Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-47/13/JG
z 12 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 16 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości rolnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości rolnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 30 września 2008 r. wnioskodawca nabył prawo do spadku po zmarłym bracie w 5/8 częściach a matka w 3/8 częściach. Brat wnioskodawcy zmarł 18 marca 2008 r. i był właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 5,14 ha. W rejestrze gruntów nieruchomość rolna znajduje się na terenie oznaczonym jako grunty orne, rowy, łąki trwałe, pastwiska trwałe, użytki rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione. Po uprawomocnieniu się wyroku sądowego w ustawowym terminie wnioskodawca zgłosił nabycie spadku na formularzu SD-Z1 do Urzędu Skarbowego. Otrzymał zaświadczenie spadkowe wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwolnieniu z podatku. Wnioskodawca od śmierci brata użytkuje grunty rolne, odprowadza podatek rolny do gminy.

Na podstawie umowy zniesienia współwłasności sporządzonej przez notariusza w dniu 21 października 2011 r. wnioskodawca nabył na własność nieruchomość rolną o pow. 3,3243 ha zaś matka o pow. 1,8232 ha. Z tytułu zawarcia umowy pomiędzy ww. stronami nie doszło do żadnych spłat ani innych rozliczeń finansowych. W dniu 27 czerwca 2012 r. wnioskodawca sprzedał dwie działki rolne niezabudowane o nr 120 o pow. 0,11 ha i o nr 155 o pow. 0,3852 ha za cenę 4 tys. zł małżeństwu prowadzącemu gospodarstwo rolne o pow. 2 ha. Działki te sąsiadują z działkami nabywcy. Działki nr 120 i nr 155 stanowią tereny oznaczone w ewidencji gruntów jako orne (R IIIb, R IVa, R IVb).

Ponadto wnioskodawca w dniu 20 listopada 2012 r. sprzedał jedną działkę rolną niezabudowaną o nr 30 o pow. 0,3929 ha oznaczoną w ewidencji gruntów jako grunty orne i rowy za cenę 3 tys. zł małżeństwu prowadzącemu gospodarstwo rolne o pow. 1,8 ha.

Nabywcy oświadczyli w aktach notarialnych, że posiadają gospodarstwo rolne a nabywane przez nich nieruchomości wejdą w ich gospodarstwa na jego powiększenie. Do aktów sprzedaży zostało dołączone zaświadczenie z dnia 19 czerwca 2012 r. i z dnia 15 listopada 2012 r. wydane przez Naczelnika Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta i Gminy, z których wynika, że dla sprzedanych działek nr 120, nr 155, nr 30 brak jest obowiązującego planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego i nie toczy się postępowanie w sprawie jego sporządzenia jak również Urząd Miasta i Gminy w stosunku do powyższych działek nie wydał decyzji ustalającej warunki zabudowy. Końcowo wnioskodawca nadmienił, iż sprzedaż działek nie była przedmiotem sporu i nie zostało wszczęte postępowanie administracyjne ani sądowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego nabytego w drodze spadku może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem wnioskodawcy, sprzedane nieruchomości rolne stanowiące część gospodarstwa rolnego w wyniku sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego dlatego dochód uzyskany z ich sprzedaży może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

W przypadku sprzedaży nieruchomości ich części oraz udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii ewentualnego opodatkowania podatkiem dochodowym ma moment i podstawa jej nabycia przez wnioskodawcę. Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają moment nabycia.

I tak w myśl art. 924 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Z kolei postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy.

Zgodnie natomiast z art. 1035 ustawy Kodeks cywilny, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego stosuje się przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Do momentu zniesienia tej współwłasności lub dokonania działu spadku, spadkobiercy są współwłaścicielami rzeczy i praw wchodzących w skład spadku.

Zgodnie z art. 210 i nast. Kodeksu cywilnego, każdy ze współwłaścicieli w każdym czasie może domagać się zniesienia współwłasności. Zniesienie współwłasności lub dział spadku polega na przyznaniu każdemu ze współwłaścicieli wyodrębnionej rzeczy wspólnej, a wielkość tej części powinna odpowiadać wielkości udziału we współwłasności. W rezultacie dochodzi do nowego ukształtowania prawa własności poprzez odebranie temu prawu cechy wspólności. Zniesienie współwłasności (dział spadku) nie stanowi nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej.

Jeżeli zatem wartość rzeczy (nieruchomości) przyznanych w wyniku podziału jest zgodna z wartością udziału posiadanego przed zniesieniem współwłasności lub dokonaniem działu spadku nie następuje nabycie podlegające opodatkowaniu, ponieważ w ten sposób nie ulega powiększeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (nieruchomością), jak i stan jej majątku osobistego. Zniesienie współwłasności, w wyniku którego udział w nieruchomości nie zwiększył się, zmienia wyłącznie charakter własności.

Jedynie nabycie nieruchomości w drodze działu spadku lub zniesienia współwłasności w części przekraczającej udział spadkowy (nawet wówczas, jeżeli nabycie to następuje nieodpłatnie czyli bez spłat i dopłat) stanowi nabycie w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Podkreślić należy, że powyższych ustaleń czyli ustalenia wartości udziału posiadanego przed zniesieniem współwłasności w nieruchomości oraz wartości nieruchomości posiadanej po zniesieniu współwłasności należy bezwzględnie dokonać w oparciu o obiektywne kryteria, czyli zgodnie z wyliczeniem dokonanym na podstawie cen rynkowych obowiązujących na danym obszarze w dniu zawarcia umowy zniesienia współwłasności a nie według subiektywnego przekonania współwłaścicieli (byłych współwłaścicieli) nieruchomości.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 18 marca 2008 r. zmarł brat wnioskodawcy, który był właścicielem gospodarstwa rolnego o pow. 5,14 ha. Spadek po zmarłym bracie nabył wnioskodawca w 5/8 częściach oraz matka wnioskodawcy w 3/8 częściach. Następnie w dniu 21 października 2011 r. w wyniku umowy zniesienia współwłasności wnioskodawca nabył na własność nieruchomość rolną o pow. 3,3243 ha a matka wnioskodawcy o pow. 1,8232 ha. Z tytułu zawarcia tej umowy nie doszło do żadnych spłat ani innych rozliczeń finansowych.

Wnioskodawca w dniu 27 czerwca 2012 r. sprzedał dwie działki rolne niezabudowane o nr 120 o pow. 0,11 ha i o nr 155 o pow. 0,3852 ha małżeństwu prowadzącemu gospodarstwo rolne o pow. 2 ha. W dniu 20 listopada 2012 r. sprzedał jedną działkę rolną niezabudowaną o nr 30 o pow. 0,3929 ha oznaczoną w ewidencji gruntów jako grunty orne i rowy małżeństwu prowadzącemu gospodarstwo rolne o pow. 1,8 ha.

Zauważyć zatem należy, że w przedmiotowej sprawie niezależnie od faktu, czy za datę nabycia przez wnioskodawcę nieruchomości o pow. 3,3243 ha należy uznać wyłącznie datę śmierci brata czyli 2008 r. (gdy wartość nieruchomości o pow. 3,3243 ha nabytej na wyłączną własność w wyniku zniesienia współwłasności nie przekracza wartości udziału 5/8 w nieruchomości nabytej w spadku o pow. 5,14 ha) czy też datami nabycia przez wnioskodawcę nieruchomości o pow. 3,3243 ha odpowiednio w częściach są 2008 r. i 2011 r. (gdy w wyniku zniesienia współwłasności dokonanego w 2011 r. wartość nieruchomości o pow. 3,3243 ha przekracza wartość udziału 5/8 w nieruchomości nabytej w spadku o pow. 5,14 ha), to przychód ze sprzedaży działek o nr 120, 155 i 30 podlega opodatkowaniu, bowiem zarówno od końca 2008 r. jak i od końca 2011 r. do dnia sprzedaży przedmiotowych działek w 2012 r. nie upłynął okres 5 lat, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych moment nabycia zbywanej nieruchomości lub jej części ma kluczowe znaczenie z uwagi na sposób zastosowania właściwych zasad opodatkowania a także na możliwość zastosowania zwolnień podatkowych. Ocena prawna skutków podatkowych jest bowiem skonkretyzowana odrębnie dla nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nabytych od 01 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. a także odrębnie dla nieruchomości i praw nabytych od 01 stycznia 2009 r. Jednak wyjaśnić należy, że zasady opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości lub ich części obowiązujące zarówno w 2008 r. jak i po 2008 r. nie uległy zmianie.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ww. ustawy).

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych ( art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

W przedmiotowej sprawie kwestią budzącą wątpliwość wnioskodawcy jest możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak już wyżej wskazano zasady opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości lub ich części obowiązujące zarówno w 2008 r. jak i po 2008 r. nie uległy zmianie. Zmianie uległo natomiast brzmienie zwolnienia podatkowego określonego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

I tak przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., zwalnia od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Z kolei przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r. stanowi, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; przy czym zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Niemniej jednak w przedmiotowej sprawie zmiana brzmienia ww. przepisu nie będzie miała znaczenia ponieważ będące przedmiotem sprzedaży działki stanowiły grunty orne i rowy.

Aby w przedmiotowej sprawie móc ocenić czy przychód jaki wnioskodawca uzyskał ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego podlega zwolnieniu na podstawia art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotne znaczenie ma ustalenie czy zostały spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania z takiego zwolnienia wynikające z ww. przepisu.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136 poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, co decyduje o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży takich gruntów, wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. użytki rolne,
  2. grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. nieużytki, oznaczone symbolem - N,
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem - Tr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia użytki rolne dzielą się na:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. rowy, oznaczone symbolem - W.

Z kolei w myśl § 68 ust. 2 ww. rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:

  1. lasy, oznaczone symbolem - Ls,
  2. grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem - Lz, lub, w przypadku zadrzewień śródpolnych, zaistniałych na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą - symbolem złożonym z liter "Lz" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, np. Lz-R, Lz-Ł, Lz-Ps.

Z powyższego wynika, że zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

  • grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością lub współwłasnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Bezwzględnym i podstawowym warunkiem od którego zależy w ogóle możliwość zastosowania zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest aby zbywane nieruchomości stanowiły gospodarstwo rolne lub jego część składową. Art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy dotyczy bowiem sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, iż transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego, bądź niektóre z nich.

Dalej dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu, decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Warunkiem, od którego uzależnione jest zwolnienie przychodu ze sprzedaży nieruchomości lub jej części wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, jest zatem zachowanie charakteru rolnego sprzedawanej nieruchomości lub jej części przez nabywcę. Dla możliwości skorzystania ze zwolnienia istotny jest sposób wykorzystania gruntu po sprzedaży. Okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

W przedmiotowej sprawie wnioskodawca będąc właścicielem i użytkując grunty rolne o pow. 3,3243 ha w dniu 27 czerwca 2012 r. sprzedał dwie działki rolne niezabudowane o nr 120 o pow. 0,11 ha i o nr 155 o pow. 0,3852 ha oznaczone w ewidencji gruntów jako orne a także w dniu 20 listopada 2012 r. sprzedał jedną działkę rolną niezabudowaną o nr 30 o pow. 0,3929 ha oznaczoną w ewidencji gruntów jako grunty orne i rowy. Nabywcy przedmiotowych działek oświadczyli, że posiadają gospodarstwo rolne a nabyte przez nich grunty wejdą w skład ich gospodarstwa na jego powiększenie.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż jeżeli istotnie sprzedane działki weszły w skład gospodarstw rolnych nabywców i w wyniku sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego wówczas przychód uzyskany z tytułu ich sprzedaży może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym stanie rzeczy stanowisko wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj