Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-759/12/IK
z 5 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-759/12/IK
Data
2012.11.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
części
statek morski
stawka


Istota interpretacji
1. Jaką stawką VAT należy opodatkować dokonywaną przez Spółkę dostawę części do wykonania wyposażenia przeznaczonego dla środków transportu morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jeżeli środki te znajdują się w trakcie budowy?2. W jaki sposób w odniesieniu do powyższej transakcji prawidłowo udokumentować prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 24 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do dostawy silników elektrycznych przeznaczonych do statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych PKWiU 30.11.24.0 jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 18 października 2012 r. (data wpływu 19 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku do dostawy silników elektrycznych przeznaczonych do statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych PKWiU 30.11.24.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) otrzymał od innego podmiotu polskiego zamówienie na dostawę towarów znajdujących się w jego ofercie handlowej (silników elektrycznych). Wraz z zamówieniem Zamawiający przedłożył Spółce oświadczenie o następującej treści:

„(...) oświadczamy, że zamawiane przez nas towary według zamówienia numer (podany numer zamówienia) z dnia (podana data zamówienia) są częściami (wyposażeniem) przeznaczonymi na zaopatrzenie statków typu „PEŁNOMORSKI STATEK DO PRZEWOZU ŁADUNKÓW SUCHYCH (STAŁYCH), PKWiU: 30.11.24.0” (art. 83 ust. 1 pkt 1d ustawy o VAT). Jednostki, na które są przeznaczone powyższe części, są budowane w (podana nazwa stoczni) i noszą oznaczenia (podane alfa-numeryczne oznaczenia 6 sztuk budowanych jednostek)”.

W złożonym zamówieniu Zamawiający podał adres dostawy tożsamy z jego siedzibą. Dostawy do złożonego zamówienia mają być realizowane transzami w różnych terminach i w różnych ilościach nie zawsze zgodnych z ilością budowanych statków wymienionych w oświadczeniu.

Zamawiający nie jest armatorem morskim, jest natomiast producentem urządzeń, które będą montowane na przedmiotowych statkach i będą stanowić ich wyposażenie, i w których to urządzeniach zostaną zamontowane silniki dostarczone przez Spółkę.

Spółka w momencie realizowania dostawy na rzecz Zamawiającego nie będzie miała możliwości zweryfikowania, którego dokładnie statku w budowie dotyczy dana dostawa. Nie będzie również miała możliwości uzyskania informacji, na jakim etapie zaawansowania znajduje się budowa danego statku. Jedynym dokumentem, z którego wynika przeznaczenie dostarczanych przez Spółkę towarów jest wyżej przytoczone oświadczenie Zamawiającego.

Silniki elektryczne są produktami posiadającymi określone funkcje techniczne, zdatnymi do użytkowania zgodnie z ich przeznaczeniem i nie wymagają dalszej obróbki, by mogły zostać użyte. Silniki te są montowane przez odbiorcę w agregatach napędowych do wind kotwicznych, które umożliwiają uruchomienie i pracę tych wind na statku. W czasie montażu nie podlegają żadnym modyfikacjom. Odbiorca dostarcza te urządzenia (agregaty) bezpośrednio na budowane statki. Urządzenia te są częściami (wyposażeniem) statków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jaką stawką VAT należy opodatkować dokonywaną przez Spółkę dostawę części do wykonania wyposażenia przeznaczonego dla środków transportu morskiego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jeżeli środki te znajdują się w trakcie budowy...
  2. W jaki sposób w odniesieniu do powyższej transakcji prawidłowo udokumentować prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Silniki, które będą przedmiotem dostawy stanowią części, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. Zdaniem Spółki fakt, iż statki znajdują się w budowie nie ma istotnego znaczenia, ponieważ już w momencie rozpoczęcia budowy danego statku wiadome jest, jakie będzie jego przeznaczenie, co pozwala zakwalifikować go do odpowiedniego grupowania PKWiU i ustalić, czy statek ten mieści się w katalogu statków wymienionych w art. 83 ustęp 1 pkt 1 ustawy o VAT. Powyższe upoważnia Spółkę do zastosowania do tych dostaw stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Ad. 2.

Ustawa o VAT nie określa, jakimi dowodami sprzedający powinien udokumentować prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostaw, o których mowa w art. 83 ustęp 1 pkt 3 ustawy o VAT, dlatego też zdaniem Spółki wystarczające w tej sytuacji będzie oświadczenie Zamawiającego, z którego będą wynikały następujące informacje:

  • akt przeznaczenia zakupywanych części jako dostaw, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT
  • typ statku, na który docelowo będą dostarczone części wraz z określeniem jego PKWiU,
  • nazwa stoczni, w której jest on budowany,
  • oznaczenie statku w budowie, pozwalające na jego identyfikację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw armatorom morskim:

  1. pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  2. pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  3. pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  4. pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  5. pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  6. pchaczy pełnomorskich (PKWiU ex 30.11.32.0),
  7. statków szkolnych i badawczych rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich (PKWiU ex 30.11.33.0).

Z kolei art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy stanowi, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

Zatem, stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji kiedy łącznie spełnione są następujące przesłanki:

  • przedmiotem dostawy są części lub wyposażenie (za wyjątkiem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu), których charakter wymusza użycie ich jako elementu części czy wyposażenia statku,
  • powyższe części lub wyposażenia dotyczą środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, enumeratywnie wymienionych w ust. 1 pkt 1 ww. artykułu.

Nie spełnienie chociażby jednej z wyżej wymienionych przesłanek powoduje, że powyższa stawka preferencyjna nie ma zastosowania.

Przepisy ww. ustawy nie zawierają regulacji stanowiącej o możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w przypadku dostawy wszelkich towarów przeznaczonych i faktycznie wykorzystywanych bezpośrednio przy budowie statków - bez względu na etap zaawansowania budowy statku w momencie dostawy. Opodatkowaniu obniżoną do wysokości 0% stawką podatku podlega natomiast dostawa części do określonych środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, a także wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

Ustawodawca posługując się w ww. regulacji określeniem „części” nie definiuje tego pojęcia ani w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w przepisach wykonawczych. W tej sytuacji, przy dokonywaniu interpretacji ww. normy prawnej, należy posłużyć się wykładnią językową. W związku z tym, należy odwołać się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z potocznym rozumieniem słowo „część” oznacza samodzielny przedmiot mogący (wraz z innymi) wejść w skład większej całości. Zatem częścią jest dający się wydzielić z całości fragment.

Ponadto aby zastosować stawkę 0% dla dostawy części do statków morskich konieczne jest aby towary te stanowiące te części, były na tyle specyficzne, że ich charakter wymusza użycie właśnie danego towaru jako elementu części czy wyposażenia statku. Jeśli natomiast dostarczany towar nie ma takiego wyjątkowego charakteru, to wówczas jego sprzedaż – nawet na cele wytworzenia części, czy też wyposażenia statku morskiego – nie może być objęta stawką 0%.

Powyższe potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 16 listopada 2007 r. sygn. akt I SA/Gd 556/07, w którym WSA orzekł: „ art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT rozumieć należy w ten sposób, iż stawką 0% objęta jest także sprzedaż towaru, który jest później wykorzystywany do wytworzenia towaru będącego "częścią" lub "wyposażeniem", o ile jego charakter jest na tyle specyficzny, że jego charakter wymusza użycie tego towaru jako elementu części czy wyposażenia statku. Jeśli natomiast dostarczany towar nie ma takiego wyjątkowego charakteru, to wówczas jego sprzedaż – nawet na cele wytworzenia części, czy też wyposażenia statku morskiego – nie może być objęta stawką 0%.”

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał od innego podmiotu polskiego zamówienie na dostawę towarów znajdujących się w jego ofercie handlowej (silników elektrycznych). Wraz z zamówieniem Zamawiający przedłożył oświadczenie o następującej treści: „(...) oświadczamy, że zamawiane przez nas towary według zamówienia numer (podany numer zamówienia) z dnia (podana data zamówienia) są częściami (wyposażeniem) przeznaczonymi na zaopatrzenie statków typu „PEŁNOMORSKI STATEK DO PRZEWOZU ŁADUNKÓW SUCHYCH (STAŁYCH), PKWiU: 30.11.24.0” (art. 83 ust. 1 pkt 1d ustawy o VAT). Jednostki, na które są przeznaczone powyższe części, są budowane w (podana nazwa stoczni) i noszą oznaczenia (podane alfa-numeryczne oznaczenia 6 sztuk budowanych jednostek)”. W złożonym zamówieniu Zamawiający podał adres dostawy tożsamy z jego siedzibą. Dostawy do złożonego zamówienia mają być realizowane transzami w różnych terminach i w różnych ilościach nie zawsze zgodnych z ilością budowanych statków wymienionych w oświadczeniu.

Zamawiający nie jest armatorem morskim, jest natomiast producentem urządzeń, które będą montowane na przedmiotowych statkach i będą stanowić ich wyposażenie, i w których to urządzeniach zostaną zamontowane silniki dostarczone przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca w momencie realizowania dostawy na rzecz Zamawiającego nie będzie miał możliwości zweryfikowania, którego dokładnie statku w budowie dotyczy dana dostawa. Nie będzie również miał możliwości uzyskania informacji, na jakim etapie zaawansowania znajduje się budowa danego statku. Silniki elektryczne są produktami posiadającymi określone funkcje techniczne, zdatnymi do użytkowania zgodnie z ich przeznaczeniem i nie wymagają dalszej obróbki, by mogły zostać użyte. Silniki te są montowane przez odbiorcę w agregatach napędowych do wind kotwicznych, które umożliwiają uruchomienie i pracę tych wind na statku. W czasie montażu nie podlegają żadnym modyfikacjom. Odbiorca dostarcza te urządzenia (agregaty) bezpośrednio na budowane statki. Urządzenia te są częściami (wyposażeniem) statków.

Analizując zatem powyższy opis sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że przedmiotowe silniki elektryczne nie mają specyficznego charakteru wymuszającego ich użycie w charakterze elementów części. Silniki elektryczne nie są specjalnie produkowane przez Wnioskodawcę pod konkretne zamówienie klienta z przeznaczeniem do ich montażu na statku. Silniki te zostały wybrane przez klienta spośród szerokiego asortymentu silników produkowanych przez Wnioskodawcę. Nie posiadają specyficznych cech, które wyróżniałyby je od pozostałych silników przeznaczonych do sprzedaży dla szerokiego grona konsumentów, przez których mogą zostać wykorzystane w dowolny sposób. Ich wytworzenie w toku masowej produkcji bez specjalnego zamówienia pod kątem określonych, wymaganych np. projektem, parametrów technicznych sprawia, że silniki te nie posiadają cech specyficznych, charakterystycznych, aby mogły być wykorzystywane wyłącznie do budowy statków. Zatem stwierdzić należy, że silniki elektryczne mimo, iż mogą być wykorzystywane w agregatach napędowych, to nie posiadają cech charakterystycznych aby mogły być wykorzystywane wyłącznie do budowy statków.

W ocenie tut. organu, pomimo faktu, że silniki elektryczne będące przedmiotem dostawy same w sobie nie są częścią statku, to jednak jako towar służący do wytworzenia części mogłyby być objęte z mocy art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT stawką 0%, wówczas gdyby ich specyficzny charakter wymuszał ich użycie w charakterze elementu części. Przedmiotowe silniki elektryczne, znajdujące się w ofercie handlowej Wnioskodawcy, które to są montowane w agregatach napędowych do wind kotwiczych, nie są na tyle charakterystyczne (specyficzne) aby uznać, że są konieczną częścią pełnomorskiego statku do przewozu ładunków suchych (stałych).

Zatem dostawa silników elektrycznych nie będących częściami do pełnomorskich statków do przewozu ładunków suchych (stałych) nie będzie korzystała z preferencyjnej stawki podatku VAT 0%, będzie podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

W związku z uznaniem, iż przedmiotowa dostawa silników elektrycznych będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23% pytanie nr 2 w zakresie udokumentowania prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% staje się bezprzedmiotowe. Niemniej jednak podkreślić należy, że przepisy ustawy o VAT nie wskazują dokumentów, których posiadanie uprawniałoby podatnika do zastosowania stawki 0%. Zatem wszelkie dokumenty stanowiące dowód potwierdzający uprawnienie do zastosowania stawki 0% będą mogły być oceniane w toku ewentualnego postępowania podatkowego prowadzonego przez właściwy organ podatkowy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, iż zmiana któregokolwiek z przedstawionych elementów zdarzenia przyszłego lub zmiana stanu prawnego, powoduje utratę ważności niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj