodawcę odpłatność (w przypadku częściowo odpłatnego nabycia) zakwalifikować należy do przychodów z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kosztem uzyskania tego przychodu będą ewentualne wydatki poniesione na nabycie warrantów subskrypcyjnych. Natomiast w przypadku odpłatnego zbycia przedmiotowych akcji spółki komandytowo-akcyjnej objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, określony w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany na zasadach określonych w art. 30b ustawy. Kosztem uzyskania tego przychodu nie będą ewentualne wydatki poniesione na nabycie warrantów subskrypcyjnych, lecz kwota uprzednio rozpoznanego i opodatkowanego przychodu z innych źródeł z tytułu objęcia akcji spółki komandytowo-akcyjnej w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych. Obowiązek rozliczenia i opodatkowania tego przychodu spoczywał będzie na podatniku czyli na wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez wnioskodawcę orzeczeń sądowych należy stwierdzić, że orzeczenia te zapadły w indywidualnych sprawach i w świetle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj