Interpretacja
Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-540/12-4/KW
z 19 września 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-540/12-4/KW
Data
2012.09.19
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
deklaracje
faktura VAT
korekta podatku
paragony
podatek należny
podatnik
Istota interpretacji
Uznanie Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu.
Wniosek ORD-IN 325 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.) i 10 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 21 czerwca 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu, prawa do dokonania korekty podatku należnego, wystawienia faktur korygujących i dokonania korekty w prowadzonej ewidencji fiskalnej oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać korekty podatku należnego. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 27 czerwca 2012 r. i 10 września 2012 r. o kwestie związane z reprezentacją oraz doprecyzowanie opisu sprawy. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. w ,…, (dalej: Spółka) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina …, (dalej Gmina). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się m.in. administrowaniem krytą pływalnią (dalej: Pływalnia). Przedmiotowe usługi administrowania Spółka świadczy na rzecz Gminy, będącej właścicielem Pływalni, na podstawie stosownej umowy pomiędzy ww. podmiotami z dnia (dalej: Umowa). We wskazanej powyżej dacie zawarcia Umowy miało również miejsce oddanie do użytkowania przedmiotowej Pływalni oraz jej przekazanie w administrowanie Spółce. W myśl Umowy:
Począwszy od dnia oddania Pływalni do użytkowania, jej faktyczna eksploatacja przebiega zgodnie z treścią zawartej Umowy, tj. Spółka administruje Pływalnią na rzecz Gminy, a więc w szczególności Gmina osiąga przychody z działalności Pływalni i pokrywa koszty jej funkcjonowania, natomiast Spółka „fakturuje” Gminę za swoje usługi administratora. Niemniej jednak, po szczegółowej analizie zewnętrznej kancelarii prawniczej w Gminie okazało się, iż strony Umowy prawdopodobnie błędnie dokonują rozliczeń z tytułu VAT. Mianowicie, jak się wydaje, wbrew treści Umowy, na wystawianych fakturach VAT/paragonach z tytułu usług świadczonych na terenie Pływalni, jako sprzedawca wskazana jest Spółka, nie zaś Gmina. Konsekwentnie, to Spółka dokonuje rozliczenia VAT należnego, natomiast przekazuje Gminie jedynie kwoty netto przychodów z Pływalni. Analogicznie, dostawców towarów i usług dotyczących funkcjonowania Pływalni (np. dostawców mediów) poinformowano, że powinni oni wystawiać faktury na rzecz Spółki, a nie Gminy. Obecnie Gmina i Spółka rozważają dokonanie korekt w zakresie dotychczasowych rozliczeń VAT i wprowadzenie „prawidłowego” modelu na przyszłość. W szczególności Spółka dokonałaby korekty błędnie wykazanego podatku należnego z tytułu usług świadczonych na terenie Pływalni i po jego odzyskaniu przekazałaby go Gminie - tak, aby zgodnie z Umową, pełne kwoty przychodów trafiły do Gminy. Gmina z kolei wykazałaby zaległy VAT należny z tytułu przychodów z Pływalni począwszy od marca 2011 r. Ponadto, faktury i paragony wystawiane byłyby w imieniu Gminy i to ona ujmowałaby je w swoich rozliczeniach VAT. Natomiast dostawcy towarów i usług wystawialiby faktury na rzecz Gminy, tj. właściciela Pływalni, który zgodnie z Umową jest zobowiązany ponosić te koszty. Spółka podkreśliła, iż analogiczny wniosek o wydanie interpretacji indywidulanej do tut. organu, aczkolwiek z perspektywy Gminy, złożyła także Gmina. W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż w myśl § 4 umowy wykonawczej z dnia na kompleksowe zarządzanie obiektem Krytej Pływalni (dalej: Umowa), zawartej pomiędzy Gminą (dalej: Gmina) a Spółką, „Spółka wykonywać będzie zadania określone w niniejszej umowie we własnym imieniu, na rachunek Gminy” Jednocześnie, w celu wyeliminowania jakichkolwiek wątpliwości odnośnie sensu ww. zapisu Umowy, strony zamierzają zawrzeć doprecyzowujące porozumienie, zgodnie z którym:
Ponadto Spółka zaznaczyła, iż przedmiotowe porozumienie ma na celu formalne potwierdzenie zamiaru, jaki przyświecał stronom już na etapie zawierania Umowy, a mianowicie powierzenia Jej technicznego, eksploatacyjnego i komercyjnego zarządzania obiektem, które to czynności od początku miały być (i w praktyce są) wykonywane przez Spółkę w imieniu i na rzecz Gminy. Jednocześnie Spółka poinformowała, iż przedmiotowa kwestia była przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Ministra Finansów także ze strony Gminy. Jednocześnie Gmina złożyła podobne uzupełnienie stanu faktycznego w ww. zakresie. Na obecnym etapie Gmina otrzymała już interpretację indywidualną, w której uzyskała potwierdzenie przedstawionego we wniosku o jej wydanie stanowiska, zgodnie z którym m.in. z tytułu usług świadczonych na Pływalni, tj. usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy lokali na terenie tego obiektu, to Gmina, nie zaś Spółka, jest podatnikiem VAT (interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 28 sierpnia 2012 r. sygn. IPTPP2/443-495/12-3/AW oraz IPTPP2/443-495/12-4/AW). W związku z powyższym zadano następujące pytanie Czy z tytułu usług świadczonych na terenie Pływalni, tj. usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu Spółka jest podatnikiem VAT... (oznaczone w treści wniosku ORD-IN jako pytanie nr 1) Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu usług świadczonych na terenie Pływalni, tj. usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu Spółka nie jest podatnikiem VAT, gdyż jest nim Gmina. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność udostępniania Pływalni nie stanowi dostawy towarów, należy ją uznać za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż jak wskazują uregulowania zawartej Umowy, właścicielem Pływalni, udostępnianej odpłatnie na rzecz korzystających, jest Gmina. Spółka zaś odpowiada jedynie za zarządzanie techniczne, eksploatacyjne i komercyjne obiektem Pływalni. Jako że czynności te Spółka wykonuje wyłącznie na rzecz Gminy, należy uznać, iż w tym przypadku to Gmina, nie zaś Spółka, jest faktycznym świadczeniodawcą usług udostępniania Pływalni. Potwierdzeniem powyższego jest również sam sposób rozliczeń dokonywanych pomiędzy stronami Umowy z tytułu pobieranych na terenie Pływalni opłat, a także kosztów funkcjonowania obiektu. Mianowicie, jak wskazano w stanie faktycznym, opłaty z tytułu udostępniania Pływalni trafiają do Gminy i to Gmina ponosi całość kosztów związanych z jej funkcjonowaniem. Z kolei czynności dokonywane przez Spółkę na rzecz Gminy stanowią odrębną usługę, za którą Spółka pobiera określone umownie wynagrodzenie administratora. Należy mieć również na uwadze, że to Gmina jest właścicielem Pływalni i to ona decyduje np. o tak kluczowej kwestii, jak ceny świadczonych usług. Wobec powyższego, zdaniem Spółki, z tytułu usług świadczonych na terenie Pływalni, podatnikiem VAT nie jest Spółka, lecz Gmina. W konsekwencji, to Gmina powinna rozliczać VAT należny z tytułu odpłatnego udostępniania Pływalni. Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidulanych Ministra Finansów, w których Minister wielokrotnie odnosił się do „modelu” administrowania rozmaitymi obiektami przez zarządców (np. spółki gminne), działających na zlecenie gmin. We wszystkich tych przypadkach to dana gmina osiąga przychody i koszty związane z obiektem, a administrator świadczy na rzecz gminy odrębnie fakturowaną usługę. Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 maja 2012 r., sygn. IPTPP1/443-138/12-6/MW, w której Dyrektor odniósł się do kwestii opodatkowania VAT świadczonych przez gminę usług odpłatnego wynajmu świetlic wiejskich, w sytuacji, w której techniczne czynności związane z administrowaniem tymi obiektami zostaną powierzone innemu podmiotowi. Mianowicie, w myśl przedmiotowej interpretacji, czynności te to np. „otwieranie i zmykanie świetlic, czuwanie nad przestrzeganiem regulaminu, pobieranie opłat; wystawianie faktur i/lub paragonów, etc.” Jak wynika z cytowanej interpretacji „czynności te będą wykonywane w imieniu i na rzecz Gminy, tj. w szczególności Gmina będzie widniała jako sprzedawca usługi wynajmu świetlic wiejskich na wystawianych paragonach i fakturach VAT, Gmina będzie wykazywała te usługi w rejestrach i deklaracjach VAT oraz będzie rozliczała z tego tytułu VAT należny (podobnie jak miałoby to miejsce w przypadku, gdyby to Gmina bezpośrednio wynajmowała świetlice na rzecz zainteresowanych).” W odniesieniu do przedstawionej sytuacji Dyrektor potwierdził, iż „świadczone przez Gminę usługi odpłatnego wynajmu świetlic wiejskich w celu organizowania imprez okolicznościowych, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.” Do analogicznej sytuacji odpłatnego udostępniania świetlic wiejskich za pośrednictwem administratora, wykonującego techniczne czynności w tym zakresie, odniósł się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2012 r., sygn. ILPP2/443-153/12-2/MR. W analizowanej interpretacji Dyrektor potwierdził, iż w opisanej sytuacji odpłatny wynajem świetlic wiejskich na rzecz zainteresowanych (udostępnianie komercyjne) stanowi odpłatne świadczenie usług przez gminę. Ponadto, opodatkowanie VAT po stronie gminy w przypadku usług świadczonych za pośrednictwem administratora zostało potwierdzone przykładowo także:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu. Natomiast w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty podatku należnego, wystawienia faktur korygujących i dokonania korekty w prowadzonej ewidencji fiskalnej oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać korekty podatku należnego została wydana interpretacja indywidualna o numerze IPTPP2/443-540/12-5/KW. Końcowo zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla Gminy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.