Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-408/11/12-7/S/JK
z 7 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-408/11/12-7/S/JK
Data
2012.11.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
gmina
sprzęt pożarniczy
stawki podatku
straż pożarna


Istota interpretacji
Stawka podatku dla dostawy samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego przeznaczonych dla straży pożarnej



Wniosek ORD-IN 385 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07.03.2011 r. (data wpływu 14.03.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 04.04.2011 r. (data wpływu 06.04.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-408/11-2/IB z dnia 25.03.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego przeznaczonych dla straży pożarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego przeznaczonych dla straży pożarnej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 04.04.2011 r. (data wpływu 06.04.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-408/11-2/IB z dnia 25.03.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Firma F Sp. z o.o. jest dostawcą samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego przeznaczonych dla straży pożarnej. Oferowany przez Wnioskodawcę sprzęt należy traktować jako towar wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dostawy tych towarów na terytorium Polski dokonywane są dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej. Do przedmiotowych dostaw Wnioskodawca stosuje preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Firma posiada zamówienia od jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji np. portów lotniczych, które zgodnie z art. 17 ustawy o ochronie przeciwpożarowej utworzyły własne jednostki ochrony przeciwpożarowej. Zamawiający – jednostki samorządu terytorialnego lub instytucje wyraźnie wskazują, iż przedmiot zamówienia przeznaczony jest na potrzeby jednostki ochrony przeciwpożarowej. Stroną umowy i płatnikiem jest odpowiednio jednostka samorządu terytorialnego bądź instytucja, wykonująca nałożone na nią obowiązki określone w przepisach ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Koszty funkcjonowania, wyposażenia, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są przez podmiot, który taką jednostkę utworzy (art. 29 i 32 ustawy), np. jednostka samorządu terytorialnego odpowiada za ochotniczą straż pożarną, port lotniczy – odpowiada za lotniskową straż pożarną.

W świetle powyższego, jeśli przedmiot zamówienia przeznaczony jest na potrzeby tychże jednostek ochrony przeciwpożarowej, należałoby stosować preferencyjną stawkę podatku VAT. W orzecznictwie sądowym można znaleźć wyroki sądów administracyjnych wyraźnie stwierdzających, że ust. 10 art. 41 ustawy o VAT należy rozumieć w ten sposób, iż obniżoną stawkę podatkową należy stosować bez względu, kto nabywa towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, pod warunkiem, że są one przeznaczone dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej: III SA/Gl 568/07 z 09.05.2007 r. i III SA/Wa 1679/10 – WSA w Warszawie z 20.12.2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy preferencyjna stawka podatku VAT jest właściwa dla pojazdów ratowniczo-gaśniczych i sprzętu ratowniczego:

  1. jeśli jednostka samorządu terytorialnego np. urząd gminy dokonuje zakupu na potrzeby ochotniczej straży pożarnej,
  2. jeśli port lotniczy (instytucja, która zgodnie z art. 17 ustawy o ochronie przeciwpożarowej utworzyła lotniskową straż pożarną) dokonuje zakupu na potrzeby swojej jednostki organizacyjnej jaką jest lotniskowa straż pożarna, kwalifikowana jako zakładowa straż pożarna (art. 15 pkt 2, 3) lub inna jednostka (art. 15 pkt 8)...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli zamawiającym jest jednostka samorządu terytorialnego lub inna instytucja wykonująca obowiązki określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej, a przedmiotem zamówienia są towary przeznaczone dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej, właściwe jest stosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT.

W dniu 15 czerwca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną znak IPPP3/443-408/11-4/JK, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu przytoczył treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 2 i ust. 10, art. 146a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy, a także § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% uzależnione jest między innymi od faktu, czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej. Cytując zapisy art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380) stwierdził, że jednostki samorządu terytorialnego oraz port lotniczy jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli nabywcą (właścicielem) będzie jednostka samorządu terytorialnego lub port lotniczy, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 23% (na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy), bez względu na cel w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 8% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej. Określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy warunki, w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem zakupu towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy dokona jednostka samorządu terytorialnego lub port lotniczy, nie zaś jednostka ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym uznał, iż przedmiotowa dostawa nie będzie więc korzystać z obniżonej (8%) stawki podatku VAT i podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 23%.

Wyrokiem z dnia 19 lipca 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2675/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację. W uzasadnieniu wydanego wyroku WSA stwierdził, że Organ dokonał wykładni systemowej art. 41 ust. 2 i 10 z uwzględnieniem art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, pominął jednakże interpretację tego przepisu w świetle unormowań art. 29 pkt 2 i art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. W orzeczeniu wskazano, iż koszty funkcjonowania i utrzymania jednostek ochrony przeciwpożarowej ponosi gmina i pokrywane są one z budżetu gminy. Fakt ten wypełnia przesłankę przepisu art. 41 ust. 10 ustawy, bowiem bez względu na to kto jest bezpośrednim nabywcą towarów wymienionych w poz. 129 -134 zał. nr 3 do ustawy, może zastosować preferencyjną stawkę VAT do ich dostawy, pod warunkiem że towary te są przeznaczone dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej. Sąd podkreślił, iż „operowanie przez ustawodawcę wyrażeniem: „dla jednostek ochrony pożarowej” nie oznacza, aby pojęcie to można było interpretować wąsko, poprzez utożsamianie w każdym przypadku zamawiającego i płatnika z nabywcą i konsumentem.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego oraz biorąc pod uwagę wnioski płynące z wyroku WSA w Warszawie z dnia 19 lipca 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2675/11 stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii - art. 2 pkt 6 ustawy.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Niemniej jednak w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym na mocy art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy w pozycji 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

Jednocześnie art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zatem, z powyższych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej do 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  • dostawa musi odbywać się na terytorium kraju,
  • dostawa musi być dokonana dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  • towary będące przedmiotem dostawy muszą być wymienione w poz. 129-134 załącznika do ustawy.

Niespełnienie którejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek skutkuje brakiem możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT na podstawie przepisu art. 41 ust. 10 ustawy.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% uzależnione jest m.in. od tego, czy nabywca towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „jednostki ochrony przeciwpożarowej” należy posiłkować się ustawą z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.).

Zgodnie z art. 15 tej ustawy, jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
    1a. jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  2. zakładowa straż pożarna,
  3. zakładowa służba ratownicza,
  4. gminna zawodowa straż pożarna,
    4a. powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  5. terenowa służba ratownicza,
  6. ochotnicza straż pożarna,
  7. związek ochotniczych straży pożarnych,
  8. inne jednostki ratownicze.

Jak stanowi art. 29 ww. ustawy, koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z:

  1. budżetu państwa,
  2. budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
  3. dochodów instytucji ubezpieczeniowych, ubezpieczających osoby prawne i fizyczne,
  4. środków własnych podmiotów, o których mowa w art. 17, które uzyskały zgodę ministra właściwego do spraw wewnętrznych(20) na utworzenie jednostki ochrony przeciwpożarowej.

W myśl art. 32 ust. 1 cyt. ustawy, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, ponoszą podmioty tworzące te jednostki.

Stosownie do art. 32 ust. 2 powołanej ustawy, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będzie dokonywał dostaw samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego dla jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji np. portów lotniczych, które zgodnie z art. 17 ustawy o ochronie przeciwpożarowej utworzyły własne jednostki ochrony przeciwpożarowej. Zamawiającym będą jednostki samorządu terytorialnego lub port lotniczy, które będą stroną umowy i płatnikiem. Przedmiot zamówienia przeznaczony będzie na potrzeby jednostki ochrony przeciwpożarowej.

W realiach niniejszej sprawy prawidłowa wykładnia art. 41 ust. 10 ustawy, w związku z art. 29 i art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej prowadzi do wniosku, że dostawa towarów wymienionych w poz. 129–134 załącznika nr 3 do ustawy VAT, podlega opodatkowaniu według stawki 8%, jeżeli dostarczany towar trafi do jednostki ochrony przeciwpożarowej i zostanie przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej. Z analizowanej regulacji nie wynika, ażeby nabywcą tych towarów musiała być bezpośrednio jednostka ochrony przeciwpożarowej. Przepis mówi bowiem jedynie tyle, że owe towary mają być (czyli są przeznaczone) „dla jednostek ochrony przeciwpożarowej”. W konsekwencji oznacza to, że nie jest ważne, kto jest bezpośrednim nabywcą wskazanych wyżej towarów. Z zapisu normatywnego wynika jedynie, że istotne jest tylko to, by towary te przeznaczone były na rzecz podmiotów określonych w analizowanej tu regulacji, tj. by były nimi „jednostki ochrony przeciwpożarowej” oraz by przeznaczone były na ściśle określony w tym unormowaniu cel.

W przedmiotowej sprawie, zakupione przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne instytucje np. porty lotnicze samochody pożarnicze i sprzęt ratowniczy zostaną przeznaczone na potrzeby jednostki ochrony przeciwpożarowej. A zatem zostaną spełnione warunki wymienione w art. 41 ust. 10 ustawy, uprawniające do zastosowania dla tej dostawy obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

Reasumując, w świetle art. 41 ust. 10 ustawy, w związku z uregulowaniami art. 41 ust. 2 i art. 146a ustawy, przedmiotowe dostawy samochodów pożarniczych i sprzętu ratowniczego, tj. towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej, nabywanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne instytucje np. porty lotnicze dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, będą podlegać opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania skarżonej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj