IPTPP2/443-540/12-5/KW, Dyrektor - IPTPP2/443-540/12-4/KW">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-540/12-4/KW
z 19 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-540/12-4/KW
Data
2012.09.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
deklaracje
faktura VAT
korekta podatku
paragony
podatek należny
podatnik


Istota interpretacji
Uznanie Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu.



Wniosek ORD-IN 325 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 21 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.) i 10 września 2012 r. (data wpływu 12 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu, prawa do dokonania korekty podatku należnego, wystawienia faktur korygujących i dokonania korekty w prowadzonej ewidencji fiskalnej oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać korekty podatku należnego.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 27 czerwca 2012 r. i 10 września 2012 r. o kwestie związane z reprezentacją oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. w ,…, (dalej: Spółka) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Jedynym udziałowcem Spółki jest Gmina …, (dalej Gmina).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się m.in. administrowaniem krytą pływalnią (dalej: Pływalnia). Przedmiotowe usługi administrowania Spółka świadczy na rzecz Gminy, będącej właścicielem Pływalni, na podstawie stosownej umowy pomiędzy ww. podmiotami z dnia (dalej: Umowa). We wskazanej powyżej dacie zawarcia Umowy miało również miejsce oddanie do użytkowania przedmiotowej Pływalni oraz jej przekazanie w administrowanie Spółce.

W myśl Umowy:

  • Pływalnia pozostaje własnością Gminy, natomiast Spółce zostało powierzone jedynie samo zarządzanie techniczne, eksploatacyjne i komercyjne obiektem Pływalni, w tym m.in. pobieranie opłat z tytułu udostępniania Pływalni, przy czym pobór ten jest dokonywany na rzecz Gminy,
  • ceny i stawki z korzystania z Pływalni ustala Gmina, tj. właściciel obiektu,
  • wpływy z działalności Pływalni (w tym w szczególności z tytułu sprzedaży biletów wstępu na Pływalnię, a także dzierżawy pomieszczeń na terenie Pływalni) przekazywane są przez Spółkę na rachunek Gminy, gdyż Spółka działa na rzecz Gminy,
  • Gmina zobowiązana jest do pokrywania kosztów działalności obiektu,
  • z tytułu wykonywania powyższych czynności administrowania, Spółka będzie otrzymywać od Gminy stosowne wynagrodzenie.

Począwszy od dnia oddania Pływalni do użytkowania, jej faktyczna eksploatacja przebiega zgodnie z treścią zawartej Umowy, tj. Spółka administruje Pływalnią na rzecz Gminy, a więc w szczególności Gmina osiąga przychody z działalności Pływalni i pokrywa koszty jej funkcjonowania, natomiast Spółka „fakturuje” Gminę za swoje usługi administratora.

Niemniej jednak, po szczegółowej analizie zewnętrznej kancelarii prawniczej w Gminie okazało się, iż strony Umowy prawdopodobnie błędnie dokonują rozliczeń z tytułu VAT. Mianowicie, jak się wydaje, wbrew treści Umowy, na wystawianych fakturach VAT/paragonach z tytułu usług świadczonych na terenie Pływalni, jako sprzedawca wskazana jest Spółka, nie zaś Gmina.

Konsekwentnie, to Spółka dokonuje rozliczenia VAT należnego, natomiast przekazuje Gminie jedynie kwoty netto przychodów z Pływalni. Analogicznie, dostawców towarów i usług dotyczących funkcjonowania Pływalni (np. dostawców mediów) poinformowano, że powinni oni wystawiać faktury na rzecz Spółki, a nie Gminy.

Obecnie Gmina i Spółka rozważają dokonanie korekt w zakresie dotychczasowych rozliczeń VAT i wprowadzenie „prawidłowego” modelu na przyszłość. W szczególności Spółka dokonałaby korekty błędnie wykazanego podatku należnego z tytułu usług świadczonych na terenie Pływalni i po jego odzyskaniu przekazałaby go Gminie - tak, aby zgodnie z Umową, pełne kwoty przychodów trafiły do Gminy. Gmina z kolei wykazałaby zaległy VAT należny z tytułu przychodów z Pływalni począwszy od marca 2011 r.

Ponadto, faktury i paragony wystawiane byłyby w imieniu Gminy i to ona ujmowałaby je w swoich rozliczeniach VAT. Natomiast dostawcy towarów i usług wystawialiby faktury na rzecz Gminy, tj. właściciela Pływalni, który zgodnie z Umową jest zobowiązany ponosić te koszty.

Spółka podkreśliła, iż analogiczny wniosek o wydanie interpretacji indywidulanej do tut. organu, aczkolwiek z perspektywy Gminy, złożyła także Gmina.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż w myśl § 4 umowy wykonawczej z dnia na kompleksowe zarządzanie obiektem Krytej Pływalni (dalej: Umowa), zawartej pomiędzy Gminą (dalej: Gmina) a Spółką, „Spółka wykonywać będzie zadania określone w niniejszej umowie we własnym imieniu, na rachunek Gminy”

Jednocześnie, w celu wyeliminowania jakichkolwiek wątpliwości odnośnie sensu ww. zapisu Umowy, strony zamierzają zawrzeć doprecyzowujące porozumienie, zgodnie z którym:

  • usługi świadczone przy wykorzystaniu obiektu Krytej Pływalni na rzecz mieszkańców Gminy oraz innych użytkowników, wykonywane są przez Spółkę w imieniu i na rachunek Gminy;
  • Gmina jest podmiotem świadczącym usługi na rzecz użytkowników Krytej Pływalni, Spółka zaś powinna wystawiać z tego tytułu dokumenty księgowe i rachunkowe w imieniu i na rzecz Gminy;
  • Spółka zawiera we własnym imieniu jedynie umowy dotyczące zatrudnienia, w szczególności z pracownikami do obsługi Krytej Pływalni oraz inne stosowne umowy mające na celu prawidłową eksploatację obiektu;
  • Spółka, świadcząc usługi technicznego, eksploatacyjnego i komercyjnego zarządzania obiektem Krytej Pływalni, występuje we własnym imieniu jedynie w stosunku do Gminy, w stosunkach z pracownikami Spółki oraz w relacjach z innymi podmiotami, na podstawie umów zapewniających prawidłową eksploatację obiektu Krytej Pływalni.

Ponadto Spółka zaznaczyła, iż przedmiotowe porozumienie ma na celu formalne potwierdzenie zamiaru, jaki przyświecał stronom już na etapie zawierania Umowy, a mianowicie powierzenia Jej technicznego, eksploatacyjnego i komercyjnego zarządzania obiektem, które to czynności od początku miały być (i w praktyce są) wykonywane przez Spółkę w imieniu i na rzecz Gminy.

Jednocześnie Spółka poinformowała, iż przedmiotowa kwestia była przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Ministra Finansów także ze strony Gminy. Jednocześnie Gmina złożyła podobne uzupełnienie stanu faktycznego w ww. zakresie. Na obecnym etapie Gmina otrzymała już interpretację indywidualną, w której uzyskała potwierdzenie przedstawionego we wniosku o jej wydanie stanowiska, zgodnie z którym m.in. z tytułu usług świadczonych na Pływalni, tj. usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy lokali na terenie tego obiektu, to Gmina, nie zaś Spółka, jest podatnikiem VAT (interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 28 sierpnia 2012 r. sygn. IPTPP2/443-495/12-3/AW oraz IPTPP2/443-495/12-4/AW).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy z tytułu usług świadczonych na terenie Pływalni, tj. usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu Spółka jest podatnikiem VAT... (oznaczone w treści wniosku ORD-IN jako pytanie nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu usług świadczonych na terenie Pływalni, tj. usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu Spółka nie jest podatnikiem VAT, gdyż jest nim Gmina.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność udostępniania Pływalni nie stanowi dostawy towarów, należy ją uznać za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż jak wskazują uregulowania zawartej Umowy, właścicielem Pływalni, udostępnianej odpłatnie na rzecz korzystających, jest Gmina. Spółka zaś odpowiada jedynie za zarządzanie techniczne, eksploatacyjne i komercyjne obiektem Pływalni. Jako że czynności te Spółka wykonuje wyłącznie na rzecz Gminy, należy uznać, iż w tym przypadku to Gmina, nie zaś Spółka, jest faktycznym świadczeniodawcą usług udostępniania Pływalni.

Potwierdzeniem powyższego jest również sam sposób rozliczeń dokonywanych pomiędzy stronami Umowy z tytułu pobieranych na terenie Pływalni opłat, a także kosztów funkcjonowania obiektu. Mianowicie, jak wskazano w stanie faktycznym, opłaty z tytułu udostępniania Pływalni trafiają do Gminy i to Gmina ponosi całość kosztów związanych z jej funkcjonowaniem. Z kolei czynności dokonywane przez Spółkę na rzecz Gminy stanowią odrębną usługę, za którą Spółka pobiera określone umownie wynagrodzenie administratora.

Należy mieć również na uwadze, że to Gmina jest właścicielem Pływalni i to ona decyduje np. o tak kluczowej kwestii, jak ceny świadczonych usług.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki, z tytułu usług świadczonych na terenie Pływalni, podatnikiem VAT nie jest Spółka, lecz Gmina. W konsekwencji, to Gmina powinna rozliczać VAT należny z tytułu odpłatnego udostępniania Pływalni.

Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidulanych Ministra Finansów, w których Minister wielokrotnie odnosił się do „modelu” administrowania rozmaitymi obiektami przez zarządców (np. spółki gminne), działających na zlecenie gmin. We wszystkich tych przypadkach to dana gmina osiąga przychody i koszty związane z obiektem, a administrator świadczy na rzecz gminy odrębnie fakturowaną usługę.

Przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 maja 2012 r., sygn. IPTPP1/443-138/12-6/MW, w której Dyrektor odniósł się do kwestii opodatkowania VAT świadczonych przez gminę usług odpłatnego wynajmu świetlic wiejskich, w sytuacji, w której techniczne czynności związane z administrowaniem tymi obiektami zostaną powierzone innemu podmiotowi. Mianowicie, w myśl przedmiotowej interpretacji, czynności te to np. „otwieranie i zmykanie świetlic, czuwanie nad przestrzeganiem regulaminu, pobieranie opłat; wystawianie faktur i/lub paragonów, etc.” Jak wynika z cytowanej interpretacji „czynności te będą wykonywane w imieniu i na rzecz Gminy, tj. w szczególności Gmina będzie widniała jako sprzedawca usługi wynajmu świetlic wiejskich na wystawianych paragonach i fakturach VAT, Gmina będzie wykazywała te usługi w rejestrach i deklaracjach VAT oraz będzie rozliczała z tego tytułu VAT należny (podobnie jak miałoby to miejsce w przypadku, gdyby to Gmina bezpośrednio wynajmowała świetlice na rzecz zainteresowanych).” W odniesieniu do przedstawionej sytuacji Dyrektor potwierdził, iż „świadczone przez Gminę usługi odpłatnego wynajmu świetlic wiejskich w celu organizowania imprez okolicznościowych, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.”

Do analogicznej sytuacji odpłatnego udostępniania świetlic wiejskich za pośrednictwem administratora, wykonującego techniczne czynności w tym zakresie, odniósł się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2012 r., sygn. ILPP2/443-153/12-2/MR. W analizowanej interpretacji Dyrektor potwierdził, iż w opisanej sytuacji odpłatny wynajem świetlic wiejskich na rzecz zainteresowanych (udostępnianie komercyjne) stanowi odpłatne świadczenie usług przez gminę.

Ponadto, opodatkowanie VAT po stronie gminy w przypadku usług świadczonych za pośrednictwem administratora zostało potwierdzone przykładowo także:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku VAT z tytułu usług wstępu na Pływalnię oraz dzierżawy pomieszczeń na terenie tego obiektu. Natomiast w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty podatku należnego, wystawienia faktur korygujących i dokonania korekty w prowadzonej ewidencji fiskalnej oraz okresu rozliczeniowego, w którym należy dokonać korekty podatku należnego została wydana interpretacja indywidualna o numerze IPTPP2/443-540/12-5/KW.

Końcowo zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla Gminy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj