Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1387/11/JJ
z 20 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1387/11/JJ
Data
2012.01.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Ewidencja sprzedaży


Słowa kluczowe
dostawa
złom
złoto


Istota interpretacji
Jak należy rozliczyć VAT od obrotu złomem złota i srebra (zasady ogólne czy „samoopodatkowanie”)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 16 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania obrotu złomem złota i srebra – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania obrotu złomem złota i srebra.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pan producentem wyrobów jubilerskich i podatnikiem VAT czynnym. Obrót złomem złota i srebra jest ściśle związany z charakterem prowadzonej działalności gospodarczej. W okresie od dnia 1 kwietnia 2011 r. ustawa o VAT określiła specyficzne regulacje w zakresie opodatkowania obrotu złomem (art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT). Nabywca rozliczał VAT w ramach „samoopodatkowania”. Od dnia 1 lipca 2011 r. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT uległ zmianie i wykaz towarów objętych „samoopodatkowaniem” jest wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Wskazuje Pan, iż problem wiąże się z faktem, iż złom złota i srebra mieści się w grupowaniu PKWiU 38.32.21.0 i nie jest wymieniony w załączniku nr 11, jako towar objęty „samoopodatkowaniem”. Oczekuje Pan odpowiedzi na pytanie, czy obrót złomem złota i srebra należy opodatkować podatkiem VAT wg zasad ogólnych czy w formie „samoopodatkowania”. Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, iż w zakresie prowadzonej działalności dokonuje zakupu złomu złota i srebra celem dalszej odsprzedaży, a w przyszłości do własnej produkcji wyrobów ze złota. Od dnia 1 kwietnia do 30 czerwca 2011 r. do zakupu złomu złota na podstawie faktury VAT bez stawki VAT z adnotacją „VAT przerzucony na nabywcę” wystawiał Pan fakturę wewnętrzną, naliczając 23% podatku VAT. W deklaracji VAT-7 część C, poz. 41, 42 (rozliczenie podatku należnego), jak również po stronie podatku naliczonego część D, poz. 51 i 52 ujmował Pan dokonany zakup. Sprzedaż złomu złota odbywała się również na podstawie faktury VAT z dopiskiem VAT przerzucony na nabywcę. Zakup, jak również sprzedaż złomu złota następuje na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, nie korzystającą ze zwolnienia w zakresie podatku VAT. Od dnia 1 lipca 2011 r. nie może Pan dokonać zakupu złomu złota, z uwagi na to, że ten sam sprzedawca, podatnik VAT czynny, niekorzystający ze zwolnienia w zakresie podatku VAT ma wątpliwość czy wystawić fakturę z „VAT-em czy bez VAT”, gdyż w załączniku nr 11 do ustawy o VAT złom z metali szlachetnych „kod 38.32.21.0” nie jest objęty tym wykazem. W związku z tym, iż nie dokonuje Pan zakupu i sprzedaży złomu złota od dnia 1 lipca 2011 r. udzielona odpowiedź będzie dotyczyć zdarzeń przyszłych. Prowadzona działalność gospodarcza dotyczy wyłącznie podmiotów gospodarczych prowadzących pozarolniczą działalność i niekorzystających ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jak należy rozliczyć VAT od obrotu złomem złota i srebra (zasady ogólne czy „samoopodatkowanie”)...


Pana zdaniem sprzedaż złomu złota i srebra powinna odbywać się na zasadach ogólnych (zakup złomu złota i srebra i sprzedaż wg właściwej stawki VAT, tj. 23%). Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan, iż obrót, a więc zakup i sprzedaż powinien odbywać się na zasadach ogólnych, gdyż załącznik nr 11 do ustawy o VAT dokładnie precyzuje, które odpady i z jakim symbolem „swww” dotyczą dostaw towarów, dla których podatnikiem jest nabywca.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W grupowaniu 38.32.21.0 tej klasyfikacji mieszczą się „Surowce wtórne z metali szlachetnych”.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2011 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające złom, jeżeli dokonującym jego dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Przepis ten od dnia 1 lipca 2011 r., na mocy art. 1 pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780) otrzymał następujące brzmienie: podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.


Załącznik nr 11 określający wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje:


  1. ex 24.1014.0 – granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali – wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlaniedrobniutkich odpadów lub złomu,
  2. ex 24.45.30.0 – pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,
  3. 38.11.51.0 – odpady szklane,
  4. 38.11.54.0 – pozostałe odpady gumowe,
  5. 38.11.55.0 – odpady z tworzyw sztucznych,
  6. 38.11.58.0 – odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,
  7. 38.12.27 – odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,
  8. ex 38.32.29.0 – surowce wtórne z pozostałych metali – wyłącznie odpady i złom.


A zatem załączniku tym nie zostały ujęte towary zaklasyfikowane wg PKWiU do grupowania wskazanego przez Wnioskodawcę, tj. 38.32.21.0.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego

Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy).

Powołane regulacje wprowadzają mechanizm, polegający na przesunięciu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r. istotna jest klasyfikacja towaru.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pan producentem wyrobów jubilerskich. W ramach prowadzonej dzielności gospodarczej nabywa Pan oraz dokonuje dostawy złomu złota i srebra, który został przez Pan zaklasyfikowany wg PKWiU do grupowania 38.32.21.0. Złom złota i srebra nabywany jest wyłącznie od podmiotów gospodarczych, prowadzących pozarolniczą działalność i nie korzystających ze zwolnienia w zakresie podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż o ile opisany we wniosku, będący przedmiotem nabycia oraz dostawy złom złota i srebra mieści się w grupowaniu PKWiU 38.32.21.0, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa (tzn. opisane czynności nie należą do innego grupowania statystycznego), to w takim przypadku opisane czynności są opodatkowane na zasadach ogólnych, określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, tj. według stawki 23% (zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o podatku od towarów i usług). A zatem dostawa złomu srebra i złota, który biorąc pod uwagę wskazaną przez Pana klasyfikację PKWiU, nie został ujęty w załączniku nr 11 do ustawy, nie podlega regulacjom zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Tym samym należy w tym przypadku wystawić faktury VAT na zasadach ogólnych. Podobnie z tytułu nabycia ww. towaru nie staje się Pan podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Końcowo należy zaznaczyć, iż zgodnie z intencją Wnioskodawcy wyrażoną w uzupełnieniu do wniosku niniejsza interpretacja odnosi się zdarzenia przyszłego w kwestii rozliczania podatku od towarów i usług z tytułu nabycia oraz dostawy złomu srebra i złota od dnia 1 lipca 2011 r.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji opisanych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj