Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-426/12/ZK
z 6 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-426/12/ZK
Data
2012.07.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dokształcanie
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
studia podyplomowe


Istota interpretacji
Czy koszty studiów można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?



Wniosek ORD-IN 411 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2012r. (data wpływu do tut. Biura 10 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wskazanych we wniosku wydatków związanych ze studiami podyplomowymi (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wskazanych we wniosku wydatków związanych ze studiami podyplomowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od lipca 2011 r. do marca 2012 r. Wnioskodawczyni podejmowała czynności zmierzające do rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, jako osoba fizyczna. W dniu 15 lipca 2011 r. przystąpiła do rekrutacji projektu „A”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyj¬nego Kapitał Ludzki, Priorytetu VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębior¬czości i samozatrudnienia. Wnioskodaw¬czyni stała się uczestniczką projektu, którego celem było pozyskanie wsparcia na rozpoczęcie działalności gospodarczej w dniu 09 września 2011 r. Ze względu na udział w projekcie obowiązywały ją terminy warunkowane przez instytucje wdrażające projekt dotyczące daty rejestracji oraz rozpoczęcia działalności, które uwarunkowane były spełnieniem wymogów projektu (m.in. udziałem w szkoleniach, indywidualnym programie doradztwa, pisaniem biznes planu, okresem oczekiwania na oceny wniosków dotyczą¬cych wsparcia etc.). Aby otrzymać dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni musiała zastosować się do wymogów oraz harmonogramu projektu, w związku z czym podlegała obowiązkowi rejestracji oraz rozpoczęcia prowadzenia działalności w terminach wskazanych przez instytucje wdrażające projekt. W okresie od lipca 2011r. do marca 2012r. Wnioskodawczyni ponosiła z własnych środków wydatki inwestycyjne związane z planowaną działalnością gospodarczą, dotyczące adaptacji, dostosowania i wyposażenia lokalu, w którym pro¬wadzona jest działalność o charakterze produkcyjnym, zakupu materiałów i surowców na potrzeby wykonywania planowanej działalności gospodarczej oraz z przygotowaniem strony internetowej w celach reklamy i sprzedaży produktów i usług. Wnioskodawczyni planowała, że po rozpoczęciu działalności sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tzn. wszystkie dokonane zakupy służyły wyłącznie sprzedaży opodatkowanej. Poniesione wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Jej imię i nazwisko oraz adres zamieszkania, tożsamy z adresem prowadzenia działalności gospodarczej. Po dopełnieniu formalności związanych z udziałem w ww. projekcie, w dniu 07 marca 2012r. Wnioskodawczyni zarejestrowała działal¬ność, z podaniem daty rozpoczęcia działalności gospodarczej 12 marca 2012r. Formularz rejestracyjny VAT-R został złożony w urzędzie skarbowym w dniu 09 marca 2012r., z datą 12 marca 2012r., jako datą rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust 9. Wnioskodawczyni wprowadziła ww. wydatki jako koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako związane z rozpoczęciem działalności gospodarczej, a więc związane z uzyskaniem przychodu, do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w dacie rozpoczęcia działalności w kwotach netto. Wnioskodawczyni nie uwzględniła ww. wydatków w ewidencji zakupów VAT. Przez cały okres od lipca 2011r. do marca 2012r. Wnioskodawczyni nie osiągała żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Ze względu na udział w projekcie nie mogła zarejestrować działalności we wcześniejszym terminie. Jednakże wydatki inwestycyjne, które poniosła przed datą rejestracji są w całości związane ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawczyni wyodrębniła grupę wydatków związanych ze studiami podyplomowymi, co do których uważa, że jako mogące budzić wątpliwości wymagają odrębnego i szczegółowego wyjaśnienia zasadności ich dokonywania. Ponoszenie tych kosztów rozpoczęła przed rejestracją działalności gospodarczej i ponosi je nadal. Przed rejestracją działalności gospodarczej, w styczniu 2012r. Wnioskodawczyni rozpoczęła studia podyplomowe „Zarządzanie Bezpieczeństwem oraz Higieną Pracy”. Działalność gospo¬darcza została zarejestrowana w dniu 07 marca 2012r., a rozpoczęta w dniu 12 marca 2012r., z przyczyn opisanych powyżej. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej wystawiono na Wnioskodawczynię trzy faktury dot. opłat za studia na kwotę łączną 1.300,00 zł. Dalsze faktury wystawiane są nadal na działalność gospodarczą rozpoczętą przez Wnioskodawczynię. Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 12 marca 2012r. Faktury za opłaty za studia są zwolnione z podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni wprowadziła faktury dotyczące opłat za studia, sprzed rejestracji działalności gospodarczej, do podatkowej księgi przychodów i rozchodów uważając, że przysługuje Jej prawo do zaliczenia ww. wydatków w koszty uzyskania przychodu, z dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej. Studia podyplomowe rozpoczęte przez Wnioskodawczynię „Zarządzanie Bezpieczeństwem oraz Higieną Pracy” dotyczą wiedzy w zakresie regulacji prawnych systemu ochrony pracy w Polsce i Unii Europejskiej. Zakres nabytej wiedzy teoretycznej oraz praktycznej to m.in. rozpoznawanie zagrożeń, wykonywanie oceny i analizy ryzyka zawodowego, rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, organizacja pracy, warunki pracy, wpływ czynników środowiska pracy, analiza bezpieczeństwa i ergonomii, czynniki szkodliwe, analiza zagrożeń etc. Studia pody¬plomowe nadają kwalifikacje Starszego Inspektora do spaw BHP, kompetencje do prowadzenia szkoleń w zakresie BHP, uprawnienia i Certyfikat Audytora Wewnętrznego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy oraz kwalifikacje do uprawnień Specjalisty ds. BHP. Celem podjęcia studiów w dziedzinie BHP jest osiągnięcie nowego źródła przychodów, tj. poszerzenie zakresu usług prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej o usługi z zakresu BHP, tj. m.in. szkoleń wstępnych i okresowych, nadzoru warunków pracy, sporządzania dokumentacji powypadkowej, prowadzenia rejestru wypadków, oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy, przeprowadzania kontroli warunków pracy, przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy, opracowywania stanowiskowych instrukcji BHP, sporządzania rocznych raportów o stanie bezpieczeństwa i higieny, prowadzenia rejestrów wymaganych przez PIP, wykonywania tabel norm przydziału odzieży ro¬boczej i środków ochrony indywidualnej etc. Podnoszenie kwalifikacji w przypadku Wnioskodawczyni umożliwi jej rozsze¬rzenie prowadzonej działalności o usługi z zakresu BHP, co wpłynie na zwiększenie przychodów związanych w całości ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż jest ona czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto studia podyplomowe pozwolą na zabezpieczenie oraz zachowanie źródła przychodów. Główne PKD działalności Wnioskodawczyni to 74.10.Z. Działalność w Zakresie Specjalistycznego Projektowania. W ramach tej działalności Wnioskodawczyni zajmuje się projektowaniem oraz wykonywaniem produktów i usług ze szkła. Wiedza, którą Wnioskodawczyni zdobędzie pozwoli na zachowanie oraz zabezpieczenie źródła przychodu w postaci m.in. modernizacji sprzętu firmy w zakresie wyboru odpo¬wiedniego sprzętu do obróbki szkła, odpowiednie jego zabezpieczenie, użytkowanie i konserwację. W tym przypadku stu¬dia podyplomowe umożliwiają zachowanie źródła przychodu, aby w dalszym ciągu występowało w nienaruszonym stanie, aby takie źródło dalej istniało. Studia podyplomowe w zakresie BHP wpłyną na zakres oraz jakość świadczonych przez Wnioskodawczynię usług również poprzez zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów w postaci bezpieczeństwa i higieny pracy i technologii wytwarzania produktów i usług ze szkła. Poniesienie wydatków na ww. studia przyczyni się do podnie¬sienia kwalifikacji zawodowych, co ma wpływ na jakość świadczonych usług, a tym samym na uzyskanie oraz podwyższe¬nie przychodów. Zdaniem Wnioskodawczyni, wskazany kierunek kształcenia wpłynie na powiększenie wiedzy związanej z za¬gadnieniami podczas użytkowania urządzeń, dbania o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy, czy stosowania środków ochrony indywidualnej etc. Tak zdobyta wiedza pozwoli nabyć niezbędne umiejętności zgodne z zakresem i profilem wykonywanej działalności gospodarczej oraz bezpieczeństwem i unikaniem zagrożeń, jakie mogą wynikać z użytkowania maszyn, a tym samym zwiększyć bezpieczeństwo i konkurencyjność na rynku. Ponadto ukończenie studiów podyplomowych pozwoli Wnioskodawczyni prawidłowo wypełniać obowiązki praco¬dawcy dotyczące BHP w dalszym etapie rozwoju, gdy będzie zatrudniać pracowników. Studia w zakresie BHP jako zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów dla przyszłego rozwoju firmy poprzez zatrudnianie pracowników, to świadome wypełnianie obowiązków pracodawcy, zarządzanie BHP pracownikami, w tym sensie stanowią wiedzę i umiejętności niezbęd¬ną w prowadzeniu firmy. Ponoszone wydatki na podwyższenie kwalifikacji zawodowych mają związek z działalnością gospodarczą, a w konsekwencji wpływ na powstanie i zwiększenie obecnie oraz w przyszłości przychodu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej przez Wnioskodawczynię pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków ponoszonych w związku ze studiami podyplomowymi (tj. czesne, opłatę wpisową, zakup materiałów naukowych i podręczników) udokumentowanych fakturami wystawionymi na Wnioskodawczynię przed datą rejestracji działalności gospodarczej, a także w trakcie jej trwania, gdy celem wydatków jest osiągnięcie nowego źródła przychodu oraz zachowanie i zabezpieczenie istniejącego przychodu związanego ze sprzedażą opodatkowaną...

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)

Zdaniem Wnioskodawczyni, z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ww. ustawy, tj. katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Z uwagi na to, iż wydatki związane ze studiami (czesne, opłata wpisowa, koszty związane z zakupem podręczników i materiałów naukowych) nie zostały wymienione w katalogu zawartym w art. 23 ww. ustawy, to w przypadku spełnienia pozostałych przesłanek mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych i zdobywanie wiedzy oraz umiejętności służy osiągnięciu nowego źródła przychodów oraz jego zachowaniu i zabezpieczeniu, co Wnioskodawczyni opisała przedstawiając stan faktyczny, tj. pozwoli na osiąganie przychodów w formie świadczenia usług w zakresie BHP, zachowanie oraz zabezpieczenie uzyskiwanych przychodów z dotychczasowej działalności (projektowania oraz wykonywania produktów i usług ze szkła). Wnioskodawczyni uważa, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego, wydatki związane ze studiami podyplomowymi są racjonalne i gospodarczo uzasadnione jako wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Wykazała Ona bowiem związek skutkowoprzyczynowy między poniesionymi wydatkami, a celem jakim jest osiągnięcie nowego źródła przychodu oraz zachowanie i zabezpieczenie istniejącego przychodu. Studia podyplomowe nadają kwalifikacje Starszego inspektora do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz uprawnienia i Certyfikat Audytora Wewnętrznego Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, a także uprawniają do nabycia kwalifikacji Specjalisty ds. BHP. Umożliwi to osiągnięcie nowego źródła przychodu ze świadczenia usług z zakresu BHP oraz zachowanie i zabezpieczenie dotychczasowego przychodu poprzez umiejętności i wiedzę z zakresu BHP, które Wnioskodawczyni wykorzystuje i będzie wykorzystywać organizując dotychczasową działalność w zakresie projektowa¬nia oraz wykonywania produktów oraz usług ze szkła, a także wypełniając w przyszłości obowiązki pracodawcy w zakresie BHP wobec zatrudnionych pracowników. Reasumując, zdaniem Wnioskodawczyni, podjęte przez Nią studia oraz zdobyta dzięki nim wiedza będą miały odzwierciedlenie w powstaniu oraz wzroście przychodu, poprzez wpływ na zakres oraz jakość świadczonych przez Wnioskodawczynię usług, a także w zachowaniu źródła dotychczasowego przychodu. Po ukończeniu ww. studiów Wnioskodawczyni planuje bowiem rozszerzenie działalności o usługi BHP, co przyczyni się do zwiększenia przychodów z prowadzonej działalności.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Wnioskodawczyni powołała interpretacje indywidualne wydane przez:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 361 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W świetle powołanego uregulowania, aby dany wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu zaistnieć muszą łącznie trzy warunki:

  • celem poniesienia wydatku (bezpośrednim lub pośrednim) powinno być osiągnięcie przychodu, lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • wydatek ten nie może być wymieniony w zawartym w art. 23 ust. 1 ww. ustawy, katalogu wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
  • wydatek musi być prawidłowo udokumentowany.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym, związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Zauważyć przy tym należy, iż konieczność poniesienia danego wydatku nie może wynikać z zaniedbań, braku nadzoru lub sprzecznych z prawem działań podatnika.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Podkreślić przy tym należy, iż ciężar wykazania związku przyczynowo-skutkowego z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych w formie studiów podyplomowych nie są ujęte w katalogu zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów. Nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Dla uzyskania takiego statusu konieczne jest bowiem zaistnienie związku przyczynowego między poniesionymi wydatkami, a celem jakim jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Do stwierdzenia, czy poniesione opłaty za studia podyplomowe mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej istotnym jest ustalenie:

  • czy takie wydatki związane są ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością,
  • czy też wydatki te służą tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością gospodarczą, a więc które, co do zasady, mają charakter osobisty.

Jako uzasadnione racjonalnie i gospodarczo, których poniesienie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów ze źródła jakim jest działalność gospodarcza, uznać należy wydatki na kształcenie, które pozwolą podatnikowi nabyć umiejętności i wiedzę niezbędną w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Jeżeli zatem ponoszone wydatki na podwyższenie kwalifikacji zawodowych (pomimo, że trudno je przypisać do konkretnych przychodów), mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w konsekwencji wpływ na powstanie lub zwiększenie, obecnie lub w przyszłości przychodu, to wydatki na ten cel mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jednakże pod warunkiem ich należytego udokumentowania. Przy czym podkreślić należy, że wykazanie związku poniesionych wydatków z działalnością gospodarczą oraz ich wpływu na wysokość osiągniętych przychodów spoczywa na podatniku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od dnia 12 marca 2012r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest projektowanie oraz wykonywanie produktów i usług ze szkła. Przed rejestracją działalności gospodarczej, w styczniu 2012r. Wnioskodawczyni rozpoczęła studia podyplomowe „Zarządzanie Bezpieczeństwem oraz Higieną Pracy”. Z tego tytułu ponosi wydatki (na czesne, opłaty wpisowe, zakup materiałów naukowych i podręczników), przy czym przed rozpoczęciem działalności gospodarczej poniosła wydatki w kwocie 1.300,00 zł. Po ukończeniu studiów Wnioskodawczyni planuje rozszerzenie prowadzonej działalności gospodarczej o usługi w zakresie BHP, co Jej zdaniem przyczyni się do zwiększenia przychodów z prowadzonej działalności. Ponadto, jak wynika z wniosku, zdobyte kwalifikacje pozwolą Wnioskodawczyni na prawidłowe wywiązywanie się z ciążących na Niej, jako na pracodawcy, obowiązków w dziedzinie BHP, wobec zatrudnianych w przyszłości pracowników, a także na dostosowanie i prowadzenie obecnej działalności zgodnie z przepisami BHP.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym wskazane we wniosku wydatki mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania. Wskazać jednak należy, iż związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesieniem tych wydatków a uzyskaniem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów może zostać zweryfikowany w toku ewentualnego postępowania podatkowego, prowadzonego przez uprawnione organy podatkowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmieniać należy, iż w zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj